Wat is er nu afgesproken dan? Heb je alleen maar een aanmaningskaartje gehad of heb je ook iemand van de bibliotheek gesproken? Ik werk in een bibliotheek waar klanten hun boeken ook in een bak gooien, dus waar ze er niet bij zijn als de boeken gescand worden. Het kan inderdaad gebeuren dat een boek niet goed gescand wordt en dat een klant onterecht een aanmaningskaartje krijgt, maar daarom wordt er eerst altijd gekeken of het boek in de bibliotheek is. Zo ja, dan wordt het afgehandeld en is het probleem opgelost, maar zo niet, dan sturen we zo iemand eerst naar huis met het advies om nog eens goed te gaan zoeken. Mijn collega die dit soort dingen afhandelt kijkt een tijdje later wel eens in het computersysteem hoe het ermee staat en je wilt niet weten hoe vaak het voorkomt dat een boek toch opeens een paar dagen later stilletje blijkt te zijn ingeleverd terwijl die mensen soms bij ons hebben lopen tieren dat wij onze administratie niet goed op orde hebben.
Daarom wordt er bij ons nooit zomaar meteen actie ondernomen, we laten eerst iemand toch nog eens goed thuis zoeken en wij kijken ook bij ons of we het boek kunnen vinden. Als het boek echt is ingeleverd, dan moet het eigenlijk gewoon in de bibliotheek in de kast staan. De kans is gewoon niet zo groot dat een boek én niet goed is gescand, én op een verkeerde plek is opgeruimd. Hij kan ook niet inmiddels door iemand anders zijn geleend, want dan verdwijnt hij automatisch van het pasje van de eerste persoon, want een boek kan maar op één pasje tegelijk staan.
Overigens gaan wij over een half jaar ofzo op self-servicebalies over, dan moeten alle klanten voortaan zelf hun materialen innemen, zijn we mooi van dit soort gezeik af.