[
quote:
Op donderdag 24 november 2005 19:06 schreef jschud het volgende:Heeft iemand meer info over het volgende:
Vroeger, heeel lang geleden mochten afgestudeerde HBOers kiezen tussen de titel "ing" en "BSc".
Door de BaMa is de BSc voorbrhouden aan de academici. Echter, twee afgestudeerden van een hogeschool Larenstein hadden een rechtzaak aangespannen omdat zij de beloofde BSc titel niet meer mochten gebruiken. Nu las ik ergens dat zij de zaak hadden gewonnen en dat studenten die voor 2002 met de studie zijn begonnen en voor 2006 afstuderen, de BSc titel mogen gebruiken; als een soort overgangsregeling.
Nou hoor ik niemand hier over spreken dus vraag ik me af of die regeling echt bestaat.
http://www.wb-online.nl/index.php?/krant/artikel.php?id=360
Zie hier de uitspraak uit 2004 van de rechter:
quote:
89
Toekennen Bachelor-graad (B-graad) in plaats van Bachelor of Science-graad (Bsc-graad) in rechte houdbaar. Ontbreken overgangsrecht.
Rechtbank Zwolle
mrs. J.H.M. Hesseling, H.C. Moorman, J.J. Szauer-Bos
IVBPR 26
EG-verdrag 10, 149
Awb 1:3
Wet op het hoger onderwijs en wetenschappelijk onderzoek 7.10a, 7.19a, 7.20.2, 7.22a (per 01-09-2002)
Het College van bestuur van de Internationale Agrarische Hogeschool Larenstein, zetelend te Velp, verweerder.
Eiser is op 29-11-2002 afgestudeerd, zodat het er voor dient te worden gehouden dat op die dag is besloten om eiser niet de gevraagde Bsc-graad doch slechts de B-graad te verlenen.
- Geen strijd met het rechtszekerheidsbeginsel. Eiser stelt dat i.c. – door het ontbreken van overgangsrecht waardoor zijn vooruitzicht op het verkrijgen van een Bsc-graad is komen te vervallen - sprake is van zodanige strijd met het rechtszekerheidsbeginsel dat verweerder de wet op dit punt terzijde dient te laten. I.c. is van een dergelijke situatie echter geen sprake. Het buiten toepassing laten van de laatste volzin van art. 7.10a.1 WHW zou slechts betekenen dat universiteiten niet meer gerechtigd zijn aan de bachelor of mastergraad een toevoeging te verbinden. Voor HBO-instellingen ontstaat daardoor niet de mogelijkheid om de door eiser gewenste Bsc-graad te verlenen.
- Geen strijd met het gelijkheidsbeginsel ex art. 26 IVBPR. De wetgever heeft wel een overgangsrecht gecreëerd voor het wetenschappelijk onderwijs, de universitaire lerarenopleidingen en de voortgezette opleidingen in het hoger beroepsonderwijs, maar het gaat hier niet om met de initiële HBO-opleiding vergelijkbare gevallen.
- Geen strijd met art. 10 jo art. 149 EG verdrag. Geen sprake van onmiskenbare strijd met niet direct werkende bepalingen uit het EG verdrag. Ook uit de verklaring van de Europese Ministers van Onderwijs, bijeen te Bologna op 19-06-1999, vloeit niet voort dat de lidstaten slechts vorm kunnen geven aan de gewenste verdere harmonisatie van de in het hoger onderwijs te verlenen graden door een voor universiteiten en HBO gelijkluidende gradering Bsc en Ba. Geen sprake van een wet die als onmiskenbaar strijdig met het EG-verdrag ter zijde zou moeten worden gesteld.
Ongegrond beroep.
Ten overvloede: Nu - in het kader van behandeling van de Aanpassingswetgeving invoering bachelor-masterstructuur- voor het alsnog creëren van overgangsrecht een zeer grote kamermeerderheid aanwezig lijkt te zijn, is er een aanzienlijke kans dat eiser door middel van genoemde aanpassingswetgeving uiteindelijk alsnog met terugwerkende kracht aanspraak krijgt op de Bsc-graad.
Zaaknummer:
03/590
Datum uitspraak:
19-02-2004
LJN:
AO5515
Zie nummer 89 op site:
http://www.rechtspraak.nl(...)sters/Totaal2004.htmWat ik mij nu vervolgens afvraag: ik ben in 1997 afgestudeerd aan destijds de Hogeschool & Omstreken met een ingenieursdiploma in de Chemie. Volgens de huidige Hogeschool Rotterdam is dit nu equivalent gesteld aan een "Bachelor of Applied Science"
Maar ik ben toch
voor 2002 afgestudeerd; betekent dit dus dat afgaande die uitspraak van hierboven ik eigenlijk zo-wie-zo de BSc titel mag voeren (i.p.v. die B.AS.)?
[ Bericht 21% gewijzigd door Demophon op 27-11-2005 14:47:25 ]
"All great truths begin as blasphemies" - George Bernard Shaw, Ierse vrijdenker (1856 - 1950)
"Religion is regarded by common people as true, by the wise as false, and by rulers as useful" - Lucius Annaeus Seneca, Romeinse filosoof (4 BC - 65 AD)