En hier foto's van Mojo.quote:› FOO FIGHTERS: UITSTERVEND RAS (CONCERTVERSLAG) :: 1-2-2006
Ergens behoren de FOO FIGHTERS natuurlijk tot een uitstervend ras: een energieke, noisy pop/rockband met het anker nog altijd stevig in het grunge-tijdperk - dat laatste uiteraard vooral in letterlijke zin, dankzij hun beroemde zanger en voorman.
In één moeite door zou je je kunnen afvragen of hun niet aflatende populariteit (de HMH is stijf uitverkocht) juist niet alles te maken heeft met louter en alleen deze Dave Grohl: een in alle opzichten sympathieke, bevlogen en nog altijd fris ogende rocker die tot aan zijn dood '(ex-Nirvana)' achter zijn naam mag voeren en daarmee verzekerd is van de eeuwige status van semi-legende.
In creatief opzicht lijken de vier heren immers voorzichtig op hun retour: op hun jongste plaat, de ietwat hoog gegrepen dubbelaar In Your Honor (2005), wordt - met name op de 'heavy' eerste cd (de tweede is semi-akoestisch) - het gebrek aan écht sterke songs vergeefs gecompenseerd met powerplay en nodeloze schreeuwpartijen. Terwijl Grohl en zijn mannen op 'hitalbums' als The Colour And The Shape (1997) en There Is Nothing Left To Lose (1999) toch hebben bewezen briljante rocksongs te kunnen schrijven. Ook tijdens het HMH-concert valt op hoezeer vroege songs als My Hero, Big Me, Everlong en Monkey Wrench het in vergelijkbare hoeveelheden voorbijkomende recente materiaal in de schaduw zetten.
Gelukkig maken de inzet en de gretigheid van de band, met name van de goed gehumeurde Grohl zelf, veel goed: de energie knalt van het podium. Al leidt dat alles uiteraard ook tot overmoed en meligheid: Grohl die - vaker dan goed is voor hem én ons - zijn longen uit zijn lijf schreeuwt, Grohl die nog eens omstandig zijn liefde voor ons landje uiteenzet (en zelfs dreigt een 'Nederlandstalig' liefdesliedje te gaan zingen, wat er helaas niet van komt), Grohl en gitarist Chris Shiflett die op Spinal Tap-niveau een gitaarduel beslechten (Shiflett wint) en drummer Taylor Hawkins die, we blijven nog even in Tap-modus, ruim baan krijgt voor een drumsolo. Maar als diezelfde Hawkins aan het eind van het concert naar voren komt om zijn eigen liedje Cold Day In The Sun te zingen en Grohl 'ouderwets' achter de drumkit kruipt, dient ook het enige écht roerende moment van de show zich aan, zelfs al zag je dat al eens eerder (vorig jaar op Lowlands): Dave Grohl, helemaal in z'n element in zijn natuurlijke habitat, héél eventjes bezig met waar hij uiteindelijk toch het allerbeste in is. Prachtig gezicht. ERIK VAN DEN BERG
Tja, in het begin stond ik ook niet helemaal vooraan, laat die lompe boeren eerst maar ff moe worden en dan komt het wel goedquote:Op woensdag 1 februari 2006 16:01 schreef RikjanOetEnter het volgende:
Zo ik ben ook weer thuis, heb een hotel genomen in A'dam.
Was echt een bruut concert. Zoals Dave zei was ik 1 van de Foo Fighters Virgins, m'n eerste FF concert dus. In het begin gingen sommigen echt te onbenullig beuken etc. Maar toen ik 15meter verder naar achter was gaan staan kon ik tenminste zelf wat springen en schreeuwen zonder omver gegooit te worden.
Heb je nog meer foto'squote:Op woensdag 1 februari 2006 01:24 schreef Kimsomnia het volgende:
[afbeelding]
[afbeelding]
Zo. Ook net thuis, het was een fijn feestje...![]()
Vette setlistquote:Op woensdag 1 februari 2006 08:32 schreef FooFighters het volgende:
Wow.... Foo Fighters zijn volwassen geworden. wat een show.. licht, geluid ! hmmmmm
Ik ga al naar Foo Fighters concerten sinds 1997, maar deze was echt super![]()
Hier de setlist van gisteravond :
In your Honor
All my life
My Hero
Best of you
Up in arms
Learn to fly
Times like these
The one
Stacked Actors
Gitaar solo's tussen Dave en Chris
Drum solo Taylor
Stacked Actors (vervolg)
Big me
No way back
Break out
Everlong
-------------------------------------------------------
DOA
Cold day in the sun ( zelf bij rustige nummers kan Dave zich niet inhouden achter zijn drumstel )
Monkeywrench
gaaf, maar waarom op je buik?!quote:
Ach zag hem staan en hij stond net met een stift in ze handen en moest toch wel iets leuks doenquote:Op woensdag 1 februari 2006 17:20 schreef Proper_fucked het volgende:
[..]
gaaf, maar waarom op je buik?!![]()
Dat is toch een kippepootje?quote:Op woensdag 1 februari 2006 17:28 schreef HeatWave het volgende:
Iemand nog dat briefje gezien vooraan met die smeekbede om een drumstick?.
Kan me zoiets niet herinnerenquote:Op woensdag 1 februari 2006 17:28 schreef HeatWave het volgende:
Iemand nog dat briefje gezien vooraan met die smeekbede om een drumstick?.
Jup. Ik sta meestal daar, goede plek om af en toe ook even het publiek te bekijken. Leuk is dat.quote:Op woensdag 1 februari 2006 09:33 schreef cappp het volgende:
Zijn die foto's van jou? Ik stond ongeveer op dezelfde plek![]()
Jawel, het zijn alleen wel een beetje crappy telefoon-foto's. Here goes:quote:
Thx! op www.putfile.com kan je video's kwijtquote:Op donderdag 2 februari 2006 03:20 schreef Kimsomnia het volgende:
[..]
Jup. Ik sta meestal daar, goede plek om af en toe ook even het publiek te bekijken. Leuk is dat.
[..]
Jawel, het zijn alleen wel een beetje crappy telefoon-foto's. Here goes:
http://img.photobucket.co(...)freshfighters/01.jpg (de 01 loopt op tot 08)
Ik heb ook (hele miniscule) filmpjes, alleen klinkt het gros zo: KRST#(TKRRGGG#()Q@!. Enkele zijn te verstaan, ondermeer de 'godverdomme' tijdens 'My hero' en het het begin van 'Up in arms' en 'Everlong'. Even kijken hoe ik dat voor anderen bruikbaar krijg...
Mag ik nog wel even miepen dat ik 'For all the cows' graag op de setlist had gezien? Wel stoer vond ik dat het bij het voorprogramma ook al fatsoenlijk druk was. De vorige keer was het bij (nota bene) Supergrass bijna uitgestorven.
Ik heb trouwens smakelijk gelachen om die zak wortels: "This one's for the salad lovers!".
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |