abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_31991746
Misschien is het een beetje te algemeen maar stel dat een echtpaar 5 jaar getrouwd is zonder kinderen en dat de man 4000 euro per maand verdient en de vrouw 1000 euro. Stel nu dat ze gaan scheiden en getrouwd zijn in gemeenschap van goederen.

Hoeveel moet de man dan bij benadering ongeveer betalen?
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
pi_31991878
quote:
Op zaterdag 5 november 2005 15:28 schreef fernando_redondo het volgende:
Misschien is het een beetje te algemeen maar stel dat een echtpaar 5 jaar getrouwd is zonder kinderen en dat de man 4000 euro per maand verdient en de vrouw 1000 euro. Stel nu dat ze gaan scheiden en getrouwd zijn in gemeenschap van goederen.

Hoeveel moet de man dan bij benadering ongeveer betalen?
Dat is oa afhankelijk van de vaste lasten die beide partijen hebben.
Eerst wordt gekeken wat de partner zowieso nodig heeft voor eigen onderhoudt.
Dat wat overblijft wordt verdeelt op de één of andere manier tussenbeide ex-partners.
Het is per situatie verschillend.
Maar als de man 4000 netto verdient dan denk ik dat hij toch wel rond de 600 euro aan zijn ex moet geven. ( ik meen wel dat dit langzaam minder wordt ? Of er wordt nog iets gedaan met de duur van het huwelijk etc... ik weet het niet precies )
Men occasionally stumble over the truth, but most of them pick themselves up and hurry off as if nothing ever happened.
Sir Winston Churchill
pi_31992035
Wordt een vrouw geacht om full-time te gaan werken als ze dat niet doet? En hoe lang moet de man allimentatie blijven betalen en bijvoorbeeld ook als de vrouw hertrouwd?
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
pi_31992290
quote:
Op zaterdag 5 november 2005 15:40 schreef fernando_redondo het volgende:
Wordt een vrouw geacht om full-time te gaan werken als ze dat niet doet? En hoe lang moet de man allimentatie blijven betalen en bijvoorbeeld ook als de vrouw hertrouwd?
Als de vrouw hertrouwd worden de zaken anders meen ik (zolang er geen kids in het spel zijn).
Het idee achter partner allimentatie is dat je een paar jaar samen hebt geleefd sámen een beopaald patroon op hebt gezet.
in dit geval is er blijkbaar voor gekozen de man fulltime te laten werken ( en hem dus kansen te geven op promotie/meer inkomen etc.. want dat is wat je opbouwt als je jaren werkt ) en de vrouw deeltijd te laten werken en een evenredig deel in bv hethuishouden te laten doen.
Dit was een deal tussen beide.
Zij heeft dus niet al die dingen op kunnen bouwen wat de man in dit geval wel heeft kunnen doen.
( je maakt een deal en gaat ervanuit dat een huwelijk blijvend is).
Daarnaast heeft ook zij een leefpatroon ontwikkel op basis van wat ze samen te besteden hadden.

Het is volgens hetsysteem niet fair dat als de relatie verbroken wordt, de één van de één op de andere dag in het diepe valt ( ondanks dat diegene een evenredig deel volgens de deal in heeft gebracht/opgebouwd) en onderaan moet beginnen qua kansen op een goed salaris, leuke baan etc etc.... ( en andersom hetzelfe natuurlijk)

Maar nogmaals, dit is wat ik ervan heb begrepen.
De strekking van mijn 1e post is juist, maar exacte bedragen... geen idee !

Men occasionally stumble over the truth, but most of them pick themselves up and hurry off as if nothing ever happened.
Sir Winston Churchill
pi_31992736
quote:
Op zaterdag 5 november 2005 15:33 schreef Mirage het volgende:

[..]

Dat is oa afhankelijk van de vaste lasten die beide partijen hebben.
Eerst wordt gekeken wat de partner zowieso nodig heeft voor eigen onderhoudt.
Dat wat overblijft wordt verdeelt op de één of andere manier tussenbeide ex-partners.
Het is per situatie verschillend.
Maar als de man 4000 netto verdient dan denk ik dat hij toch wel rond de 600 euro aan zijn ex moet geven. ( ik meen wel dat dit langzaam minder wordt ? Of er wordt nog iets gedaan met de duur van het huwelijk etc... ik weet het niet precies )
Wat betreft de duur van het huwelijk, dit speelt alleen mee indien het huwelijk maximaal 5 jaar heeft geduurd, en er bovendien geen kinderen gekomen zijn (allimentatieduur is gelijk aan huwelijksduur). Indien het huwelijk langer dan 5 jaar heeft geduurd en/of er kinderen in het spel zijn dan is de betalingstermijn 12 jaar, met volgens mij de mogelijkheid om dat nogmaals te verlengen (nog geen gebruik van gemaakt omdat die 12 jaars regel nog geen 12 jaar bestaat) .
Voorzover ik weet blijft een eenmaal uitgesproken allimentatie gelijk (afgezien van wettelijke inflatiecorrecties) tot een volgende rechtzaak (in geval van veranderde situaties).
Een bedrag van 600 lijkt me trouwens wat laag. Bedragen weet ik echter ook niet.
Nog even afgezien van belastingen, ontvangen is immers belastingplichtig, betalen een aftrekpost zou de man dan dus 3400 overhouden voor al zijn kosten, en de vrouw 1600 Zou kunnen, maar dan moeten de vaste lasten van de man wel zeer hoog zijn tov die van de vrouw.

Je had het in je andere post over een nieuwe partner krijgen, indien dat speelt is dat een veranderde omstandigheid om een allimentatieverzoek te vragen bij de rechtbank, waarbij het bedrag op 0 gezet wordt (met een nieuwe partner verlies je je recht op allimentatie namelijk).
Probleem is alleen de bewijslast, bewijs maar eens dat je ex een nieuwe scharrel heeft waarmee die leeft als partners
pi_31992781
Belachelijke regeling.
pi_31992875
quote:
Op zaterdag 5 november 2005 16:05 schreef frederik het volgende:

[..]

Wat betreft de duur van het huwelijk, dit speelt alleen mee indien het huwelijk maximaal 5 jaar heeft geduurd, en er bovendien geen kinderen gekomen zijn (allimentatieduur is gelijk aan huwelijksduur). Indien het huwelijk langer dan 5 jaar heeft geduurd en/of er kinderen in het spel zijn dan is de betalingstermijn 12 jaar, met volgens mij de mogelijkheid om dat nogmaals te verlengen (nog geen gebruik van gemaakt omdat die 12 jaars regel nog geen 12 jaar bestaat) .
Voorzover ik weet blijft een eenmaal uitgesproken allimentatie gelijk (afgezien van wettelijke inflatiecorrecties) tot een volgende rechtzaak (in geval van veranderde situaties).
Een bedrag van 600 lijkt me trouwens wat laag. Bedragen weet ik echter ook niet.
Nog even afgezien van belastingen, ontvangen is immers belastingplichtig, betalen een aftrekpost zou de man dan dus 3400 overhouden voor al zijn kosten, en de vrouw 1600 Zou kunnen, maar dan moeten de vaste lasten van de man wel zeer hoog zijn tov die van de vrouw.
klopt
Ik ben met een inkomen van 5000 euro netto gezamelijk uitgegaan van een niet goedkope koopwoning (die kan je dan makkelijk betalen) en dat de man die woning zou "houden".
( dus hoge vaste lasten.... aflossing, rente, maar ook de belastingen die zo'n woning met zich meebrengt). de vrouw zal waarschijnlijk gaan huren.
quote:
Je had het in je andere post over een nieuwe partner krijgen, indien dat speelt is dat een veranderde omstandigheid om een allimentatieverzoek te vragen bij de rechtbank, waarbij het bedrag op 0 gezet wordt (met een nieuwe partner verlies je je recht op allimentatie namelijk).
Probleem is alleen de bewijslast, bewijs maar eens dat je ex een nieuwe scharrel heeft waarmee die leeft als partners
Sir Winston Churchill
pi_31993026
Een beetje gevaarlijke aanname dat manlief in het huis blijft.
- Het wordt een vechtscheiding -> de twee advocaten gaan er met de waarde van het huis vandoor
- Het huis is bij het huwelijk (of voor het huwelijk) gekocht -> er zit zoveel overwaarde op dat manlief geen uitkoop kan financieren en ze alletwee moeten huren
pi_31993083
quote:
Op zaterdag 5 november 2005 16:17 schreef frederik het volgende:
Een beetje gevaarlijke aanname dat manlief in het huis blijft.
- Het wordt een vechtscheiding -> de twee advocaten gaan er met de waarde van het huis vandoor
- Het huis is bij het huwelijk (of voor het huwelijk) gekocht -> er zit zoveel overwaarde op dat manlief geen uitkoop kan financieren en ze alletwee moeten huren

