Kan iemand mij met de volgende vraag helpen: Ik ga een eigen woning kopen. Nu is mijn vraag eigenlijk (zoals de topic al aangeeft)
welke posten zijn fiscaal aftrekbaar in het jaar van aankoop? Ik heb op de site van de
belastingdienst het volgende gevonden:
De volgende kosten zijn aftrekbaar:
- hypotheekrente;
- taxatiekosten voor het verkrijgen van de hypothecaire geldlening;
- bemiddelingskosten en kosten voor de aanvraag van de Nationale Hypotheek Garantie;
- notariskosten en kadastrale rechten voor de hypotheekakte (inclusief BTW);
- bouwrente en grondrente over de periode na de ondertekening van de koop- en/of aannemingsovereenkomst;
- afsluitprovisie (beperkt).
De volgende kosten zijn niet aftrekbaar:
- taxatiekosten om een bod op de woning uit te brengen;
- overdrachtsbelasting;
- kosten van de koopakte van de woning;
- notariskosten en kadastrale rechten voor de transportakte;
- bouwrente en grondrente over de periode vóór de aankoop;
- premies voor een verzekering die is afgesloten bij de geldlening (bijvoorbeeld een levensverzekering of een overlijdensrisicoverzekering);
- aflossingen.
Nu vraag ik me dus af wat ze met de bemiddelingskosten bedoelen? Zijn dat de makelaarskosten? Ik krijg steeds van mensen verschillende dingen te horen. De een zegt dat de makelaarskosten maar voor 30% aftrekbaar zijn. De ander zegt weer dat deze kosten helemaal niet aftrekbaar zijn. Bij berekening van de financiering wordt steeds van een gemiddelde uitgegaan van 10%. Dit is gewoon om de berekening een beetje gemakkelijk te houden.
Als we met die 10% blijven rekenen, hoeveel % is ongeveer fiscaal aftrekbaar in het jaar dat ik de woning aankoop?Ik hoop dat er hier mensen bij zijn die werkzaam zijn in de fiscale of economische wereld....Ik krijg steeds uiteenlopende antwoorden van mensen die er eigenlijk helemaal geen verstand van hebben, dus hoop ik op deze manier wat antwoorden op mijn vragen te krijgen van mensen die er (bijna) dagelijks mee te maken hebben. Anderen mogen ook wel reageren hoor.....
Alvast bedankt allemaal