Rude nou moet je niet weer andere dingen erbij gaan halen..quote:Op zaterdag 19 november 2005 18:24 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Je zou inderdaad 3 verschillende potjes spelen.
Waarbij niemand kan zeggen dat er 1 absoluut heeft stilgestaan. Misschien wel t.o.v elkaar, maar t.o.v het mannetje op de maan wordt er daar nog een 4e potje gespeelt.
Overigens, als je maar lang genoeg een spelletje Pp speelt in een versnellende bus zou je daar na 100 jaar geen weet meer van hebben, je zou het hebben over een soort van zwaartekracht die je ervaart maar niet meer weten dat dat door jou eigen versnelling zou komen.
Haal je er weer andere dingen bij hequote:Op zaterdag 19 november 2005 18:33 schreef rudeonline het volgende:
Je zou in alle 3 de voorbeelden een andere baan waarnemen van het balletje. Je zou ook in alle 3 de voorbeelden een iets andere techniek moeten gebruiken om het spel te kunnen spelen.
De stilstaande pingpongtafel geeft je de illusie dat je inderdaad stilstaat, en als je versnelt dan kun je dat merken uit verschillende baanberekeningen die jou bewijzen dat je versnelt.
Neem nu een pingpongtafel ter grote van de atlantische oceaan en gebruik een loden kogel van 100.000ton om mee te spelen, je krijgt dan toch ook met faktoren te maken waarbij je zult merken dat de aarde beweegt en volgens mij dus ook versnelt?
Wat iemand waarneemt hangt inderdaad af van zijn eigen snelheid en versnelling ten opzichte dat wat hij waarneemt.quote:Op zaterdag 19 november 2005 18:33 schreef rudeonline het volgende:
Je zou in alle 3 de voorbeelden een andere baan waarnemen van het balletje.
Huh? Als ik weet dat iemand op de maan meekijkt met mijn potje tafeltennis moet ik ineens anders gaan slaan om te corrigeren voor de beweging van die waarnemer tov de aarde?quote:Je zou ook in alle 3 de voorbeelden een iets andere techniek moeten gebruiken om het spel te kunnen spelen.
Eh, nee. Als jij springt, kom je dan kilometers verder weer op de grond terecht?quote:De stilstaande pingpongtafel geeft je de illusie dat je inderdaad stilstaat, en als je versnelt dan kun je dat merken uit verschillende baanberekeningen die jou bewijzen dat je versnelt.
Neem nu een pingpongtafel ter grote van de atlantische oceaan en gebruik een loden kogel van 100.000ton om mee te spelen, je krijgt dan toch ook met faktoren te maken waarbij je zult merken dat de aarde beweegt en volgens mij dus ook versnelt?
Jup dat beweert hijquote:Op zaterdag 19 november 2005 18:46 schreef DionysuZ het volgende:
Dus rude, als ik het goed begrijp: als ik in de trein zit en naar de wc moet, dan kan ik beter richting de voorkant van de trein lopen om een wc te zoeken omdat ik meer energie gebruik als ik naar de achterkant loop?
Pis dan ook vooral niet in de rijrichting van de trein!quote:Op zaterdag 19 november 2005 18:46 schreef DionysuZ het volgende:
Dus rude, als ik het goed begrijp: als ik in de trein zit en naar de wc moet, dan kan ik beter richting de voorkant van de trein lopen om een wc te zoeken omdat ik meer energie gebruik als ik naar de achterkant loop?
Maar dat wordt niet gemetenquote:Op zaterdag 19 november 2005 18:33 schreef rudeonline het volgende:
Je zou in alle 3 de voorbeelden een andere baan waarnemen van het balletje.
Dat maakt niets uit. t.o.v de trein sta je immers stil. Zou je echter een balletje van 2000kg in een bewegende trein naar voren of achteren moeten gooien, dan zul je toch ook rekening moeten houden met de beweginsrichting van de trein, de bal zal meer geneigd zijn om zijn snelheid aan te passen aan de snelheid van de aarde. En dus uiteindelijk voor de makkelijkste weg zal kiezen en met minder energie naar achteren zou vallen als naar voren.quote:Op zaterdag 19 november 2005 18:46 schreef DionysuZ het volgende:
quote:Op zaterdag 19 november 2005 18:07 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Wat is een stilstaande bus, als de aarde zelf beweegt? RELATIVITEIT, weet je. Stilstaan bestaat niet, niet voor ons.
Nu spreek je jezelf echt ENORM tegen.quote:Op zaterdag 19 november 2005 18:56 schreef rudeonline het volgende:
Dit is allemaal peanuts, het gaat om de werkelijke snelheid van de aarde t.o.v het absolute nulpunt van tijd en ruimte. En dat kennen jullie niet, en jullie willen het ook niet kennnen.
Hoezo, misschien begrijp je hier niet uit dat ik bedoel dat er voor massa geen stilstand bestaat.quote:Op zaterdag 19 november 2005 18:59 schreef Maethor het volgende:
[..]
[..]
Nu spreek je jezelf echt ENORM tegen.
quote:Op zaterdag 19 november 2005 18:56 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Dat maakt niets uit. t.o.v de trein sta je immers stil. Zou je echter een balletje van 2000kg in een bewegende trein naar voren of achteren moeten gooien, dan zul je toch ook rekening moeten houden met de beweginsrichting van de trein, de bal zal meer geneigd zijn om zijn snelheid aan te passen aan de snelheid van de aarde. En dus uiteindelijk voor de makkelijkste weg zal kiezen en met minder energie naar achteren zou vallen als naar voren.
Dit is allemaal peanuts, het gaat om de werkelijke snelheid van de aarde t.o.v het absolute nulpunt van tijd en ruimte. En dat kennen jullie niet, en jullie willen het ook niet kennnen.
Je neemt niet eens de moeite om je daar dan ook maar iets bij voor te stellen. Jammer, want het gehele bigbang verhaal begint ook bij 0. En nu ontken je dat zoeits bestaat.
Natuurlijk wordt licht wel ouder. Het foton ziet haar eigen tijd vooruitgaan. De rest van de waarnemers meet echter wel dat de tijd van het foton stilstaat.quote:
Nou, in de eerste quote zeg je dat stilstand niet bestaat. Beweging is relatief. En in de tweede quote heb je het over 'werkelijke snelheid v/d aarde tov absolute nulpunt van tijd en ruimte'. Dat riekt behoorlijk naar absolute snelheid.quote:
Hmmm, héél even leek het toch echt dat je nog steeds in absolute snelheden geloofde.quote:misschien begrijp je hier niet uit dat ik bedoel dat er voor massa geen stilstand bestaat.
Stilstand is relatief voor massa.
Hier word ik een beetje moe van. Licht staat niet stil, licht heeft een snelheid van 300 000 000 m/s. Wat je ziet is wel altijd ouder dan het object waarvan het beeld afkomstig is, maar dat staat daar los van. Haushofer heeft al op de laatste zin gereageerd.quote:Licht is een geheel ander verhaal. Dat kan wel stilstaan, en volgens mij doet het dat dus ook, vandaar dat wij wel tijd ervaren en licht zelf niet. Licht wat je ziet komt altijd vanaf een tijdstip voor jou in de tijd, daarom zie je licht ook altijd iets later als het moment waarop het echt ontstond.
Jij wordt ouder, licht niet.
Dat jij daadwerkelijk denkt dat je als je de verkeerde kant op pist in de trein dat je dan jezelf onderpistquote:
Als je echt Natuurkunde studeert, zou je beter moeten weten. Of nog even wat meer van Rudeonlines posts doorlezen.quote:Op zaterdag 19 november 2005 19:13 schreef JeroenMeloen het volgende:
Niet om het een of ander hoor, maar Rudeonline heeft gelijk.
Zou een object dus met lichtsnlheid naar jou toe kunnen bewegen, dan is het dus ook niet ouder geworden. Het staat dan net als licht stil in de tijd. Iets zou dan aankomen zoals het er 5 jaar geleden uit zag. Die 5 jaar zijn dan dus wel voor ons en niet voor hem voorbij gegaan.quote:Hier word ik een beetje moe van. Licht staat niet stil, licht heeft een snelheid van 300 000 000 m/s. Wat je ziet is wel altijd ouder dan het object waarvan het beeld afkomstig is, maar dat staat daar los van. Haushofer heeft al op de laatste zin gereageerd.
Ik heb dan niet het hele topic gevolgd, maar hij opende met die klokken, en dat verhaal klopt.quote:Op zaterdag 19 november 2005 19:15 schreef Maethor het volgende:
[..]
Als je echt Natuurkunde studeert, zou je beter moeten weten.
Doe dat.quote:Op zaterdag 19 november 2005 19:15 schreef JeroenMeloen het volgende:
[..]
Ik heb dan niet het hele topic gevolgd, maar hij opende met die klokken, en dat verhaal klopt.
Net las ik iets over tijd van hem..... Ik zal eens wat meer gaan lezen en er dan een woordje aan wijden.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |