De echte pepernoot heeft het maar zwaar in deze tijden. Wat bedoel je, zullen velen denken. En daar ligt het probleem. Mensen beseffen niet meer dat ze genept worden bij de aanschaf van hun 'pepernoten'.
Iedereen noemt ze pepernoten. Geheel onterecht. En ten koste van de échte pepernoot! Velen herkennen geeneens een echte pepernoot. Wat is dat voor een raar, groot en taai ding denken velen bij het aanschouwen van dit wonder der banketbakkerij.
Het is een schande, dat de pepernoot niet meer herkent wordt. Ondanks de vele goede daden die de pepernoot verricht heeft in het verleden, is hij verdrongen uit de gedachten van de mensen. Slechts een oude legende is het enige wat rest aan onze rijke geschiedenis. "De heilige Sint Nicolaas kwam drie jonge meisjes tegen, wier vader de bruidsschat niet kon betalen. Hij dwong zijn dochters om de prostitutie in te gaan. Sint Nicolaas wierp hen een hand pepernoten toe, waar een hoeveelheid munten tussen zat. Genoeg om de bruidsschat alsnog te kunnen betalen."
Tegenwoordig worden pepernoten niet meer met munten gemengd, maar met suikergoed. Alleen beseffen de mensen niet dat ze helemaal geen pepernoten krijgen, maar van die neppe
kruidnoten. Kruidnoten, beste dames en heren, zijn de ondergang van de pepernoot geworden.
Waar je ook komt, als je vraagt om pepernoten krijg je steevast kruidnoten, met speculaas-smaak! Zelfs de dienaren van de heilige Sint Nicolaas hebben de traditie verraden. Ook zij hebben de pepernoten ingeruild voor kruidnoten. De gehele pepernoot word verdrongen. Zelfs de manier van opdienen, strooien door de ruimte, is overgenomen. Het is een schande.
Bij deze roep ik iedereen op: ban de kruidnoot! Er is maar 1 echte pepernoot en dat zijn wij! De pepernoten gemaakt van taai-taai.
Uiteraard begrijp ik dat iedereen het met mij eens is, en mij steunt in deze zware strijd tegen de kruidnoten. Om nu zelf ook pepernoten te maken en de strijd tegen de kruidnoten aan te binden, heb ik
hier het recept voor echte pepernoten in PDF. Hoe meer zielen, hoe meer vreugd. De pepernoot zal overwinnen!
Schuimpje... mijn liefste. Verlaat mij nimmer weer...