En nu niet alleen in de VS maar ook in:quote:...........
Vandaag is het startsein gegeven voor een wereldwijde golf nieuwe aanklachten tegen mensen die illegaal via internet muziek uitwisselen. In totaal gaat het om aanklachten tegen 2100 wetsovertreders
..........
En dit alles na de rel over hack-software op Sony cd's: Sony-cd's installeren ongevraagde softwarequote:Zweden is haar status als relatieve p2p-vrijhaven kwijtgeraakt nadat vorige week een wet van kracht is geworden die de digitale verspreiding van muziek of films waar copyright op rust verbiedt. Het handhaven van deze wet zal in de praktijk echter op problemen stuiten. De wet op de privacy zorgt ervoor dat het moeilijk wordt om de persoonsgegevens van de gebruiker met een bepaald IP-adres los te krijgen bij de provider. De Zweedse wet is vooral bedoeld om het downloaden te ontmoedigen, niet om huizen binnen te vallen en computers te onderzoeken op illegaal verkregen inhoud.
De maximale celstraf in Zweden is twee jaar. De Amerikaanse wetgeving is over het algemeen wat agressiever dan die van landen in Europa. In Amerika en Engeland hangt de p2p-gebruiker maximaal tien jaar boven het hoofd. De onderlinge verschillen maken het lastiger om straffen uit te delen voor het illegaal delen van bestanden.
bron
Ja, de entertainment industrie heeft aardig wat invloed op het Binnenhof.quote:Op woensdag 16 november 2005 02:07 schreef Keromane het volgende:
Donner wil copieren en downloaden in 2006 ook verboden hebben.
Deze Jan Donner is overigens ook verantwoordelijk voor de ''Wet inzake smalende godslastering (1932)''. Er zit een rode draad in het bestaan van zowel Jan als Piet Donner die beiden met elkaaar verbind.quote:....
“Donner was er van meet af aan van overtuigd dat het belang van de wederopbouw moest prevaleren boven het belang van een eerlijke en grondige berechting van economische collaborateurs”..........
Het voorkeursbeleid van de overheid ten aanzien van economische collaborateurs had succes: van de 32.000 gevallen van economische collaboratie kwamen er uiteindelijk circa 700 voor de strafrechter. Dat waren de industriëlen met pech, veelal aannemers, de ‘bunkerbouwers’. “Dat waren gewoon patjepeeërs, die hadden hun afkomst niet mee”, zegt Meihuizen cynisch. “Ze hadden zich bovendien schuldig gemaakt aan de meest zichtbare vorm van economische collaboratie: die bunkers kon iedereen zien. Dat gold in veel mindere mate voor het bankwezen. Dat kwam dan ook vrijwel ongeschonden weer uit de strijd.”
http://www.ser.nl/publica(...)s_bulletins_200311_4
Waar ligt de grens tussen genoeg in de muziekindustrie steken en te weinig dan? En wie bepaalt dat?quote:Op woensdag 16 november 2005 11:49 schreef Toffe_Ellende het volgende:
Downloaden zou alleen voorbehouden zijn aan mensen die ook daadwerkelijk geld in de industrie steken. Mensen dus die naast downloaden (om muziek ook in bytes te hebben, of om muziek daadwerkelijk te leren kennen) ook gewoon cd's kopen. Mensen die alleen downloaden en dan ook nog massaal (waarschijnlijk kutmuziek) die mogen ze van mij strafrechtelijk vervolgen.
Dat is de ene kant van het verhaal. De andere kant is dat de muziekindustrie eens moet stoppen om iedereen over 1 kam te scheren en moet kappen met van die kutbeveiligingen en hun cdprijzen moet laten zakken.
Heel simpel eigenlijk. Alle instanties in Nederland die zich ermee bezig houden, het alom geliefde BREIN bijvoorbeeld, zou graag mensen aanklagen. Maar ze kunnen moeilijk een ip-adres aanklagen. Ze zullen dus de naam en adresgegevens moeten hebben. Zolang providers niet gedwongen worden deze te geven (daarover is laatst nog een uitspraak geweest, providers hoeven de gegevens niet te geven), zal dit ook niet gebeuren. Zou een provider dit wel doen, ziet deze waarschijnlijk binnen korte tijd zijn klanten naar de concurrent overstappen.quote:Op woensdag 16 november 2005 01:52 schreef Godslasteraar het volgende:
Naar aanleiding van een nieuwsbericht op Tweakers: Muziekindustrie start massale aanval tegen p2p-gebruikers
en hier
[..]
En nu niet alleen in de VS maar ook in:
Zweden
Zwitserland
Argentinië
Hong Kong
Singapore
Zuid-Afrika
Hoe zit het met Nederland?
Net als de auto-, olie- en voedselindustrie, om maar wat te noemen. Maar daar hoor ik dan weer heel weinig mensen over, gek genoeg.quote:Op woensdag 16 november 2005 10:39 schreef Godslasteraar het volgende:
Ja, de entertainment industrie heeft aardig wat invloed op het Binnenhof.