je hebt gelijk hoor !
Daarom gaf ik ook aan dat het per situatie verschillend is,
Maar de vrouw kan het huis zowieso niet houden denk ik als zij 1000 euro basis inkomsten heeft.
Daarnaast zal de overwaarde wel meevallen als je 5 jaar getrouwd bent (ervanuit gaande dat het mensen zijn die tussen de 20-30 getrouwd zijn zoals gemiddeld is en in die tijd ook het huis hebben gekocht )
Sir Winston Churchill
pi_32009643
quote:
Als de vrouw hertrouwd worden de zaken anders meen ik (zolang er geen kids in het spel zijn).
Het idee achter partner allimentatie is dat je een paar jaar samen hebt geleefd sámen een beopaald patroon op hebt gezet.
in dit geval is er blijkbaar voor gekozen de man fulltime te laten werken ( en hem dus kansen te geven op promotie/meer inkomen etc.. want dat is wat je opbouwt als je jaren werkt ) en de vrouw deeltijd te laten werken en een evenredig deel in bv hethuishouden te laten doen.
Dit was een deal tussen beide.
Zij heeft dus niet al die dingen op kunnen bouwen wat de man in dit geval wel heeft kunnen doen.
( je maakt een deal en gaat ervanuit dat een huwelijk blijvend is).
Daarnaast heeft ook zij een leefpatroon ontwikkel op basis van wat ze samen te besteden hadden.
Volgens mij was er sprake in de case van GEEN kinderen, dan lijken me deze redenen niet op te gaan
pi_32009781
Stel de volgende case

Man, heeft een eigen bedrijf geeft zichzelf een klein salaris en laat het (meeste) geld in zijn bedrijf zitten. Het echtpaar is getrouwd op huwelijkse voorwaarden, zodat de vrouw geen recht heeft op het bedrijf.

Wordt de alimentatie nu gerelateerd aan het salaris of zijn totale (potentiele) inkomen?
pi_32017841
Dit zijn echt vragen waar je niet op FOK mee moet aan komen zeulen. Zie de reacties...men weet van toeten e noch blazen. Dit is advocatenvoer. PUNT
Lopende outrights: Aus Open Women, Champions League, Topscorer African Cup
pi_32020020
Welke kleur wil je dat ik mijn huis ga schilderen?
  zondag 6 november 2005 @ 12:42:20 #14
127956 Robbiej
Hit any user to continue.
pi_32020718
quote:
Op zondag 6 november 2005 12:21 schreef fernando_redondo het volgende:
I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work.
pi_32021273
quote:
Op zondag 6 november 2005 00:34 schreef fernando_redondo het volgende:

[..]

Volgens mij was er sprake in de case van GEEN kinderen, dan lijken me deze redenen niet op te gaan
tuurlijk wel.
In een relatie ( samenwonen/huwelijk) kom je eigenlijk overeen dat je beide een evenredig deel in de relatie/huishouden etc stopt.
Dat betekent niet ieder evenveel geld inbrengen.
Als jij en je partner overeenkomen dat de één 20 uur in de week werkt en het grootste deel van het huishouden doet en de ander 40 uur per week werkt, dan is dat "evenredig".
De keuze wie 40 en wie 20 uur werkt hangt mischien wel af van de kansen die één van beide in de nabije toekomst heeft. Als de vrouw goede promotie/opklim kansen heeft binnen de komende 5 jaar zal het verstandig zijn dat zíj 40 uur/week werkt ( en andersom).
Zodra degene dan op de plek zit ( met medewerken en steun van de ander dus !) en je gaat uit elkaar....
Sir Winston Churchill
pi_32021295
quote:
Op zondag 6 november 2005 12:21 schreef fernando_redondo het volgende:
Sir Winston Churchill
pi_32037445
quote:
Op zondag 6 november 2005 13:00 schreef Mirage het volgende:

[..]

tuurlijk wel.
In een relatie ( samenwonen/huwelijk) kom je eigenlijk overeen dat je beide een evenredig deel in de relatie/huishouden etc stopt.
Dat betekent niet ieder evenveel geld inbrengen.
Als jij en je partner overeenkomen dat de één 20 uur in de week werkt en het grootste deel van het huishouden doet en de ander 40 uur per week werkt, dan is dat "evenredig".
De keuze wie 40 en wie 20 uur werkt hangt mischien wel af van de kansen die één van beide in de nabije toekomst heeft. Als de vrouw goede promotie/opklim kansen heeft binnen de komende 5 jaar zal het verstandig zijn dat zíj 40 uur/week werkt ( en andersom).
Zodra degene dan op de plek zit ( met medewerken en steun van de ander dus !) en je gaat uit elkaar....
Ik ga ervan uit dat beide een volledige baan hebben(of bijna in elk geval)
pi_32454164
Kickie
pi_32456029
quote:
Op maandag 21 november 2005 15:33 schreef fernando_redondo het volgende:
Kickie
Nieuwsgierig: waarom wil je dit weten
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
pi_32456093
Interesse. Ik ben niet getrouwd, heb geen kinderen en geen trouwplannen
  maandag 21 november 2005 @ 18:17:24 #21
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_32458126
Volgens mij ben jij je huiswerk aan het maken, gezien de case in de OP en de veranderde case een stukje verderop.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')