In eerste instantie was ik op zoek naar een development traineeship in Z-A, waarbij je jezelf dus 'nuttig' maakt zeg maar. De projecten gaan van het werken in een weeshuis tot het het in kaart brengen en analyseren van stadsproblematiek in de arme wijken van grote steden. Dat soort dingen lijken me echt superleuk om een paar maanden te doen, en daar heb ik in eerste instantie ook op georienteerd.
Maar de naam 'development' zegt het al: je hebt te maken met mensen die alléén hun moedertaal spreken, dus zoeken ze mensen die het Spaans reeds goed beheersen. En daarvoor kom ik op het moment gewoonweg niet in aanmerking; mijn Spaans is nog in een pril stadium. Ik kan eenvoudige Spaanse teksten zonder problemen begrijpen, maar daar houdt het vooralsnog mee op.
Maar ik wil tóch naar Z-A. Deze traineeship is bij een middelgroot consultancy bureau (40 man geloof ik) dat zich bezig houdt met advisering m.b.t. operationele processen en organisatiestructuren. Het sluit goed aan bij mijn universitaire opleiding, dus dat vind ik ook nog wel interessant. De voertaal is Engels (wat ik vloeiend beheers), dus de taal vormt voor hun geen barričre. En doordat ik wel in een Spaanstalig land terechtkom en in contact zal komen met Spaanstalige mensen/studenten, denk ik dat ik genoeg gelegenheid heb om de taal te leren.
Ik heb twee dingen waar ik wat over aarzel:
- Ze zoeken iemand voor 8 maanden; ik vind dat gevoelsmatig eigenlijk wat te lang. Maar aan de andere kant is het een mooie uitdaging natuurlijk; ik zal me heus niet vervelen en ben sociaal vaardig (al zeg ik het zelf).
- De vergoeding is ongeveer 2200 'boliviano's' per maand. Het gaat me absoluut niet om het geld maar wil mezelf ter plekke wel van een bed en eten kunnen voorzien, en wat ik zo 1-2-3 op internet kan vinden gaat dat niet lukken voor dat bedrag. Enig idee daarover?