De term dekkingswaarde ken ik eerlijk gezegd niet (mijn lessen over fin. producten waren allemaal in het engels, en ik kan zo ff nix verzinnen wat er op lijkt).
Ik weet wel dat er bij obligaties een verschil is tussen de nominale waarde (het leningbedrag dat op het papiertje staat), en de marktwaarde (wat je er dus voor krijgt als je ze verkoopt). Dat daar verschil in zit, komt doordat de rente kan wijzigen tijdens de looptijd van de obligatie. Aangezien de rentes eigenlijk alleen maar gedaald zijn de afgelopen jaren, zou ik gokken dat het hogere bedrag (die 2500) je marktwaarde is......
Nogmaals, ik ken de term dekkingswaarde niet, dus pin me er niet op vast (ik ga ff googelen, wordt misschien vervolgd
![]()
)
[/edit]
Ergens een jaarverslagje opgedoken waar het volgende in staat:
quote:
Op de vorderingen, aandelen en deelbewijzen, vastrentende effecten, andere vorderingen en borgtochten in contanten die opgenomen zijn in de financiële vaste activa, worden waardeverminderingen toegepast om rekening te houden met de risico’s die inherent zijn aan hun aard of aan de evolutie van hun dekkingswaarde. De genoteerde converteerbare obligaties worden gewaardeerd tegen de beurskoers. De vastrentende effecten en andere financiële vaste activa in buitenlandse valuta worden verricht op de hiervoor aangegeven wijze.
Als ik het goed interpreteer, kun je idd er van uitgaan dat die 2500 E de actuele waarde is, en waartegen je dus kunt verkopen.
[ Bericht 18% gewijzigd door Seraphin op 09-11-2005 13:34:37 ]