Saudi-Arabië laat zijn huidige ware aard zien. In de middeleeuwen en latere Ottomaanse tijd, kende het een multiculture samenleving van uiteraard moslims, maar waren er ook joden en christenen. Niet-moslims hadden er de vrijheid om hun religie te belijden en het vrije woord bestond nog. Het was de Islammitische wereld op zijn best. Anno 2005 is Saudi-Arabië nog geen schim daarvan. Hoe heeft het ooit zo mis kun gaan met de intollerantie in dit land? Dit is volgens mij niet, zoals profeet Mohammed het ooit had gewild, of zit ik daar als christelijke volledig naast?quote:Een leraar uit Saudi-Arabië krijgt een celstraf en 750 zweepslagen. De man is veroordeeld omdat hij met leerlingen over de Bijbel discussieerde en zich positief uitliet over de joodse bevolking. Dat schrijft de Saudische krant Al-Madina vandaag.
In Saudi-Arabië is het verboden om in het openbaar een andere godsdienst te belijden. Leerlingen en collega's van de man hebben aangifte gedaan. De leraar tekent hoger beroep aan tegen de zweepslagen en de celstraf.
Ik heb het over het Saudie Arabië van nu anno 2005. Het betreft hier een nieuwsbericht van nu en ik wil de achtergrond daarvan belichten. Daarom lijkt mij Nieuws & Achtergronden het meest logische sub-forum.quote:Op zondag 13 november 2005 20:16 schreef kLowJow het volgende:
Dat is een interessante vraag. Ik weet eigenlijk ook niets van de ontwikkeling van Saudi-Arabië. Ik denk dat je deze vraag beter in C&H kunt stellen. De discussie is daar in ieder geval beter op zijn plaats.
Je hebt het in je OP over het verschil tussen het Saudi-Arabië uit de middeleeuwen en latere Ottomaanse tijd en het Saudi-Arabië van nu, en vraagt jezelf af hoe het zo mis heeft kunnen gaan. Ik ben er vanuit gegaan dat je het dan dus over die ontwikkeling wil hebben, om te bepalen waar het mis is gegaan. Dat is dus niet zo?quote:Op zondag 13 november 2005 20:40 schreef Martijn_fijn het volgende:
[..]
Ik heb het over het Saudie Arabië van nu anno 2005. Het betreft hier een nieuwsbericht van nu en ik wil de achtergrond daarvan belichten. Daarom lijkt mij Nieuws & Achtergronden het meest logische sub-forum.
Hoewel ik je redenering begrijp, was het puur als inleiding bedoeld, om de discussie van het nieuwsbericht op gang te brengen.quote:Op zondag 13 november 2005 20:49 schreef kLowJow het volgende:
[..]
Je hebt het in je OP over het verschil tussen het Saudi-Arabië uit de middeleeuwen en latere Ottomaanse tijd en het Saudi-Arabië van nu, en vraagt jezelf af hoe het zo mis heeft kunnen gaan. Ik ben er vanuit gegaan dat je het dan dus over die ontwikkeling wil hebben, om te bepalen waar het mis is gegaan. Dat is dus niet zo?
Daar is wel wat voor te zeggen inderdaad.quote:Op zondag 13 november 2005 20:54 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Wat voor discussie stel je je dan in NWS voor? Er is weinig over te discussieren op hedendaags gebied, mede door je vraagstelling. In NWS vrees ik dat er vervallen wordt in islam-gebash. Wellicht dat hier of in bv WFL nog een zinnige discussie kan volgen..
Als je geloof in de drie-eenheid in het openbaar beleed, kreeg je er net zo van langs als deze arme leraar. Volgens mij werd je zelfs gedood. Maar inderdaad, over het algemeen heerste er groter verdraagzaamheid.quote:Op zondag 13 november 2005 19:58 schreef Martijn_fijn het volgende:
Niet-moslims hadden er de vrijheid om hun religie te belijden
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |