FOK!forum / Nieuws & Achtergronden / Gaat Nederland weer vliegtuigen bouwen? Herstart Fokker!
ErwinRommelmaandag 7 november 2005 @ 14:19
'Herstart Fokker dichtbij'

Uitgegeven: 7 november 2005 07:56
Laatst gewijzigd: 7 november 2005 08:22

AMSTERDAM - De kans op een herstart van de Fokker-vliegtuigfabriek in Nederland is groter geworden. De Telegraaf schrijft maandag dat er plannen zijn voor de ontwikkeling van een superzuinige uitvoering van de bestaande passagiersjets.

Volgens de krant heeft de luchtvaartinvesteerder Jaap R. Rosen Jacobsen, die al sinds het faillissement van Fokker een herstart met de vliegtuigbouw probeert te maken, de plannen bevestigd.


De KLM steunt initiatieven om met de torenhoge brandstofprijzen 'nieuwe' Fokker 70/100's in de lucht te brengen. Inmiddels wordt daarvan achter de schermen serieus werk gemaakt.

Als tot de bouw van de nieuwe Fokker-toestellen wordt besloten komen Schiphol, Lelystad, Woensdrecht en Twente als vestigingsplaatsen in aanmerking.

---------------------------------------------------------------------------------------------

Kijk dit nieuws doet me weer deugt na alle ellende die het nieuws de afgelopen dagen heeft weten te brengen.
Daarnaast zou een herstart van Fokker ook weer veel werkgelegenheid geven voor nieuw aan te nemen personeel, leveranciers en alsmede toeleveranciers.
Tevens ook weer een product om trots op te zijn als land zijnde.

Na het failliet welke door onze oosterburen is veroorzaakt na verkoop aan hen gloort er weer wat moois door de Nederlandse lucht
icecreamfarmer_NLmaandag 7 november 2005 @ 14:51
fokker is toch ook voor een deel overgegaan in stork aerospace
Burbomaandag 7 november 2005 @ 14:53
Ik ben ook een fokker
dennistdmaandag 7 november 2005 @ 14:53
Ik zou zeggen:

Zet die fabriek hier op Twenthe neer.
ErwinRommelmaandag 7 november 2005 @ 14:53
quote:
Op maandag 7 november 2005 14:51 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
fokker is toch ook voor een deel overgegaan in stork aerospace
Dat kan idd.
Maar Stork Aerospace bouwt geen complete vliegtuigen. Enkel componenten.
Basp1maandag 7 november 2005 @ 15:07
Kan die nieuwe fokker niet meteen gewoon een alliantie met airbus aangaan, want dat er een behoefte is aan zuinige vleidgtuigen zal zeker wel. Om vanaf 0 nieuwe vliegtuigen te gaan ontwikkelen daar ben je toch wel een hele tijd mee bezig. In fokker als nieuw startende onderneming heb ik dan niet al te veel vertrouwen in zulke grote ontwikkeltrajecten.

Ja dan wilt men wel de huidge 70's en 100's gaan aanpassen maar dat zal toch ook wel neit zomaar kunnen.
Supervisor20maandag 7 november 2005 @ 15:23
Zou wel lachen zijn als fokker nu een herstart maakt, en het zover schopt dat het over een paar jaar zich kan concurreren met Airbus en Boeing
Lucillemaandag 7 november 2005 @ 15:25
quote:
Op maandag 7 november 2005 15:23 schreef Supervisor20 het volgende:
Zou wel lachen zijn als fokker nu een herstart maakt, en het zover schopt dat het over een paar jaar zich kan concurreren met Airbus en Boeing
Dat lijkt me sterk, omdat Fokker in een heel ander segment van de markt zit/zat als Airbus en Boeing.
Flyingdutchmanmaandag 7 november 2005 @ 15:28
Het lijkt me dat Rekkof wel kans van slagen heeft. Na de dip die er was op het gebied van feeders en 100-seats vliegtuigen trekt deze markt nu weer enorm aan.
Alle Fokkers uit de Desert in Amerika zijn al gereserveerd en er is zowaar een run op die kisten. Concurreren doen ze vooral met de ERJ-135, ERJ-145, ATR72 (hoewel prop) en A318.
ErwinRommelmaandag 7 november 2005 @ 15:31
Mocht de herstart succesvol zijn dan kunnen ze toch stevige concurrentie van bv Embraer op hun wel vinden. Tevens het Canadese Bombardier welke ook in dit segment werkzaam is.

Maar laten we de pret niet drukken, ik gun het de ondernemer zeer zeker en ik hoop dat hij van Fokker weer een gezonde vliegtuigbouwer kan maken.
Flyingdutchmanmaandag 7 november 2005 @ 15:32
True, vergeet niet dat de Fokker de meest egronomische cockpit ter wereld heeft he en dat al gedurende een aantal jaar!
nietzmanmaandag 7 november 2005 @ 15:43
Gaan ze dan eindelijk de G1 in productie nemen?

Who needs JSF's. .
sp3cmaandag 7 november 2005 @ 15:44
dan kan de regering daar mooi aan meehelpen en 2 of 3 awacsen bestellen en aan de luchtmacht geven

zal natuurlijk wel niet maar goed, men mag toch dromen

maar goed, ik weet niet of het wel zo rendabel is om fokker nog is op te starten al heb ik er weinig verstand van, maar sentimenteel gezien blijft het toch een stukje (internationale) luchtmachthistorie wat weg is, net als met KLM strax
ErwinRommelmaandag 7 november 2005 @ 15:49
De Fokker G1 was een revolutionair toestel voor die tijd. Jammer dat ze echter bij bosjes werden uitgeschakeld door bombardementen waardoor de meesten verloren gingen. Die toestellen die wel al het luchtruim in waren waren beter en effectiever dan de Duitse vliegtuigen, echter waren er maar (geloof ik) 6 daadwerkelijk in de lucht.

Mocht de herstart van Fokker bv echt weer gaan plaatsvinden (vergane glorie word weer werkelijkheid) dan zou bv Fokker naast dat het brandstofbesparende toestellen bouwt wellicht ook weer onderdelen kunnen gaan maken voor de toekomstige JSF.
Maar goed, dat zal aan de ondernemer liggen of dit zo zal lopen.

In het verleden bouwde Fokker al helicopter onderdelen en ik meen landingsgestellen voor de F16.
nietzmanmaandag 7 november 2005 @ 15:54
Hmmm? Fokker bouwde de F16 toch in zijn geheel, in licentie? Of ben ik weer eens verkeerd voorgelicht?

Er staat mij bij dat in ieder geval de Belgische, Nederlandse en Noorse F16s door Fokker werden gebouwd.
ErwinRommelmaandag 7 november 2005 @ 15:57
quote:
Op maandag 7 november 2005 15:44 schreef sp3c het volgende:

maar goed, ik weet niet of het wel zo rendabel is om fokker nog is op te starten al heb ik er weinig verstand van, maar sentimenteel gezien blijft het toch een stukje (internationale) luchtmachthistorie wat weg is, net als met KLM strax
Net zomin als jij heb ik ook geen inzichten in de gang van zaken.
maar ik neem echt aan dat de herstart goed is overdacht en daarbij tevens ook de rentabiliteit in overweging is genomen.
Niet proberen is altijd misgeschoten, dus dan weet je het ook niet.
Gelukkig is er nu iemand opgestaan die al sinds enige tijd daadwerkelijk plannen had en nu de daad bij het woord wilt voegen door weer een gezonde onderneming neer te zetten.
Ik hoop het uit de grond van mijn hart dat het zal lukken.

Fokker was in zijn segment een topper. En hoop dat het de strijd kan aangaan met bv Embraer en Bombardier.
ErwinRommelmaandag 7 november 2005 @ 15:58
quote:
Op maandag 7 november 2005 15:54 schreef nietzman het volgende:
Hmmm? Fokker bouwde de F16 toch in zijn geheel, in licentie? Of ben ik weer eens verkeerd voorgelicht?

Er staat mij bij dat in ieder geval de Belgische, Nederlandse en Noorse F16s door Fokker werden gebouwd.
Klopt, heb je gelijk in.
Ik was even in de war met Daf SP. Die bouwde onderdelen voor het landingsgestel.
Fokker bouwde idd de F16 in licentie.
icecreamfarmer_NLmaandag 7 november 2005 @ 16:00
quote:
Op maandag 7 november 2005 15:57 schreef ErwinRommel het volgende:

[..]

Net zomin als jij heb ik ook geen inzichten in de gang van zaken.
maar ik neem echt aan dat de herstart goed is overdacht en daarbij tevens ook de rentabiliteit in overweging is genomen.
Niet proberen is altijd misgeschoten, dus dan weet je het ook niet.
Gelukkig is er nu iemand opgestaan die al sinds enige tijd daadwerkelijk plannen had en nu de daad bij het woord wilt voegen door weer een gezonde onderneming neer te zetten.
Ik hoop het uit de grond van mijn hart dat het zal lukken.

Fokker was in zijn segment een topper. En hoop dat het de strijd kan aangaan met bv Embraer en Bombardier.
dat gaat nog wel 5 jaar duren voordat ze weer op sterkte zijn
sp3cmaandag 7 november 2005 @ 16:00


ErwinRommelmaandag 7 november 2005 @ 16:05
quote:
Op maandag 7 november 2005 16:00 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

dat gaat nog wel 5 jaar duren voordat ze weer op sterkte zijn
Misschien zelfs wel 10 jaar. Maar ergens moet je beginnen. Doe je dat niet dan weet je zeker dat er niets van de grond af zal komen.

Het getuigd zeker van enig lef door een herstart mogelijk te maken. En ik denk dat het goed is voor de werkgelegenheid en tevens voor het imago van Nederland als zijnde vliegtuigbouwer.
Met name nu KLM zeer geintereseerd is in de plannen van Fokker. (of moet ik zeggen Rekkof?).
ErwinRommelmaandag 7 november 2005 @ 16:07
quote:
Op maandag 7 november 2005 16:00 schreef sp3c het volgende:

[afbeelding]

Zoiets zou later idd wederom kunnen gebeuren dat Fokker ook weer een defensietak gaat krijgen.
Ik juig het alleen maar toe.
PLAE@maandag 7 november 2005 @ 16:13


sp3cmaandag 7 november 2005 @ 16:16


maar goed, het gaat hier om de Fokker 100 e.d. voor civiel gebruik neem ik aan
qwerty_xmaandag 7 november 2005 @ 17:12
quote:
Op maandag 7 november 2005 14:19 schreef ErwinRommel het volgende:

(...)
Tevens ook weer een product om trots op te zijn als land zijnde.

(...)
daar zal TAM blij mee zijn:
op één en dezelfde dag kwamen er twee van hun Fokkers de lucht uit zeilen ....
ErwinRommelmaandag 7 november 2005 @ 17:31
quote:
Op maandag 7 november 2005 17:12 schreef qwerty_x het volgende:

[..]

daar zal TAM blij mee zijn:
op één en dezelfde dag kwamen er twee van hun Fokkers de lucht uit zeilen ....
Ik denk dat Tam dan de eigen hand in boezem mag steken want er bleken toch duidelijk wat zaken niet in orde te zijn vwb het onderhoud
Ga jij nog terug naar NL eind dit jaar?
bbstreamsdinsdag 8 november 2005 @ 04:34
tiepisch nederlands, doe maar gewoon en kort inzicht.... de sleutel tot brandstof efficientie zal toch echt liggen in de ruimtevaart. luchtvaart techniek alleen, red je het niet mee. tegen de tijd dat nederland weer een eigen luchtvaart industrie ontwikkelt heeft zal ook de vraag van ruimtevaart techniek toegenomen zijn. lijkt me beter dat je daarin op vooruit wil lopen dan je te richten op nostalgie. ik bedoel; probeer vandaag de dag nog maar eens een gietijzeren pan te verkopen; zonder teflon laagje slijt je er weinig.

leuk maar kansloos plan dus.
icecreamfarmer_NLdinsdag 8 november 2005 @ 10:34
quote:
Op dinsdag 8 november 2005 04:34 schreef bbstreams het volgende:
tiepisch nederlands, doe maar gewoon en kort inzicht.... de sleutel tot brandstof efficientie zal toch echt liggen in de ruimtevaart. luchtvaart techniek alleen, red je het niet mee. tegen de tijd dat nederland weer een eigen luchtvaart industrie ontwikkelt heeft zal ook de vraag van ruimtevaart techniek toegenomen zijn. lijkt me beter dat je daarin op vooruit wil lopen dan je te richten op nostalgie. ik bedoel; probeer vandaag de dag nog maar eens een gietijzeren pan te verkopen; zonder teflon laagje slijt je er weinig.

leuk maar kansloos plan dus.
NL heeft al het esa onderzoekscentrum dus daar hoeven we het niet voor te doen. verder is de ruimtetechnologie alles behalve zuinig
HiZdinsdag 8 november 2005 @ 12:32
Op zich wel goed nieuws, het is niet slecht om een hoogwaardige industrie in huis te hebben. Hoop wel dat er geen overheidssteun aan te pas komt, want daar ben ik fundamenteel tegen.
ErwinRommeldinsdag 8 november 2005 @ 12:33
Wie zegt dat het een kansloos plan is?
Ik schreef al eerder dat de betreffende ondernemer vast en zeker goed zal hebben nagedacht over het plan voordat hij tig miljoen euro gaat investeren.

En vwb de ruimtevaart technologie, die vreet pas energie.
ErwinRommeldinsdag 8 november 2005 @ 12:34
quote:
Op dinsdag 8 november 2005 12:32 schreef HiZ het volgende:
Op zich wel goed nieuws, het is niet slecht om een hoogwaardige industrie in huis te hebben. Hoop wel dat er geen overheidssteun aan te pas komt, want daar ben ik fundamenteel tegen.
Mocht er onverhoopt overheids steun komen dan denk ik dat de EU zal ingrijpen. Ondanks dat de EU subsidie geeft aan Airbus.
Pony-Loverdinsdag 8 november 2005 @ 14:00
Die gasten van Rekkof roepen al jaren dat ze de Fokker 70 en 100 weer gaan produceren. De start datum wordt keer op keer uitgesteld en dan gooien ze er maar weer een semi positief persberichtje uit. De regionale afdelingen van Air France hebben al Embraer toestellen gekocht het lijkt me dus zeer waarschijlijk dat de KLM dat ook (moet) doen. De enige wekelijk geinterreseerden zijn Iran (30 toestellen) en Rekkof eigenaar Rosen Jacobsen, die ook eigennaar van het Vlaamse VLM is, zelf.
fernando_redondodonderdag 10 november 2005 @ 16:37
Welke bedrijven zitten erachter naast KLM?
StefanPmaandag 14 november 2005 @ 07:43
Als een herstart volledig gebeurt zonder enige vorm van subsidie, leningen en dergelijke door NL en/of de EU, dan vind ik het best. Zoniet, pech gehad. "Nationalisme" en "trots" zijn leuk, maar niet als dat door subsidies mogelijk gemaakt wordt.

ik wacht nog met smart op het einde van alle steun, huur-je-stadion-voor-1-euro-pm, en renteloze termijnloze leningen aan voetbalclubs bv