abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_31964003
quote:

Tot 25 euro kopieerheffing op mp3-speler

Uitgegeven: 4 november 2005 11:21
Laatst gewijzigd: 4 november 2005 15:17
HOOFDDORP - Producenten en importeurs van mp3-spelers krijgen mogelijk al snel te maken met een kopieerheffing die afhankelijk van de opslagcapaciteit varieert van 80 eurocent tot 25 euro. Dat blijkt uit een compromisvoorstel van voorzitter H. Vonhoff van de Stichting Onderhandelingen Thuiskopievergoeding (SONT).

De kopieerheffing is bedoeld als compensatie aan musici en producenten voor het privékopiėren. De Stichting Thuiskopie die de heffing int, verschilt al tijden van mening met de importeurs en producenten over het principe en het voorgestelde tarief. Maandag vergaderen de partijen over het idee van Vonhoff en komt het wellicht tot een besluit.

Capaciteit

Voor de goedkopere draagbare digitale audiospelers met een beperkte capaciteit gaat volgens het plan een vergoeding van 0,20 eurocent per 32 megabyte gelden, met een maximum van 5 euro per stuk. Voor de duurste exemplaren met meer dan 10 gigabyte opslagmogelijkheid gaat de heffing 8 tot 25 euro bedragen. De populaire muziekspeler iPod van Apple kan zo ineens 25 euro duurder worden.

Eerder lag een plan voor een standaardbedrag van 3,28 euro per gigabyte op tafel. Vonhoff noemt zijn nieuwe voorstel redelijk voor de consument en rechtvaardig voor de rechthebbenden, maar benadrukt dat het gaat om een "denkrichting". Directeur B. Taselaar van de belangenvereniging ICT Office voor IT-bedrijven betitelde het systeem vrijdag als "onwenselijk".

Willekeurig

De tarieven zijn willekeurig vastgesteld, het plan is niet Europees afgestemd en gaat voorbij aan tal van beveiligingsmogelijkheden, stelt Taselaar. Bovendien betwijfelt hij of de vergoedingen wel echt terechtkomen bij de rechthebbenden.

Ook voor de nieuwste generatie videorecorders met een harde schijf gaat volgens het nieuwste plan een vergoeding gelden. De stichting SONT stelt een bedrag van 0,15 eurocent per gigabyte voor. Producent Hitachi maakt al recorders met een opslagvermogen van een terabyte, wat neerkomt op een heffing van 150 euro.

Vonhoff heeft het voorrecht om een besluit op te leggen. Directeur A. Beemsterboer van de Stichting Thuiskopie wilde vrijdag vooruitlopend op de vergadering van maandag niet reageren op het voorstel.
www.nu.nl
tsjah, was wel te verwachten. Al met al downloaden de meeste mensen voor veel meer geld van die maximale 25 euro. Het stukje over het apparaat van Hitachi gaat me wel wat ver
  vrijdag 4 november 2005 @ 16:32:02 #2
31362 CreativeMind
Wanneer wordt het zomer?
pi_31964123
Kopieerheffing rechtvaardigt in mijn ogen illegaal downloaden.
Mensen die hun cd's of muziekbestanden legaal kopen betalen dubbel. Dat is oneerlijk en niet recht te praten.
pi_31964160
Het vreemde hiervan is dat men er vanuit gaat dat de consument zich misdraagt. Wie zegt dat ik die mp3-speler vul met bestanden die ik illegaal heb gedownload? Misschien zet ik er wel legaal gedownloade mp3s op, eigen muziek of nummers die ik uit mijn eigen cd-collectie heb gerippt.

Men windt zich op over consumenten die illegaal mp3s downloaden en de industrie stelt dat gelijk aan diefstal. Ondertussen gaan ze zelf de consument al *vooraf* bestelen. Hoezo hypocriet?
  vrijdag 4 november 2005 @ 16:33:41 #4
71747 Woutervn
Born free. Taxed to death.
pi_31964168
Het was wel te verwachten, maar ik vind het bijvoorbeeld helemaal niet erg om een cd te kopen. Ik bedoel ik kan niet altijd alle cd's vinden om te downloaden die ik wil hebben en soms heb ik er ook helemaal geen zin in. Volgens mij lijden vooral muzikanten uit europa erg onder de hele mp3 uitwisseling. Amerikaanse artiesten hoor je er veel minder over klagen heb ik het idee, omdat ze toch al belachelijk veel verdienen. Maar bottomline is gewoon dat als ze een cd i.p.v. 20 euro nou 10 euro maken dan word er volgens mij al veel minder gedownload.
I didn't fight my way to the top of the foodchain to be a vegetarian!!
  vrijdag 4 november 2005 @ 16:34:55 #5
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_31964207
Mooi, als ze dat doen, is iedereen een stuk makkelijker af om er illegale mp3's op te kwakken

net zoiets als dat je een auto aanschaft, en alvast 10 snelheidsboetes geeft, omdat je 'toch wel te hard gaat rijden'
Bovenstaande tekst = C C 3.0 NL BY-NC-ND - quotes inkorten uitgezonderd.
  vrijdag 4 november 2005 @ 16:36:58 #6
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_31964252
quote:
Op vrijdag 4 november 2005 16:33 schreef dVTB het volgende:
Het vreemde hiervan is dat men er vanuit gaat dat de consument zich misdraagt. Wie zegt dat ik die mp3-speler vul met bestanden die ik illegaal heb gedownload? Misschien zet ik er wel legaal gedownloade mp3s op, eigen muziek of nummers die ik uit mijn eigen cd-collectie heb gerippt.

Men windt zich op over consumenten die illegaal mp3s downloaden en de industrie stelt dat gelijk aan diefstal. Ondertussen gaan ze zelf de consument al *vooraf* bestelen. Hoezo hypocriet?
idd, idioot plan. Wel in overeenstemming met de heffing op blanco schijfjes, dat weer wel die overigens evenkrom is
Vampire Romance O+
pi_31964264
Echt comlete onzin dit

Je kan ook doorslaan met al die heffingen
Sunday bloody Sunday - Woensdag gehaktdag
pi_31964306
onzin!

Denk dat ik maar snel mijn Nano moet kopen
Maar als het gebeurt....gebeurt het gemoedelijk (t.maasen)
  vrijdag 4 november 2005 @ 16:38:48 #9
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_31964307
quote:
Op vrijdag 4 november 2005 16:32 schreef CreativeMind het volgende:
Kopieerheffing rechtvaardigt in mijn ogen illegaal downloaden.
Mensen die hun cd's of muziekbestanden legaal kopen betalen dubbel. Dat is oneerlijk en niet recht te praten.
Op lege CD's hebben ze deze heffing al.
  vrijdag 4 november 2005 @ 16:39:27 #10
71747 Woutervn
Born free. Taxed to death.
pi_31964326
Naar wie gaat dat geld eigenlijk precies? Komt er dan een soort vakbond voor artiesten over de hele wereld die netjes het geld gaat verdelen?
I didn't fight my way to the top of the foodchain to be a vegetarian!!
  vrijdag 4 november 2005 @ 16:39:41 #11
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_31964337
Welke stichtingen houden zichzelf nu zo in leven?
De SONT, de Buma Stemra, de nogiets, en wie nog meer allemaal!?
  vrijdag 4 november 2005 @ 16:40:50 #12
31362 CreativeMind
Wanneer wordt het zomer?
pi_31964365
quote:
Op vrijdag 4 november 2005 16:34 schreef Yildiz het volgende:
net zoiets als dat je een auto aanschaft, en alvast 10 snelheidsboetes geeft, omdat je 'toch wel te hard gaat rijden'
Dat is inderdaad de meest treffende vergelijking.

Het wantrouwen in mij als consument is voor mij al voldoende reden om allesbehalve coulant tegenover de leverancier te zijn. De eventuele goodwill om legale cd's te kopen wordt met dergelijke acties onherroepelijk teniet gedaan.
pi_31964378
quote:
Mooi, als ze dat doen, is iedereen een stuk makkelijker af om er illegale mp3's op te kwakken

mooi gezegt. En het rechtvaardigd het downloaden idd, je betaald in feite toch al een vergoeding voor de bestanden die je download.
  vrijdag 4 november 2005 @ 16:42:42 #14
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_31964427
quote:
Op vrijdag 4 november 2005 16:41 schreef Eamon het volgende:

[..]

mooi gezegt. En het rechtvaardigd het downloaden idd, je betaald in feite toch al een vergoeding voor de bestanden die je download.
Nou, tja, je mag dus volledig legaal voor eigen gebruik downloaden. Waarom zou je dan ueberhaupt nog een heffing moeten betalen?
Vampire Romance O+
  vrijdag 4 november 2005 @ 16:46:31 #15
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_31964571
quote:
Op vrijdag 4 november 2005 16:42 schreef MouseOver het volgende:

[..]

Nou, tja, je mag dus volledig legaal voor eigen gebruik downloaden. Waarom zou je dan ueberhaupt nog een heffing moeten betalen?
Ik snap er werkelijk waar geen hout meer van nee.

Die stichtingen moeten zich toch ook rot lachen?
Die Buma Stemra kon ik nog wel begrijpen, stichting Brein hebben we dan ook nog, maar er is er zeker weten nog 1, die bijna gelijk is, en nu deze SONT (sorry, ik wil elke keer stront typen, het is zoooo verleidelijk)
pi_31964639
quote:

Goed verwoord
  vrijdag 4 november 2005 @ 16:57:17 #17
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_31964959
Dus ik krijg mijn geld terug als ik mijn mp3 speler alleen gebruik voor geripte legale cd's die ik zelf bezit?
Ik koop zo'n mp3 speler niet omdat ik er illegale muziek op kan plaatsen maar omdat die dingen zo klein zijn en makkelijk mee te nemen zijn en lang op een batterij werken, niet omdat er illegale muziek op kan.

gelukkig heb ik er al 1.
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
  vrijdag 4 november 2005 @ 16:58:45 #18
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_31964995
En als je je oude speler ter vernietiging aanbiedt, krijg je de heffing dan ook weer terug?
Vampire Romance O+
  vrijdag 4 november 2005 @ 17:20:50 #19
32768 DionysuZ
Respect my authority!
pi_31965586
Per 1 februari 2005 tot en met 31 januari 2006 gelden de volgende tarieven:
quote:
Soort / Vergoeding
Video analoog / ¤ 0,33 per uur
Audio analoog(cassettebandjes) / ¤ 0,23 per uur
MiniDisc / ¤ 0,32 per uur
Audio-cd-r/rw / ¤ 0,42 per uur(¤ 0,52 per 74 minuten)
Data-cd-r/rw (geen vrijstellingen mogelijk) / ¤ 0,14 per disc
Blanco dvd-r/rw (geen vrijstellingen mogelijk) / ¤ 0,60 per 4,7 gigabyte*
Blanco dvd+r/rw (geen vrijstellingen mogelijk) / ¤ 0,40 per 4,7 gigabyte*
Blanco dvd-ram / vrijgesteld

* voor blanco dvd's van het type -r/rw resp. +r/rw met een kleinere/grotere opslagcapaciteit dan 4,7 gigabyte geldt een proportionele vergoeding.
makkelijk cashen .
□ Reality is merely an illusion,albeit a very persistent one-A.Einstein
■ Of ik ben gek of de rest van de wereld.Ik denk zelf de rest van de wereld-Rudeonline
□ The war is not meant to be won.It is meant to be continuous-G.Orwell
  vrijdag 4 november 2005 @ 17:53:35 #20
15080 static
03.09.2006 - 11:35
pi_31966479
Ook DVD recorders zijn aan de beurt:
quote:
Heffing MP3-speler en dvd-recorder

HILVERSUM Vanaf 1 januari moet er extra
worden betaald voor nieuwe MP3-spelers
en DVD-recorders.Dan wordt de zogeheten
thuiskopieheffing ingevoerd.Met het
geld moeten muzikanten en filmmakers
worden gecompenseerd voor het illegaal
kopiėren via internet.

De overheid heeft voor de belasting de
Stichting de Thuiskopie in het leven
geroepen.De hoogte van de heffing is
nog onbekend.Gedacht moet worden aan
een paar tientjes,afhankelijk van het
geheugen van de apparaten.

Consequentie van de heffing is wel dat
mensen die alleen legaal kopiėren ook
meer betalen voor een nieuw apparaat.
Yvonne riep ergens: [b]Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.[/b]
pi_31966897
Sony of HP dat weet ik niet precies meer, heeft een tijdje geleden al aangekondigd om met zo'n regeling bepaalde apparaten niet op de nederlandse markt te brengen omdat de kans dat het verkocht word dramatisch kelderd als er soms 150 tot 200 op de prijs komt van sommige DVD recorders bijvoorbeeld.

Wel te verwachten, leuk hoor blijven we fijn achter met technologie door een stel van die laaielichters die weer geld willen zien.
In certain extreme situations, the law is inadequate.
In order to shame it's inadequacy,it is necessary to act outside the law to pursue natural justice.
pi_31967220
Ben ik ff blij dat ik net een nieuwe mp3 playert heb gekocht.
pi_31967234
En de eerlijke burgers betalen dus dubbel...

Het lijkt wel of ze illegaal downloaden willen promoten
I don't suffer from insanity; I enjoy every minute of it!
  vrijdag 4 november 2005 @ 18:23:01 #24
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_31967275
Hmm, volgende maand dan maar eens een nieuwe ipod kopen, was ik toch al van plan, maar dit bespoedigd de aankoop wel.
Winnaar Agnes Kant knuffel 2010.
Indeed, what are the roots of western geometry? Nothing else but the Egyptian techniques of surveying property.
  vrijdag 4 november 2005 @ 18:26:19 #25
58683 NewOrder
markt anarchist
pi_31967358
Het gevolg is dat mensen sneller zullen kiezen voor een buitenlandse leverancier zoals nu ook al gebeurt met dvd's en cdr's, waardoor de Nederlandse winkels omzetverlies zullen lijden. En de slimme fabrikant brengt gewoon een mp3-speler op de markt waarbij je de HD er zelf in moet bouwen. Dan hebben al die organisaties het nakijken.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')