Dat is nu net het probleem. Dat kun je niet. Maar misschien moet er bij een cd een sleutel komen waarmee je op het net ook dingen kunt downloaden. Dat gebeurt al regelmatig bij bands die extra nummers op hun website hebben gezet speciaal voor hun echte fans.quote:Op woensdag 16 november 2005 14:37 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Waar ligt de grens tussen genoeg in de muziekindustrie steken en te weinig dan? En wie bepaalt dat?
Yup...quote:En 'kutmuziek' is natuurlijk wel heel erg subjectief.![]()
Als niemand meer iets koopt zijn er ook geen concerten meer. Of ze worden onbetaalbaar. We hebben bij U2 dit jaar gezien dat het langszaam deze kant op gaat. Want tours moeten toch bekostigd worden. Met dank aan.... tja, juist.quote:Op woensdag 16 november 2005 14:52 schreef blieblie het volgende:
Wat zou er gebeuren als niemand meer cd's & muziekdvd's koopt maar wel braaf naar concerten van hunn favoriete artiest gaat? Zou er dan een verschuiving plaats vinden van artiesten die hun geld opslurpende platenbuddy's opzij schuiven en op een alternatieve manier geld gaan verdienen?
Als ik dat stukje lees van Courtney Love snap ik eigenlijk niet dat die lui bij de maatschappijen blijven (ook snap ik niet dat die lui in MTV Cribs allerlei paleizen laat zien terwijl ze volgens mevr. Love geen cent te makken hebben. Maar dat terzijde).
Platenmaatschappijen moeten toch ergens hun geld vandaan halen om artiesten nog onder contract te kunnen houden. Dan gaan ze artiesten gewoon duurder maken voor programmeurs, die daardoor weer meer geld moeten vragen om rond te komen.quote:Op woensdag 16 november 2005 14:59 schreef blieblie het volgende:
Ik ken de balansen van een beetje tour niet, maar ik heb zo een vermoeden dat die best aardig uitkunnen. Dat die niet alleen maar uitgevoerd worden ter promotie van het nieuwe cd'tje.
Klopt, al is de huidige situatie zo dat je in dat geval acties tegen jezelf sponsort.quote:Op woensdag 16 november 2005 11:49 schreef Toffe_Ellende het volgende:
Downloaden zou alleen voorbehouden zijn aan mensen die ook daadwerkelijk geld in de industrie steken. Mensen dus die naast downloaden (om muziek ook in bytes te hebben, of om muziek daadwerkelijk te leren kennen) ook gewoon cd's kopen. Mensen die alleen downloaden en dan ook nog massaal (waarschijnlijk kutmuziek) die mogen ze van mij strafrechtelijk vervolgen.
dan worden de grotere artiesten nog groter, en de kleinen blijven klein. Die laatsten krijgen veelal een vast bedrag van de zaal, en als er dus niet genoeg mensen op af komen ligt het risico bij de zaal. Of je moet leuke merchandise hebben, maar daar moet je eerst geld voor hebben om daarin te kunnen investeren.quote:Op woensdag 16 november 2005 14:52 schreef blieblie het volgende:
Wat zou er gebeuren als niemand meer cd's & muziekdvd's koopt maar wel braaf naar concerten van hunn favoriete artiest gaat? Zou er dan een verschuiving plaats vinden van artiesten die hun geld opslurpende platenbuddy's opzij schuiven en op een alternatieve manier geld gaan verdienen?
Daarom. Providers hebben er veel te veel belang bij om die gegevens niet af te geven en het zolang mogelijk tegen te houden. De dag dat downloaden niet meer mogelijk is is ook de dag dat ik mijn internetverbinding downgrade naar net genoeg om te kunnen surfen en emailen. En met mij zullen er vermoed ik wel velen zijn die dat dan doen.quote:Op woensdag 16 november 2005 17:43 schreef Godslasteraar het volgende:
Domineesvolkje hè, die Hollanders![]()
Ondertussen boomen de adsl-exploitanten, en struikelen over elkaar heen om de klant toch zoveel mogelijk up- en download te bieden. En zodoende beschikt menig consument over een download van zo'n 24 megabit per seconde. Een absolute noodzaak voor de e-mail, en natuurlijk de update van de virusscanner!
En dus, zoals het oude gezegde luidt; ''in Nederland wint de koopman het altijd van de dominee''.
![]()
Eens!quote:Op woensdag 16 november 2005 18:39 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Daarom. Providers hebben er veel te veel belang bij om die gegevens niet af te geven en het zolang mogelijk tegen te houden. De dag dat downloaden niet meer mogelijk is is ook de dag dat ik mijn internetverbinding downgrade naar net genoeg om te kunnen surfen en emailen. En met mij zullen er vermoed ik wel velen zijn die dat dan doen.
Ik iig welquote:Zou een provider dit wel doen, ziet deze waarschijnlijk binnen korte tijd zijn klanten naar de concurrent overstappen
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |