abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_32040976
Aangezien ik al een tijd met het idde rondloop om toch maar wat te gaan beleggen wil ik nu wat meer informatie voor ik er werkelijk ana begin.

Ik deed vroeger wel eens mee met mijn vader, kheb al eens samen belegt in iets, wel met succes, maar hij is er meegestopt.
Nu had ik het vandaag er nog over, en het gevoel om te gaan beleggen is weer toegenomen.
Meer en meer besef ik dat ik daar toch een gokje mee wil wagen.

En ook aangezien ik als student niet zo'n grote kosten heb en zelf een aardig zakcentje opzij heb liggen wil ik er iets mee gaan doen, natuurlijk gebruik ik er maar een kleine deel van.

Ik logde vandaag dus bij rabobank, om eens te zien. Ik zie dat ik een effectenrekening nodig heb om te kunnen beleggen, en zo'n rekening openen kan allemaam via internet blijkbaar.
Dus ik wou weten of dit het enige is wat ik nodig heb om te beginnen.

En verder nog wat tips ofzo, of hoe ik dan zou moeten beginnen.
Raad ga ik ook nog vragen aan mijn vader, mss dat die weer interesse heeft
  maandag 7 november 2005 @ 11:07:18 #2
12348 _Flash_
Heeft altijd blackjack
pi_32050719
Alleen beleggen met geld dat je kan missen.
Niet in te riskante ondernemingen beleggen.
Niet te hebberig zijn, kleine marges pakken. (Is tenminste wat ik doe.)
En vooral er lol mee hebben. Beetje inlezen op diverse fora (let op, deze zijn nooit objectief of 100% waarheidsgetrouw.) En websites van beleggingsadviseurs.

En bepaal voor jezelf een strategie. Ikzelf doe wat met AEX aandeeltjes, en dan juist vaak het tegenovergestelde van wat fora-bezoekers en analisten adviseren. En ik kijk naar de historie van de afgelopen maanden. Ik koop alleen als het recent gedaald is en ik denk dat er potentie omhoog in zit.

Oftewel laag kopen en hoog verkopen.

Hou ook rekening met je transactiekosten, dus beleg minimaal een eurootje of 600 tot 1000.
Devil, just come on back if you ever wanna try again, because I told you once you son of a bitch, I'm the best there's ever been!
  maandag 7 november 2005 @ 12:14:14 #3
78918 SeLang
Black swans matter
pi_32052641
Het belangrijkste is dat je eerst voor jezelf bepaalt wat eigenlijk je doel is.
Er zijn ruwweg 2 redenen om op de beurs actief te zijn:
1. Om op lange termijn geld te verdienen
2. Voor de spanning, als hobby/ vermaak/ spel

1. Om op lange termijn uiteindelijk geld te verdienen
In dit geval zou je een beleggingsstrategie kunnen volgen zoals bijvoorbeeld Warren Buffet dat doet.
Als dit je doel is dan raad ik je aan om je eerst in te lezen. Aanbevolen boeken zijn klassiekers als:
- "The Intelligent Investor" - Benjamin Graham
- "Common Stocks and Uncommon Profits" - Philip Fisher.
- Ook de diverse boeken met assays van Warren Buffet zijn zeer de moeite waard.
- Jaarverslagen van Berkshire Hathaway (Warren Buffet's beleggings vehicle) zijn gratis te downloaden en ook daaruit valt zeer veel te leren.
Een aanbevolen website is www.morningstar.com .

Voordeel van deze manier van beleggen: je gaat op lange termijn vrijwel zeker geld verdienen.
Nadeel: Het is saai, niet spannend, niet dynamisch, niet sexy

2. Als hobby/ vermaak/ spel
In dat geval zou je je kunnen inlezen over technische analyse. Er zijn de laatste jaren duizenden goede boeken over geschreven, bijvoorbeeld:
- "Technical Analysis of Futures Markets" - John Murphy (klassieker! over TA algemeen)
- "Profitable Candlestick Trading" - John Bigalow (zeer goed boek over candlestick trading)
- "beyond Technical Analysis" - Tushar Chande (zeer goed als je ooit een mechanisch systeem wilt maken)
- "Tradding with Dinapoli Levels" - Joe DiNapoli (zeer goed boek over traden op Fibonacci levels)
- "The Mathematics of Technical Analysis" - Jason Sherry (geeft interessante inzichten over randomness)
- "The Elliot Wave Principle" - Prechter (goede introductie in Elliot Wave theorie)
En zo zijn er nog veel meer, ik doe maar een greep uit m'n eigen collectie

Voordeel van al deze beleggingsmethodes:
- Leuk, spannend , exciting
- lage drempel, makkelijk te leren (met uitzondering van Elliot Wave)
- Deze methodes zijn makkelijk te automatiseren en op een PC te testen

Nadeel van deze beleggingsmethodes: Op lange termijn ga je geld verliezen omdat geen van deze methodes (inclusief TA in het algemeen) een 'statistical edge' hebben. Met andere woorden: het is niet aantoonbaar beter dan random handelen, en dan gaan er nog transactiekosten vanaf.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

[ Bericht 0% gewijzigd door SeLang op 07-11-2005 13:43:59 ]
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_32060073
dank voor de advies
en ik denk dat ik rond de 1000 euro ga investeren, en ik kan het wel missen, ik heb geen vaste lasten.
Dus dat komt wel goed uit.

En het enige wat ik nodig heb is een effectenrekening hé?
Want dan kan ik er alvast één aanvragen.
  maandag 7 november 2005 @ 17:38:20 #5
111171 Richie_Rich
Rich Industries©
pi_32062109
Check www.binck.nl dat is de goedkoopste en wordt ook altijd erg goed getest door geldgidsen. En gratis real-time koersen.

ps. Mocht je Binck overwegen, laat het dan even weten. Dan kunnen we elkara helpen. Als ik jou opgeef (en jij du smij als referentie) dan krijgen we beide ¤50 aan transactiegelden
pi_32067390
Wat ik ook wil weten is, zijn er extra kosten of enige voorwaarden verbonden bij het aanmaken van effectenrekening bij rabobank of bij een andere bank?
Eerst en vooral wil ik dat weten voordat ik er mee begin.

Enne, dat van binck.nl
Dat is mss iets voor in de toekomst?
Aangezien ik ga beginnen wil ik eerst het vertrouwde rabobank gebruiken.
Maar ik zal zeker nog eens bekijken later
  maandag 7 november 2005 @ 21:10:53 #7
111171 Richie_Rich
Rich Industries©
pi_32068843
Geen idee hoe dat bij regulier banken zit

Maar bi Alex.nl en Binck betaal je voor de rekening geen kosten. Alleen transactie kosten dus.
pi_32069664
Een gevaarlijke vraag, maar ik stel hem toch:

Wat kan ik er als beginnende belegger eigenlijk van verwachten wanneer ik wil beleggen om er op lange termijn aan te verdienen?

Kan ik er na een bepaalde tijd een goed belegen boterham mee verdienen of moet ik het meer zien als een extra bron van inkomen?
  dinsdag 8 november 2005 @ 11:43:49 #9
12348 _Flash_
Heeft altijd blackjack
pi_32083654
Op de (hele) lange termijn en wereldwijd bekeken is het, buiten de inflatie, een zero sum game.
Er wordt evenveel geld verloren als gewonnen.

Dat wil niet zeggen dat er geen mensen zijn die lekker verdienen door te beleggen. Maar het is naast kunde ook een kwestie van geluk. Of je er van kan leven hangt natuurlijk ook af van je reserves en hoeveel centen je wilt beleggen.
Devil, just come on back if you ever wanna try again, because I told you once you son of a bitch, I'm the best there's ever been!
  dinsdag 8 november 2005 @ 14:17:49 #10
13911 Atahualpa
Live from Taiwan !
pi_32087692
quote:
Op dinsdag 8 november 2005 11:43 schreef _Flash_ het volgende:
Op de (hele) lange termijn en wereldwijd bekeken is het, buiten de inflatie, een zero sum game.
Er wordt evenveel geld verloren als gewonnen.
Dat is niet waar voor beleggen in het algemeen, maar wel voor bepaalde beleggingscatagorieen.

Opties en futures zijn sowieso een zero-sum game omdat de winst van de een direct het verlies is van de ander. Maar een lange termijn belegging in aandelen levert uiteindelijk geld op. Op basis van historische data blijkt dat je op zeer lange termijn kunt rekenen op een jaarlijks rendement van 6% (inclusief herbeleggen van dividend, exclusief inflatie). Dat betekent dus een reeel rendement (gecompenseerd voor inflatie) van ca 4%. Dit is overigens ook het percentage waar pensioenfondsen mee rekenen en waar de fiscus mee rekent voor de vermogensrendements heffing. En dat is geen toeval, want ook zij kennen de statistiek.

Waarom je een positief rendement kunt verwachten is ook gemakkelijk in te zien. Bedrijven maken gemiddeld gewoon winst en als aandeelhouder deel je daarin mee.

Overigens is het zaak om zo weinig mogelijk te handelen. Uit alle statistieken blijkt dat de winstgevendheid van beleggers omgekeerd evenredig is met de handelsfrequentie. De meest succesvolle beleggers houden jarenlang dezelfde portefeuille. Daarentegen verliest 99.99% van de daghandelaren geld.
Babyvet roeleert !
pi_32089752
quote:
Op zondag 6 november 2005 23:06 schreef ASSpirine het volgende:
Aangezien ik al een tijd met het idde rondloop om toch maar wat te gaan beleggen wil ik nu wat meer informatie voor ik er werkelijk ana begin.
Ik beleg zelf ook soortgelijk bedrag gewoon om het leren voor later. Hoewel is geen expert ben, toch hier mijn bescheiden meningen/ tips:

Realiseer je:

1.) Dat het risico op verlies in slechte tijden erg groot is. Tijdens een recessie, zeker als deze mondiaal is dalen BIJNA alle aandelen in waarde. Tijdens een boom (zoals de new-economy-hype), stijgt bijna elk aandeel. Vaker zit men tussen deze twee uitersten in.

2) Je kan kiezen voor aandelen in bedrijven of beleggingsfondsen. Bij dit laatste spreidt je je risico over sectoren, landen of over verschillende bedrijven van een sector en neemt het risico af.
Met 1000 euro budget is het verstandig te kiezen voor beleggingsfondsen. Obligaties raad ik trouwens af: met 1000 euro is dit niet spannend en rente staat erg laag, dus heb je een laag reel rendement

3) Lees vooral wat analisten schrijven, maar, net zoal je de Enkhuizer Almanak leest, ter vermaak !
Ze spreken elkaar tegen, achteraf weten ze het altijd te verklaren en elke dag beweren ze weer wat anders al naar gelang de ontwikkelingen.

4) Realiseer dat emotie op de beurs de ratio overheerst. Dit is naar mijn bescheiden mening de reden dat je met rationele analyse een groot deel van het verhaal mist.

5) Als de lange termijn je doel is : Vraag je af welke sectoren toekomst hebben en kies een aantal uit (Resultaat hangt af van de kwaliteit van je analyse + een stuk geluk, de toekomst is deels ongewis)

6) Als de korte termijn je doel is : Kijk wat goed gaat en nog niet een bubble is en bid. "De trend is your friend"
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')