Volgens mij is Swiss Air in 1995 mede-eigenaar geworden van Sabena (waarschijnlijk 49%). Destijds was de Belgische Staat nog de grootste aandeelhouder, maar Swiss Air ging feitelijk de regie voeren. In 2001 gaan Swiss Air en Sabena beiden op de fles. Achteraf blijkt dat Swiss Air nog heeft geprobeerd het eigen hoofd boven water te houden door Sabena compleet leeg te zuigen. Dit was toevallig laatst nog in het nieuws, dus vrij actueel.quote:Op woensdag 9 november 2005 11:25 schreef outcast_within het volgende:
Iemand een paar goede voorbeelden waarbij de merger/acquisition helemaal verkeerd ging?
Helemaal mooi zou zijn iets in de luchtvaart industrie.
Als je goede voorbeelden van mergers of acquisitions hebt. Daar ben ik ook blij mee
Bijvoorbaat dank![]()
KLM zal toch binnen een bepaalde tijd verdwijnen, waarbij je jezelf af kunt vragen of dit zo positief is. Air France hoeft slecht een aantal jaren KLM te laten voortbestaan, daarna kan het compleet oplossen in Air France.quote:Op woensdag 9 november 2005 11:53 schreef Peterselieman het volgende:
Afgelopen maandag stond er een artikeltje in de spits over de overname van Sabena door Swiss Air. Swiss Air heeft Sabena leeggetrokken en failliet laten gaan. Overigens is Swiss air later ook zelf op de fles gegaan. Verder kun je denken aan de overname van Fokker zo'n 10 jaar geleden. Fokker is uiteindelijk failliet gegaan, maar wordt mogelijk over enige tijd toch weer nieuw leven ingeblazen.
Als goede overname in de luchtvaartsector geldt voorlopig de overname van de KLM door Air France. Beide bedrijven zijn er beter van geworden.
Voor de rest kun je zelf nog wat meer research doen in deze sector. Buiten deze sector zijn er tal van andere fusies en overnames te noemen.
Het klopt dat de naam KLM op een gegeven moment zal verdwijnen. Ik heb het dan ook even vanuit economisch oogpunt bekeken en niet vanuit het Nederlandse standpunt dat de KLM een Nederlands bedrijf zou moeten blijven, wat het nu al niet meer is.quote:Op woensdag 9 november 2005 11:57 schreef Drive-r het volgende:
[..]
KLM zal toch binnen een bepaalde tijd verdwijnen, waarbij je jezelf af kunt vragen of dit zo positief is. Air France hoeft slecht een aantal jaren KLM te laten voortbestaan, daarna kan het compleet oplossen in Air France.
Swiss Air en Sabena gingen bijna tegelijk op de fles, grappig details is dat daaruit Swiss Port is ontstaan. Dit was het grondbedrijf (bagage, beveiliging) van Swiss Air. Inmiddels is Swiss Port de grootste outsourcing hierin ter wereld, ze doen dit van Curacao tot Zuid-Afrika.
Alleen zullen ze denk ik niet zo onnozel zijn om de merknaam KLM om te dopen tot Air France, ik kan me zo voorstellen dat dat marketingtechnisch rampzalige gevolgen zal hebben. Al zie ik die Fransozen daar nog wel toe in staat ook...quote:Op woensdag 9 november 2005 11:57 schreef Drive-r het volgende:
[..]
KLM zal toch binnen een bepaalde tijd verdwijnen, waarbij je jezelf af kunt vragen of dit zo positief is. Air France hoeft slecht een aantal jaren KLM te laten voortbestaan, daarna kan het compleet oplossen in Air France.
Bij KPN (en meerdere telecom bedrijven in Europa) ging het niet om de overnames die ze gepleegd hadden, maar om de hoge prijs die ze voor hun UMTS-licenties betaald hebben. Lijkt me niet bepaald het beste voorbeeld. Kijk anders naar de huidige situatie van VNU, welke een reeds aangekondigde overname in de Vs waarschijnlijk moeten gaan afblazen door druk van de aandeelhouders...quote:Op woensdag 9 november 2005 13:00 schreef Peterselieman het volgende:
Nog een goede van mislukte fusies/overnames is het bedrijf KPN. Het ging enkele jaren geleden bijna ten onder omdat het te veel bedrijven in te korte tijd had overgenomen. Ze hadden een schuld van meer dan ¤20 miljard op een gegeven moment. Het bedrijf bezweek bijna onder de rentelasten. Door enkele net aangekochte bedrijfsonderdelen weer te verkopen, is het de KPN gelukt om een deel van de schulden weg te werken. Ze hebben er enkele jaren over gedaan om weer een gezond bedrijf te worden. De precieze details over de situatie van de KPN van enkele jaren geleden weet ik niet, maar deze zijn wel na te zoeken.
Maak je geen zorgen, zodra ze niet langer verplicht zijn de klm naam te voeren (dit was tijdens de overname bepaald voor een periode van, naar ik meen, vijf jaar) zullen ze hem laten vallen. KLM zal verdwijnen, helaas.quote:Op woensdag 9 november 2005 13:08 schreef Singa het volgende:
[..]
Alleen zullen ze denk ik niet zo onnozel zijn om de merknaam KLM om te dopen tot Air France, ik kan me zo voorstellen dat dat marketingtechnisch rampzalige gevolgen zal hebben. Al zie ik die Fransozen daar nog wel toe in staat ook...
Bij KPN ging het idd mede om de UMTS licenties, maar ze hebben in die tijd ook veel overnames gedaan. Toen meer dan ¤ 20 miljard schuld hadden, waren er plannen van Belgacom om de KPN over te nemen. Gelukkig zijn die plannen nooit doorgegaan.quote:Op woensdag 9 november 2005 14:14 schreef Drive-r het volgende:
[..]
Bij KPN (en meerdere telecom bedrijven in Europa) ging het niet om de overnames die ze gepleegd hadden, maar om de hoge prijs die ze voor hun UMTS-licenties betaald hebben. Lijkt me niet bepaald het beste voorbeeld. Kijk anders naar de huidige situatie van VNU, welke een reeds aangekondigde overname in de Vs waarschijnlijk moeten gaan afblazen door druk van de aandeelhouders...
Natuurlijk, het was een beetje van beide. Het ergste waren echter de umts licenties omdat die nauwelijk dekking hadden. De aankoop van E-plus was de voornaamste overname in die tijd en was wel voor een redelijk bedrag, maar dat was nog een 'normale' overname. De miljarden die er voor de licenties in Belgie, Duitsland en Nederland bijkwamen waren de druppel... Het grootste gedeelte van de overnameprijs bestond namelijk ook uit umts licenties... Door het terugtrekken van de Aziaten in de biedingen in Duitsland stond KPN er opeens alleen voor, dit kwam extra hard aan.quote:Op woensdag 9 november 2005 15:33 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Bij KPN ging het idd mede om de UMTS licenties, maar ze hebben in die tijd ook veel overnames gedaan. Toen meer dan ¤ 20 miljard schuld hadden, waren er plannen van Belgacom om de KPN over te nemen. Gelukkig zijn die plannen nooit doorgegaan.
Deze ken ik niet erg goed, waarom is hij precies mislukt?quote:Op zaterdag 12 november 2005 16:04 schreef freako het volgende:
BolsWessanen was ook een aardige. Het leek zo aardig, de fabrikant van sterke drank fuseerde met een kaasmaker. Maar het werkte niet echt.
Het wilde gewoon niet. De voordelen die men dacht te behalen bleven uit, de winst daalde, overnames vielen tegen en er was ruzie in de top. Een affaire rond handel met voorkennis in aandelen BolsWessanen (uiteindelijk is iedereen vrijgesproken) hielp ook niet echt. Uiteindelijk is Bols 5 jaar later verkocht aan CVC, een Britse investeerder.quote:Op zaterdag 12 november 2005 16:41 schreef Drive-r het volgende:
[..]
Deze ken ik niet erg goed, waarom is hij precies mislukt?
Al wat klanger geleden, maar leuk voorbeeld, bedankt!quote:Op zaterdag 12 november 2005 16:49 schreef freako het volgende:
[..]
Het wilde gewoon niet. De voordelen die men dacht te behalen bleven uit, de winst daalde, overnames vielen tegen en er was ruzie in de top. Een affaire rond handel met voorkennis in aandelen BolsWessanen (uiteindelijk is iedereen vrijgesproken) hielp ook niet echt. Uiteindelijk is Bols 5 jaar later verkocht aan CVC, een Britse investeerder.
http://oud.refdag.nl/econ/980722econ01.html
Welke studie doe je precies? Dit zijn inderdaad allemaal goed verkeerde overnames, vaak wel bedrijven die op zichzelf bleven bestaan. Blijft leuke lectuur altijd, boeken als Barbarians at the Gate bevatten ook goede voorbeelden!quote:Op maandag 14 november 2005 19:29 schreef IntelliEye het volgende:
Ik heb dit net gehad bij mijn studie, een paar voorbeelden:Novell dat WordPerfect kocht voor 1.7 miljard in 1994. Het werd doorverkocht aan Corel voor 124 miljoen, omdat het niet op kon tegen MS Word. Best Buy dat MusicLand kocht voor 685 miljoen in 2001, wat in 2003 alweer werd verkocht voor $0.
Nog een paar mergers/acquisitions die nog niet zo lekker gaan: Ford dat Jaguar heeft gekocht, HP dat Compaq heeft gekocht en de merger tussen Daimler Benz en Chrysler.
AOL/TimeWarner werd een ramp omdat de groei van AOL stagneerde en de bedrijfsculturen botste.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |