Je kan na je Mavo zelfs al een test doen en naar HBO doorstromen... maar dan moet je volgens mij ook minimaal 21 zijjn.quote:Op zaterdag 19 november 2005 20:16 schreef a-child-in-chains het volgende:
o.k. thanks..
HBO is dus niet universitair.
Nu ken ik mensen die zelfs hun mavo niet hebben afgemaakt maar wel 1 of ander vage
opleiding kregen aangeboden via het bedrijf waar ze werkten.
En die opleiding was dan gelijk op 'HBO' niveau..
Kan dat?
HBO niveau m'n ass. Je hebt erkende HBO opleidingen via een hogeschool en eventueel de LOI, of een 'cursus via het bedrijf'. Dat het bedrijf daarvan maakt dat het HBO niveau is, is geen reet waard op de arbeidsmarkt. Als je ooit ergens anders gaat solliciteren lachen ze je in je gezicht uit.quote:Op zaterdag 19 november 2005 20:16 schreef a-child-in-chains het volgende:
o.k. thanks..
Nu ken ik mensen die zelfs hun mavo niet hebben afgemaakt maar wel 1 of ander vage
Kan dat?
dat meen je niet?quote:
Ow. K. Dus het is gewoonweg onmogelijkquote:Op zaterdag 19 november 2005 20:19 schreef Roellio het volgende:
[..]
HBO niveau m'n ass. Je hebt erkende HBO opleidingen via een hogeschool en eventueel de LOI, of een 'cursus via het bedrijf'. Dat het bedrijf daarvan maakt dat het HBO niveau is, is geen reet waard op de arbeidsmarkt. Als je ooit ergens anders gaat solliciteren lachen ze je in je gezicht uit.
"Ik heb 4 jaar werkervaring en mijn 'midden management' op 'HBO-niveau'.
Wist je niet dat hbo niet universitair was?quote:Op zaterdag 19 november 2005 20:16 schreef a-child-in-chains het volgende:
o.k. thanks..
Kan dat?
Misschien dat ze daarom op mbo zit?quote:Op zaterdag 19 november 2005 20:43 schreef a-child-in-chains het volgende:
[..]
Ow. K. Dus het is gewoonweg onmogelijk
Ik ken een meisje dat mbo 4 doet ofzo. En ze loopt nu te zeggen dat het 't zelfde is
als vwo-niveau.. Dat is toch ook belachelijk?
(ik hoor dat schatergelach al..)
Maak jij de middelbare school eerst maar eens af, meneertje!quote:Op zaterdag 19 november 2005 20:44 schreef S-Two het volgende:
[..]
Misschien dat ze daarom op mbo zit?
Gelukkig heb ik die afgelopen schooljaar al afgerondquote:Op zaterdag 19 november 2005 20:49 schreef Roellio het volgende:
[..]
Maak jij de middelbare school eerst maar eens af, meneertje!
Nee dat wist ik nietquote:Op zaterdag 19 november 2005 20:44 schreef S-Two het volgende:
[..]
Wist je niet dat hbo niet universitair was?![]()
Als je gaat studeren kan je toch gewoon een Stufi aanvragen? Als je daarnaast een beetje gaat werken moet je volgens mij makkelijk rond kunnen komen toch?quote:Op zaterdag 19 november 2005 20:50 schreef a-child-in-chains het volgende:
Ik heb zelf mijn mavo-d niet af kunenn maken. toen ben ik van school gegaan op mijn 16e
Ik ben nu bijna 25.
wat vraagjes:
* Wat zijn mijn mogelijkheden?
* Kan ik alsnog mavo-D gaan halen? is dat uberhaupt rendabel op mijn 25e?
Ik zou ik wel leuk vinden waar kan ik dan terrecht?
* Ik zat ook te denken, ik heb maar eenuitkering van 756,- in de maand,
daarvan gaat meer dan de helft weg aan vaste lasten en danmoet ik ernog van eten. ik kan nergens elders gaan eten bij tante of ouders zoals velen anderen.
Ik weet niet hoe ik dat allemaal ga betalen straks, tenzij ik wat bijverdien, maar dat heeft dan weer
gevolgen voor mijn uitkering. Als mijn uitkering dan zegt, ja je kan dus best 3 dagen werknen in de
week, verlies ik groot deel van mij uitkering.
Als ik op gegevn moment niet meer red, k trek het niet enzo. Dan kom ik ws. op straat.
Het precieze verschil weet ik ook niet. Maar hbo is meer projectgericht e.d. dacht ik (verplichte stages e.d.) en dat is bij ons iig niet het geval. Verder zou ik het niet wetenquote:Op zaterdag 19 november 2005 20:53 schreef a-child-in-chains het volgende:
[..]
Nee dat wist ik nietHoger Beroeps-Opleing was bij mijn weten altijd gelijk aan een
opleiding op de uni.
maar als ik het zo nu beter lees..
Hoger Beroeps-Opleidng is dat dan Vakmanschap-gericht ofzo?
Wat is het verschil met een universitaire opleiding dan?
Ik ken eenjongen die is bijna 28, en krijgt geen stufi meer. Wat zou hij moeten doen in zo'n geval?quote:Op zaterdag 19 november 2005 20:54 schreef S-Two het volgende:
[..]
Als je gaat studeren kan je toch gewoon een Stufi aanvragen? Als je daarnaast een beetje gaat werken moet je volgens mij makkelijk rond kunnen komen toch?
Mavo -> MBOquote:Op zaterdag 19 november 2005 20:53 schreef a-child-in-chains het volgende:
Nee dat wist ik nietHoger Beroeps-Opleing was bij mijn weten altijd gelijk aan een
opleiding op de uni.
Wablief?quote:Op zaterdag 19 november 2005 20:54 schreef jaapgvk het volgende:
Je bent ouder dan 21 en kunt dus gewoon toelatingsexamen doen voor HBO of uni.
Je krijg wat toelatingsexamens voor vakken die van toepassing zijn op je wellicht toekomstige opleiding. Die zijn dan op HAVO of VWO niveau. Haal je deze, dan kun je beginnen.
En HBO-opleidngen dan?quote:Op zaterdag 19 november 2005 20:57 schreef gelly het volgende:
Open Universiteit, is alleen niet goedkoop. Geen stufi en je moet echt alles zelf betalen. Sommige gemeenten hebben wel een zielepotenpotje waaruit je subsidie kunt krijgen.
Dus ik hoef alleen m,n ID te laten zien?quote:
Sja, LOI... Dit soort dingen kosten je gewoon 3000 euro per jaar, minstens.quote:Op zaterdag 19 november 2005 21:06 schreef a-child-in-chains het volgende:
[..]
En HBO-opleidngen dan?
Ik denk dat ik eerst maar es een doel nodig heb.
Je moet eventjes gaan vragen bij de betreffende uni.quote:Op zaterdag 19 november 2005 21:07 schreef a-child-in-chains het volgende:
[..]
Dus ik hoef alleen m,n ID te laten zien?
Heb je nu wel of geen MBO gedaan? Als je alleen mavo hebt zou ik vooral eens op MBO-niveau beginnenquote:Op zaterdag 19 november 2005 21:03 schreef a-child-in-chains het volgende:
Voor iemand van MAVO komaf lijkt me dit tehoog gegrepen. Ik weet nieteens wat ik wil.
Bij ons op de uni kún je volgens mij helemaal geen bijlessen volgenquote:Op zaterdag 19 november 2005 21:12 schreef Sessy het volgende:
Met heel wat jaartjes en een dikke studieschuld wel. Bij ons doen ook een aantal MBO-ers een universitaire rechtenstudie, maar die nemen wel alle bijlessen (tutoraat) die ze kunnen krijgen en zitten echt gigantisch veel overuren te draaien om toch nog 6jes te halen.
Met 26 naar de havo lijkt me ook niet echt iets, of is er ook een "speciale school" waar je zeg maar de havo kan volgen (voor ouderen, allochtonen bijv...)quote:Op zaterdag 19 november 2005 21:12 schreef Sessy het volgende:
Als je nog geen mbo hebt gedaan ben je waarschijnlijk goedkoper uit door eerst eens havo te doen (eventueel ook vwo, eventueel staatsexamens) en daarna gelijk naar de universiteit te gaan. Je komt er vanzelf op de havo achter of het te makkelijk is. De universiteit is in elk geval vergeleken met het vwo een stuk pittiger, dus daar moet je ook nog even rekening mee houden.
DAUMN! Wrijf het er maar lekker in!quote:Op zaterdag 19 november 2005 21:08 schreef gelly het volgende:
[..]
Sja, LOI... Dit soort dingen kosten je gewoon 3000 euro per jaar, minstens.
Sjee, kansen genoeg gehad hoor.quote:Op zaterdag 19 november 2005 21:24 schreef a-child-in-chains het volgende:
[..]
Het is alsof het systeem lager opgeleiden en mesnen die later beginnen klein willen houden.
Het is een komplot zeg ik je!
Aan de ene kant heb je gelijk, maar aan de andere kant zijn er ook mensen die op hun 16e niet langer (kunnen) kijken dan hun neus lang is en pas op latere leeftijd beseffen dat ze beter door hadden kunnen leren of nu pas de mogelijkheid hebben.quote:
Das helder. thanks.quote:Op zaterdag 19 november 2005 21:02 schreef ChrisJX het volgende:
[..]
Mavo -> MBO
Havo -> HBO
VWO -> Universiteit
De universiteit is een hoger niveau dan HBO en doorgaans meer theoriegericht en beroepsgericht dan het HBO. Daarnaast is de universiteit vaak ook losser. Er wordt meer discipline verwacht van je.
Van MBO kun je dus niet zomaar naar universiteit, dan sla je een stap over. Je kunt naar de uni als je VWO hebt, HBO-propedeuse of een afgeronde HBO-opleiding. En daarnaast ongetwijfeld met een bepaalde instaptoets als je een bepaalde leeftijd hebt bereikt.
Ja, dus ?quote:Op zaterdag 19 november 2005 21:31 schreef ChrisJX het volgende:
[..]
Aan de ene kant heb je gelijk, maar aan de andere kant zijn er ook mensen die op hun 16e niet langer (kunnen) kijken dan hun neus lang is en pas op latere leeftijd beseffen dat ze beter door hadden kunnen leren of nu pas de mogelijkheid hebben.
Tja ik knok me hele leven al. En dat tegen dingen waar je in je enetje niet zo'n vat op kunt krijgen.quote:Op zaterdag 19 november 2005 21:06 schreef Roellio het volgende:
Een kerel van mijn studie is 29 en die studeert ook voltijd. Hij werkt zoveel mogelijk naast z'n studie en leeft heel sober. Hij krijgt ook helemaal geen stufi of tegemoetkoming en moet zelfs nog meer collegegeld betalen dan reguliere studenten. Hij is veruit de beste student van mijn jaar.
Waar een wil is is een weg, maar je moet er wel voor knokken.
Ik heb persoonlijk erg positieve ervaringen met het doen van staatsexamens. Er zitten veel 20ers, ik was zelf 18, en het is erg fijn dat je je eigen tijd kunt indelen en zo. Maar je moet wel echt veel discipline hebben en ook goed weten waar je het voor doet, anders red je het niet.quote:Op zaterdag 19 november 2005 21:21 schreef S-Two het volgende:
[..]
Met 26 naar de havo lijkt me ook niet echt iets, of is er ook een "speciale school" waar je zeg maar de havo kan volgen (voor ouderen, allochtonen bijv...)
Bij ons alleen voor eerstejaarsvakken.quote:Op zaterdag 19 november 2005 21:14 schreef ChrisJX het volgende:
[..]
Bij ons op de uni kún je volgens mij helemaal geen bijlessen volgen![]()
Ja kansen ja. In mijn geval ging het leren gewoonweg niet. Naast mijn eczeem dat op littekens vanquote:
dooie musquote:
er bij horen of niet.quote:Op zondag 20 november 2005 11:37 schreef Viking84 het volgende:
Mensen die bijlessen moeten volgen op de uni horen daar gewoon nieter zijn genoeg andere leuke opleidingen op mbo of hbo niveau. Waarom moet iedereen tegenwoordig zo nodig naar de uni? Werkgevers zitten net zo hard te springen om hbo'ers hoor
(zeker aangezien academici zich teveel met de gang van zaken schijnen te bemoeien
)
Universiteit meer beroepsgericht dan HBO? Misschien de alfa studies maar de beta's volgens mij toch niet hoorquote:Op zaterdag 19 november 2005 21:02 schreef ChrisJX het volgende:
[..]
Mavo -> MBO -> HBO -> Universiteit(alleen die laatste stap ontbreekt bij mij, maar ik had klasgenoten die hebben dit traject wel afgelegd (zitten nu op de uni)
Havo -> HBO [b]-> Uni
VWO -> Universiteit
De universiteit is een hoger niveau dan HBO en doorgaans meer theoriegericht en beroepsgericht dan het HBO. Daarnaast is de universiteit vaak ook losser. Er wordt meer discipline verwacht van je.
Inderdaad, zij horen er ook niet, ze komen van 't mbo... En ik denk dat als de werkgever achteraf de carriere Mbo-hbo-wo ziet, hij ook vraagtekens zet bij 't "academisch denkniveau". Dat ze bonuspunten voor de inzet krijgt is wel duidelijk.quote:Op zondag 20 november 2005 11:37 schreef Viking84 het volgende:
Mensen die bijlessen moeten volgen op de uni horen daar gewoon niet![]()
mwoah dat vind ik toch weer een beetje kort door de bocht, hoor. Ik denk dat er enorm veel factoren meespelen bij het beeld dat een werkgever heeft van een sollicitant/werknemer. Ik ken bijvoorbeeld iemand die begonnen is op de mavo maar inmiddels wel is afgestudeerd aan de TU in Delft. Al na zijn HBO-diploma is hij aan de slag gegaan bij een werkgever, waar hij nu, na zijn afstuderen aan de TU, nog steeds werkt. Andere succesvolle gevallen zullen moeten uitwijzen of dit de uitzondering of de regel isquote:Op zondag 20 november 2005 15:09 schreef Sessy het volgende:
[..]
Inderdaad, zij horen er ook niet, ze komen van 't mbo... En ik denk dat als de werkgever achteraf de carriere Mbo-hbo-wo ziet, hij ook vraagtekens zet bij 't "academisch denkniveau". Dat ze bonuspunten voor de inzet krijgt is wel duidelijk.
Wow, wacht even.....quote:Op zondag 20 november 2005 15:09 schreef Sessy het volgende:
[..]
Inderdaad, zij horen er ook niet, ze komen van 't mbo... En ik denk dat als de werkgever achteraf de carriere Mbo-hbo-wo ziet, hij ook vraagtekens zet bij 't "academisch denkniveau". Dat ze bonuspunten voor de inzet krijgt is wel duidelijk.
Daar is helemaal níets mis mee... sterker nog, ik denk zelfs dat zoiets een voordeel heeft omdat personen die dit traject hebben afgelegd een gezonde werkinstelling hebben, in plaats van dat verwaande wat een hoop studentjes om mij heen hebben.quote:[..]
Wow, wacht even.....Misschien lees ik het fout, maar wat is er fout als iemand mbo afrondt, vervolgens het lukt om de hbo helemaal te doen en daarna ook nog even voorelkaar krijgt zijn doctoraalexamen te behalen aan de universiteit? Ik denk dat de werkgever wel vraagjes over heeft, maar daar niet (zomaar) negatief over denkt. Met afronding van de universiteit toon je wel aan over 'academisch denkniveau' te bezitten plus nog een flinke dosis doorzettingsvermogen! Hulde, zou ik zeggen!
![]()
Helemaal mee eens!quote:Op zondag 20 november 2005 16:25 schreef Knakker het volgende:
[..]
Daar is helemaal níets mis mee... sterker nog, ik denk zelfs dat zoiets een voordeel heeft omdat personen die dit traject hebben afgelegd een gezonde werkinstelling hebben, in plaats van dat verwaande wat een hoop studentjes om mij heen hebben.
Bovendien staat een persoon die zo'n traject heeft afgelegd vaak beter met beide benen op de grond, aangezien er vaak een reden is dat zij op MBO begonnen en op uni geëindigd zijn.
En nee, ik kom rechtstreeks van het VWO af en ben waarschijnlijk in 4.5 jaar afgestudeerd.
Waarom zou dat niet mogelijk zijn dan?quote:Op zondag 20 november 2005 16:40 schreef Seneca het volgende:
Dit is misschien wel een goed topic om dit in te vragen: ik ken een meisje wat dus net is begonnen met he eerste jaar van haar opleiding management op HBO, en ze beweerde gisteren dat ze nu al een baan aangeboden heeft gekregen als assistent filiaalmanager.
Ik heb haar recht in haar gezicht uitgelachen, want iemand van nauwelijks 18 wordt echt niet zomaar assistent filiaalmanager. Maar ze blijft stug volhouden, en ik kan het ook niet hard maken dat het niet mogelijk is. Weet een van jullie misschien of zoiets uberhaupt mogelijk is?
Lees ik dat goed uit jouw postings dat mensen met een mbo rechten aan de universiteit kunnen doen?quote:Op zondag 20 november 2005 16:33 schreef Sessy het volgende:
Hmmm... Daar ben ik nog niet zo zeker van. Volgens mij ontbreekt het bij rechten ueberhaupt per definitie al aan een academisch denkniveau, als je dan ook nog van 't mbo komt en het kantje-boord haalt...
Assistent filiaalmanager is ook wel een beetje een vage term en het hangt er ook maar net vanaf hoe groot het filiaal is, misschien is het niet veel meer dan een gepromoveerde vakkenvuller oid...quote:Op zondag 20 november 2005 16:40 schreef Seneca het volgende:
Dit is misschien wel een goed topic om dit in te vragen: ik ken een meisje wat dus net is begonnen met he eerste jaar van haar opleiding management op HBO, en ze beweerde gisteren dat ze nu al een baan aangeboden heeft gekregen als assistent filiaalmanager.
Ik heb haar recht in haar gezicht uitgelachen, want iemand van nauwelijks 18 wordt echt niet zomaar assistent filiaalmanager. Maar ze blijft stug volhouden, en ik kan het ook niet hard maken dat het niet mogelijk is. Weet een van jullie misschien of zoiets uberhaupt mogelijk is?
Okay, ik moet ff wat duidelijker zijn. Ik kan me voorstellen dat iemand die hard werkt, veel uren maakt, en al een tijdje voor hetzelfde bedrijf werkt op zijn achttiende assistent filiaalmanager kan worden. De enige relevante werkervaring die deze meid heeft is echter een part-time baantje in het restaurant van de Hema.quote:Op zondag 20 november 2005 16:41 schreef Slarioux het volgende:
[..]
Waarom zou dat niet mogelijk zijn dan?
bah, dit soort opmerkingen haat ik dusquote:Op zondag 20 november 2005 16:33 schreef Sessy het volgende:
Hmmm... Daar ben ik nog niet zo zeker van. Volgens mij ontbreekt het bij rechten ueberhaupt per definitie al aan een academisch denkniveau, als je dan ook nog van 't mbo komt en het kantje-boord haalt...
Ben het grotendeels met je eens, DAT je er komt telt!quote:Op zondag 20 november 2005 16:47 schreef Viking84 het volgende:
[..]
bah, dit soort opmerkingen haat ik dushet gaat erom DAT je er komt, niet HOE je er komt. En zesjes komen zowel bij MBO'ers op universitair niveau voor als bij VWO'ers. Ik weet niet of de ene groep significant meer zesjes haalt dan de andere groep, maar dat lijkt mij ook moeilijk te testen. Je hebt nl ook nog zoiets als motivatie en ik denk dat een MBO'er die de uni gaat doen dat als een prachtkans ziet die hij niet wil verkloten, terwijl VWO'ers het allemaal als vanzelfsprekend zien, zo van "dat doen we wel even" en er vervolgens ook niets voor doen. Maar goed, laten we niet generaliseren. Mijn punt is dat je met de juiste motivatie een heleboel kunt bereiken!
Achja die hbo bachelor slaat eik ook nergens op ik ben op de master toegelaten na na 2,5 jaar mn HBO bachelor gehaalt te hebben .. in mijn geval is dus 2,5 jaar HBO gelijk aan 3 jaar Uni wat eigenlijk stom is ... maar veel loop ik niet achter ik haal de zelfde cijfers als mijn mede studenten .. en ben maar 1 jaar ouder .. dus het valt allemaal nog wel mee.quote:Op zondag 20 november 2005 16:56 schreef Demophon het volgende:
[..]
Ben het grotendeels met je eens, DAT je er komt telt!
Alleen ik vindt niet dat iemand met een mbo 'zomaar' toegelaten zou moeten kunnen worden aan de universiteit (Tenzij natuurlijk met een toelatingsexamen). Eigenlijk geloof ik dit verhaal dan ook niet, ik wil het niet geloven!Wat niet wegneemt natuurlijk dat een mbo'er dit uiteindelijk niet zou aankunnen. Maar pas na een hbo-bachelor of iedergeval minstens met een propedeuse hbo (of havo/vwo)! Het moet niet veel gekker worden!
![]()
Waarom, ben je zo dom dan?quote:Op zondag 20 november 2005 16:59 schreef Bosbeetle het volgende:
Wel vind ik het feit dat ik de uni ga halen een verloedering van het onderwijs
Dat zal wel mogelijk zijn, assistent filiaalmanager stelt ook niet veel voor. Eigenlijk ben je dan gewoon winkelpersoneel dat ook kan afsluiten en openen, het feitelijke leidinggeven wordt toch door de manager gedaan.quote:Op zondag 20 november 2005 16:40 schreef Seneca het volgende:
WAT!!!! Dit meen je niet!quote:Op zondag 20 november 2005 16:59 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Achja die hbo bachelor slaat eik ook nergens op ik ben op de master toegelaten na na 2,5 jaar mn HBO bachelor gehaalt te hebben .. in mijn geval is dus 2,5 jaar HBO gelijk aan 3 jaar Uni wat eigenlijk stom is ... maar veel loop ik niet achter ik haal de zelfde cijfers als mijn mede studenten .. en ben maar 1 jaar ouder .. dus het valt allemaal nog wel mee.
Wel vind ik het feit dat ik de uni ga halen een verloedering van het onderwijs
nee maar niet slimquote:
nope .. ja een half jaar wat bachelor vakken die ik mag gebruiken als optional courses voor mn masterquote:Op zondag 20 november 2005 17:27 schreef Singa het volgende:
Had je trouwens geen schakeljaar gedaan voordat je op de uni mocht beginnen dan?
Inderdaad, er klopt geen hout van! Met mbo direkt naar de uni? No way!!!quote:Op zondag 20 november 2005 17:27 schreef Singa het volgende:
Had je trouwens geen schakeljaar gedaan voordat je op de uni mocht beginnen dan?
dat kan ook niet tenzij je dus 21 bent en wel slim .. maar Mavo --> MBO --> HBO --> Uni is zelfs nog goedkoper dan Havo --> HBO --> Uniquote:Op zondag 20 november 2005 17:29 schreef Demophon het volgende:
[..]
Inderdaad, er klopt geen hout van! Met mbo direkt naar de uni? No way!!!![]()
Natuurlijk, fine!quote:Op zondag 20 november 2005 17:31 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
dat kan ook niet tenzij je dus 21 bent en wel slim .. maar Mavo --> MBO --> HBO --> Uni is zelfs nog goedkoper dan Havo --> HBO --> Uni(kwa stufi
)
Natuurlijk kan je direct naar de uni als je een colloquium doctum (na je 21ste), maar dat kan ook als je alleen basisschool hebt. Maar dat is altijd al zo geweest. Een andere manier om via mbo naar de uni te gaan is er niet.quote:Op zondag 20 november 2005 17:48 schreef Demophon het volgende:
Natuurlijk, fine!Naar volgens Sessy kan een mbo'er via bijlessen direkt de universiteit doen!
Da's waar, maar dat is volgens mij niet wat ze bedoelde......quote:Op zondag 20 november 2005 18:24 schreef Singa het volgende:
[..]
Natuurlijk kan je direct naar de uni als je een colloquium doctum (na je 21ste), maar dat kan ook als je alleen basisschool hebt. Maar dat is altijd al zo geweest.
Maar als zij iets anders bedoelde, dan heeft ze gewoon geen gelijk want je kan niet van MBO naar de uni, behalve via een colloquium doctum.quote:Op zondag 20 november 2005 18:28 schreef Demophon het volgende:
Da's waar, maar dat is volgens mij niet wat ze bedoelde......
Men, ik kan mij zo ergeren aan die glijdende schaal van niveauvermindering!Heb ik zo m'n best moeten doen, om vervolgens te zien dat ze steeds makkelijker worden op de universiteit qua toelating!
![]()
Ze stelde de vraag, dus van gelijkhebben of niet is dan geen sprake.quote:Op zondag 20 november 2005 18:31 schreef Singa het volgende:
[..]
Maar als zij iets anders bedoelde, dan heeft ze gewoon geen gelijk want je kan niet van MBO naar de uni, behalve via een colloquium doctum.
Het was wel relevant in de discussie die ontstond.quote:Op zondag 20 november 2005 18:34 schreef Lienekien het volgende:
Bovendien is het niet relevant, want TS doet geen MBO.
Het verschil zit meer in een gigantisch niveauverschil. (even afgezien van aperte flutstudies als theaterwetenschappen)quote:Op zaterdag 19 november 2005 20:55 schreef S-Two het volgende:
[..]
Het precieze verschil weet ik ook niet. Maar hbo is meer projectgericht e.d. dacht ik (verplichte stages e.d.) en dat is bij ons iig niet het geval. Verder zou ik het niet weten
Waarom denk je dat?quote:Op zondag 20 november 2005 16:33 schreef Sessy het volgende:
Ik bedoelde ook minder beroepsgericht. Foutjequote:Op zondag 20 november 2005 12:35 schreef HeyFreak het volgende:
Universiteit meer beroepsgericht dan HBO? Misschien de alfa studies maar de beta's volgens mij toch niet hoor
Ik denk dat het bij jouzelf ontbreekt aan een academisch denkniveauquote:Op zondag 20 november 2005 16:33 schreef Sessy het volgende:
dude.. werkervaring is vaak belangrijker dan diploma's (dan heb ik het niet over loon, meer kans op baan) en bovendien zijn cursussen wel degelijk wat waard.. Anders krijg je ze ook niet van de baas hequote:Op zaterdag 19 november 2005 20:19 schreef Roellio het volgende:
[..]
HBO niveau m'n ass. Je hebt erkende HBO opleidingen via een hogeschool en eventueel de LOI, of een 'cursus via het bedrijf'. Dat het bedrijf daarvan maakt dat het HBO niveau is, is geen reet waard op de arbeidsmarkt. Als je ooit ergens anders gaat solliciteren lachen ze je in je gezicht uit.
"Ik heb 4 jaar werkervaring en mijn 'midden management' op 'HBO-niveau'.
Als ik jou zo hoor dan heb je je er nog te weinig in verdiept allemaal. Een Uni diploma is leuk, maar met een HBO (of zelfs MBO) diploma kun je ook genoeg verdienen! (als dat je doel is). En er zijn zat HBO opleidingen, zit vast wel wat interessants tussen.quote:Op zaterdag 19 november 2005 20:53 schreef a-child-in-chains het volgende:
[..]
opleiding op de uni.
Ik weet niet hoe die test eruit ziet, maar met alleen feitenkennis red je het niet op een universiteit. Je zult ook academisch moeten kunnen denken en studeren en zelfdiscipline hebben. Niet voor niets gaan mensen die qua kennis en intelligentie prima de uni aankunnen wel eens naar het HBO. Omdat zij op dat niveau en op die manier beter kunnen leren.quote:Op zondag 20 november 2005 21:30 schreef Sport_Life het volgende:
Je kunt een 21+ test doen om naar het HBO te gaan (als je een beetje algemene kennis hebt en je kiest een geschikte opleiding dan moet dat wel te doen zijn), en mocht je die niet halen kun je ook gewoon eerst 3 of 4 jaar MBO doen, dat is allemaal wel zeer goed te doen ook al heb je de mavo niet afgemaakt.
Ik heb het over HBOquote:Op zondag 20 november 2005 21:33 schreef ChrisJX het volgende:
[..]
Ik weet niet hoe die test eruit ziet, maar met alleen feitenkennis red je het niet op een universiteit. Je zult ook academisch moeten kunnen denken en studeren en zelfdiscipline hebben. Niet voor niets gaan mensen die qua kennis en intelligentie prima de uni aankunnen wel eens naar het HBO. Omdat zij op dat niveau en op die manier beter kunnen leren.
Het kaf van het koren scheiden oidquote:Op zondag 20 november 2005 21:33 schreef ChrisJX het volgende:
[..]
Ik weet niet hoe die test eruit ziet, maar met alleen feitenkennis red je het niet op een universiteit. Je zult ook academisch moeten kunnen denken en studeren en zelfdiscipline hebben. Niet voor niets gaan mensen die qua kennis en intelligentie prima de uni aankunnen wel eens naar het HBO. Omdat zij op dat niveau en op die manier beter kunnen leren.
Mischien begrijp ik het allemaal niet zo goed mbt. scholing en waneer je wel of weinig kansenquote:Op zondag 20 november 2005 16:40 schreef Seneca het volgende:
n vriend van mij is ook assistent filiaal manager (is 19 en doet MBO), houdt alleen maar in datie 's avonds de jochies van 16 aan het werk mag zetten en in een iets andere werkkleding looptquote:Op zondag 20 november 2005 16:40 schreef Seneca het volgende:
Ja precies, een jongeren-centrum kan ik ook wel openen en afsluiten hoor, zelfs het afromen. Hetquote:Op zondag 20 november 2005 17:09 schreef Arnold_fan het volgende:
[..]
Dat zal wel mogelijk zijn, assistent filiaalmanager stelt ook niet veel voor. Eigenlijk ben je dan gewoon winkelpersoneel dat ook kan afsluiten en openen, het feitelijke leidinggeven wordt toch door de manager gedaan.
In de meeste winkels zijn de assistent filiaalmangers ongeschoold, bij Kruidvat bijvoorbeeld zijn zelfs de filiaalmanagers alleen een klein beetje intern opgeleid, en verder alleen VBO of MAVO.
Assistent filiaalmanger stelt niet veel voor dus![]()
Inderdaad, en je weet ook niet voor wat voor filiaal ze gevraagd is om filiaalmanager te wordenquote:Op zondag 20 november 2005 22:35 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
n vriend van mij is ook assistent filiaal manager (is 19 en doet MBO), houdt alleen maar in datie 's avonds de jochies van 16 aan het werk mag zetten en in een iets andere werkkleding loopt.
Sorry dat ik er zo laat op reageer maar dat meisje moet echt heel snel haar mond houdenquote:Op zaterdag 19 november 2005 20:43 schreef a-child-in-chains het volgende:
[..]
Ow. K. Dus het is gewoonweg onmogelijk
Ik ken een meisje dat mbo 4 doet ofzo. En ze loopt nu te zeggen dat het 't zelfde is
als vwo-niveau.. Dat is toch ook belachelijk?
(ik hoor dat schatergelach al..)
quote:Op zondag 20 november 2005 21:17 schreef ChrisJX het volgende:
[..]
Ik denk dat het bij jouzelf ontbreekt aan een academisch denkniveau
Omdat ik nou rechten doe en het geen ene fuck voorstelt eigenlijk. Je moet alleen heel veel lezen, leuke schemaatjes en grafiekjes voor jezelf tekenen, een paar samenvattingen maken hier en daar en dan haal je het met gemak. Als een studie te halen is op puur stampwerk, vind ik het niet echt academisch.quote:
Ik zei in m'n eerste post over dit onderwerp al, ze krijgt in elk geval wel bonuspunten voor de inzet, dat is duidelijk. Dat trek ik ook helemaal niet in twijfel.quote:Op zondag 20 november 2005 16:47 schreef Viking84 het volgende:
Mijn punt is dat je met de juiste motivatie een heleboel kunt bereiken!
Ik ook.. met een omweg.quote:
Tja. mensen verklaarden mij ook voor gek toen ik 5 jaar geleden zei dat ik ooit HBO zou gaan doenquote:Op maandag 21 november 2005 00:12 schreef Malebolgia het volgende:
tenzij je op het MBO full-time uit je neus zit te eten en werkelijk NIETS hoeft te doen daar en alles op je sloffen haalt, is er misschien een hele kleine kans dat je dan ook de uni haalt.
Van de mensen die vanaf het HBO met een P doorstromen naar de uni haalt maar 29% succesvol het einde van die academische opleiding. Om dan maar niet te spreken over de overstap van MBO naar de uni. Heb al veel HBO-ers zich er in zien verslikken die het zelf ook toegaven: 'ik dacht dat ik met hard werken het wel zou halen maar dit is toch te hoog gegrepen'.
Het is niet uitgesloten, maar doorgaans is een academische opleiding voor MBO-ers geen haalbare optie.
Ik weet niet in welk jaar je zit, maar ik weet van meerdere universitaire studies dat het eerste jaar zo begint als jij beschrijft om te kijken of de eerstejaars in staat zijn snel grote hoeveelheden stof te verwerken. Daarna wordt het academisch denken meer aangesproken.quote:Op maandag 21 november 2005 00:02 schreef Sessy het volgende:
Omdat ik nou rechten doe en het geen ene fuck voorstelt eigenlijk. Je moet alleen heel veel lezen, leuke schemaatjes en grafiekjes voor jezelf tekenen, een paar samenvattingen maken hier en daar en dan haal je het met gemak. Als een studie te halen is op puur stampwerk, vind ik het niet echt academisch.
Na je MBO kun je een een jaar HBO gaan doen en daarna naar de universiteit, ja. Je merkt wel dat het die mensen aan voorkennis (met name de talen) ontbreekt, maar ze komen er uiteindelijk wel.quote:Op zondag 20 november 2005 16:44 schreef Demophon het volgende:
[..]
Lees ik dat goed uit jouw postings dat mensen met een mbo rechten aan de universiteit kunnen doen?Dat zou ik pas echt een belediging vinden voor al die mbo'ers die, via een daarna afgeronde hogeschoolopleiding, de universiteit zijn gaan doen!!! Ik wil je niet beledigen, maar als het waar is..... over devaluatie van de rechtenopleiding gesproken! Ik zou zoiets echt niet bij mijn universitaire opleiding kunnen voorstellen (heb biochemie gedaan).
![]()
2de jaar, maar ik doe ook wat derdejaarsvakken. Dan kan ik volgend jaar even kijken of ik er nog VWO-certificaten bij ga halen voor een andere studie, of dat ik stage ga lopen, of dat ik wellicht extra vakken neem of wat dan ook.quote:Op maandag 21 november 2005 00:18 schreef Malebolgia het volgende:
Ik weet niet in welk jaar je zit, maar ik weet van meerdere universitaire studies dat het eerste jaar zo begint als jij beschrijft om te kijken of de eerstejaars in staat zijn snel grote hoeveelheden stof te verwerken. Daarna wordt het academisch denken meer aangesproken.
Jij bent inderdaad het bewijs dat het HBO zeker haalbaar is als je van ver komt. Waarschijnlijk ben je van de VBO-ers een positieve en zeldzame uitzondering. Wat wel zo is, is dat een academische studie over het algemeen fundamenteel anders in elkaar zit en andere talenten vereist dan een HBO studie. Heb zelf 1,5 jaar HBO Bedrijfskundige Informatica gedaan voordat ik begon aan mijn huidige studie (Economics / Infonomics) en het verschil is aanzienlijk. Op het HBO kun je heel ver komen door hard werken, ook als het leren je niet zomaar komt aanwaaien. Op de uni red je het alleen daarmee niet, daar word een niveau van abstract denken vereist wat niet aan te leren is of te bereiken is met hard werken.quote:Op maandag 21 november 2005 00:16 schreef logisnack het volgende:
[..]
Tja. mensen verklaarden mij ook voor gek toen ik 5 jaar geleden zei dat ik ooit HBO zou gaan doen
Wat is er mis met visualiseren van de stof? Vaak heel verhelderendquote:Op maandag 21 november 2005 00:22 schreef Sessy het volgende:
[..]
Na je MBO kun je een een jaar HBO gaan doen en daarna naar de universiteit, ja. Je merkt wel dat het die mensen aan voorkennis (met name de talen) ontbreekt, maar ze komen er uiteindelijk wel.
Trouwens in Belgie schijn je na je mavo de universiteit te kunnen gaan doen bij zo'n beetje alle studies. Ik weet niet of 't waar is.
Je beledigt me niet, ik vind het niveau ook zelf te triest voor woorden. Ik wilde eigenlijk een exacte studie gaan doen, ik dacht o.a. aan natuurkunde, maar door omstandigheden (chronische ziekte en de omschakeling oude stijl/nieuwe stijl) moest ik staatsexamens doen in veel te korte tijd en heb ik toen een "pretpakket" met wel natuurkunde maar zonder wiskunde gekozen om toch in elk geval m'n vwo te halen. Alleen kon je daarmee geen technische studie doen (dat wist ik van tevoren al) en rechten was het volgende wat me leuk leek. Het is ook wel leuk, alleen waan ik me soms op de kleuterschool. Docenten goederenrecht die met verschillende kleuren krijtjes huisjes op het bord gaan tekenen...![]()
*Mmm.. als dat waar isquote:Op maandag 21 november 2005 00:22 schreef Sessy het volgende:
[..]
Trouwens in Belgie schijn je na je mavo de universiteit te kunnen gaan doen bij zo'n beetje alle studies. Ik weet niet of 't waar is.
Ik denk dat het slimmer is om eerst eens te zien dat je het HBO kunt afronden. Veel mensen die na een jaar op de uni beginnen redden het niet. De universiteit is echt een stuk zwaarder als het HBO, terwijl MBO en HBO perfect op elkaar aansluiten.quote:Op maandag 21 november 2005 22:57 schreef a-child-in-chains het volgende:
Maar ik begreep haar dus verkeerd. Ze doet nu dus ws. eerst 1 jaar HBO
(vandaar 'volgend jaar naar de uni')
Ik wist al wel dat na je MBO eerst 1 jaar HBOvereist is (voor je bachelorsdegree, wat dat ook moge betekenen), maar ik begreep haar dus vberkeerd.
(stupid me.)
Dus het kan wél? MBO > Uni. ? (de haalbaarheid effe daargelaten)quote:Op maandag 21 november 2005 23:23 schreef Frezer het volgende:
[..]
Ik denk dat het slimmer is om eerst eens te zien dat je het HBO kunt afronden. Veel mensen die na een jaar op de uni beginnen redden het niet. De universiteit is echt een stuk zwaarder als het HBO, terwijl MBO en HBO perfect op elkaar aansluiten.
Bachelor ben je pas als je het HBO hebt afgerond, het eerste jaar is alleen een propedeuse.
Na 1 jaar HBO kan het dus ja, niet meteen na MBO (al las ik dat er daarvoor speciale examens waren oidquote:Op maandag 21 november 2005 23:37 schreef a-child-in-chains het volgende:
[..]
Dus het kan wél? MBO > Uni. ? (de haalbaarheid effe daargelaten)
Je wordt ws. wel beoordeeld, of krijgt een zwaar begatief advies.
Ik opende dit topic omdat ik dat meisje dus verkeerd begreep.
Ik weet ook ook wel dat het gangbaarder is na MBO eerst HBO te doen vór je naar de universiteit
gaat.
Alz zeggen somigen hier dat zelfs 1 jaar HBO -> Universiteit over het algemeen
ook heel moeilijk is? Hangt dit allemaal niet gewoon af van de studie die je
kiest?
Na 3 jaar aan de universiteit heb je, als je nominaal studeert, je bachelor rechten gehaald. Dat is in principe een soort HBO-niveau, al schijnt het dat werkgevers dan liever hebben dat je je bachelor op het hbo hebt gehaald. Maar je hebt, als je nominaal studeert, wel een diploma dan.quote:Op maandag 21 november 2005 22:57 schreef a-child-in-chains het volgende:
Trouwens een meisje dat ik ken is na 3 jaar gestopt met haar rechten-studie en
is makelaarster geworden. Ik kwam d'r naam toevallig tegen op een website.
(ik neem aan dat haar studie dus niet os afgerond)
ja dat had ik even duidelijker moeten zeggen. De toelatingstest zou moeten verdwijnen en men zou alleen met een VWO-diploma of een relevante HBO-propedeuse toegelaten moeten worden. Dus, je mag best op MBO beginnen, als je maar eindigt met een HBO-prop of papiertje.quote:Op zondag 20 november 2005 16:56 schreef Demophon het volgende:
[..]
Ben het grotendeels met je eens, DAT je er komt telt!
Alleen ik vindt niet dat iemand met een mbo 'zomaar' toegelaten zou moeten kunnen worden aan de universiteit (Tenzij natuurlijk met een toelatingsexamen). Eigenlijk geloof ik dit verhaal dan ook niet, ik wil het niet geloven!Wat niet wegneemt natuurlijk dat een mbo'er dit uiteindelijk niet zou aankunnen. Maar pas na een hbo-bachelor of iedergeval minstens met een propedeuse hbo (of havo/vwo)! Het moet niet veel gekker worden!
![]()
Ik ben het ergens wel eens met je verhaal, maar we kunnen er denk ik wel van uitgaan dat voor het managen van een bedrijf toch wel iets meer vereist is dan slechts een havo-diploma, al is het maar in de vorm van enkele cursussen.quote:Op zondag 20 november 2005 22:30 schreef a-child-in-chains het volgende:
[..]
Mischien begrijp ik het allemaal niet zo goed mbt. scholing en waneer je wel of weinig kansen
maakt en hoe het op je je cv. staat bla bla. Maar is dit allemaal (wat je ook doet) niet gewoon een gok?
En gaat het niet eerder om vraag en aanbod? Tijden veranderen en ik heb genoeg
over mensen gehoord die een universitaire opleiding hebben afgerond maar niet aan de bak komen.
Mischien mis ik iets, het zal wel..
Mischien willen werkgevers bij bv. een supermarkt wel een jong iemand omdat
die toch minder betaald krijgen dan iemand die een aantal jaartjes ouder is?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |