abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_32122266
Baby's gehandicapt door rode hond

Er worden steeds meer kinderen met een afwijking geboren in gebieden waar afgelopen jaar de rode-hondepidemieheeft geheerst. Dat blijkt uit cijfers van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu.

Tussen september 2004 en september 2005 was er sprake van een rode-hondepidemie in de zogeheten Bible-belt. Dat is een strook van de Veluwe tot aan zeeland, waar relatief veel mensen met een orthodox-christelijke overtuiging wonen. Zij willen zich niet laten inenten tegen de ziekte.

De ziekte rode hond is relatief onschuldig, maar is wel gevaarlijk voor ongeboren kinderen.

Zwanger
Bij de epidemie op de Bible-belt raakten ook zwangere vrouwen besmet. Intussen zijn zeven van hen bevallen. Drie kinderen zijn geboren met een ernstig handicap, een ander kind is doof. Eén kind is overleden.

Het RIVM maakt zich ernstige zorgen om een stijgend aantal kinderen dat geboren wordt met een afwijking door rode hond. “Het aantal zal nog verder toenemen,” zegt Roel Coutinho, epidemioloog bij het RIVM. Er zijn nog twintig vrouwen met rode hond, die nog moeten bevallen.

Rode hond
Besmetting met rode hond vindt plaats door hoesten en niezen. Het duurt vaak weken voor de besmetting met rode hond duidelijk wordt door uitslag, die begint achter de oren. Ook lichte koorts, gezwollen klieren en verkoudheid zijn symptomen.

Als de vrouw de eerste 12 weken van de zwangerschap besmet raakt, dan heeft het kind in haar buik tachtig procent kans dat het ook besmet raakt. Met alle gevolgen van dien. Het kind kan groeivertraging krijgen, schade aan de ogen of oren, afwijkingen aan het zenuwstelsel of te vroeg of zelfs dood geboren worden.

Inenten
Als de vrucht eenmaal besmet is kan er niets meer gedaan worden om te voorkomen dat het kind zonder de afwijkingen ter wereld komt. Daarom is de ziekte vanaf 1974 opgenomen in het rijksvaccinatieprogramma.

Eerst werden alleen meisjes van 11 jaar ingeënt, maar sinds 1987 krijgen jongens en meisjes op de leeftijd van 14 maanden en 9 jaar het vaccin in de ‘BMR cocktail’ toegediend. Dit om te voorkomen dat jongens de ziekte overbrengen op niet-ingeente zwangere vrouwen. De BMR cocktail beschermt ook tegen de bof en mazelen.

Sommige mensen laten zich niet vaccineren, omdat zij vinden dat het 'Gods will' is of ze worden besmet of niet. Zij vaccineren zich ook niet tegen andere ziekten als kinkhoest en polio. In 1999 was er nog een mazelen epidemie op de Bible-belt.

Het RIVM kan er weinig aan doen: “We kunnen ouders niet dwingen om zich te vaccineren,” zegt Coutinho. Het instituut heeft wel besloten om de leeftijd waarop kinderen zelf kunnen vragen om een inenting, te verlagen van 18 naar 16 jaar. ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Schokkend maar wat is er tegen te doen? Verplicht inenten is politiek bijna niet mogelijk.
pi_32122326
Vind het ook een moeilijk verhaal om die kinderen dan wel in ziekenhuizen aan hun aandoeningen te laten behandelen. Dat moet natuurlijk door VN-verdragen enzo, maar uiteindelijk betalen we wel met zijn allen voor de godsdienstwaanzin (in mijn ogen) van de ouders van die kreupele kindertjes.
FOK! verstandig, lees een P.I.
pi_32122394
quote:
godsdienstwaanzin
Waanzin idd.. God bestaat niet..
pi_32122518
quote:
Op woensdag 9 november 2005 17:46 schreef B03S het volgende:
Waanzin idd.. God bestaat niet..
Nou ja, als iemand in welke God dan ook wil geloven, dan mag diegene dat van mij.
Maar op deze manier wordt de hele maatschappij met hun geloof belast. Dat vind ik best kwalijk.
FOK! verstandig, lees een P.I.
pi_32122578
Ik had op mijn scholen ook een paar van die stakkers tussen zitten. Ik weet alleen niet meer of ze zelf niet waren ingeent of hun ouders niet. Van die kinderen die met hun benen slepen.... Maar de Here houdt wel van hun

Ik zou graag zien dat de ouders vervolgd worden wegens nalatigheid/verwaarlozing.
pi_32122580
Ja, ik hoop dat er ook weer een polio uitbraak komt, daar op de Veluwe
  woensdag 9 november 2005 @ 17:55:16 #7
41885 kless
morgen? waarom niet overmorgen
pi_32122639
"Verplicht inenten is politiek bijna niet mogelijk."

en terecht!!!

en verder....Zonder rodehond vacsinatie zou men al rodehond hebben gehad voor men aan de sexuele carriere zou beginnen
Vrouwen moeten niet zeiken over hun uiterlijk. Met hun innerlijk is veel meer mis.
iGEM
pi_32122692
Mooi zo ruimen ze zichzelf van zelf op
  woensdag 9 november 2005 @ 17:57:29 #9
41885 kless
pi_32122710
“We kunnen ouders niet dwingen om zich te vaccineren,” zegt Coutinho.

dan is het al te laat?

"Het instituut heeft wel besloten om de leeftijd waarop kinderen zelf kunnen vragen om een inenting, te verlagen van 18 naar 16 jaar"

ik meende dat je al medisch volwassen was op je 16de? anticonceptie middelen e.d. kan je dan al wel krijgen mbv de huisarts

[ Bericht 24% gewijzigd door kless op 09-11-2005 17:58:18 (wat vergeten) ]
Vrouwen moeten niet zeiken over hun uiterlijk. Met hun innerlijk is veel meer mis.
iGEM
  woensdag 9 november 2005 @ 18:01:24 #10
41885 kless
pi_32122807
verder.
rodehond vacinatie geeft geen 100% maar 95% immuniteit, dus 5 % -> 1op de 20 kan het nogsteeds krijgen

polio vacinatie is ook niet zondergevaren

vaccineren is niet 100% veilig...
iGEM
  woensdag 9 november 2005 @ 18:02:38 #11
57086 Allantois
Vis een optie?
pi_32122837
quote:
Op woensdag 9 november 2005 17:57 schreef kless het volgende:

ik meende dat je al medisch volwassen was op je 16de? anticonceptie middelen e.d. kan je dan al wel krijgen mbv de huisarts
fout, de pil heeft niets met medisch volwassen leeftijd te maken, die bestaat namelijk niet.
Je moet pas oversteken als er niets aankomt.
  woensdag 9 november 2005 @ 18:03:25 #12
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_32122859
mijn oude montessorischool in arnhem lag vroeger tegenover de 'streekschool'. zwaar gereformeerde mensen met een anti-inentingsbeleid. liepen ook heel wat kinderen die door 'de wil van god' gemuteerd waren. heel zielig eigenlijk, maar ook maatschappelijk gezien best wel duur. wat doe je eraan?
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
pi_32122894
mensen die weigeren inentingen te nemen ontzeggen van een ziektekostenverzekering en dus van ziekenhuis of huisartsen zorg.

tenzij ze de normale prijs betalen natuurlijk.
[Love] Beyond this dejection there's beauty and grace
A glorious future we long to embrace
[Rage] (PAIN!) All the time, I have waited with rage
All the time, I was promised my salvation
  woensdag 9 november 2005 @ 18:06:12 #14
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_32122925
quote:
Op woensdag 9 november 2005 18:04 schreef electricity het volgende:
mensen die weigeren inentingen te nemen ontzeggen van een ziektekostenverzekering en dus van ziekenhuis of huisartsen zorg.
lijkt mij ook wel. trouwens is de tt nogal misleidend. net zoals er op pakjes sigaretten staat: rokers sterven jonger. klopt ook niet helemaal.
  woensdag 9 november 2005 @ 18:06:22 #15
41885 kless
pi_32122928
quote:
Op woensdag 9 november 2005 18:02 schreef Allantois het volgende:

[..]

fout, de pil heeft niets met medisch volwassen leeftijd te maken, die bestaat namelijk niet.
FOUT?->zondertussenkomst van ouder of voogt kan je ze krijgen.. dat bedoel ik
iGEM
pi_32123030
quote:
Op woensdag 9 november 2005 17:41 schreef SCH het volgende:
...rode-hondepidemie...
Ik las 'rode-hondepiemel'
  woensdag 9 november 2005 @ 18:10:33 #17
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_32123038
quote:
Op woensdag 9 november 2005 18:10 schreef Silven het volgende:

[..]

Ik las 'rode-hondepiemel'
en wat zegt dat over jou?
pi_32123040
quote:
Op woensdag 9 november 2005 17:44 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
Vind het ook een moeilijk verhaal om die kinderen dan wel in ziekenhuizen aan hun aandoeningen te laten behandelen. Dat moet natuurlijk door VN-verdragen enzo, maar uiteindelijk betalen we wel met zijn allen voor de godsdienstwaanzin (in mijn ogen) van de ouders van die kreupele kindertjes.
quote:
Op woensdag 9 november 2005 18:04 schreef electricity het volgende:

tenzij ze de normale prijs betalen natuurlijk.
Ehm. Mensen die zich niet laten inenten gaan ook niet naar de dokter of ziekenhuis voor dure behandelingen en gebruiken ook geen medicijnen. Verder is dit natuurlijk een zeer moeilijke discussie; ik meen dat vanaf twaalf jaar kinderen mogelijkheden hebben om voor zichzelf keuzes te maken (juridisch gezien). Het RIVM heeft trouwens weinig tot niks te zeggen over op welke leeftijd kinderen zichzelf laten inenten.
Jesus saves but death prevails.
  woensdag 9 november 2005 @ 18:10:50 #19
26400 wijsneus
Radicaal Democraat
pi_32123047
Ik zou mezelf toch voor de kop schieten als ik wist dat ik de handicap van kind mijn had kunnen voorkomen door een spuitje te nemen.

het is werkelijk niet te geloven wat er allemaal gebeurd omdat het 'gods wil' is...

ziek, triest, huilie
Siamo Tutti Antifascisti!
  woensdag 9 november 2005 @ 18:13:46 #20
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_32123109
quote:
Op woensdag 9 november 2005 18:10 schreef Shivo het volgende:

Ehm. Mensen die zich niet laten inenten gaan ook niet naar de dokter of ziekenhuis voor dure behandelingen en gebruiken ook geen medicijnen.
dat doen ze dan weer wel. ze reden rond in karretjes omdat de polio hen getroffen had. het is een bizarre wereld die wereld volgens god.

net zoals in de koran staat dat je wel organen mag krijgen, maar bij je dood niet mag geven.
pi_32123135
Het gaat niet alleen maar om streng christelijke mensen - en ook lang niet alle orthodoxe christenen weigeren zich in te enten. Er is een groeiende groep mensen in de antroposofische hoek die zich om andere redenen niet wil laten vaccineren.
pi_32123139
quote:
Op woensdag 9 november 2005 18:10 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

en wat zegt dat over jou?
Dat ik de hele dag door aan rode-hondepiemels denk?
pi_32123154
quote:
Op woensdag 9 november 2005 18:15 schreef Silven het volgende:

[..]

Dat ik de hele dag door aan rode-hondepiemels denk?
Of was het een strikvraag?
  woensdag 9 november 2005 @ 18:16:34 #24
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_32123184
quote:
Op woensdag 9 november 2005 18:15 schreef Silven het volgende:

[..]

Of was het een strikvraag?
nee je eerste antwoord was precies goed!
pi_32123202
quote:
Op woensdag 9 november 2005 18:06 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

lijkt mij ook wel. trouwens is de tt nogal misleidend. net zoals er op pakjes sigaretten staat: rokers sterven jonger. klopt ook niet helemaal.
De ruimte is te kort om een hele genuanceerde titel te geven maar hij klopt feitelijk wel: er is geconstateerd dat 4 vrouwen met rode hond tijdens de zwangerschap een gehandicapt kind hebben gekregen.

Een juiste titel zou zijn: Enkele vrouwen die om principiele redenen een inenting weigerden en tijden s de zwangerschap rode hond hadden, krijg een gehandicapt kind: meer gevallen verwacht

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')