Is 46f2 geen bepaling wat er dient te gebeuren indien de blijvende onmogelijkheid tot nakoming uit lid 1 speelt?
Hier ga ik op glad ijs, omdat het woord blijvend niet in lid 2 voorkomt, maar wel in lid 1 waar het een uitzondering is op dat automatische ingebreke zijn. Dat lid 2 dus een bepaling is wat er dient te gebeuren indien die uitzondering in lid 1 speelt.
En speelt er hier wel een blijvende onmogelijkheid tot leveren? De leverancier is immers niet gestopt met produceren/uitleveren, maar kan domweg de vraag (nog) niet aan.
Over de bedoeling van 46j2 ben ik even benieuwd al jou (ik ben meer van de letterlijke teksten, interpretaties, al dan niet in jurisprudentie, kan ik nog wel eens de mist mee ingaan)
Wat betreft 6:237e kan ik je volgen, je zit dan alleen met het feit dat je die nietigheid eerst zult moeten inroepen, waarna je met artikel 1.5 van de algemene voorwaarden van belcompanie blijft zitten (te vinden via de link in de op) die bepalen dat er bij vernietiging/nietigheid een andere bepaling in goed overleg dient te komen welke een geldige voorwaarde schept die de oorspronkelijke bedoeling van partijen zoveel mogelijk benaderd.
Bij vernietiging (eerste daadwerkelijke handelen) zal TS dus met belcompanie in overleg moeten treden, waaruit een nieuwe voorwaarde volgt die bijvoorbeeld luidt dat laatste nog 2 weken de tijd krijgt. Een automatische ingebreke zijn door inroeping van 6:237e speelt hier dus niet denk ik (of art 1.5 van de algemene voorwaarden moet eveneens onredelijk zijn, iets wat me niet zo lijkt)
Edit : vernietiging op basis van 237e heeft geen practisch nut, artikel 3.4 geeft de klant immers al dezelfde mogelijkheden die die bij nietigheid inroepen ook heeft ( verlangen dat er binnen redelijke termijn geleverd wordt, of dat nu na overleg over een nieuwe tekst is, of na ingebreke stelling op basis van 3.4 algemene voorwaarden).
Inroepen van 237e, met daarna het in onderling overleg een wel geldige bepaling maken zal meer weerstand opleveren dan het simpele schrijven van een briefje waarin in gebreke gesteld wordt, en levering binnen bijvoorbeeld 2 weken verlangd wordt
[ Bericht 7% gewijzigd door frederik op 26-11-2005 20:58:21 ]