FOK!forum / Werk, Geldzaken, Recht en de Beurs / Telefoon kapot; betalen voor reparatie?
Leintjedinsdag 8 november 2005 @ 16:53
Ik heb op 10 oktober dit jaar een 2jr abbonement afgesloten bij Vodafone. Nog geen drie weken later is mijn telefoon kapot en ga ik ermee terug naar het Vodafonewinkeltje. De medewerker heeft hem voor mij opgestuurd en ik heb een servicebon moeten ondertekenen. Nu staat er dit op de servicebon:

Indien de reparatie van mijn product niet onder de garantievoorwaarden valt, verklaar ik mij ermee akkoord:

1: dat mijn product gerepareerd wordt zonder prijsopgaaf tot een maximaal bedrag van 80,- (92,50 incl. btw) euro.
2: dat bij een hoger reparatiebedrag ik eerst een prijsopgave ontvang, waarop ik uiterlijk een week na ontvangst schriftelijk zal reageren.


Ik heb geen verzekering afgesloten toen ik de telefoon kreeg. Dus als ik het goed begrijp moet ik straks als ik de telefoon krijg gewoon betalen voor de reparatie. Lijkt me wel een beetje raar voor iets dat nog niet eens 3 weken in gebruik is. Iemand hier ervaring mee of weet iemand hoe dat zit???

Alvast bedankt.

x
D-FENSdinsdag 8 november 2005 @ 17:07
Je betaalt alleen als het apparaat defect is geraakt door een oorzaak die de garantie niet dekt. Denk aan vocht, vallen of het gebruik van een niet-originele batterij. In andere gevallen betaal je niets
-_Tommy_-dinsdag 8 november 2005 @ 17:07
is gewoon dat als het niet onder de garantie valt je er voor moet betalen, dus als zou blijken valschade
DaDemoMandinsdag 8 november 2005 @ 17:08
Tja dat is vodafone he. Ik had eens een lader die kapot was van een T610 ik moest alles inleveren dat weigerde ik aangezien ze even achter zich een nieuwe lader moesten pakken en die geven.

Toen kwam dus ook dat contract die had ik ook niet ondertekent straks mag ik wel lappen. Die lader heb ik dus gewoon achtergelaten en een hoop gedoe. Later kwamen ze wel over de brug ermee ook al had ik geen contract getekent dat is dan wel weer mooi
Leintjedinsdag 8 november 2005 @ 17:11
quote:
Op dinsdag 8 november 2005 17:07 schreef -_Tommy_- het volgende:
is gewoon dat als het niet onder de garantie valt je er voor moet betalen, dus als zou blijken valschade
Ok, maar hoe weet je of dat onder de garantie valt of niet?
Diederik_Duckdinsdag 8 november 2005 @ 17:16
Waarom is de telefoon kapot? Is er iets mee gebeurd, of is ie er uit zichzelf mee gestopt?
Leintjedinsdag 8 november 2005 @ 17:20
quote:
Op dinsdag 8 november 2005 17:16 schreef Diederik_Duck het volgende:
Waarom is de telefoon kapot? Is er iets mee gebeurd, of is ie er uit zichzelf mee gestopt?
Hij viel steeds uit op de meest rare momenten, wou niet meer opladen en hij gaf aan dat er geen sim kaart in zat
Faithzdinsdag 8 november 2005 @ 17:31
Voor de toekomst:

VERZEKEREN DIE HAP bij een abbo van 2 jaar!! Want die stopt niet! En je telefoon misschien wel na 1 jr.. en dan heb je ook geen garantie meer.. of in jouw geval: nu al..
Leintjedinsdag 8 november 2005 @ 17:35
quote:
Op dinsdag 8 november 2005 17:31 schreef Faithz het volgende:
Voor de toekomst:

VERZEKEREN DIE HAP bij een abbo van 2 jaar!! Want die stopt niet! En je telefoon misschien wel na 1 jr.. en dan heb je ook geen garantie meer.. of in jouw geval: nu al..
Ja, maar daar heb ik nu weinig aan he.
Diederik_Duckdinsdag 8 november 2005 @ 17:37
quote:
Op dinsdag 8 november 2005 17:20 schreef Leintje het volgende:

[..]

Hij viel steeds uit op de meest rare momenten, wou niet meer opladen en hij gaf aan dat er geen sim kaart in zat
De verkoper heeft dan geen poot om op te staan; de kosten zijn voor hem. Zie art. 17 en 18 boek 7 BW. Binnen de eerste 6 mnd na de koop wordt vermoed dat de zaak bij aflevering al niet aan de overeenkomst beantwoordde (een fictie om de belangen van de consument te dienen ). Nu dit zo is kun je obv art 21 eisen dat het ding deugdelijk wordt gerepareerd of dat je een nieuwe krijgt, obv lid 2 kunnen de kosten daarvan niet aan de koper in rekening worden gebracht. Succes

Artikel 17
1.
De afgeleverde zaak moet aan de overeenkomst beantwoorden.
2.
Een zaak beantwoordt niet aan de overeenkomst indien zij, mede gelet op de aard van de zaak en de mededelingen die de verkoper over de zaak heeft gedaan, niet de eigenschappen bezit die de koper op grond van de overeenkomst mocht verwachten. De koper mag verwachten dat de zaak de eigenschappen bezit die voor een normaal gebruik daarvan nodig zijn en waarvan hij de aanwezigheid niet behoefde te betwijfelen, alsmede de eigenschappen die nodig zijn voor een bijzonder gebruik dat bij de overeenkomst is voorzien. 3.
Een andere zaak dan is overeengekomen, of een zaak van een andere soort, beantwoordt evenmin aan de overeenkomst. Hetzelfde geldt indien het afgeleverde in getal, maat of gewicht van het overeengekomene afwijkt.
4.
Is aan de koper een monster of model getoond of verstrekt, dan moet de zaak daarmede overeenstemmen, tenzij het slechts bij wijze van aanduiding werd verstrekt zonder dat de zaak daaraan behoefde te beantwoorden.
5.
De koper kan zich er niet op beroepen dat de zaak niet aan de overeenkomst beantwoordt wanneer hem dit ten tijde van het sluiten van de overeenkomst bekend was of redelijkerwijs bekend kon zijn. Ook kan de koper zich er niet op beroepen dat de zaak niet aan de overeenkomst beantwoordt wanneer dit te wijten is aan gebreken of ongeschiktheid van grondstoffen afkomstig van de koper, tenzij de verkoper hem voor deze gebreken of ongeschiktheid had moeten waarschuwen.
6.
Bij koop van een onroerende zaak wordt vermelding van de oppervlakte vermoed slechts als aanduiding bedoeld te zijn, zonder dat de zaak daaraan behoeft te beantwoorden.

Artikel 18
1.
Bij de beoordeling van de vraag of een op grond van een consumentenkoop afgeleverde zaak aan de overeenkomst beantwoordt, gelden mededelingen die door of ten behoeve van een vorige verkoper van die zaak, handelend in de uitoefening van een beroep of bedrijf, omtrent de zaak zijn openbaar gemaakt, als mededelingen van de verkoper, behoudens voor zover deze een bepaalde mededeling kende noch behoorde te kennen of deze mededeling uiterlijk ten tijde van het sluiten van de overeenkomst op een voor de koper duidelijke wijze is herroepen, dan wel de koop niet door deze mededeling beïnvloed kan zijn.
2.
Bij een consumentenkoop wordt vermoed dat de zaak bij aflevering niet aan de overeenkomst heeft beantwoord, indien de afwijking van het overeengekomene zich binnen een termijn van zes maanden na aflevering openbaart, tenzij de aard van de zaak of de aard van de afwijking zich daartegen verzet.
3.
Indien in geval van een consumentenkoop de verkoper verplicht is zorg te dragen voor de installatie van de zaak en deze installatie ondeugdelijk is uitgevoerd, wordt dit gelijkgesteld aan een gebrek aan overeenstemming van de zaak aan de overeenkomst. Hetzelfde geldt indien de installatie door de koper ondeugdelijk is uitgevoerd en dit te wijten is aan de montagevoorschriften die met de levering van de zaak aan de koper zijn verstrekt.

Artikel 21
1.
Beantwoordt het afgeleverde niet aan de overeenkomst, dan kan de koper eisen:
a.
aflevering van het ontbrekende;
b.
herstel van de afgeleverde zaak, mits de verkoper hieraan redelijkerwijs kan voldoen;
c.
vervanging van de afgeleverde zaak, tenzij de afwijking van het overeengekomene te gering is om dit te rechtvaardigen, dan wel de zaak na het tijdstip dat de koper redelijkerwijze met ongedaanmaking rekening moet houden, teniet of achteruit is gegaan doordat hij niet als een zorgvuldig schuldenaar voor het behoud ervan heeft gezorgd.
2.
De kosten van nakoming van de in lid 1 bedoelde verplichtingen kunnen niet aan de koper in rekening worden gebracht.
3.
De verkoper is verplicht om, mede gelet op de aard van de zaak en op het bijzondere gebruik van de zaak dat bij de overeenkomst is voorzien, binnen een redelijke termijn en zonder ernstige overlast voor de koper, zijn in lid 1 bedoelde verplichtingen na te komen.
4.
Bij een consumentenkoop komt de koper in afwijking van lid 1 slechts dan geen herstel of vervanging van de afgeleverde zaak toe indien herstel of vervanging onmogelijk is of van de verkoper niet gevergd kan worden.
5.
Herstel of vervanging kan bij een consumentenkoop van de verkoper niet gevergd worden indien de kosten daarvan in geen verhouding staan tot de kosten van uitoefening van een ander recht of een andere vordering die de koper toekomt, gelet op de waarde van de zaak indien zij aan de overeenkomst zou beantwoorden, de mate van afwijking van het overeengekomene en de vraag of de uitoefening van een ander recht of een andere vordering geen ernstige overlast voor de koper veroorzaakt.
6.
Indien bij een consumentenkoop de verkoper niet binnen een redelijke tijd nadat hij daartoe door de koper schriftelijk is aangemaand, aan zijn verplichting tot herstel van de afgeleverde zaak heeft voldaan, is de koper bevoegd het herstel door een derde te doen plaatsvinden en de kosten daarvan op de verkoper te verhalen.
Leintjedinsdag 8 november 2005 @ 17:43
quote:
Op dinsdag 8 november 2005 17:37 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

De verkoper heeft dan geen poot om op te staan; de kosten zijn voor hem. Zie art. 17 en 18 boek 7 BW. Binnen de eerste 6 mnd na de koop wordt vermoed dat de zaak bij aflevering al niet aan de overeenkomst beantwoordde (een fictie om de belangen van de consument te dienen ). Nu dit zo is kun je obv art 21 eisen dat het ding deugdelijk wordt gerepareerd of dat je een nieuwe krijgt, obv lid 2 kunnen de kosten daarvan niet aan de koper in rekening worden gebracht. Succes
ok, duidelijk. Maar geld dat ook als ik de telefoon gratis bij mijn abbonoment heb gekregen!?
Faithzdinsdag 8 november 2005 @ 19:14
quote:
Op dinsdag 8 november 2005 17:35 schreef Leintje het volgende:

[..]

Ja, maar daar heb ik nu weinig aan he.
Over 2 jaar wel, hoef je niet hetzelfde topic te openen
Faithzdinsdag 8 november 2005 @ 19:15
quote:
Op dinsdag 8 november 2005 17:43 schreef Leintje het volgende:

[..]

ok, duidelijk. Maar geld dat ook als ik de telefoon gratis bij mijn abbonoment heb gekregen!?
Ja schat, lijkt me duidelijk. Je betaald namelijk wel voor de telefoon dmv je abbonement..
buzzerdinsdag 8 november 2005 @ 19:34
quote:
Op dinsdag 8 november 2005 19:15 schreef Faithz het volgende:

[..]

Ja schat, lijkt me duidelijk. Je betaald namelijk wel voor de telefoon dmv je abbonement..
gratis bestaat niet in Nederland, je netaalt uiteindelijk de volle mep voor die telefoon...
Supervisor20dinsdag 8 november 2005 @ 19:37

Bij de meeste providers zit er 1 jaar standaard fabrieksgarantie op de toestellen...
voor zover ik weet
Leintjewoensdag 9 november 2005 @ 09:53
quote:
Op dinsdag 8 november 2005 19:37 schreef Supervisor20 het volgende:

Bij de meeste providers zit er 1 jaar standaard fabrieksgarantie op de toestellen...
voor zover ik weet
thnx
Aliceywoensdag 9 november 2005 @ 09:54
Gastschopje naar WGR.


GC >>> WGR
Leintjewoensdag 9 november 2005 @ 09:56
quote:
Op woensdag 9 november 2005 09:54 schreef Alicey het volgende:
Gastschopje naar WGR.


GC >>> WGR
ook goed
Diederik_Duckwoensdag 9 november 2005 @ 14:37
quote:
Op dinsdag 8 november 2005 17:43 schreef Leintje het volgende:

[..]

ok, duidelijk. Maar geld dat ook als ik de telefoon gratis bij mijn abbonoment heb gekregen!?
Het is geen overeenkomst om niet (schenking); die telefoon is onlosmakelijk onderdeel van de ovk die je gesloten hebt, het si aldus een wederkerige ovk. Het feit dat ze het gratis nomen doet derhalve in het geheel niet etr zake, en je kunt gewoon nakoming vorderen.
Leintjewoensdag 9 november 2005 @ 18:00
quote:
Op woensdag 9 november 2005 14:37 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

Het is geen overeenkomst om niet (schenking); die telefoon is onlosmakelijk onderdeel van de ovk die je gesloten hebt, het si aldus een wederkerige ovk. Het feit dat ze het gratis nomen doet derhalve in het geheel niet etr zake, en je kunt gewoon nakoming vorderen.
hmz ok.