Een frikadel is een gehaktbalquote:Op zondag 6 november 2005 11:04 schreef TarrelErik het volgende:
Al jaren achtereen loop ik me te ergeren aan de fout die op bijna elke doos frikadellen in de supermarkt staat... Als je die dingen produceert, leer dan in ieder geval wel hoe je het woord spelt.Frikadel is namelijk zonder N. Wie kan er een plaatje vinden van een doos waar het WEL goed op staat?
![]()
Wees gegroet
Als je niets zinnigs te melden hebt kun je beter je mond houden.quote:
Waarom opende je dit topic dan ?quote:Op zondag 6 november 2005 11:13 schreef TarrelErik het volgende:
[..]
Als je niets zinnigs te melden hebt kun je beter je mond houden.![]()
Daar had jij eerder aan moeten denken.quote:Op zondag 6 november 2005 11:13 schreef TarrelErik het volgende:
Als je niets zinnigs te melden hebt kun je beter je mond houden.![]()
quote:
IJsmeis heeft gelijk. Volgens het VanDale is een frikadel een gehaktbal en een frikandel zo een snack die de TS bedoelt.quote:
Jawel. Van Dale heeft het namelijk fout, het is gewoon frikadel.quote:Op zondag 6 november 2005 11:24 schreef Kenker het volgende:
[..]
Je hoeft je nu niet meer te ergeren.![]()
Behalve aan jou naam dan natuurlijk...quote:Op zondag 6 november 2005 11:24 schreef Kenker het volgende:
[..]
Je hoeft je nu niet meer te ergeren.![]()
Mag ik even lachenquote:Op zondag 6 november 2005 11:29 schreef charon het volgende:
[..]
Jawel. Van Dale heeft het namelijk fout, het is gewoon frikadel.
Tuurlijk, ga je gangquote:
Het is toch met N nieuwe spelling. Volgens mij is het oorspronkelijk frikadel ipv frikandel maar omdat veel mensen het toch met een n schreven hebben ze beide goedgekeurd dacht ikquote:Op zondag 6 november 2005 11:50 schreef SadKingBilly het volgende:
Kloterige nieuwe spelling. Voor mij zal het altijd FrikaNdel blijven, net zoals het gewoon nog steeds pannekoeken zijn. Rot toch een end op met die nieuwe spellingen
JouW naam, sukkel.. en dat komt met zo'n topic..quote:Op zondag 6 november 2005 11:29 schreef TarrelErik het volgende:
Behalve aan jou naam dan natuurlijk...
quote:Ik moet iets rechtzetten. Het gaat over de schrijfwijze van frikadel. Schrijf je nou frikandel of frikadel? Het Groene Boekje (de officiële spellinglijst van het Nederlands) en de Spellingwijzer van Onze Taal kennen alleen frikadel. Het antwoord lijkt dus simpel: frikandel is fout en frikadel is correct. De Grote Van Dale (1999) maakt het al iets ingewikkelder, want dit woordenboek vermeldt beide vormen. Bij frikandel staat dat dit in de spreektaal wordt gebruikt voor frikadel. Vervolgens wordt er verwezen naar frikadel - lees: dát is de juiste schrijfwijze. Maar volgens Koenen (1999) is frikandel simpelweg een spellingvariant van frikadel, en zijn beide correct.
http://www.nrc.nl/woordhoek/artikel/1128920401900.htmlquote:Hoe dit ook zij: tegenwoordig is zowel frikadel als frikandel algemeen in gebruik, in Nederland vrijwel uitsluitend als benaming van een gefrituurde worst, in België ook nog voor een gehaktbal.
Curieus blijft trouwens dat vrijwel alle mensen die weten dat de meeste woordenboeken en spellinggidsen alleen frikadel goedkeuren, in voorkomende gevallen bij de snackbar gewoon een frikaNdel bestellen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |