Bron : Telegraafquote:MAR DEL PLATA - Tegenstanders van de top van Amerikaanse landen in Argentinië zijn vrijdag in de badplaats Mar del Plata slaags geraakt met ordetroepen. De politie verspreidde de demonstranten met traangas.
In Mar del Plata verzamelden zich tienduizenden betogers. Ongeveer 30.000 demonstranten kwamen bijeen in het stadion om er een 'tegentop' te houden als tegenhanger van de topconferentie van Amerikaanse staatshoofden vrijdag en zaterdag in dezelfde stad. Aan de top doen 34 leiders mee. Zij praten over vrijhandel en armoedebestrijding.
Bij de tegenstanders moet vooral de Amerikaanse president Bush het ontgelden wegens zijn aandringen op een Vrije Handelszone voor de Amerika's (ALCA/FTAA) en diens buitenlandse politiek in het Midden-Oosten en Latijns-Amerika.
De Argentijnse ex-voetballer Diego Maradona kwam met een speciale trein vol met prominente betogers naar Mar del Plata „om Bush af te wijzen”. Ze vormden vervolgens een van de protestmarsen in de stad met het stadion als bestemming.
De grote held van de veelal linkse Latijns-Amerikaanse betogers is de Venezolaanse president Hugo Chávez. Hij is een verwoed tegenstander van Bush en een grote vriend van de communistische heerser over Cuba, Fidel Castro. Die mag niet naar de Amerikaanse topconferenties komen omdat hij dictator is. Het is de vierde top sinds de eerste in 1994 in Miami plaatsvond.
De tegenstellingen tussen de vrijhandelsventer Bush en de linkse populist Chávez domineren de bijeenkomst. Zij gaven elkaar geen hand bij de opening van de conferentie.
Chávez wil uit de afgeschermde top breken om 'onder het volk' in het stadion met redevoeringen en mogelijk met zang en dans zijn gal te spuien over Bush. De laatste tijd geeft Chávez veel van zijn olieinkomsten uit in Latijns-Amerikaanse landen. In het om geld verlegen Argentinië bijvoorbeeld kocht hij voor 750 miljoen euro obligaties.
Toen Chávez in Mar del Plata arriveerde, riep hij dat de ALCA dood is en dat „we dat hier in Mar del Plata gaan begraven”.
De Argentijnse politie heeft meer dan 7500 man op de been om te voorkomen dat de betogingen uit de hand lopen. Ook Amerikaanse en Venezolaanse veiligheidsagenten hebben zich onder de betogers gemengd om een oogje in het zeil te houden.
Het grote thema van de top is het scheppen van werkgelegenheid, maar concrete resultaten worden niet er verwacht. Aan het begin van zaterdagmiddag geven de leiders hun slotverklaring uit
quote:Op vrijdag 4 november 2005 23:25 schreef Meki het volgende:
Waarom is Bush erbij hij hoort toch bij Noord-Amerika
Inderdaad, dat is wel dom, aangezien het een topbijeenkomst is van Noord-Amerikaanse en Zuid-Amerikaanse landen.quote:Op vrijdag 4 november 2005 23:38 schreef popolon het volgende:
[..]
Mijn god Meki, hou toch eens op met die domme dumps.
me interesse groeit daarnaarquote:Op vrijdag 4 november 2005 23:44 schreef Clourhide het volgende:
[..]
Inderdaad, dat is wel dom, aangezien het een topbijeenkomst is van Noord-Amerikaanse en Zuid-Amerikaanse landen.
zeg Meki, je bent zo politiek de laatste tijd, wie zit er achter je PC?
dat wist ik nietquote:Op vrijdag 4 november 2005 23:38 schreef popolon het volgende:
[..]
Mijn god Meki, hou toch eens op met die domme dumps.
Niet te fel worden dan hé. Concentreer je op Nederland, en niet op Zuid-Amerika of Irak of Bangladesh!!quote:
quote:Op vrijdag 4 november 2005 23:52 schreef Clourhide het volgende:
[..]
Niet te fel worden dan hé. Concentreer je op Nederland, en niet op Zuid-Amerika of Irak of Bangladesh!!![]()
en Bush, die krijgen we wel weg, wacht maar tot over een paar jaar
Proletarisch winkelen is altijd leuk.quote:Op vrijdag 4 november 2005 23:31 schreef flipsen het volgende:
Ach, ik zit nu in Buenos Aires en kijk op wat zenders naar de rellen. Is hier vrij gewoon, iedere dag zijn hier wel demonstraties tegen het één of het ander. Nu in Mar del Plata, da´s wat ongebruikelijk, maar ja, da´s Bush´ zijn schuld![]()
Mensen hier op straat kijken er niet zo van op eigenlijk, en ik zal er ook niet echt wakker van liggen. Kan me wel voorstellen dat ze willen protesteren tegen Bush/Amerika/whatever, maar wat het nou helpt om daarvoor banken, telefoonwinkels en andere winkels in de fik te steken, ik weet het echt niet![]()
Bush hoort erbij omdat het over de Free Trade Area of the Americas gaat oftewel FTAA. De grootste vrijehandels zone in de wereld. Een beetje EU maar dan een soort van Amerikaanse Unie qua handel.quote:Op vrijdag 4 november 2005 23:25 schreef Meki het volgende:
[..]
Bron : Telegraaf
Maradona is erbij en hij noeme Bush een stuk vuilnis
Waarom is Bush erbij hij hoort toch bij Noord-Amerika
Tsja dat heb je als je naar Cuba gaat om aftekicken.quote:Op zaterdag 5 november 2005 10:53 schreef SCH het volgende:
Meki
Maradonna zag er een stuk beter uit trouwens
Duh dat het allemaal Zuid-Amrikanen zijn???quote:Op zaterdag 5 november 2005 15:00 schreef Stratos het volgende:
[..]
Tsja dat heb je als je naar Cuba gaat om aftekicken.
Wat hebben Maradona, Chavez en Fidel gemeen?
Je sluit 'de held' van Argentinie toch niet op?quote:Op zaterdag 5 november 2005 15:04 schreef ShaoliN het volgende:
Maradona zijn hakenkruis shirtje sloeg nergens op trouwens. Wordt tijd dat ze die vatsige cokesnuiver opsluiten in een gesticht.
Omdat Cuba nog steeds geboycot wordt door de VSquote:Op vrijdag 4 november 2005 23:50 schreef Meki het volgende:
[..]
dat wist ik niet
waarom is Cuba dan niet uitgenodigd
Sinds wanneer wordt het arme deel binnen een vrijhandelszone er beter van??? Alleen de rijkere landen (met name de VS dus) worden er echt beter van, aangezien zij goedkoop goederen kunnen importeren uit Zuid-Amerika, en zo een betere concurrentiepositie ten opzicht van Europa krijgen.quote:Op zaterdag 5 november 2005 16:25 schreef Martijn_fijn het volgende:
Waarom wil Chavez de vrije handel niet pushen, daar wordt Latijns-Amerika toch ook alleen maar beter van?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |