abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_32115175
Bij de ABN AMRO bank heb ik een aantal obligaties. Het gaat om het AAB EURO OBLIGATIE FONDS. De totaal waarde bedraagt ongeveer ¤2500. Echter is de 'eff.dekkingswaarde' ongeveer ¤1750. Wat betekent die waarde precies? Ik ben van plan om die obligaties te verkopen, als ik ze verkoop krijg ik dan de totale waarde van ¤2500 of de 'eff.dekkingswaarde' van ongeveer ¤1750?

edit: tt moet 'eff.dekkingswaarde' zijn in plaats van 'efficiente dekkingswaarde'
"Nada es acaso más difícil para el hombre que el vivir con la plena conciencia de ser hombre."
- Michele Sciacca
  woensdag 9 november 2005 @ 13:21:57 #2
19149 Seraphin
De echte, en dat proef je!
pi_32115516
De term dekkingswaarde ken ik eerlijk gezegd niet (mijn lessen over fin. producten waren allemaal in het engels, en ik kan zo ff nix verzinnen wat er op lijkt).

Ik weet wel dat er bij obligaties een verschil is tussen de nominale waarde (het leningbedrag dat op het papiertje staat), en de marktwaarde (wat je er dus voor krijgt als je ze verkoopt). Dat daar verschil in zit, komt doordat de rente kan wijzigen tijdens de looptijd van de obligatie. Aangezien de rentes eigenlijk alleen maar gedaald zijn de afgelopen jaren, zou ik gokken dat het hogere bedrag (die 2500) je marktwaarde is......

Nogmaals, ik ken de term dekkingswaarde niet, dus pin me er niet op vast (ik ga ff googelen, wordt misschien vervolgd )

[/edit]

Ergens een jaarverslagje opgedoken waar het volgende in staat:
quote:
Op de vorderingen, aandelen en deelbewijzen, vastrentende effecten, andere vorderingen en borgtochten in contanten die opgenomen zijn in de financiële vaste activa, worden waardeverminderingen toegepast om rekening te houden met de risico’s die inherent zijn aan hun aard of aan de evolutie van hun dekkingswaarde. De genoteerde converteerbare obligaties worden gewaardeerd tegen de beurskoers. De vastrentende effecten en andere financiële vaste activa in buitenlandse valuta worden verricht op de hiervoor aangegeven wijze.
Als ik het goed interpreteer, kun je idd er van uitgaan dat die 2500 E de actuele waarde is, en waartegen je dus kunt verkopen.

[ Bericht 18% gewijzigd door Seraphin op 09-11-2005 13:34:37 ]
Op dinsdag 8 november 2005 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
Laten we even serieus en ontopic verder discussieren!
pi_32115838
Het moet 'effectieve dekkingswaarde' zijn. Dit is alleen van belang voor de hoogte van je margin-verplichting. Bij verkoop gaat het gewoon om de echte waarde.
Mensen die klagen over de kosten van kennis zouden eens stil moeten staan bij de kosten van domheid.
  woensdag 9 november 2005 @ 13:36:45 #4
19149 Seraphin
De echte, en dat proef je!
pi_32115932
@Rally: ah, dus als ik het goed begrijp is je dekkingswaarde de drempel voor een margin-call?
Op dinsdag 8 november 2005 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
Laten we even serieus en ontopic verder discussieren!
  woensdag 9 november 2005 @ 13:44:11 #5
78918 SeLang
Black swans matter
pi_32116127
Het AAB EURO OBLIGATIE FONDS is beurgenoteerd (Euronext) en kun je gewoon tegen de geldende koers verkopen (op dit moment 107,80).

De dekkingswaarde is niet de actuele waarde maar de waarde waarmee de bank rekent als je deze effecten wilt gebruiken als dekking voor een lening (bijvoorbeeld effectenkrediet). Die dekkingswaarde is altijd ruimschoots lager dan de echte waarde om de risico voor de bank te beperken. Bij een plotselinge grote koersbeweging kan het namelijk voorkomen dat je effecten de lening niet meer geheel dekken en dan loopt op dat moment de bank het risico. Om dat te voorkomen houdt de bank een ruime marge aan.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_32116771
quote:
Op woensdag 9 november 2005 13:44 schreef SeLang het volgende:
Het AAB EURO OBLIGATIE FONDS is beurgenoteerd (Euronext) en kun je gewoon tegen de geldende koers verkopen (op dit moment 107,80).

De dekkingswaarde is niet de actuele waarde maar de waarde waarmee de bank rekent als je deze effecten wilt gebruiken als dekking voor een lening (bijvoorbeeld effectenkrediet). Die dekkingswaarde is altijd ruimschoots lager dan de echte waarde om de risico voor de bank te beperken. Bij een plotselinge grote koersbeweging kan het namelijk voorkomen dat je effecten de lening niet meer geheel dekken en dan loopt op dat moment de bank het risico. Om dat te voorkomen houdt de bank een ruime marge aan.
Bedankt! Hier heb ik wat aan.
"Nada es acaso más difícil para el hombre que el vivir con la plena conciencia de ser hombre."
- Michele Sciacca
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')