abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_32093742
Het zit zo:

Via een uitzendburo heb ik een tijdelijk baantje. 6 weken dumbasswerk. In week 1 al werd ik door mensen die daar ook werken erop gewezen dat ze regelmatig mensen zoeken om bij dat bedrijf in dienst te komen, dus ik keek zelf op de website. Op de website zag ik twee functies die ik wel zag zitten en ik heb daar netjes, middels een brief met cv op gereageerd. Voor een van de functies ben ik op gesprek gevraagd en diegene wil mij ook graag aannemen, is enthousiast over mijn CV en ook over mij (ze kent mij al van het dumbass werk wat ik bij datzelfde bedrijf doe). Nu is er alleen 1 probleem, ze willen mij niet aannemen totdat zij duidelijkheid hebben over hoe het uitzendbureau in dit plaatje past.

Ze hebben dit recent ook al aan de hand gehad en dat is nu nog steeds niet uitgevochten. Dat meisje is inmiddels wel gewoon aan het werk, maar het uitzendbureau wil daar nog steeds geld voor zien en echt flinke bedragen ook, ook al hebben zij niet voor die functie bemiddeld. En hetzelfde geld nu dus voor mij.

En hoewel ik een jofel CV heb en ik het ook goed kan vinden met de mensen binnen dat bedrijf, snap ik ook wel dat ze voor mij ook anderen kunnen krijgen die niet duizenden euros losgeld kosten, dus ik vrees dat het niet doorgaat wanneer het uitzendbureau recht heeft op zon grote som geld.

Kan iemand mij vertellen wat de rechten van het uitzendbureau in dit geval zijn?
pi_32093870
TT-edit (ik ben nog steeds niet helemaal uit de titel, maar dit dekt de lading misschien iets beter)
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
pi_32094011
doe dan nog "naar inhurend bedrijf" dat zegt het nog beter?
pi_32094085
quote:
Op dinsdag 8 november 2005 18:15 schreef ICMtestCB het volgende:
doe dan nog "naar inhurend bedrijf" dat zegt het nog beter?

Ik zocht het juiste woord, inderdaad.

Ik denk dat Sjeen hier meer over kan zeggen, overigens. Die ziet het topic vanzelf.
pi_32094147
zeggen tegen uitzendbureau dat je stopt, en vervolgens bij het bedrijf rechtstreeks in dienst gaan? niet zo moeilijk lijkt me
Een juichtoon da-vre langs de velden
Voor ons dierbaar rood en wit > ajax.nl
pi_32094188
Dank je Five_Horizons!

Rev- Het probleem daarmee is gewoon dat de meiskes van het uitzendbureau daar kind aan huis zijn en mij dus ongetwijfeld daar zullen zien. Als zij dus juridisch een poot hebben om op te staan, kunnen ze dan alsnog hun gelijk halen.
pi_32094286
Ik denk overigens dat e.e.a. in jouw overeenkomst (met het uitzendbureau) en in die van het inhurend bedrijf staat (ook weer met het uitzendbureau).
  Licht Ontvlambaar dinsdag 8 november 2005 @ 19:05:51 #8
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_32095353
Hoi hier is Sjeen

Het uitzendbureau waarvoor je werkt, is dat lid van de ABU?
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
  dinsdag 8 november 2005 @ 19:25:54 #9
1129 buzzer
Jeu de buzzer
pi_32095951
Inderdaad even je contract met het uitzendbureau nakijken of er iets in staat over een opzegtermijn..
Toch vreemd hoor.. Dat men het over een boek heeft en daarbij de vraag stelt of het ook offline te bekijken is
pi_32096723
of je zo overgenomen kunt worden is afhankelijk van een aantal factoren. Normaal gesproken is er sprake van een minimale inleenperiode die voldaan moet zijn voordat een bedrijf de kracht zelf op contract mag nemen.

Nu is er natuurlijk wel een functie wijziging maar het blijft hetzelfde bedrijf. Het bedrijf kan ook zeggen ik laat het uitzendbureau iemand zoeken en dan verander ik de functienaam en kan ik de kracht zomaar overnemen.

Echter is dit duidelijk in deze situatie niet het geval. Denk dat het betreffende bureau ook naar de toekomst met het bedrijf moet gaan kijken.

Wij hebben gelukkig duidelijke afspraken hierover met onze klanten. Welk uitzendbureau is het?
Our business in the field of fight, Is not to question, but to prove our might.
[TK] enkele Blu-ray films (in seal)
pi_32097564
Het is blablabla uitzendburo, ik weet niet of zij lid zijn van de ABU. (mag dit?)

In principe ben ik daar aangenomen voor 6 weken dumbass werk.

[ Bericht 4% gewijzigd door ICMtestCB op 08-11-2005 20:39:17 ]
  Licht Ontvlambaar dinsdag 8 november 2005 @ 20:23:58 #12
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_32097630
quote:
Op dinsdag 8 november 2005 20:20 schreef ICMtestCB het volgende:
Het is Blablabla uitzendburo, ik weet niet of zij lid zijn van de ABU. (mag dit?)

In principe ben ik daar aangenomen voor 6 weken dumbass werk.
Dan kan ik namelijk even in de Algemene Voorwaarden duiken voor je...

[ Bericht 9% gewijzigd door Sjeen op 08-11-2005 21:22:07 (naam verwijderd) ]
pi_32097882
quote:
Op dinsdag 8 november 2005 19:50 schreef Sharpdressedman het volgende:
of je zo overgenomen kunt worden is afhankelijk van een aantal factoren. Normaal gesproken is er sprake van een minimale inleenperiode die voldaan moet zijn voordat een bedrijf de kracht zelf op contract mag nemen.

Nu is er natuurlijk wel een functie wijziging maar het blijft hetzelfde bedrijf. Het bedrijf kan ook zeggen ik laat het uitzendbureau iemand zoeken en dan verander ik de functienaam en kan ik de kracht zomaar overnemen.

Echter is dit duidelijk in deze situatie niet het geval. Denk dat het betreffende bureau ook naar de toekomst met het bedrijf moet gaan kijken.
Ik heb de indruk dat TS gesolliciteerd heeft op een compleet andere functie dan de functie via het uitzendbureau. Dus niet alleen anders qua naam, maar ook qua inhoud. En dat is waar het uiteindelijk toch om draait.
pi_32098061
Ja idd Sjeen, die is et. (naam even uit mijn post gehaald)

Wat Light zegt is idd waar, ik solliciteer op een compleet andere functie. Ze hebben mij daar ook niet voor gevraagd, ik heb echt een sollicitatiebrief geschreven nav een vacature op hun website. Het uitzendburo stond hier volledig buiten.
  Licht Ontvlambaar dinsdag 8 november 2005 @ 20:55:20 #15
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_32098425
quote:
Op dinsdag 8 november 2005 20:40 schreef ICMtestCB het volgende:
Ja idd Sjeen, die is et. (naam even uit mijn post gehaald)

Wat Light zegt is idd waar, ik solliciteer op een compleet andere functie. Ze hebben mij daar ook niet voor gevraagd, ik heb echt een sollicitatiebrief geschreven nav een vacature op hun website. Het uitzendburo stond hier volledig buiten.
Ok, zij zijn lid van de ABU. Ik heb geen exemplaar van de Alg. Voorwaarden hier thuis liggen, ben helaas donderdag pas op kantoor. Dan ga ik het tot op de letter voor je uitzoeken.

Tot die tijd... In mijn ogen ben je door het inlenende bedrijf aangenomen op een totaal andere functie dan de functies die via het uitzendbureau aangeboden worden. Het uitzendbureau heeft totaal geen deel gehad in de selectieprocedure, jij hebt immers zelf op de functie gesolliciteerd en het bedrijf heeft zelf de selectieprocedure gehouden. Ook begrijp ik dat het werk wat je nu doet voor een bepaalde periode (6 weken?) is.

Mijn concusie:
Indien je de periode van zes weken gewoon volmaakt en vervolgens aangenomen wordt op die andere functie, dan heeft het uitzendbureau géén recht op een overnamefee. Immers in de functie waar je nu aan de slag bent heeft de opdrachtgever geen werk meer en de procedure voor de andere functie is volledig door het bedrijf zelf is doorlopen.
pi_32098481
Dank je wel voor je moeite! Mag ik vragen waar je die conclusie nu op baseert?
  Licht Ontvlambaar dinsdag 8 november 2005 @ 21:00:56 #17
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_32098549
quote:
Op dinsdag 8 november 2005 20:57 schreef ICMtestCB het volgende:
Dank je wel voor je moeite! Mag ik vragen waar je die conclusie nu op baseert?
Dat mag je

Nu gewoon op gezond verstand... Als ik een rechter zou zijn die een zaak als deze voor zich krijgt, zou ik zo beslissen. Maar goed, ik wil ook zekerheid dus ga ik toch nog even voor je spitten donderdag
pi_32098637
Fijn fijn, waardeer ik zeer. Mochten er voor die tijd ontwikkelingen zijn, dan gooi ik dat ook wel neer, anders zoek je wellicht voor niets!
  Licht Ontvlambaar dinsdag 8 november 2005 @ 21:07:15 #19
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_32098715
quote:
Op dinsdag 8 november 2005 21:00 schreef Sjeen het volgende:

[..]

Dat mag je

Nu gewoon op gezond verstand... Als ik een rechter zou zijn die een zaak als deze voor zich krijgt, zou ik zo beslissen. Maar goed, ik wil ook zekerheid dus ga ik toch nog even voor je spitten donderdag
Niet zo fijn... Ik heb een versie van de Alg. Voorwaarden online gevonden en daarin staat expliciet vermeld dat de overnamefee ook geldt indien de uitzendkracht voor een ander functie wordt aangenomen (artikel 3)
pi_32099077
Goftedomme, dat is dus fluiten naar die baan...
  Licht Ontvlambaar dinsdag 8 november 2005 @ 21:26:07 #21
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_32099325
quote:
Op dinsdag 8 november 2005 21:18 schreef ICMtestCB het volgende:
Goftedomme, dat is dus fluiten naar die baan...
Nou, ik zou toch eens in overleg gaan met het inlenende bedrijf. Indien het namelijk mogelijk is het invullen van de functie uit te stellen (voor 4 maanden) kun je zonder fee aan de slag. En anders hebben zij (als ze je echt graag willen hebben) ook nog de mogelijkheid om een beetje druk uit te oefenen op uitzendbureau. Ze kunnen namelijk aangeven dat ze van plan zijn jou op die functie aan te nemen en niet van plan zijn om een fee te betalen. Mocht uitzendbureau lastig doen, hebben ze de keuze je alsnog niet aan te nemen of aan uitzendbureau te zeggen dat ze in het vervolg hun uitzendkrachten wel ergens anders gaan halen...

Een uitzendbureau wil best wel iets doen voor een grote klant...
pi_32099478
Aan de andere kant, ik heb van iemand eens de stelregel gehoord dat een inlenend bedrijf 3 keer jouw loon aan het uitzendburo betaalt. 1/3 is jouw loon, 1/3 belasting, en 1/3 voor het uitzendburo (dat zou dan dus het uitzendtarief zijn, waarover ze spreken). Aangezien ik extreem weinig verdien voor dit dumbass werk, zou die 20% van 6 maanden dan uitkomen op iets meer dan 1000 euro. Zo veel is dat nu ook weer niet voor een bedrijf...
  Licht Ontvlambaar dinsdag 8 november 2005 @ 21:33:48 #23
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_32099582
quote:
Op dinsdag 8 november 2005 21:30 schreef ICMtestCB het volgende:
Aan de andere kant, ik heb van iemand eens de stelregel gehoord dat een inlenend bedrijf 3 keer jouw loon aan het uitzendburo betaalt. 1/3 is jouw loon, 1/3 belasting, en 1/3 voor het uitzendburo (dat zou dan dus het uitzendtarief zijn, waarover ze spreken). Aangezien ik extreem weinig verdien voor dit dumbass werk, zou die 20% van 6 maanden dan uitkomen op iets meer dan 1000 euro. Zo veel is dat nu ook weer niet voor een bedrijf...
Hmmm, volgens mij niet eens drie keer... factor ligt meestal rond de 2,2 tot 2,5 tegenwoordig.
Dus voor (26 weken*40 uur*jouw uurloon*2,5) * 20% kunnen zij je inlijven Laat het bedrijf onderhandelen, ze kunnen altijd nog alles afblazen...
pi_32099615
Maar ze moeten het niet afblazen!
  Milf dinsdag 8 november 2005 @ 21:37:48 #25
16000 nikky
Paars is het nieuwe rood!
pi_32099723
Is werken op freelancebasis niet wat voor de TS bij dat bedrijf? Heeft het uitzendbureau er niets meer mee te maken en jij maakt een afspraak met het bedrijf dat het werk duurt zolang het "project" duurt
👍Wanneer krijg ik de FA rechten terug?
Op maandag 11 juli 2011 17:38 schreef Bart het volgende:
Je bent echt een unieke verschijning, vind ik altijd wel grappig als ik jou ergens zie posten :D.
  Licht Ontvlambaar dinsdag 8 november 2005 @ 21:38:05 #26
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_32099731
quote:
Op dinsdag 8 november 2005 21:34 schreef ICMtestCB het volgende:
Maar ze moeten het niet afblazen!
Neehee, liefst niet natuurlijk
Wat ik bedoel is dat ze het beste eerst kunnen kijken of ze ofwel kostenloos of tegen een voor hun acceptabel bedrag je kunnen aannemen. En als dat allemaal echt niet lukt, dan pas gaan denken aan afblazen...

Succes, ik hoop dat het op zijn pootjes terecht komt!
  Licht Ontvlambaar dinsdag 8 november 2005 @ 21:42:01 #27
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_32099868
quote:
Op dinsdag 8 november 2005 21:37 schreef nikky het volgende:
Is werken op freelancebasis niet wat voor de TS bij dat bedrijf? Heeft het uitzendbureau er niets meer mee te maken en jij maakt een afspraak met het bedrijf dat het werk duurt zolang het "project" duurt
Helaas, dat valt onder 'Aanneming van werk' en is ook aan gedacht in de Alg. Voorwaarden
pi_32100462
Zou een mooie boel worden als een uitzendbureau mensen gaat dwarsbomen die een vaste en/of passende baan kunnen krijgen....dan zou ik geen seconde meer voor die bloedzuigers werken.
Lopende outrights: Aus Open Women, Champions League, Topscorer African Cup
pi_32100609
quote:
Op dinsdag 8 november 2005 21:59 schreef Strix--Nebulosa het volgende:
Zou een mooie boel worden als een uitzendbureau mensen gaat dwarsbomen die een vaste en/of passende baan kunnen krijgen....dan zou ik geen seconde meer voor die bloedzuigers werken.
Nou, het zou ook wel makkelijk zijn voor een werkgever om zo aan haar personeel te komen, dus ik vind het niet zo vreemd, eigenlijk.
pi_32100671
quote:
Op dinsdag 8 november 2005 21:07 schreef Sjeen het volgende:

[..]

Niet zo fijn... Ik heb een versie van de Alg. Voorwaarden online gevonden en daarin staat expliciet vermeld dat de overnamefee ook geldt indien de uitzendkracht voor een ander functie wordt aangenomen (artikel 3)
Het staat in artikel 4 Maar 't is wel een flauwe bepaling.
pi_32100882
quote:
Op dinsdag 8 november 2005 22:04 schreef Five_Horizons het volgende:

Nou, het zou ook wel makkelijk zijn voor een werkgever om zo aan haar personeel te komen, dus ik vind het niet zo vreemd, eigenlijk.
Het gaat hier A om een totaal andere functie en B dient hij eerst netjes z'n contract met het UZB uit. Als je dan NOG regels op gaat stellen om geld te trekken, ben je een kut-organisatie.........uitzendbranche is sowieso kut, godzijdank heb ik daar al jaren niks meer mee te maken
Lopende outrights: Aus Open Women, Champions League, Topscorer African Cup
pi_32101232
quote:
Op dinsdag 8 november 2005 22:04 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Dat ligt aan de funtie van de uitzendbaan en de functie van de andere baan. Als je bij bedrijf X via een uitzendbureau aan de slag kunt als schoonmaker en ze hebben 2 weken later een vacature voor medewerker PZ (en dat is dan ook veel meer jouw richting) dan zie ik niet in waarom bedrijf X aan een vergoeding aan het uitzendbureau zou moeten betalen. Ze kunnen er immers niet van uit gaan dat iedere schoonmaker geschikt is als medewerker PZ.

Het wordt wel een ander verhaal als je bij bedrijf X in dienst kunt als schoonmaker, terwijl je al als zodanig voor het bedrijf werkt via het uitzendbureau.

Op zich snap ik zo'n bepaling wel, maar als het uitzendbureau niet van de regeltjes kan of wil afwijken dan kan het inlenende bedrijf zich natuurlijk ook eens afvragen of het niet beter is de tijdelijke werknemers via een ander uitzendbureau aan te trekken.
  Licht Ontvlambaar woensdag 9 november 2005 @ 09:33:56 #33
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_32109316
quote:
Op dinsdag 8 november 2005 22:21 schreef Light het volgende:

[..]

Dat ligt aan de funtie van de uitzendbaan en de functie van de andere baan. Als je bij bedrijf X via een uitzendbureau aan de slag kunt als schoonmaker en ze hebben 2 weken later een vacature voor medewerker PZ (en dat is dan ook veel meer jouw richting) dan zie ik niet in waarom bedrijf X aan een vergoeding aan het uitzendbureau zou moeten betalen. Ze kunnen er immers niet van uit gaan dat iedere schoonmaker geschikt is als medewerker PZ.

Het wordt wel een ander verhaal als je bij bedrijf X in dienst kunt als schoonmaker, terwijl je al als zodanig voor het bedrijf werkt via het uitzendbureau.

Op zich snap ik zo'n bepaling wel, maar als het uitzendbureau niet van de regeltjes kan of wil afwijken dan kan het inlenende bedrijf zich natuurlijk ook eens afvragen of het niet beter is de tijdelijke werknemers via een ander uitzendbureau aan te trekken.
Juist... Opzich zijn die Algemene Voorwaarden er natuurlijk niet voor niets. We zijn natuurlijk geen liefdadigheidsinstelling die de werving en selectie doen en vervolgens daar geen geld voor hoeven te zien. Dan zou ik al heel snel zonder werk zitten
Maar, als het een grote klant is, die met dit gebeuren zit, dan zou ik (lees mijn uitzendorganisatie) echt niet op mijn strepen blijven staan. Want... het heeft me geen geld en tijd gekost, opdrachtgever blij... dus die blijft mijn mij, uitzendkracht blij... dus die is positief over mij => ikke blij
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')