abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 20 november 2005 @ 00:57:06 #1
19194 Oversight
◢◤
pi_32415342
Helaas komt het vooral s'avonds en in het weekeind als de bank dicht is vaak voor dat je bij een pinautomaat komt, en dat ie kapot is.
Je ziet dan zo'n irritant schermpje dat je in de loude wind staat te lezen, in de ijdele hoop op een verwijzing naar de dichtstbijzijnde werkende automaat....

Je moet dan soms best een heel eind verderlopen, om erachter te komen dat ook de volgende automaat kapot is.

Nu begin je een beetje te balen, want je kan niet de hele avond door blijven lopen.

Zou ik de bank aansprakelijk kunnen stellen voor de eventuele kosten die ik moet maken om meerdere automaten langs te gaan op zoek naar een werkende ?

En waardoor zouden die geldautomaten toch beinvloed worden dat ze zovaak buiten werking zijn?

Heeft een bank verplichtingen tegenover de klanten, waar de klant de bank aan kan houden?

Het zou heel gaaf zijn als er iemand weet wįt er op dit gebied wetteljik geregeld is, in de meest ruime zin van het woord.

◢◤
pi_32415655
Er is niets geregeld op wettelijk gebied.
pi_32415973
quote:
Op zondag 20 november 2005 00:57 schreef Oversight het volgende:
Het zou heel gaaf zijn als er iemand weet wįt er op dit gebied wetteljik geregeld is, in de meest ruime zin van het woord.
Hoe het wettelijk geregeld is weet ik niet. Ik weet wel dat 99 van de 100 geldautomaten niet door de banken worden beheerd maar door Brinks en Geldnet. De bank kan er in dit geval dus echt helemaal niets aan doen.
A lie may take care of the present, but it has no future..
You can't pay me enough to be nice to you...
  zondag 20 november 2005 @ 01:26:40 #4
19194 Oversight
◢◤
pi_32416109
quote:
Op zondag 20 november 2005 01:21 schreef Nies het volgende:

[..]

Hoe het wettelijk geregeld is weet ik niet. Ik weet wel dat 99 van de 100 geldautomaten niet door de banken worden beheerd maar door Brinks en Geldnet. De bank kan er in dit geval dus echt helemaal niets aan doen.
is ze daardoor niet meer verantwoordelijk ?
◢◤
  zondag 20 november 2005 @ 01:27:12 #5
19194 Oversight
◢◤
pi_32416120
quote:
Op zondag 20 november 2005 01:09 schreef KonnieKipke het volgende:
Er is niets geregeld op wettelijk gebied.
◢◤
  zondag 20 november 2005 @ 04:23:23 #6
106862 Casema
pom tie pom pom...
pi_32418318
De bank is wettelijk helemaal niets verplicht, omdat het niet bij wet is geregeld dat ze jou ten alle tijde moeten voorzien van een mogelijkheid om geld op te nemen.. een pinautomaat is een service en geen recht.. je zeurt bijvoorbeeld ook niet als je bij de abn amro kan pinnen terwijl je eigenlijk bij de rabobank zit..

Verder zijn Brinks en Geldnet ook niet verantwoordelijk voor de werking van de geldautomaat enkel en alleen voor de bevoorrading ervan en ook dat word aangestuurd door de bank zelf, de bank bepaald dus hoe vaak hun pinautomaat aangevuld word..
User aanvaard geen enkele aansprakelijkheid m.b.t. instanties die dezelfde naam dragen.
pi_32420724
quote:
Op zondag 20 november 2005 04:23 schreef Casema het volgende:
De bank is wettelijk helemaal niets verplicht, omdat het niet bij wet is geregeld dat ze jou ten alle tijde moeten voorzien van een mogelijkheid om geld op te nemen.. een pinautomaat is een service en geen recht.. je zeurt bijvoorbeeld ook niet als je bij de abn amro kan pinnen terwijl je eigenlijk bij de rabobank zit..
Mwoa....niet dat ik meteen van mening ben dat een bank dan maar meteen met een schadeloosstelling op de proppen hoeft te komen, maar je betaalt wel gewoon voor deze dienst.
Net zo goed als dat jij van je ISP schadeloosstelling verwacht wanneer je bijvoorbeeld paar dagen/weken je email niet kan ophalen, vind ik ergens dat de bank wel de verplichting heeft de dienst ook daadwerkelijk aan te bieden. Sowieso is het al zo dat er flink op pinautomaten en bankfillialen is bezuinigd terwijl de kosten van een betaalrekening wel periodiek blijven stijgen. Als consument mag je w.m.b. dus best eisen stellen.
pi_32421094
Als ik even naar de Algemene Voorwaarden gebruik bankpassen ABN AMRO (mijn bank ) kijk, op pagina 33 van het pdf-bestand, staat er met betrekking tot de zorgplicht van ABN AMRO:
quote:
A. Voorwaarden voor het gebruik van een bankpas en pincode bij geautomatiseerde systemen

[...]

B. Voorwaarden Gebruik Geld- en Betaalautomaten (geldopnamen en betalingen)

[...]

2. Zorgplicht bank
2.1
De bank zal streven naar een zo veel mogelijk ongestoord
functioneren
van de onder haar beheer staande apparatuur,
programmatuur en infrastructuur. Dit betekent dat de
bank streeft naar een optimale service. De bank zal zich
naar vermogen inspannen om bij te dragen aan de
kwaliteit van de niet onder haar beheer staande apparatuur,
programmatuur en infrastructuur.
Toelichting: De bank zal ernaar streven dat de apparatuur
die onder haar beheer staat zo goed mogelijk functioneert
en veilig kan worden gebruikt. Daarbij kan men denken
aan de computers van de bank en aan geldautomaten die
onder beheer van de bank staan. Bij apparatuur die niet
door de bank wordt beheerd (zoals bijvoorbeeld betaalautomaten
die bij een winkelier staan) zal de bank zich
inspannen om te bevorderen dat deze apparatuur door de
betrokken partij naar behoren wordt beheerd en zodanig
wordt opgesteld dat het afkijkrisico zo veel mogelijk
wordt beperkt.

[...zorgplicht gebruiker en nog meer voor deze vraag niet relevante bla bla ...]
Als je kijkt naar de cursief geplaatste teksten, dan is er geen garantie die je krijgt voor een werkende pin-automaat. Ze dekken zich wel degelijk in voor bijvoorbeeld drukke dagen, waarbij er veel automaten gewoon leeg zijn. Bovendien kan de verbinding wel eens niet werken, waardoor een automaat niet werkt. De bank dient ervoor te zorgen dat de automaten werken, maar dan wel op 'best effort'-basis. Jouw bank zal het ook wel vervelend voor je vinden dat je een aantal minuten hebt moeten lopen naar een andere automaat die het ook niet deed, maar zal jou daar niet voor schadeloos stellen.

Ik denk ook niet dat je dat mag verwachten voor een dienst die op jaarbasis waarschijnlijk nog minder dan ¤ 30 kost
pi_32421230
Overdinges, je weet dondersgoed dat je de wettelijke regeling moet zoeken in de algemene regels van het overeenkomsten- en verbintenissenrecht en dat je eventuele ruimte voor vergoeding van geleden schade moet zoeken in de inhoud van de overeenkomst en de artikelen 6:74, 6:162, 6:2 en 6:248.
Mensen die klagen over de kosten van kennis zouden eens stil moeten staan bij de kosten van domheid.
  zondag 20 november 2005 @ 13:20:14 #10
19194 Oversight
◢◤
pi_32422742
quote:
Op zondag 20 november 2005 12:13 schreef _-rally-_ het volgende:
Overdinges, je weet dondersgoed dat je de wettelijke regeling moet zoeken in de algemene regels van het overeenkomsten- en verbintenissenrecht en dat je eventuele ruimte voor vergoeding van geleden schade moet zoeken in de inhoud van de overeenkomst en de artikelen 6:74, 6:162, 6:2 en 6:248.
Raceautootje:

Ik weet pas dingen als ik ervan kennis heb genomen.

En daarom vraag ik het hier aan de users.

want die hebben er verstand van.

◢◤
pi_32422961
quote:
Op zondag 20 november 2005 13:20 schreef Oversight het volgende:
Raceautootje:
five ! Hij beledigt me.
quote:
Ik weet pas dingen als ik ervan kennis heb genomen.
En dat heb je al, want deze artikelen zijn al wel eerder in door jou gestarte topics voorbij gekomen.

Misschien heb je die dingen weer verdrongen, omdat ze niet echt binnen jou wereldbeeld passen, maar dan klopt je argument niet.
Mensen die klagen over de kosten van kennis zouden eens stil moeten staan bij de kosten van domheid.
pi_32423016
quote:
Op zondag 20 november 2005 13:28 schreef _-rally-_ het volgende:

[..]

five ! Hij beledigt me.
Jij noemt hem Overdinges
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
  zondag 20 november 2005 @ 13:45:25 #13
19194 Oversight
◢◤
pi_32423487
quote:
Op zondag 20 november 2005 13:29 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Jij noemt hem Overdinges
Wat 5 zegt....
◢◤
pi_32423557
quote:
Op zondag 20 november 2005 13:45 schreef Oversight het volgende:

[..]

Wat 5 zegt....
't Is niet dat ik 'm Underthought noem ofzo
  zondag 20 november 2005 @ 13:54:38 #15
19194 Oversight
◢◤
pi_32423787
quote:
Op zondag 20 november 2005 13:47 schreef _-rally-_ het volgende:

[..]

't Is niet dat ik 'm Underthought noem ofzo
'T is ook niet dat ik jou "Fiat Panda" noem ofzow,......toch ?
◢◤
pi_32425334
quote:
Op zondag 20 november 2005 00:57 schreef Oversight het volgende:

En waardoor zouden die geldautomaten toch beinvloed worden dat ze zovaak buiten werking zijn?
Gokje: Geld wat in de pinautomaat zit is op.
  zondag 20 november 2005 @ 15:10:16 #17
19194 Oversight
◢◤
pi_32425870
quote:
Op zondag 20 november 2005 14:51 schreef joshus_cat het volgende:

Gokje: Geld wat in de pinautomaat zit is op.
Vullen dus, vóórdat ie helemaal leegraakt.....

Er kan vast wel een signaaltje naar de automatenvuller als de inhoud van de automat half op is...
◢◤
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')