abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_32156794
Ik ben net flink hard met mijn fiets gevallen. Ik was op weg naar de H&M om een kledingstuk terug te brengen (was te groot) voor mijn vriendin.
Dit kleding stuk komt tijdens de val in mijn wiel (zat in een plastic H&M tas) en is nu kapot.

Ik heb een Aansprakelijkheidsverzekering bij de Postbank (tot 500.000).

Kan ik deze schade nu op mijn verzekering verhalen?

Hoe zit dit eigenlijk.

Ik baal natuurlijk als een stekker. Fiets weer krom (stadsfiets, dus even terugbuigen en doorfietsen), blauwe plekken, en een trui achtig ding van 60 euro naar de maan.
pi_32157092
Nee dat kan niet
pi_32157128
En waarom niet?
Uitleg is altijd handig.
  Moderator / FOK!Fotograaf donderdag 10 november 2005 @ 19:58:47 #4
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_32157305
Omdat een WA verzekering is voor als je Wettelijk Aansprakelijk (vandaar WA)bent.. Als iemand anders door jouw toedoen met z'n fiets valt ben jij aansprakelijk en kun je dus die WA verzekering aanspreken. Nu is het "je eigen schuld" (ok, schuld is wat overdreven, maar er is geen aansprakelijk te stellen partij) en dus heb je niets aan je WA verzekering
pi_32157643
Yup tis gewoon een kwestie van domme pech!
I'm not the man you think I am!
pi_32157669
Een vriend van me heeft een keer een discman van een andere vriend laten vallen.
Dit is ook vergoed toen. Bij wat voor verzekering was dit dan?

Kan mijn vriendin het dan wel aanvragen bij haar WA-verzekering? Ik heb namelijk door mijn toedoen iets van haar kapot gemaakt. Of denk ik nu verkeerd.
pi_32157756
Dus als iemand anders mij had aangereden waardoor het kledingstuk kapot was gegaan, dan kan het wel?

Waarom rijdt nooit iemand mij aan als het nodig is
pi_32157801
BTW,
Dat ik viel had wel indirect met iemand anders temaken, maar ik schrok gewoon van die persoon, dus lijkt mij niet dat dat telt (het was niet sinterklaas waarvan ik schrok trouwens).
pi_32157816
volgens mij kan zij het wel bij jouw WA declareren idd.
Strawberry Flavour..
pi_32157823
quote:
Op donderdag 10 november 2005 20:13 schreef achterop23 het volgende:
Dus als iemand anders mij had aangereden waardoor het kledingstuk kapot was gegaan, dan kan het wel?
Dan betaald diegene het via zijn WA.
Ook wel: rooOOOOOoOooOU)( *@)(P!I@ 1U ioTJHih genoemd.
pi_32157865
Gewoon ff iemand zoeken die wil verklaren dat je door hem of haar perongeluk aangereden bent en dan aanpraak maken op zijn of haar WA verzekering...
pi_32158335
volgens mij kan zij het wel degelijk via jouw WA laten vergoeden door aanspraak te maken op vergoeding op iets van haar dat vernield is door jou, waar dient zo'n WA anders voor??
pi_32158724
@babybox

Dat dacht ik dus ook.

Of ik haar nu aanrijdt dat zij valt met de tas met kleding

Of dat ik val met de tas met kleren.

Het is haar kleding en ik heb het door mijn schuld kapot gemaakt.
pi_32160127
Eigen schuld ja.
  Moderator / FOK!Fotograaf donderdag 10 november 2005 @ 21:42:13 #15
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_32160875
Een WA verzekering kun je inschakelen als je wettelijk aansprakelijk bent. Met andere woorden, je bent aansprakelijk en daar ben je dus voor verzekerd. En als je niet aansprakelijk bent, ben je dus niet verzekerd. Sloop je dus iets van een ander, dan ben je dus aansprakelijk.

Laat je je walkman vallen, dan ben je dus niet aansprakelijk.
Laat je een walkman van een vriend vallen, dan ben je dus wel aansprakelijk.
En smijt je de walkman van een vriend op de grond, dan is dat opzet, ben je wel aansprakelijk maar niet verzekerd..

En concreet, als er door een ongeval iets van een vriendin beschadigd, en dat is jouw schuld, kan die vriendin jou aansprakelijk stellen, en kun jij het dus claimen bij je verzekering. Je zult waarschijnlijk wel een eigen risico hebben. En, het ligt bij de vagere dingen erg aan hoe het allemaal gebeurd is.
  donderdag 10 november 2005 @ 21:46:08 #16
93231 Sosa
Bolivian druglord
pi_32161063
quote:
Op donderdag 10 november 2005 19:40 schreef achterop23 het volgende:
Ik ben net flink hard met mijn fiets gevallen. Ik was op weg naar de H&M om een kledingstuk terug te brengen (was te groot) voor mijn vriendin.
Dit kleding stuk komt tijdens de val in mijn wiel (zat in een plastic H&M tas) en is nu kapot.

Ik heb een Aansprakelijkheidsverzekering bij de Postbank (tot 500.000).

Kan ik deze schade nu op mijn verzekering verhalen?

Hoe zit dit eigenlijk.

Ik baal natuurlijk als een stekker. Fiets weer krom (stadsfiets, dus even terugbuigen en doorfietsen), blauwe plekken, en een trui achtig ding van 60 euro naar de maan.
1 woord: Inboedelverzekering

Ik heb ooit eens een broek van een vriend van mij in de fik gestoken, door er een gloeiend vuursteentje op te smijten. Na een hoop geleuter met de verzekering kwam het erop neer dat die vriend van mij het zelf moest opgeven bij zijn inboedelverzekering met bon enzo. Resultaat: broek vergoed.
I only tell you once. Don't fuck me, Tony. Don't you ever try to fuck me.
pi_32161735
Even voor de volledigheid:

Het is géén WA-verzekering, want je bent niet wettelijk verplicht een dergelijke verzekering te hebben. De verzekering waar je op doelt heet AVP (AansprakelijkheidsVerzekering voor Particulieren).
Bij een autoverzekering heet het wél WA, omdat je wettelijk gezien verplicht bent deze te hebben, wanneer je een auto hebt.

Zoals gezegd is dit niet te verhalen op de AVP bij de Postbank, omdat deze de schade dekt die je hebt toegebracht aan anderen. Eventueel is de schade, zoals hierboven al gezegd, te verhalen op je inboedelverzekering.

Edit:

Ik lees nu dat het gaat om de trui van je vriendin:

Dan zou dit weleens onder de "opzichtclausule" kunnen vallen. Kijk even in de voorwaarden van de AVP in hoeverre dit gedekt is.
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
pi_32162106
Inboedelverzekering heeft in dit geval geen nut, het gaat om een voorval buitenshuis. Je AVP kan dekking bieden als je tenminste niet samenwoont met je vriendin (dus beiden verzekerd bent onder dezelfde gezins-AVP) want dan is het een bekende uitsluiting (schade aan zaken van verzekerden onderling). Maar dan nog heb je waarschijnlijk te maken met een eigen risico van zo'n 50 euro omdat dit voorval onder de zgn. opzichtschade valt. Dit alles nog afgezien van een eventueel algeheel eigen risico maar dat hangt er vanaf hoe je de verzekering hebt afgesloten.

NB: AVP is overigens de officiele benaming voor deze verzekering die door veel mensen onterecht WA-verzekering wordt genoemd. Maar dit om verwarring te voorkomen.
pi_32162286
quote:
Op donderdag 10 november 2005 22:18 schreef Javabean het volgende:
Inboedelverzekering heeft in dit geval geen nut, het gaat om een voorval buitenshuis.

Dat zegt opzich niet zoveel.
quote:
Je AVP kan dekking bieden als je tenminste niet samenwoont met je vriendin (dus beiden verzekerd bent onder dezelfde gezins-AVP) want dan is het een bekende uitsluiting (schade aan zaken van verzekerden onderling). Maar dan nog heb je waarschijnlijk te maken met een eigen risico van zo'n 50 euro omdat dit voorval onder de zgn. opzichtschade valt. Dit alles nog afgezien van een eventueel algeheel eigen risico maar dat hangt er vanaf hoe je de verzekering hebt afgesloten.

Het is in een ander topic weleens genoemd: een AVP waarbij nog een eigen risico is (dat zijn oude polissen waarschijnlijk)
quote:
NB: AVP is overigens de officiele benaming voor deze verzekering die door veel mensen onterecht WA-verzekering wordt genoemd. Maar dit om verwarring te voorkomen.
Dat zeg ik
  donderdag 10 november 2005 @ 22:29:50 #20
93231 Sosa
Bolivian druglord
pi_32162456
quote:
Op donderdag 10 november 2005 22:18 schreef Javabean het volgende:
Inboedelverzekering heeft in dit geval geen nut, het gaat om een voorval buitenshuis.
Dus? Dat hoef je de verzekering niet aan hun neus te hangen. Overigens, zoals ik al vertelde, gebeurde mij iets soortgelijks. We hebben gewoon het eerlijke verhaal verteld en gebruik gemaakt van de inboedelverzekering.. geen probleem! Kleding valt hier gewoon onder.

offtopic:
Veel verzekeraars wijzen standaard vaak een claim af. Hierop worden ze geinstrueerd door hogerhand. Veel mensen haken nl. af. Meestal heb je bij na een bezwaarschrift opeens weer wel recht op uitkering.. sneaky, maar best slim van ze..
pi_32162548
quote:
Op donderdag 10 november 2005 22:29 schreef Sosa het volgende:

[..]

