abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_32338438
Van elektrotechniek heb ik niet zoveel verstand en van draaistroommotoren nog minder.

Maar hier op de zaak willen we een elektromotor door meten.

We hebben het volgende gemeten:
De 6 aansluitingen GEEN zijn niet doorverbonden.

Bij het doormeten van twee aansluitingen van dezelfde kleur hebben we een lage weerstand. (logisch).
Maar bij het doormeten van twee aansluitingen van verschillende kleuren hebben we ook een lage weerstand, terwijl we hier juist een oneindige weerstand hadden verwacht.

Derhalve gingen we ervan uit dat de motor defect was en hebben een nieuwe besteld. Echter bij de nieuwe motor meten we hetzelfde.

Kan iemand mij uitleggen, hoe ik zo'n motor goed moet doormeten.
Iedere gek zijn gebrek
  donderdag 17 november 2005 @ 11:49:55 #2
35446 NT-T.BartMan
voorgoed vertrokken
pi_32338823
Op de motor zit vast wel een typeplaatje met de naam van de fabrikant. Die zal het toch wel weten?

misschien heb je hier wat aan?
pi_32340831
Je zal allereerst moeten weten of 't ding in ster dan wel in driehoek geschakeld is.
Het meest waarschijnlijk is-ie in ster geschakeld.
Als je nu de weerstand van alle draden, één voor één t.o.v. elkaar meet, zul je erachter komen dat 3 draden met elkaar verbonden zijn; dit is het sterpunt.
Door nu de weerstand van de resterende 3 draden t.o.v. het sterpunt te meten, kun je weten of de wikkelingen nog goed zijn. Elk van de 3 draden zal dezelfde weerstand moeten hebben t.o.v. het sterpunt.

Als 't een twee-snelheden motor betreft, die d.m.v. een Dahlander-schakeling wordt aangestuurd, ligt 't allemaal ietsje gecompliceerder.
Uit wat voor apparaat komt de motor eigenlijk ?
Kun je eventueel 's wat foto's posten ?

[ Bericht 10% gewijzigd door #ANONIEM op 17-11-2005 13:06:36 ]
  donderdag 17 november 2005 @ 18:11:56 #4
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_32349927
1 2 3
4 5 6

Als alle doorverbindingen eruit zijn, dan zul je waarschijnlijk tussen 2 en 4, 3 en 5 en 1 en 6 een werstand meten....Deze moet redelijk gelijk zijn. is een van de waardes veel hoger of meet je niks, dan is deze spoel defect
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')