abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 19 november 2005 @ 18:26:10 #201
32768 DionysuZ
Respect my authority!
pi_32403777
Als je nou in die bus zit he rude. En je hebt alle meetapparatuur tot je beschikking wat je maar wil. Zou je dan op een of andere manier erachter kunnen komen of de bus stil staat op de weg of dat hij met 100 km/u beweegt?
□ Reality is merely an illusion,albeit a very persistent one-A.Einstein
■ Of ik ben gek of de rest van de wereld.Ik denk zelf de rest van de wereld-Rudeonline
□ The war is not meant to be won.It is meant to be continuous-G.Orwell
  zaterdag 19 november 2005 @ 18:26:29 #202
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_32403789
quote:
Op zaterdag 19 november 2005 18:24 schreef rudeonline het volgende:

[..]

Je zou inderdaad 3 verschillende potjes spelen.
Waarbij niemand kan zeggen dat er 1 absoluut heeft stilgestaan. Misschien wel t.o.v elkaar, maar t.o.v het mannetje op de maan wordt er daar nog een 4e potje gespeelt.
Overigens, als je maar lang genoeg een spelletje Pp speelt in een versnellende bus zou je daar na 100 jaar geen weet meer van hebben, je zou het hebben over een soort van zwaartekracht die je ervaart maar niet meer weten dat dat door jou eigen versnelling zou komen.
Rude nou moet je niet weer andere dingen erbij gaan halen..
maargoe volgens jou dus 3 verschillende potjes. Wat zijn de verschillen?
Egregious professor of Cruel and Unusual Geography
Onikaan ni ov dovah
pi_32403940
Je zou in alle 3 de voorbeelden een andere baan waarnemen van het balletje. Je zou ook in alle 3 de voorbeelden een iets andere techniek moeten gebruiken om het spel te kunnen spelen.

De stilstaande pingpongtafel geeft je de illusie dat je inderdaad stilstaat, en als je versnelt dan kun je dat merken uit verschillende baanberekeningen die jou bewijzen dat je versnelt.

Neem nu een pingpongtafel ter grote van de atlantische oceaan en gebruik een loden kogel van 100.000ton om mee te spelen, je krijgt dan toch ook met faktoren te maken waarbij je zult merken dat de aarde beweegt en volgens mij dus ook versnelt?
  zaterdag 19 november 2005 @ 18:35:54 #204
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_32403989
quote:
Op zaterdag 19 november 2005 18:33 schreef rudeonline het volgende:
Je zou in alle 3 de voorbeelden een andere baan waarnemen van het balletje. Je zou ook in alle 3 de voorbeelden een iets andere techniek moeten gebruiken om het spel te kunnen spelen.

De stilstaande pingpongtafel geeft je de illusie dat je inderdaad stilstaat, en als je versnelt dan kun je dat merken uit verschillende baanberekeningen die jou bewijzen dat je versnelt.

Neem nu een pingpongtafel ter grote van de atlantische oceaan en gebruik een loden kogel van 100.000ton om mee te spelen, je krijgt dan toch ook met faktoren te maken waarbij je zult merken dat de aarde beweegt en volgens mij dus ook versnelt?
Haal je er weer andere dingen bij he

Wat is volgens jou het verschil tussen het stilstaande en het met constante snelheid bewegende potje?
Onikaan ni ov dovah
pi_32404081
quote:
Je zou in alle 3 de voorbeelden een andere baan waarnemen van het balletje.
Wat iemand waarneemt hangt inderdaad af van zijn eigen snelheid en versnelling ten opzichte dat wat hij waarneemt.
quote:
Je zou ook in alle 3 de voorbeelden een iets andere techniek moeten gebruiken om het spel te kunnen spelen.
Huh? Als ik weet dat iemand op de maan meekijkt met mijn potje tafeltennis moet ik ineens anders gaan slaan om te corrigeren voor de beweging van die waarnemer tov de aarde?
quote:

Eh, nee. Als jij springt, kom je dan kilometers verder weer op de grond terecht?
The vastness of the heavens stretches my imagination — stuck on this carousel my little eye can catch one-million-year-old light. A vast pattern — of which I am a part...
pi_32404181
In relatieve zin gezien, helemaal niets.
Wat is nou een stilstaand potje als datzelfde potje niet ervaren zal worden als stilstand als de tafel maar groot genoeg is ( size Ocean Atlantic) ?
Daarom haal ik er dus andere dingen bij.

Maar goed, op niveau van een pingpong tafel zal de bewegende tafel t.o.v de vaste tafel een langere weg moeten afleggen. Dus ook het balletje en de gehele baan van het balletje zal anders zijn. 1 van de spelers zal harder moeten werken als de ander.
  zaterdag 19 november 2005 @ 18:46:37 #207
32768 DionysuZ
Respect my authority!
pi_32404235
Dus rude, als ik het goed begrijp: als ik in de trein zit en naar de wc moet, dan kan ik beter richting de voorkant van de trein lopen om een wc te zoeken omdat ik meer energie gebruik als ik naar de achterkant loop?
■ Of ik ben gek of de rest van de wereld.Ik denk zelf de rest van de wereld-Rudeonline
  zaterdag 19 november 2005 @ 18:50:45 #208
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_32404353
quote:
Op zaterdag 19 november 2005 18:46 schreef DionysuZ het volgende:
Dus rude, als ik het goed begrijp: als ik in de trein zit en naar de wc moet, dan kan ik beter richting de voorkant van de trein lopen om een wc te zoeken omdat ik meer energie gebruik als ik naar de achterkant loop?
Jup dat beweert hij
Onikaan ni ov dovah
pi_32404389
quote:
Pis dan ook vooral niet in de rijrichting van de trein!
The vastness of the heavens stretches my imagination — stuck on this carousel my little eye can catch one-million-year-old light. A vast pattern — of which I am a part...
pi_32404534
quote:
Je zou in alle 3 de voorbeelden een andere baan waarnemen van het balletje.
Maar dat wordt niet gemeten Een potje PP in een bus met vaste snelheid ( en ja, ik verwaarloos de beweging van de aarde om de Zon ed, daar gaat het nu niet om ) verschilt niet van een potje PP wat naast de weg wordt gespeeld. Ga je de bus echter versnellen, dan gaan er krachten werken, en zal de baan van het balletje anders worden voor de speler in de bus.

Jij haalt er weer allemaal zaken bij die er niks mee te maken hebben. To the point enzo.
pi_32404540
quote:
Dat maakt niets uit. t.o.v de trein sta je immers stil. Zou je echter een balletje van 2000kg in een bewegende trein naar voren of achteren moeten gooien, dan zul je toch ook rekening moeten houden met de beweginsrichting van de trein, de bal zal meer geneigd zijn om zijn snelheid aan te passen aan de snelheid van de aarde. En dus uiteindelijk voor de makkelijkste weg zal kiezen en met minder energie naar achteren zou vallen als naar voren.

Dit is allemaal peanuts, het gaat om de werkelijke snelheid van de aarde t.o.v het absolute nulpunt van tijd en ruimte. En dat kennen jullie niet, en jullie willen het ook niet kennnen.

Je neemt niet eens de moeite om je daar dan ook maar iets bij voor te stellen. Jammer, want het gehele bigbang verhaal begint ook bij 0. En nu ontken je dat zoeits bestaat.
pi_32404630
quote:
Op zaterdag 19 november 2005 18:07 schreef rudeonline het volgende:

[..]

Wat is een stilstaande bus, als de aarde zelf beweegt? RELATIVITEIT, weet je. Stilstaan bestaat niet, niet voor ons.
quote:
Op zaterdag 19 november 2005 18:56 schreef rudeonline het volgende:
Dit is allemaal peanuts, het gaat om de werkelijke snelheid van de aarde t.o.v het absolute nulpunt van tijd en ruimte. En dat kennen jullie niet, en jullie willen het ook niet kennnen.
Nu spreek je jezelf echt ENORM tegen.
pi_32404690
Heeft Rudeonline wel eens filmpjes gezien van een potje PP in een bewegend stelsel met vaste snelheid? Dat is namelijk exact hetzelfde als zou het stelsel stilstaan. Dat is gemeten
pi_32404771
quote:
Op zaterdag 19 november 2005 18:59 schreef Maethor het volgende:

[..]

[..]

Nu spreek je jezelf echt ENORM tegen.
Hoezo, misschien begrijp je hier niet uit dat ik bedoel dat er voor massa geen stilstand bestaat.
Stilstand is relatief voor massa.

Licht is een geheel ander verhaal. Dat kan wel stilstaan, en volgens mij doet het dat dus ook, vandaar dat wij wel tijd ervaren en licht zelf niet. Licht wat je ziet komt altijd vanaf een tijdstip voor jou in de tijd, daarom zie je licht ook altijd iets later als het moment waarop het echt ontstond.
Jij wordt ouder, licht niet.
  zaterdag 19 november 2005 @ 19:05:06 #215
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_32404773
quote:
Op zaterdag 19 november 2005 18:56 schreef rudeonline het volgende:

[..]

Dat maakt niets uit. t.o.v de trein sta je immers stil. Zou je echter een balletje van 2000kg in een bewegende trein naar voren of achteren moeten gooien, dan zul je toch ook rekening moeten houden met de beweginsrichting van de trein, de bal zal meer geneigd zijn om zijn snelheid aan te passen aan de snelheid van de aarde. En dus uiteindelijk voor de makkelijkste weg zal kiezen en met minder energie naar achteren zou vallen als naar voren.

Je neemt niet eens de moeite om je daar dan ook maar iets bij voor te stellen. Jammer, want het gehele bigbang verhaal begint ook bij 0. En nu ontken je dat zoeits bestaat.
Onikaan ni ov dovah
pi_32404869
quote:
Op zaterdag 19 november 2005 19:05 schreef rudeonline het volgende:

[..]

Natuurlijk wordt licht wel ouder. Het foton ziet haar eigen tijd vooruitgaan. De rest van de waarnemers meet echter wel dat de tijd van het foton stilstaat.
pi_32404956
quote:
Op zaterdag 19 november 2005 19:05 schreef rudeonline het volgende:

[..]

Hoezo,
Nou, in de eerste quote zeg je dat stilstand niet bestaat. Beweging is relatief. En in de tweede quote heb je het over 'werkelijke snelheid v/d aarde tov absolute nulpunt van tijd en ruimte'. Dat riekt behoorlijk naar absolute snelheid.
quote:
misschien begrijp je hier niet uit dat ik bedoel dat er voor massa geen stilstand bestaat.
Stilstand is relatief voor massa.
Hmmm, héél even leek het toch echt dat je nog steeds in absolute snelheden geloofde.
Maar idd, stilstand en snelheid is relatief.
quote:
Licht is een geheel ander verhaal. Dat kan wel stilstaan, en volgens mij doet het dat dus ook, vandaar dat wij wel tijd ervaren en licht zelf niet. Licht wat je ziet komt altijd vanaf een tijdstip voor jou in de tijd, daarom zie je licht ook altijd iets later als het moment waarop het echt ontstond.
Hier word ik een beetje moe van. Licht staat niet stil, licht heeft een snelheid van 300 000 000 m/s. Wat je ziet is wel altijd ouder dan het object waarvan het beeld afkomstig is, maar dat staat daar los van. Haushofer heeft al op de laatste zin gereageerd.
pi_32405021
Niet om het een of ander hoor, maar Rudeonline heeft gelijk.
  zaterdag 19 november 2005 @ 19:13:56 #220
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_32405050
quote:
Op zaterdag 19 november 2005 19:08 schreef rudeonline het volgende:

[..]

Heb ik iets gemist?
Dat jij daadwerkelijk denkt dat je als je de verkeerde kant op pist in de trein dat je dan jezelf onderpist Want dat is wel wat je beweerd.
Onikaan ni ov dovah
pi_32405093
quote:
Op zaterdag 19 november 2005 19:13 schreef JeroenMeloen het volgende:
Niet om het een of ander hoor, maar Rudeonline heeft gelijk.
Als je echt Natuurkunde studeert, zou je beter moeten weten. Of nog even wat meer van Rudeonlines posts doorlezen.
pi_32405102
quote:
Hier word ik een beetje moe van. Licht staat niet stil, licht heeft een snelheid van 300 000 000 m/s. Wat je ziet is wel altijd ouder dan het object waarvan het beeld afkomstig is, maar dat staat daar los van. Haushofer heeft al op de laatste zin gereageerd.
Zou een object dus met lichtsnlheid naar jou toe kunnen bewegen, dan is het dus ook niet ouder geworden. Het staat dan net als licht stil in de tijd. Iets zou dan aankomen zoals het er 5 jaar geleden uit zag. Die 5 jaar zijn dan dus wel voor ons en niet voor hem voorbij gegaan.
pi_32405117
quote:
Op zaterdag 19 november 2005 19:15 schreef Maethor het volgende:

[..]

Als je echt Natuurkunde studeert, zou je beter moeten weten.
Ik heb dan niet het hele topic gevolgd, maar hij opende met die klokken, en dat verhaal klopt.
Net las ik iets over tijd van hem..... Ik zal eens wat meer gaan lezen en er dan een woordje aan wijden.
pi_32405181
Massa kan niet bewegen met lichtsnelheid, dat voorop gesteld. Hoe de tijd voor licht zelf verloopt lijkt mij irrelevant maar wat Rude vermoedelijk bedoeld is dat licht ten opzichte van zichzelf stilstaat. Lijkt mij helemaal correct daar snelheid ten alle tijden relatief is.
pi_32405212
quote:
Op zaterdag 19 november 2005 19:15 schreef JeroenMeloen het volgende:

[..]

Ik heb dan niet het hele topic gevolgd, maar hij opende met die klokken, en dat verhaal klopt.
Net las ik iets over tijd van hem..... Ik zal eens wat meer gaan lezen en er dan een woordje aan wijden.
Doe dat. Sommige dingen kloppen ook wel, maar dat zijn ook precies de dingen die de SRT ook al zegt. Die theorie verwerpt meneer Rudeonline echter.
pi_32405239
quote:
Op zaterdag 19 november 2005 19:18 schreef JeroenMeloen het volgende:
Massa kan niet bewegen met lichtsnelheid, dat voorop gesteld. Hoe de tijd voor licht zelf verloopt lijkt mij irrelevant maar wat Rude vermoedelijk bedoeld is dat licht ten opzichte van zichzelf stilstaat. Lijkt mij helemaal correct daar snelheid ten alle tijden relatief is.
Nee, Rudeonline bedoelt dat al het licht stilstaat, en dat wij bewegen met de lichtsnelheid. En dat is in tegenspraak met de relativiteitstheorie. Nou geeft dat niks, maar na heul veul topics heeft hij er nog steeds geen goede reden voor gegeven. Behalve dat je je " intuitie moet volgen".
pi_32405290
Oooooooh hij verwerpt de theorie! Dat had ik er niet uit begrepen.
Dan kan ik niets anders dan hem ongelijk geven vanuit het perspectief van SRT.
Ik ben niet zo'n briljant denker die hele nieuwe theorieen kan bedenken enzo. Ik hou me gewoon vast aan wat ik er over geleerd heb.
pi_32405327
quote:
Op zaterdag 19 november 2005 19:20 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Nee, Rudeonline bedoelt dat al het licht stilstaat, en dat wij bewegen met de lichtsnelheid. En dat is in tegenspraak met de relativiteitstheorie. Nou geeft dat niks, maar na heul veul topics heeft hij er nog steeds geen goede reden voor gegeven. Behalve dat je je " intuitie moet volgen".
Ja dat is natuurlijk volslagen onzin. Heeft hij het al wiskundig aangetoond? Anders slaat het natuurlijk helemaal als een kip op een drumstel.. Dan kan iedere mongool wel een theorie schrijven ala SRT.
pi_32405373
quote:
Op zaterdag 19 november 2005 19:23 schreef JeroenMeloen het volgende:

[..]