Dus? Dat hoef je de verzekering niet aan hun neus te hangen.
Gaan we weer.....
quote:
Overigens, zoals ik al vertelde, gebeurde mij iets soortgelijks. We hebben gewoon het eerlijke verhaal verteld en gebruik gemaakt van de inboedelverzekering.. geen probleem! Kleding valt hier gewoon onder.

Zie je wel, het kan wel, gewoon eerlijk zijn. Overigens ligt het maar net aan de voorwaarden of het er onder valt.
quote:
offtopic:
Veel verzekeraars wijzen standaard vaak een claim af. Hierop worden ze geinstrueerd door hogerhand. Veel mensen haken nl. af. Meestal heb je bij na een bezwaarschrift opeens weer wel recht op uitkering.. sneaky, maar best slim van ze..

Ik zou graag een bron willen zien die dit verhaal onderbouwt. Het lijkt wel een urban myth, onderhand.
pi_32162666
quote:
Op donderdag 10 november 2005 22:24 schreef Five_Horizons het volgende:
Dat zegt opzich niet zoveel.
Het zegt vrij veel. Een verzekeraar zal voor inboedel buitenshuis (dus letterlijk buitenshuis, als in: niet in bewoonde bewoning) zeker niet tegen alle gevaren dekking willen bieden. Bijv. alleen tegen brand, blikseminslag, ontploffing e.d. Het genoemde voorval is zeker niet gedekt onder de inboedelverzekering.
quote:
Het is in een ander topic weleens genoemd: een AVP waarbij nog een eigen risico is (dat zijn oude polissen waarschijnlijk)
Je kunt een vrijwillig eigen risico nemen voor premiekorting (voor jezelf, kinderen, dieren of een combinatie hiervan).
quote:
Dat zeg ik
Ik zag jouw reactie pas nadat ik had verzonden. Werd tijdens het posten nog wat afgeleid door de tv
pi_32162780
quote:
Op donderdag 10 november 2005 22:29 schreef Sosa het volgende:
Overigens, zoals ik al vertelde, gebeurde mij iets soortgelijks. We hebben gewoon het eerlijke verhaal verteld en gebruik gemaakt van de inboedelverzekering.. geen probleem! Kleding valt hier gewoon onder.
In jouw geval ging het om een brandschade en dat gevaar is meestal wel gedekt. Dit gaat in het geval van TS helaas niet op. Zie ook mijn vorige post.

[ Bericht 20% gewijzigd door Javabean op 10-11-2005 22:45:29 ]
pi_32163307
quote:
Op donderdag 10 november 2005 22:36 schreef Javabean het volgende:

[..]

Het zegt vrij veel. Een verzekeraar zal voor inboedel buitenshuis (dus letterlijk buitenshuis, als in: niet in bewoonde bewoning) zeker niet tegen alle gevaren dekking willen bieden. Bijv. alleen tegen brand, blikseminslag, ontploffing e.d. Het genoemde voorval is zeker niet gedekt onder de inboedelverzekering.

Je kunt een vrijwillig eigen risico nemen voor premiekorting (voor jezelf, kinderen, dieren of een combinatie hiervan).
Het is mijn werk (zie sig.) (wij doen er niet aan overigens....)
  donderdag 10 november 2005 @ 22:57:13 #25
93231 Sosa
Bolivian druglord
pi_32163415
quote:
Op donderdag 10 november 2005 22:32 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Gaan we weer.....
[..]

Zie je wel, het kan wel, gewoon eerlijk zijn. Overigens ligt het maar net aan de voorwaarden of het er onder valt.
[..]
Oke... granted. Ik vind ook dat je eerlijk moet blijven.

Een bron heb ik niet voor je. Ik heb zelf eenmaal en een vriend van mij ook een claim ingediend wat mijn verhaal bevestigd. Na bezwaarschrift alsnog geld. Maar dan vonden we ook dat we daar recht op hadden. Uiteraard gaat deze vlieger niet altijd op. Feit ligt er gewoon dat verzekeraars niet al te happig zijn om alles zomaar uit te gaan betalen. Logisch ook eigenljik.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')