abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_32030062
Doet iemand dat? Ik was gister namelijk bij een open dag, de lerarenopleiding Natuurkunde. Wat blijkt: 40% van de tijd besteed je aan Natuurkunde .

Ik wil kunnen groeien en niet voor eeuwig in het onderwijs blijven hangen... Doet iemand hier Technische Natuurkunde? En wat houdt dat in en zo? En hoe wiskundig is dat? Wat moet je van de wiskunde daar verwachten? Wat zijn de toekomstperspectieven voor dat?

Zijn er ook andere HBO-studies (behalve elektrotechniek of zo) waar je Natuurkunde gaat studeren?

Aanvullingen e.d. zijn welkom!
pi_32030537
1 - natuurkunde is kut

2 - ik heb een klein beetje natuurkunde bij mijn technische bedrijfskunde opleiding, wel een zeeeeeeeeerrrrrrrrrrr brede opleiding overigens.
pi_32036553
luchtvaarttechnologie
zat mechanica/sterkteleer, aerodynamica, beetje electrotechniek, enz. enz.
is allemaal natuurkunde!

en ik denk dat alle technische opleidingen voor een heel groot deel uit natuurkunde bestaan
pi_32041326
Technische natuurkunde is inderdaad leuk als je van natuurkunde houdt, en meer verdieping wil dan bij de lerarenopleiding. Ook zou je, mocht je dat willen, achteraf alsnog leraar kunnen worden maar dan met een over het algemeen grotere kennis. Mocht je vragen hebben over TN wil ik die graag beantwoorden.

(ik studeer het dus aan Fontys, ben nu 2e-jaars.)
pi_32047980
quote:
Op zondag 6 november 2005 23:17 schreef Maverick_tfd het volgende:
Technische natuurkunde is inderdaad leuk als je van natuurkunde houdt, en meer verdieping wil dan bij de lerarenopleiding. Ook zou je, mocht je dat willen, achteraf alsnog leraar kunnen worden maar dan met een over het algemeen grotere kennis. Mocht je vragen hebben over TN wil ik die graag beantwoorden.

(ik studeer het dus aan Fontys, ben nu 2e-jaars.)
Ok... Hoeveel wiskunde krijg je en hoe moeilijk is dat? Hoe moeilijk is de opleiding zelf? Hoe groot zijn de klassen?
pi_32063840
Ik studeer nu TN @ TH Rijswijk. Ben 1e jaars. Ik zit in in een college met meestal rond de 25 man. De practicumuren zijn we met zijn vijftienen. Qua niveau vind ik het allemaal prima te doen. Ik heb net een toetsweek achter de rug en mijn laagste cijfer is een 7,0 voor elektrische netwerken. Mechanica en wiskunde waren ook niet al te moeilijk. Je moet je (huis)werk gewoon goed bijhouden, en dan lukt het allemaal wel. In het eerste kwartaal van het semester had ik 3 uur wiskunde in de week (theorie). Ik had ook nog eens 2 uur wiskunde (praktijk). In die lessen moesten we sheets in maple uitwerken. 2 uur elektrische netwerken (theorie) en 1 uur elektrische netwerken (praktijk). In de praktijk lessen moesten we aan schakelcircuits rekenen. Ook niet al te moeilijk. Ik had ook 3 uur mechanica in de week. Tot slot had ik ook 3 uur praktijklessen natuurkunde. We moesten in de 6 lesweken 5 proeven uitwerken enzo. Onderwerpen waren verschillend. Ene keer moesten we iets doen met condensatoren en de andere keer iets met lenzen. Ik heb nu iets minder uren mechanica, maar daarvoor is warmteleer in de plaats gekomen.
Hij was maar een clown...
pi_32064417
Goed, TN in Eindhoven is een stukkie groter hoor ik wel
Eerste jaar op dit moment bestaat uit 80 leerlingen, je zit dus ook met 80 leerlingen bij de colleges in dat geval. Daarbij had ik vorig jaar (1e jaar dus) ook instructielessen (waar meer interactie is dan bij de colleges), maar daar waren de groepen kleiner, meestal rond de 20 - 25 man. Ik had in het eerste jaar redelijk veel wiskunde, (2 vd 4 vakken iedere periode) maar is redelijk goed te doen als je een aanleg hebt voor wiskunde. De opleiding zelf, tja het wordt als een van de moeilijkste hbo studies betitelt maar het valt allemaal maar mee zolang de inzet goed is.

En de grootte van de 'klassen', nouja we werken volgens het PGO principe, projecten in kleine groepjes van 7-8 man. Je werkt samen aan projecten waar je de lesstof van die periode voor nodig hebt.

Voor de vakken die ik toen had (naast wiskunde); ik had bijvoorbeeld elektriciteitsleer, elektronica, mechanica, optica, warmteleer, programmeren (in Delphi), meettechniek, scheikunde, digitale elektronica en technisch schetsen.

Over het algemeen een hele leuke (beetje pittige) technische studie.
Wat ik overigens wel erbij moet zeggen is dat van de ongeveer 65 eerstejaars er nu ongeveer 35 over zijn, niet iedereen denkt er dus hetzelfde over als ik.
pi_32064493
quote:
Op zondag 6 november 2005 17:57 schreef Apekoek het volgende:
1 - natuurkunde is kut

2 - ik heb een klein beetje natuurkunde bij mijn technische bedrijfskunde opleiding, wel een zeeeeeeeeerrrrrrrrrrr brede opleiding overigens.
1 - prutser

2 - een zeeeeeeerrrr brede opleiding is niet per definitie goed.
  maandag 7 november 2005 @ 18:58:24 #9
13783 Anthraxx
When you see the robot, drink!
pi_32064569
quote:
Op maandag 7 november 2005 18:35 schreef flapp0r het volgende:
...
Sjofel!
pi_32066083
Pfieuw... Klinkt moeilijk.. En ben al zo lui
pi_32067265
quote:
Op maandag 7 november 2005 19:46 schreef Koewam het volgende:
Pfieuw... Klinkt moeilijk.. En ben al zo lui
Dan moet je voldoende aanleg hebben he als je lui bent
pi_32068811
In wiskunde iig niet... natuurkunde wel Scheikunde al helemaal niet
pi_32092503
quote:
Op maandag 7 november 2005 21:09 schreef Koewam het volgende:
In wiskunde iig niet... natuurkunde wel Scheikunde al helemaal niet
Ja maar natuurkunde bestaat voor een groot deel uit wiskunde, en is bij je vervolgopleiding anders dan wat je op de middelbare school krijgt.... Dus als je geen gevoel voor wiskunde hebt zou ik het niet doen..
pi_32097347

M'n leraar Natuurkunde zei dat als je het bijhoudt dat het wel te doen is...

En Haushofer ook. (mss ken je hem) Maar die doet Theoretische Nat aan de RUG
pi_32098949
quote:
Op dinsdag 8 november 2005 20:11 schreef Koewam het volgende:

Zo ist maar net

Tja, ik snap serieus niet zo waar het idee vandaan komt dat natuurkunde zo lastig is. Natuurlijk, misschien dat de meesten er in het begin even flink aan moeten trekken, maar ikzelf was nou niet bepaald een ster in wiskunde op de middelbare school ( net een zesje gescoord waarmee ik erg blij was ) en ik heb die wiskundevakken gewoon gehaald. In het begin was het voor mij vrij zwaar, maar op een gegeven moment dan zie je het licht ofzo, ga je het waarderen, en wordt het steeds toegankelijker. Moet wel zeggen dat ik op de middelbare school geen kut uitvoerde, daardoor was de stap van VWO naar WO misschien wat groter dan voor anderen die wat serieuzer bezig waren op de middelbare school.
  dinsdag 8 november 2005 @ 21:50:41 #16
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_32100177
Als je natuurkunde leuk vindt zou ik eens op een open dag bij Civiele Techniek gaan kijken.
Het is ook formules afleiden en toepassen, alleen veel creatiever dan standaard natuurkunde, je gaat dingen zoals beton en staalconstructiues ontwerpen mbv berekeningen.
Maar het is natuurlijk veel meer dan alleen berekenen.
pi_32100637
quote:
Op dinsdag 8 november 2005 20:11 schreef Koewam het volgende:

M'n leraar Natuurkunde zei dat als je het bijhoudt dat het wel te doen is...

Tis ook zeker wel te doen maar je moet er wel aanleg voor hebben en je moet je er wel in interesseren, daar zal ook Haushofer het met me eens zijn. Als het je namelijk niet echt boeit wordt het bijhouden van de stof ook een stuk moeilijker...

Dat zeg ik dan niet helemaal zonder onderbouwing... Ik heb gemerkt dat de mensen die afvallen, vooral afvallen op de wiskunde. Het komt overal in terug dus het moet je wel boeien
pi_32101097
quote:
Op dinsdag 8 november 2005 21:50 schreef Ixnay het volgende:
Als je natuurkunde leuk vindt zou ik eens op een open dag bij Civiele Techniek gaan kijken.
Het is ook formules afleiden en toepassen, alleen veel creatiever dan standaard natuurkunde, je gaat dingen zoals beton en staalconstructiues ontwerpen mbv berekeningen.
Maar het is natuurlijk veel meer dan alleen berekenen.
Veel creatiever zegt ie. Potjandosie, wat vind je creatiever: de kracht uitrekenen die een blok beton uitoefent of de lading van een open string uitrekenen?

Juistem

Nou ja, ik moet zeggen dat ik soms de toegepastheid in mn studie een beetje mis, maar het heeft ook wel weer zn charme.
  dinsdag 8 november 2005 @ 22:26:29 #19
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_32101395
TN ligt dichter bij de wetenschap dan andere HTS studies, maar die andere HTS studies zijn dan weer toegepaster en liggen dichter bij de techniek en zijn creatiever, Bouwkunde, Werktuigbouw en Civiele techniek iig wel, je ontwerpt meer dan bij TN, en bent meer bezig met het zoeken naar oplossingen voor technische problemen.

Ik heb ook getwijfelt om TN te gaan doen, heb me er ook goed in verdiept destijds, wat ik er allemaal bij zou kunnen verwachten, maar heb er achteraf geen spijt van, het leven is meer dan berekeningen maken, alhoewel ik dit niet erg zou vinden om te doen.
Als ik afgestudeerd ben als constructeur ben ik ook vooral bezig met berekeningen net als een natuurkundige, zo ver ligt het ook weer niet uit elkaar.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')