Ja dat is natuurlijk volslagen onzin. Heeft hij het al wiskundig aangetoond? Anders slaat het natuurlijk helemaal als een kip op een drumstel.. Dan kan iedere mongool wel een theorie schrijven ala SRT.
Dat heeft hij aan het begin wel eens geprobeerd, met hilarische gevolgen. Maar nee, tot nu toe is er geen zinnig argument voorbij gekomen. Dat weerhoudt hem echter niet door te zetten.
pi_32405405
quote:
Op zaterdag 19 november 2005 19:21 schreef JeroenMeloen het volgende:
Ik ben niet zo'n briljant denker die hele nieuwe theorieen kan bedenken enzo. Ik hou me gewoon vast aan wat ik er over geleerd heb.
Even een korte samenvatting van de beweringen van Rudeonline:

* de lichtsnelheid c is 0
* absolute ruimte en tijd bestaat
* 1+1=1
* meters+ secondes= meters per seconde
* voor verschillende inertiaalstelsels gelden verschillende natuurwetten
* tijdsdilatatie is een optisch verschijnsel
* metingen zijn niet relevant voor een natuurwetenschappelijke theorie
* de mens moet de natuur een logica opleggen, niet andersom
* de c2 in E=mc2 staat voor een versnelling

En nog veel meer
pi_32405504
quote:
Op zaterdag 19 november 2005 19:21 schreef JeroenMeloen het volgende:
Jammer dat je me wel gelijk geeft en dan vervolgens zegt dat het niet zo is omdat dat in je boek staat. Erg slecht argument.. De T in SRT staat voor Theory, vergeet dat niet.
  zaterdag 19 november 2005 @ 19:29:08 #232
32768 DionysuZ
Respect my authority!
pi_32405538
en je weet ook wat het begrip theorie inhoudt?
pi_32405570
Mijn geit!
Bedankt voor de samenvatting Haushofer... Het geheel is eigenlijk te belachelijk om op in te blijven gaan. Dus doe ik dat ook maar niet.

Voor de bewering 1+1=1 moet hij maar even googlen ofzo, het is niets meer dan een wiskundig grapje met een fout erin.
pi_32405643
quote:
Op zaterdag 19 november 2005 19:28 schreef rudeonline het volgende:

[..]

Jammer dat je me wel gelijk geeft en dan vervolgens zegt dat het niet zo is omdat dat in je boek staat. Erg slecht argument.. De T in SRT staat voor Theory, vergeet dat niet.
Daar gaan we weer: Boeken verstompen je denken niet, Rudeonline. Echt niet. Echt, echt, echt niet Heel erg jammer dat je zo'n afkeer van boeken hebt. Misschien ben je analfabeet?
pi_32405652
quote:
Op zaterdag 19 november 2005 19:28 schreef rudeonline het volgende:

[..]

Je hebt geen idee hoeveel flapdrollen er zijn geweest die een 'theorie' geschreven hebben. Als je hem wiskundig niet onderbouwd heeft het geen fundering en wordt hij gewoon verworpen, logisch.

Tot nu toe ken ik voldoende fysieke bewijzen voor de SRT die hem voor mij aannemelijk maken, boek of geen boek. Maar anders vat je het geheel even samen voor mij en alle andere onwetenden. Inclusief wiskundige onderbouwing natuurlijk. Verhelder me!
  zaterdag 19 november 2005 @ 19:33:02 #236
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_32405663
quote:
Op zaterdag 19 november 2005 19:29 schreef DionysuZ het volgende:
en je weet ook wat het begrip theorie inhoudt?
Volgens mij ruik ik weer wat werk voor de zweep
Onikaan ni ov dovah
pi_32405918
quote:
Op zaterdag 19 november 2005 19:32 schreef JeroenMeloen het volgende:

[..]

Je hebt geen idee hoeveel flapdrollen er zijn geweest die een 'theorie' geschreven hebben. Als je hem wiskundig niet onderbouwd heeft het geen fundering en wordt hij gewoon verworpen, logisch.

Tot nu toe ken ik voldoende fysieke bewijzen voor de SRT die hem voor mij aannemelijk maken, boek of geen boek. Maar anders vat je het geheel even samen voor mij en alle andere onwetenden. Inclusief wiskundige onderbouwing natuurlijk. Verhelder me!
Ik weet niet in hoeverre je begrijpt met mijn stelling dat 1 + 1 = 1.
Als dat er zo staat, dan slaat dat inderdaad nergens op.

Ik stelde met 1 + 1 dat een afstand ( 1) plus een tijdsaanduiding ( 1) is een snelheid ( 1)

km + sec = km/sec.

De twee enen die je dan opteld zijn niet uit hetzelfde "hout" gesneden.

Ben benieuwt waar je vondt dat ik gelijk had en de anderen het mis. Zou graag de gehele relativiteitstheorie gaan begrijpen, maar wat ik er nu van weet en wat men aanneemt gaat mijn gevoel voor logika ver te boven. En er is nog niemand geweest die mij echt aan het twijfelen heeft kunnen brengen. Misschien is dat jammer, maar ik ga geen dingen aannemen die mijn gezond verstand te boven gaan. Ook Einstein was maar een persoon, en ook hij zou best wel eens ongelijk kunnen hebben.
pi_32406089
quote:
Op zaterdag 19 november 2005 19:40 schreef rudeonline het volgende:
Misschien is dat jammer, maar ik ga geen dingen aannemen die mijn gezond verstand te boven gaan. Ook Einstein was maar een persoon, en ook hij zou best wel eens ongelijk kunnen hebben.
Maar waarom moet de natuur jouw gezond verstand volgen? En niet die van mijn buurvrouw? Of die van de paus? En waarom wordt dan alles zo ontzettend nauwkeurig gemeten wat de relativiteitstheorie voorspelt? Waarom hecht je daar geen waarde aan? Waarom gaat voor jou je eigen denken voor dat wat gemeten wordt? Is dat niet heel naief ?

Da's het mooie van wiskunde: het is niet afhankelijk van de persoon.

Op een enkeling na dan
pi_32406097
quote:
Op zaterdag 19 november 2005 19:40 schreef rudeonline het volgende:

[..]

Ik weet niet in hoeverre je begrijpt met mijn stelling dat 1 + 1 = 1.
Als dat er zo staat, dan slaat dat inderdaad nergens op.

Ik stelde met 1 + 1 dat een afstand ( 1) plus een tijdsaanduiding ( 1) is een snelheid ( 1)

km + sec = km/sec.

De twee enen die je dan opteld zijn niet uit hetzelfde "hout" gesneden.

Ben benieuwt waar je vondt dat ik gelijk had en de anderen het mis. Zou graag de gehele relativiteitstheorie gaan begrijpen, maar wat ik er nu van weet en wat men aanneemt gaat mijn gevoel voor logika ver te boven. En er is nog niemand geweest die mij echt aan het twijfelen heeft kunnen brengen. Misschien is dat jammer, maar ik ga geen dingen aannemen die mijn gezond verstand te boven gaan. Ook Einstein was maar een persoon, en ook hij zou best wel eens ongelijk kunnen hebben.
Je wiskundige benadering van afstanden en tijd bij elkaar optellen is een slechte vertaling van een vierdimensionale ruimte. Deze zou je met vier coordinaten aan moeten tonen, niet met 2 simpele. Dus je hebt 'x, y, z, t' nodig.

Verder zou ik je wel een lesje SRT kunnen geven maar met wat leeswerk kom je er ook wel. Dat je er geen visuele voorstelling bij kan maken heeft niet te maken met de onjuistheid van de theorie maar mijns inziens met een te bekrompen geest. Wat niet zo gek is, een genie als Einstein deed er 1,5 jaar over om hem te begrijpen, nadat hij hem geschreven had.

Dus als je echt serieus genomen wilt worden zal je met iets meer aan moeten komen dan het hout waaruit getallen gesneden zijn want dat gaat er bij mij nogal moeilijk in.
pi_32406199
Over de klok heeft hij gelijk.

Klok A ziet op klok B dat het 11:50 is.
Dan gaat hij 20 minuten lopen, totdat hij bij klok B is. Daar aangekomen ziet klok A dat het 12:20 is. Er zijn 20 minuten verlopen, terwijl er voor hem 30 minuten verlopen zijn, aangezien hij dacht dat het 11:50 was.
Voor hem lijkt het alsof er 30 minuten verlopen zijn, terwijl er maar 20 zijn verlopen. De tijd is dus langzamer gaan lopen dan dat hij dacht.
pi_32406367
quote:
Op zaterdag 19 november 2005 19:49 schreef twisteddlogic het volgende:
Over de klok heeft hij gelijk.

Klok A ziet op klok B dat het 11:50 is.
Dan gaat hij 20 minuten lopen, totdat hij bij klok B is. Daar aangekomen ziet klok A dat het 12:20 is. Er zijn 20 minuten verlopen, terwijl er voor hem 30 minuten verlopen zijn, aangezien hij dacht dat het 11:50 was.
Voor hem lijkt het alsof er 30 minuten verlopen zijn, terwijl er maar 20 zijn verlopen. De tijd is dus langzamer gaan lopen dan dat hij dacht.
Ja, en hoewel je berekening niet klopt heet het SRT.
pi_32406505
Wat klopt er niet aan dan?
pi_32406561
quote:
Op zaterdag 19 november 2005 19:45 schreef JeroenMeloen het volgende:

[..]

Je wiskundige benadering van afstanden en tijd bij elkaar optellen is een slechte vertaling van een vierdimensionale ruimte. Deze zou je met vier coordinaten aan moeten tonen, niet met 2 simpele. Dus je hebt 'x, y, z, t' nodig.

Verder zou ik je wel een lesje SRT kunnen geven maar met wat leeswerk kom je er ook wel. Dat je er geen visuele voorstelling bij kan maken heeft niet te maken met de onjuistheid van de theorie maar mijns inziens met een te bekrompen geest. Wat niet zo gek is, een genie als Einstein deed er 1,5 jaar over om hem te begrijpen, nadat hij hem geschreven had.

Dus als je echt serieus genomen wilt worden zal je met iets meer aan moeten komen dan het hout waaruit getallen gesneden zijn want dat gaat er bij mij nogal moeilijk in.
Dat is het hele punt, niemand kan zich een visuele voorstelling maken wat betreft de theorie van Einstein.

Wat die wiskunde betreft weet ik niet waarom je meteen over een 4 getallen begint omdat een snelheid eigenlijk maar uit 2 gegevens bestaat. Een afstand en een tijd. 1 + 1 = 2, dat klopt.
Als 1 staat voor afstand
En 1 staat voor tijd,
Dan staat 2 voor snelheid. Snelheid bestaat uit 2 gegevens maar we zien het als 1 gegeven.
Ik denk niet dat je m'n manier wiskunde nu begrijpt, maar goed. Ik doe een poging.

Verder wil ik weten waar jij zei dat ik gelijk had en dat mijn "concurenten" het fout hadden.
Het zou de discussie voor beide partijen duidelijker maken.
pi_32407057
quote:
Op zaterdag 19 november 2005 20:01 schreef rudeonline het volgende:

[..]

Dat is het hele punt, niemand kan zich een visuele voorstelling maken wat betreft de theorie van Einstein.

Wat die wiskunde betreft weet ik niet waarom je meteen over een 4 getallen begint omdat een snelheid eigenlijk maar uit 2 gegevens bestaat. Een afstand en een tijd. 1 + 1 = 2, dat klopt.
Als 1 staat voor afstand
En 1 staat voor tijd,
Dan staat 2 voor snelheid. Snelheid bestaat uit 2 gegevens maar we zien het als 1 gegeven.
Ik denk niet dat je m'n manier wiskunde nu begrijpt, maar goed. Ik doe een poging.

Verder wil ik weten waar jij zei dat ik gelijk had en dat mijn "concurenten" het fout hadden.
Het zou de discussie voor beide partijen duidelijker maken.
Ik heb het over 4 getallen omdat er vier dimensies gesuggereerd worden, 3 normale en een tijdsdimensie.

En over je wiskunde: Als 1 afstand is en 1 tijd dan is de snelheid 1 en niet 2 (1m, 1s = 1m/s). Dit is overigens niet hetzelfde als 1+1=1

Anyhow, ik las je eerste post in dit topic over de klokken. En dat klopt, of je nu van de aarde af beweegt of er naar toe, je snelheid ten opzichte van de aarde is hetzelfde en dus geldt er dezelfde tijdsdilatie.
pi_32407161
Wat is er dan fout aan mijn beredenering?
pi_32407273
quote:
Op zaterdag 19 november 2005 20:20 schreef twisteddlogic het volgende:
Wat is er dan fout aan mijn beredenering?
Je beredenering is niet fout, de genomen getallen. Het enige dat aan de getallen klopt is in welke richting ze veranderen. Je gebruikt geen formules maar zuiver voorbeelden. Dat snap je zelf toch ook wel?
pi_32407479
quote:
En over je wiskunde: Als 1 afstand is en 1 tijd dan is de snelheid 1 en niet 2 (1m, 1s = 1m/s). Dit is overigens niet hetzelfde als 1+1=1
Waarom niet? Je moet 1+1 dan ook niet te letterlijk nemen.

Probeer het gewoon heel eenvoudig te zien.

1 schoen + 1 schoen = 1 paar schoenen, je weet dat een paar staat voor 2, zo is het precies hetzelfde met een snelheid.

Snelheid staat voor 2 omdat het 2 gegevens bevat.

En waar gingen de anderen precies de fout in daar waar ik gelijk had? Ik zou ze daar dan wel even over willen horen..

Ben je het er mee eens dat klokken bij de lichtsnleid stil zouden blijven staan?
pi_32407665
quote:
Op zaterdag 19 november 2005 20:29 schreef rudeonline het volgende:

[..]

1 schoen + 1 schoen = 1 paar schoenen, je weet dat een paar staat voor 2, zo is het precies hetzelfde met een snelheid.

En waar gingen de anderen precies de fout in daar waar ik gelijk had? Ik zou ze daar dan wel even over willen horen..

Ben je het er mee eens dat klokken bij de lichtsnleid stil zouden blijven staan?
Je redenering over schoenen vat ik eigenlijk niet.

Maar zuiver hypothetisch zou de tijd stilstaan als je met snelheid c zou reizen ja. Dit is echter onmogelijk omdat reizen met snelheid c onmogelijk is.
  zaterdag 19 november 2005 @ 21:16:09 #249
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_32409037
quote:
Op zaterdag 19 november 2005 20:29 schreef rudeonline het volgende:

[..]

Noem het dan geen wiskunde.
Onikaan ni ov dovah
pi_32409096
quote:
Op zaterdag 19 november 2005 20:23 schreef JeroenMeloen het volgende:

[..]

Je beredenering is niet fout, de genomen getallen. Het enige dat aan de getallen klopt is in welke richting ze veranderen. Je gebruikt geen formules maar zuiver voorbeelden. Dat snap je zelf toch ook wel?
Dat snap ik wel, maar in je vorige post z4ei je dat mijn berekening niet klopte.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')