abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 19 november 2005 @ 16:58:58 #1
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_32401470
quote:
CNV wil acceptatieplicht werkgevers bij stageplaatsen

UTRECHT - Vakcentrale CNV wil dat werkgevers de plicht krijgen om jongeren voor stages en leerwerkplekken te accepteren. Voorzitter R. Paas wil daarover woensdag afspraken maken tijdens de Werktop met kabinet en werkgevers. Dat meldt de website van het CNV.

"Wat mij betreft maken wij op de Werktop afspraken over de acceptatieplicht van werkgevers", aldus Paas. "Net als zorgverzekeraars in het nieuwe zorgstelsel een acceptatieplicht hebben. En als het niet lukt met die afspraken, dan zit er niets anders op dan aan te dringen op wettelijke verplichtingen."

De overheid moet bedrijven een vergoeding geven als zij stage- of leerwerkplekken aanbieden, vindt de CNV-voorzitter. "De werkgever hoeft dat wat ons betreft niet voor niks te doen. Het is een verantwoorde overheidsinvestering in de toekomst van onze economie om bedrijven een vergoeding te geven."
Bron: http://www.nu.nl/news/628(...)j_stageplaatsen.html

Dit lijkt me een erg slecht idee. Hoewel een tekort aan stageplaatsen problemen kan opleveren/oplevert lijkt het me een ramp om terecht te komen op een plek waar je eigenlijk niet gewenst bent. Nog los daarvan is een stageplek meer dan toestemming van een bedrijf om er een tijdje rond te huppelen. Zonder fatsoenlijke begeleiding of een bruikbare opdracht zal het leereffect erg klein zijn en kan het juist voor het aanwennen van een verkeerde werkmentaliteit zorgen.
Vampire Romance O+
pi_32402233
Jouw argument buiten beschouwing gelaten... Wat maakt dan een sollicitatie voor een stageplaats nog noodzakelijk, solliciteren heeft ook een leereffect, ook al is het voor een stageplaats.

Daarbij zou het kunnen dat bedrijven straks stagiaires aannemen vanwege de vergoeding die ze krijgen? En idd , leereffect enzo; straks zit je bij een bedrijf dat je niet boeit... dit heeft toch allemaal geen zin... beter proberen ze iets als mentaliteitsverandering oid...
pi_32402565
Al werd me een ton aangeboden dan zou ik nog niemand aannemen op een stageplaats die niet aan mijn criteria voldoet.
  zaterdag 19 november 2005 @ 17:43:28 #4
66318 AvispaCS
Religion is evil !
pi_32402628
quote:
Op zaterdag 19 november 2005 16:58 schreef MouseOver het volgende:

[..]

Bron: http://www.nu.nl/news/628(...)j_stageplaatsen.html

Dit lijkt me een erg slecht idee. Hoewel een tekort aan stageplaatsen problemen kan opleveren/oplevert lijkt het me een ramp om terecht te komen op een plek waar je eigenlijk niet gewenst bent. Nog los daarvan is een stageplek meer dan toestemming van een bedrijf om er een tijdje rond te huppelen. Zonder fatsoenlijke begeleiding of een bruikbare opdracht zal het leereffect erg klein zijn en kan het juist voor het aanwennen van een verkeerde werkmentaliteit zorgen.
Het lijkt mij niet wenselijk om bedrijven te verplichten om stagiaires aan te nemen. Het succes van een stage hangt nauw samen met de bereidheid er iets van te maken dat van beide kanten moet komen. Ik heb al vaak van dichtbij meegemaakt dat werkgevers vaak misbruik maken van stagiaires en ze zien als goedkope arbeidskrachten, dat zal met dit voorstel van het CNV alleen maar erger worden vrees ik. Maar ik heb ook meegemaakt dat stagiaires een stage vaak zien als een uitje van school en er op hun stage met de pet naar gooien. Een stage kan alleen succesvol zijn als er van beide kanten de wil is om er iets moois van te maken.

Ik denk dat het belangrijker is om duidelijk te maken wat de voordelen van een goede stage zijn, zowel voor de stagiair als het bedrijf.
"Religion is excellent stuff for keeping common people quiet.", Napoleon Bonaparte.
"I am an atheist and thank God for that.", George Bernard Shaw.
"Religion is nothing more than socially acceptable insanity.", Oscar Wilde.
pi_32402724
quote:
Op zaterdag 19 november 2005 17:43 schreef AvispaCS het volgende:

[..]

Het lijkt mij niet wenselijk om bedrijven te verplichten om stagiaires aan te nemen. Het succes van een stage hangt nauw samen met de bereidheid er iets van te maken dat van beide kanten moet komen. Ik heb al vaak van dichtbij meegemaakt dat werkgevers vaak misbruik maken van stagiaires en ze zien als goedkope arbeidskrachten, dat zal met dit voorstel van het CNV alleen maar erger worden vrees ik. Maar ik heb ook meegemaakt dat stagiaires een stage vaak zien als een uitje van school en er op hun stage met de pet naar gooien. Een stage kan alleen succesvol zijn als er van beide kanten de wil is om er iets moois van te maken.

Ik denk dat het belangrijker is om duidelijk te maken wat de voordelen van een goede stage zijn, zowel voor de stagiair als het bedrijf.
Ok, je hebt het over de noodzakelijke basis van de stageplaats. Wat hier aan de orde is is volgens mij alleen de kwestie van het wel of niet aannemen van stagiaires en dan die van "buitenlandse" afkomst. Dat is toch het issue dat hiermee verband houdt de laatste tijd?
pi_32402783
quote:
Op zaterdag 19 november 2005 17:40 schreef Dr.Nikita het volgende:
Al werd me een ton aangeboden dan zou ik nog niemand aannemen op een stageplaats die niet aan mijn criteria voldoet.
Hehe, jij werkt toch in Hongarije zie ik...
pi_32403131
quote:
Op zaterdag 19 november 2005 17:49 schreef Kjew het volgende:

[..]

Hehe, jij werkt toch in Hongarije zie ik...
Hoofdkantoor is in Hongarije en bijkantoor in NL.
pi_32403927
quote:
Op zaterdag 19 november 2005 18:01 schreef Dr.Nikita het volgende:

[..]

Hoofdkantoor is in Hongarije en bijkantoor in NL.
En wat als je nou verplicht wordt iemand aan te nemen die niet aan de door jouw gewenste eisen voldoet? Dan laat ze je maar een boete geven van een ton?
pi_32407023
Wat een belachelijk idee. We hebben de afgelopen twee jaar diverse stagaires van het MBO gehad, allemaal waardeloze klungels waar geld en tijd bijgelegd moet worden. Bij ons bedrijf komen geen MBO-stagaires meer binnen.
[ alle babes op 1 pagina via fok!wiki -bijgewerkt tot 20/10/2015 ]
Leve Kim , Leve Maduro , Leve Castro
#freeTarik #freeDemon_from_heaven
pi_32407290
quote:
Op zaterdag 19 november 2005 20:17 schreef BabeWatcher het volgende:
Wat een belachelijk idee. We hebben de afgelopen twee jaar diverse stagaires van het MBO gehad, allemaal waardeloze klungels waar geld en tijd bijgelegd moet worden. Bij ons bedrijf komen geen MBO-stagaires meer binnen.
Kun je dat uitleggen? Wat waren hun taken? Hoe voerden ze die uit? Wat maakte ze "waardeloze klungels"?
pi_32407457
quote:
Op zaterdag 19 november 2005 20:24 schreef Kjew het volgende:

[..]

Kun je dat uitleggen? Wat waren hun taken? Hoe voerden ze die uit? Wat maakte ze "waardeloze klungels"?
Te laat komen of zonder kennisgeving niet komen opdagen. Ze krijgen een opdracht, die zou ik zelf in een middag kunnen doen, die knuppel krijgt er twee weken voor en op de laatste dag "het gaat niet lukken " Scholen zijn veel te theoretisch ingesteld en totaal niet voorbereid op het bedrijfsleven.
[ alle babes op 1 pagina via fok!wiki -bijgewerkt tot 20/10/2015 ]
Leve Kim , Leve Maduro , Leve Castro
#freeTarik #freeDemon_from_heaven
pi_32407695
quote:
Op zaterdag 19 november 2005 18:32 schreef Kjew het volgende:

[..]

En wat als je nou verplicht wordt iemand aan te nemen die niet aan de door jouw gewenste eisen voldoet? Dan laat ze je maar een boete geven van een ton?
Voorlopig is het niet zover.
pi_32407756
quote:
Op zaterdag 19 november 2005 20:29 schreef BabeWatcher het volgende:

[..]

Te laat komen of zonder kennisgeving niet komen opdagen. Ze krijgen een opdracht, die zou ik zelf in een middag kunnen doen, die knuppel krijgt er twee weken voor en op de laatste dag "het gaat niet lukken " Scholen zijn veel te theoretisch ingesteld en totaal niet voorbereid op het bedrijfsleven.
Vaker te laat komen en niet komen opdagen zonder kennisgeving zijn absoluut onacceptabel. Maar ja, een opdracht die jij snel uitvoert kan wel heel wat zijn voor een stagiaire... Maar goed, komt aardig klungelig over..
  zaterdag 19 november 2005 @ 22:59:54 #14
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_32412195
quote:
Op zaterdag 19 november 2005 20:29 schreef BabeWatcher het volgende:

[..]

Daar zijn die stages nu net voor
Vampire Romance O+
  zondag 20 november 2005 @ 09:58:00 #15
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_32419412
Ook al zijn stageplaatsen soms een nationaal probleem, en pakken aspirant-stagiaires alles aan wat ze tegenkomen, het is niet helemaal ok.

Want zo krijg ik het idee dat wellicht iedereen bij 1 tof bedrijf wil gaan werken, die daar ook de schijt in gaat krijgen, en die stagiaires een beetje onder gaat moffelen.
Bovenstaande tekst = C C 3.0 NL BY-NC-ND - quotes inkorten uitgezonderd.
  maandag 21 november 2005 @ 13:17:01 #16
66318 AvispaCS
Religion is evil !
pi_32450732
quote:
Op zaterdag 19 november 2005 17:47 schreef Kjew het volgende:

[..]

Ok, je hebt het over de noodzakelijke basis van de stageplaats. Wat hier aan de orde is is volgens mij alleen de kwestie van het wel of niet aannemen van stagiaires en dan die van "buitenlandse" afkomst. Dat is toch het issue dat hiermee verband houdt de laatste tijd?
En dat moet je 'oplossen' door verplichtingen in te stellen? Dat werkt volgens mij alleen maar contra-productief.

Verder vind ik het heel makkelijk om meteen de discriminatie-kaart te trekken als een bedrijf geen tagiaires van een bepaalde afkomst aanneemt. Ik ken bedrijven waar bijna geen stagiaires van Marokkaanse afkomst meer binnenkomen na negatieve ervaringen met dergelijke stagiaires. Er komen echter wel stagiaires van andere afkomsten binnen. Is dit dan discriminatie?
"Religion is excellent stuff for keeping common people quiet.", Napoleon Bonaparte.
"I am an atheist and thank God for that.", George Bernard Shaw.
"Religion is nothing more than socially acceptable insanity.", Oscar Wilde.
pi_32450814
quote:
Op maandag 21 november 2005 13:17 schreef AvispaCS het volgende:

[..]

En dat moet je 'oplossen' door verplichtingen in te stellen? Dat werkt volgens mij alleen maar contra-productief.

Verder vind ik het heel makkelijk om meteen de discriminatie-kaart te trekken als een bedrijf geen tagiaires van een bepaalde afkomst aanneemt. Ik ken bedrijven waar bijna geen stagiaires van Marokkaanse afkomst meer binnenkomen na negatieve ervaringen met dergelijke stagiaires. Er komen echter wel stagiaires van andere afkomsten binnen. Is dit dan discriminatie?
Eigenlijk wel. Maar ik zou als werkgever misschien hetzelfde gedaan hebben.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')