tsjah, was wel te verwachten. Al met al downloaden de meeste mensen voor veel meer geld van die maximale 25 euro. Het stukje over het apparaat van Hitachi gaat me wel wat verquote:
Tot 25 euro kopieerheffing op mp3-speler
Uitgegeven: 4 november 2005 11:21
Laatst gewijzigd: 4 november 2005 15:17
HOOFDDORP - Producenten en importeurs van mp3-spelers krijgen mogelijk al snel te maken met een kopieerheffing die afhankelijk van de opslagcapaciteit varieert van 80 eurocent tot 25 euro. Dat blijkt uit een compromisvoorstel van voorzitter H. Vonhoff van de Stichting Onderhandelingen Thuiskopievergoeding (SONT).
De kopieerheffing is bedoeld als compensatie aan musici en producenten voor het privékopiėren. De Stichting Thuiskopie die de heffing int, verschilt al tijden van mening met de importeurs en producenten over het principe en het voorgestelde tarief. Maandag vergaderen de partijen over het idee van Vonhoff en komt het wellicht tot een besluit.
Capaciteit
Voor de goedkopere draagbare digitale audiospelers met een beperkte capaciteit gaat volgens het plan een vergoeding van 0,20 eurocent per 32 megabyte gelden, met een maximum van 5 euro per stuk. Voor de duurste exemplaren met meer dan 10 gigabyte opslagmogelijkheid gaat de heffing 8 tot 25 euro bedragen. De populaire muziekspeler iPod van Apple kan zo ineens 25 euro duurder worden.
Eerder lag een plan voor een standaardbedrag van 3,28 euro per gigabyte op tafel. Vonhoff noemt zijn nieuwe voorstel redelijk voor de consument en rechtvaardig voor de rechthebbenden, maar benadrukt dat het gaat om een "denkrichting". Directeur B. Taselaar van de belangenvereniging ICT Office voor IT-bedrijven betitelde het systeem vrijdag als "onwenselijk".
Willekeurig
De tarieven zijn willekeurig vastgesteld, het plan is niet Europees afgestemd en gaat voorbij aan tal van beveiligingsmogelijkheden, stelt Taselaar. Bovendien betwijfelt hij of de vergoedingen wel echt terechtkomen bij de rechthebbenden.
Ook voor de nieuwste generatie videorecorders met een harde schijf gaat volgens het nieuwste plan een vergoeding gelden. De stichting SONT stelt een bedrag van 0,15 eurocent per gigabyte voor. Producent Hitachi maakt al recorders met een opslagvermogen van een terabyte, wat neerkomt op een heffing van 150 euro.
Vonhoff heeft het voorrecht om een besluit op te leggen. Directeur A. Beemsterboer van de Stichting Thuiskopie wilde vrijdag vooruitlopend op de vergadering van maandag niet reageren op het voorstel.
www.nu.nl
idd, idioot plan. Wel in overeenstemming met de heffing op blanco schijfjes, dat weer wel die overigens evenkrom isquote:Op vrijdag 4 november 2005 16:33 schreef dVTB het volgende:
Het vreemde hiervan is dat men er vanuit gaat dat de consument zich misdraagt. Wie zegt dat ik die mp3-speler vul met bestanden die ik illegaal heb gedownload? Misschien zet ik er wel legaal gedownloade mp3s op, eigen muziek of nummers die ik uit mijn eigen cd-collectie heb gerippt.
Men windt zich op over consumenten die illegaal mp3s downloaden en de industrie stelt dat gelijk aan diefstal. Ondertussen gaan ze zelf de consument al *vooraf* bestelen. Hoezo hypocriet?
Op lege CD's hebben ze deze heffing al.quote:Op vrijdag 4 november 2005 16:32 schreef CreativeMind het volgende:
Kopieerheffing rechtvaardigt in mijn ogen illegaal downloaden.
Mensen die hun cd's of muziekbestanden legaal kopen betalen dubbel. Dat is oneerlijk en niet recht te praten.
Dat is inderdaad de meest treffende vergelijking.quote:Op vrijdag 4 november 2005 16:34 schreef Yildiz het volgende:
net zoiets als dat je een auto aanschaft, en alvast 10 snelheidsboetes geeft, omdat je 'toch wel te hard gaat rijden'
mooi gezegt. En het rechtvaardigd het downloaden idd, je betaald in feite toch al een vergoeding voor de bestanden die je download.quote:Op vrijdag 4 november 2005 16:34 schreef Yildiz het volgende:
Mooi, als ze dat doen, is iedereen een stuk makkelijker af om er illegale mp3's op te kwakken
net zoiets als dat je een auto aanschaft, en alvast 10 snelheidsboetes geeft, omdat je 'toch wel te hard gaat rijden'
Nou, tja, je mag dus volledig legaal voor eigen gebruik downloaden. Waarom zou je dan ueberhaupt nog een heffing moeten betalen?quote:Op vrijdag 4 november 2005 16:41 schreef Eamon het volgende:
[..]
mooi gezegt. En het rechtvaardigd het downloaden idd, je betaald in feite toch al een vergoeding voor de bestanden die je download.
Ik snap er werkelijk waar geen hout meer van nee.quote:Op vrijdag 4 november 2005 16:42 schreef MouseOver het volgende:
[..]
Nou, tja, je mag dus volledig legaal voor eigen gebruik downloaden. Waarom zou je dan ueberhaupt nog een heffing moeten betalen?
Goed verwoordquote:Op vrijdag 4 november 2005 16:34 schreef Yildiz het volgende:
Mooi, als ze dat doen, is iedereen een stuk makkelijker af om er illegale mp3's op te kwakken
makkelijk cashenquote:Soort / Vergoeding
Video analoog / ¤ 0,33 per uur
Audio analoog(cassettebandjes) / ¤ 0,23 per uur
MiniDisc / ¤ 0,32 per uur
Audio-cd-r/rw / ¤ 0,42 per uur(¤ 0,52 per 74 minuten)
Data-cd-r/rw (geen vrijstellingen mogelijk) / ¤ 0,14 per disc
Blanco dvd-r/rw (geen vrijstellingen mogelijk) / ¤ 0,60 per 4,7 gigabyte*
Blanco dvd+r/rw (geen vrijstellingen mogelijk) / ¤ 0,40 per 4,7 gigabyte*
Blanco dvd-ram / vrijgesteld
* voor blanco dvd's van het type -r/rw resp. +r/rw met een kleinere/grotere opslagcapaciteit dan 4,7 gigabyte geldt een proportionele vergoeding.
quote:Heffing MP3-speler en dvd-recorder
HILVERSUM Vanaf 1 januari moet er extra
worden betaald voor nieuwe MP3-spelers
en DVD-recorders.Dan wordt de zogeheten
thuiskopieheffing ingevoerd.Met het
geld moeten muzikanten en filmmakers
worden gecompenseerd voor het illegaal
kopiėren via internet.
De overheid heeft voor de belasting de
Stichting de Thuiskopie in het leven
geroepen.De hoogte van de heffing is
nog onbekend.Gedacht moet worden aan