abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_31936462
Mischien een domme vraag, maar wat is het verschil tussen maandrente en Effectieve rente op jaarbasis??

ik snap t niet
pi_31936768
De effectieve rente is de daadwerkelijke te betalen rente. Rekening houdende met het moment van betalen en de eventuele bijkomende kosten.
Rot signature
pi_31937186
op jaarbasis, dus das de hoeveelheid rente die je per jaar betaalt?
pi_31937807
Niet helemaal, zoiets als afsluitprovisie betaal je maar 1 keer maar zit vaak ook in de effectieve rente!
Rot signature
pi_31947450
quote:
Op donderdag 3 november 2005 19:47 schreef rieski het volgende:
De effectieve rente is de daadwerkelijke te betalen rente. Rekening houdende met het moment van betalen en de eventuele bijkomende kosten.
Het er ook beetje vanaf waar je het over hebt. Te betalen hypotheekrente, te betalen rente over een consumptief krediet? Rente die jij ontvangt over jouw spaarrekening? Etc?

En heb je het over rentepercentages? Bedragen? Wat bedoel je precies met maandrente? De nominale rente op maandbasis?

Beetje weinig info in jouw openingspost. Schets de situatie, de aanleiding tot jouw vraag eens hier. Dan kan het ook veel duidelijker worden uitgelegd bijv. aan de hand van een voorbeeld. Wekt bij het lezen v/d uitleg een stuk minder verwarring voor jou lijkt mij.

Even in z'n algemeen:

De nominale rente (op maandbasis) is het bedrag dat daadwerkelijk aan elke maand aan rente van jouw rekening wordt afgeschreven als we het hebben over te betalen rente. Doen we dit bedrag maal twaalf hebben we bij maandelijke betaling de nominale rente op jaarbasis.

Kredietverstrekkers zijn tegenwoordig verplicht ook de effectieve rente te vermelden. In de effectieve rente zijn, zoals Rieski al aangaf, ook de bij het afsluiten van een lening bijkomende kosten(posten) doorberekend (denk aan eventuele afsluitprovisie, maar ook betaalfrequentie). Dit zijn kosten die per verstrekker verschillen, en door deze kosten middels de effectieve rente in te calculeren, wordt het wat beter mogelijk verschillende verstrekkers met elkaar te vergelijken.

Maar wat mensen over het algemeen belangrijk vinden en hetgeen je mensen normaal over hoort praten is de nominale rente en niet de effectieve rente.

[ Bericht 11% gewijzigd door KreKkeR op 04-11-2005 01:09:24 ]
Krekker is de bom!
  vrijdag 4 november 2005 @ 14:05:39 #6
30733 horney_dorney
Illiud Latine dici non potest
pi_31959735
Zoals Rieski zegt is het in principe: stel dat je 4x per jaar 2% rente betaalt. Dan is dit op jaarbasis effectief gezien niet 4x2=8%. Immers, de bedragen die eerder in het jaar door jou worden betaald, daar vangt de tegenpartij ook al rente over!

En daarnaast zul je ongetwijfeld nog extra zaken hebben die e.e.a. complexer maken zoals afsluitprovisies e.d.
Jesus loves you...everyone else thinks you're an asshole
http://www.evertdoorn.nl
http://www.evertdoorn.nl/blog
  vrijdag 4 november 2005 @ 14:08:25 #7
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_31959808
quote:
Op vrijdag 4 november 2005 14:05 schreef horney_dorney het volgende:
Zoals Rieski zegt is het in principe: stel dat je 4x per jaar 2% rente betaalt. Dan is dit op jaarbasis effectief gezien niet 4x2=8%. Immers, de bedragen die eerder in het jaar door jou worden betaald, daar vangt de tegenpartij ook al rente over!

En daarnaast zul je ongetwijfeld nog extra zaken hebben die e.e.a. complexer maken zoals afsluitprovisies e.d.
Wordt die maandrente ook niet weer rente over rente?
Vampire Romance O+
pi_31959858
quote:
Op vrijdag 4 november 2005 14:08 schreef MouseOver het volgende:

[..]

Wordt die maandrente ook niet weer rente over rente?
Nee, als je een lening hebt van 10.000,-- tegen 10%, dan betaal je per jaar ¤ 1.000,-- en om je maandbedrag te weten moet je die duizend delen door 12.
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
pi_32086914
ok, mja ik heb een klein studenten lening van de postbank wat ik nog niet gebruikt, maar altijd handig is voor verrasingen van de Ib-groep enzo...

kijk

maandrente is daar 0,74% en de Effectieve rente op jaarbasis 9, 20%

*** Effectieve rente op jaarbasis is een prijsaanduiding voor het krediet. Hierin komen alle kosten van het krediet tot uitdrukking.
**** Hierbij gaan we ervan uit dat je het hele bedrag in één keer opneemt, je niet extra aflost en dat het rentepercentage gelijk blijft gedurende de looptijd.
Tarieven per 17 juni 2002. Wijzigingen voorbehouden.

Stel dat ik 1000 EUR van mijn krediet neem,

hoeveel rente moet ik per maand/jaar betalen dan?

0,74% per maand? van 1000?
pi_32087920
quote:
Op dinsdag 8 november 2005 13:46 schreef Dennisskyscrapers het volgende:
ok, mja ik heb een klein studenten lening van de postbank wat ik nog niet gebruikt, maar altijd handig is voor verrasingen van de Ib-groep enzo...

kijk

maandrente is daar 0,74% en de Effectieve rente op jaarbasis 9, 20%

*** Effectieve rente op jaarbasis is een prijsaanduiding voor het krediet. Hierin komen alle kosten van het krediet tot uitdrukking.
**** Hierbij gaan we ervan uit dat je het hele bedrag in één keer opneemt, je niet extra aflost en dat het rentepercentage gelijk blijft gedurende de looptijd.
Tarieven per 17 juni 2002. Wijzigingen voorbehouden.

Stel dat ik 1000 EUR van mijn krediet neem,

hoeveel rente moet ik per maand/jaar betalen dan?

0,74% per maand? van 1000?
Dat laatste.
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
  dinsdag 8 november 2005 @ 14:28:51 #11
112386 avotar
P0werd by Black Coffee
pi_32087966
je betaald per jaar dus 9,2 % van 1000 oftewel 92 euro.
dit gedeeld door 12 geeft je 7 euro en een beetje (even geen zin om het uit te rekenen) aan rentekosten per maand.
Dit bedrag komt dus elke maand op het bedrag wat je geleend heb minus de aflossingen.

stel je leent 1000 euro
dan staat er na een maand 1007,40
en ga zo maar door... de effectieve rente betekent dat ze het elke maand opnieuw berekenen.. en berekenen op het openstaande bedrag.

EDIT: de rente kosten zeggen dus niets over het bedrag dat je elke maand verplicht moet aflossen
"Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD
"Dear life, when I asked whether or not my day could get any worse, it was meant as a rethorical question, not a challenge!"
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')