abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_31936209
Ik heb vandaag allemaal schilderspullen gekocht, omdat ik al heel lang wil schilderen maar er nooit wat mee doe. Zo wou ik mezelf alsware verplichten.
Nu kwam ik toevallig bij de Action terecht, die hadden nog wel wat goedkoop spul liggen. Denk daarom ook niet dat het echt super kwaliteit is, maar ja, straks is het niks en dan heb ik gelukkig iets minder geld weggegooid..

Maar ik heb nu wat vraagjes:
1) Moet ik de verf verdunnen?
2) Sommige borstels zijn hard? Krijg ze wel weer makkelijk zacht. Maar moet ik dat doen?
3) Hoe begin ik? Snap wel dat er niet voor niks cursussen zijn. Maar ik wil gewoon lekker bezig zijn. En thuis. Hoe moet ik in grote lijnen beginnen? Tekenen? Of eerst de grote vlakken? Of eerst donker en dan licht? Of net omgekeerd?
4) Hoe dik moet ik de verf op het doek smeren? Normaal of juist weinig? Of juist weer lekker veel?
5) Verandert de kleur van de verf als het bijvoorbeeld droogt?

Alvast bedankt voor de moeite. En als er een topic is die hetzelfde als deze is of erg in de buurt komt, of juist een centraal topic. Wijs me daar even op als je wilt.. Kon het zo snel niet vinden..

Alvast bedankt!
Wolter
pi_31936968
Kijk naar afleveringen van Bob Ross!
Of vraag bij de winkel waar je al dat spul hebt gekocht naar interessante boeken of snelcursussen die je kunt lezen/volgen
  donderdag 3 november 2005 @ 20:05:04 #3
117567 desaparacido
nu inclusief spelfout!
pi_31937317
Zelf heb ik nog nooit een cursus gedaan of ander beeldend onderwijs gevolgd buiten tekenles op school om, dus ik hoop voor je dat een wat ervarener schilder of kunstacademiestudent langskomt. Voorlopig kan ik je deze antwoorden geven:

1. Naar eigen voorkeur, ik doe het zelf nooit.

2. Dat ligt ook aan het soort haren wat erin zitten, de goedkopere kwasten zijn imo een crime, maar ja, een beginner hoeft niet meteen kwasten met ossenharen te kopen Maar je kan ze even in lauw water te zetten voordat je begint te schilderen.

3. Dit is ook weer persoons- en onderwerpafhankelijk. Voor eenvoudige dingen is het op zich niet nodig om voor te tekenen, sommigen maken ook voorstudies/schetsen, anderen doen alles uit de losse pols. Bij de wat lastigere werken schets ik meestal direct op 't canvas. Je moet gewoon doen waar jij je het prettigst bij voelt.

4. Ook naar eigen voorkeur. Goede acrylverf hoeft er niet dik opgekwakt te worden om dekkend te zijn, maar je kan gebruik maken van een volle structuur om je werk wat meer body te geven.

5. Naar mijn ervaring niet. Acrylverf heeft niet de glans van olieverf, maar daar kan je een acrylvernis voor gebruiken.
As your attorney I advise you to rent a very fast car with no top.
pi_31937364
Oeh, tvp.
'k Moet nog wat voor aan de muur. .
pi_31937555
quote:
Op donderdag 3 november 2005 19:54 schreef Conorach het volgende:
Kijk naar afleveringen van Bob Ross!
Of vraag bij de winkel waar je al dat spul hebt gekocht naar interessante boeken of snelcursussen die je kunt lezen/volgen
Ik heb daar geen geduld voor. En het ergste, vooral bij Bob Ross, het ziet er altijd zo super simpel uit, maar de simpelste tekeningen lukken mij al niet. Wil denk ik daarom ook de wat meer abstractere kant op, kan ik er altijd een mooi verhaal bij lullen..

Het gaat mij voornamelijk om het lekker bezig zijn. Maar wil wel een goed begin hebben. Niet dat ik bij de eerste de beste kwarstbeweging de hele tube verf leeg heb en nog geen resultaat heb..
pi_31937563
quote:
Op donderdag 3 november 2005 20:05 schreef desaparacido het volgende:
Zelf heb ik nog nooit een cursus gedaan of ander beeldend onderwijs gevolgd buiten tekenles op school om, dus ik hoop voor je dat een wat ervarener schilder of kunstacademiestudent langskomt. Voorlopig kan ik je deze antwoorden geven:

1. Naar eigen voorkeur, ik doe het zelf nooit.

2. Dat ligt ook aan het soort haren wat erin zitten, de goedkopere kwasten zijn imo een crime, maar ja, een beginner hoeft niet meteen kwasten met ossenharen te kopen Maar je kan ze even in lauw water te zetten voordat je begint te schilderen.

3. Dit is ook weer persoons- en onderwerpafhankelijk. Voor eenvoudige dingen is het op zich niet nodig om voor te tekenen, sommigen maken ook voorstudies/schetsen, anderen doen alles uit de losse pols. Bij de wat lastigere werken schets ik meestal direct op 't canvas. Je moet gewoon doen waar jij je het prettigst bij voelt.

4. Ook naar eigen voorkeur. Goede acrylverf hoeft er niet dik opgekwakt te worden om dekkend te zijn, maar je kan gebruik maken van een volle structuur om je werk wat meer body te geven.

5. Naar mijn ervaring niet. Acrylverf heeft niet de glans van olieverf, maar daar kan je een acrylvernis voor gebruiken.
Super
Dank je wel!
  donderdag 3 november 2005 @ 20:13:41 #7
36763 Automatic_Rock
Onaangepast eerlijk..
pi_31937577
quote:
Op donderdag 3 november 2005 19:28 schreef Wolter het volgende:
Ik heb vandaag allemaal schilderspullen gekocht, omdat ik al heel lang wil schilderen maar er nooit wat mee doe. Zo wou ik mezelf alsware verplichten.
Nu kwam ik toevallig bij de Action terecht, die hadden nog wel wat goedkoop spul liggen. Denk daarom ook niet dat het echt super kwaliteit is, maar ja, straks is het niks en dan heb ik gelukkig iets minder geld weggegooid..

Maar ik heb nu wat vraagjes:
1) Moet ik de verf verdunnen?
Nee, in principe niet. Tenzij je het wil laten doorschijnen of iets dergelijks. Maar normaal gesproken kan het zo direct uit de tube/fles/pot op het doek/papier/hout/iets anders namelijk....
quote:
2) Sommige borstels zijn hard? Krijg ze wel weer makkelijk zacht. Maar moet ik dat doen?
Voor acrylverf moet je juist harde borstels hebben. Met zachter borstels gaat al je verf samen klonteren in de borstel. Valt niet mee te werken.
Mocht je om wat voor reden er voor kiezen je verf te verdunnen, dan kan je wel zachte borstels gebruiken
quote:
3) Hoe begin ik? Snap wel dat er niet voor niks cursussen zijn. Maar ik wil gewoon lekker bezig zijn. En thuis. Hoe moet ik in grote lijnen beginnen? Tekenen? Of eerst de grote vlakken? Of eerst donker en dan licht? Of net omgekeerd?
je moet van licht naar donker werken in principe. Sommige acryl kleuren dekken erg slecht namelijk.
De rest van de vragen zijn moelijker te beantwoorden. Dat is meer persoonlijk. Sommige mensen maken eerst tekeningen, en kleuren die als het ware in met verf. Andere tekenen alleen wat grote lijnen als houvast voor het schilderen. En weer andere beginnen gewoon meteen met schilderen. Mijn voorkeur gaat uit naar de laatste 2 opties. Maar wat bij jou het beste past zal je zelf moeten uitvinden
quote:
4) Hoe dik moet ik de verf op het doek smeren? Normaal of juist weinig? Of juist weer lekker veel?
Is ook een kwestie van persoonlijke voorkeur. Gewoon maar beginnen dus, en lekker klooien en experimenteren. Dan leer je het vanzelf
quote:
5) Verandert de kleur van de verf als het bijvoorbeeld droogt?
Ja, kan idd gebeuren. Vooral blauw merk ik...
Maargoed, daar ben je na 1x ook achter
quote:
Alvast bedankt voor de moeite. En als er een topic is die hetzelfde als deze is of erg in de buurt komt, of juist een centraal topic. Wijs me daar even op als je wilt.. Kon het zo snel niet vinden..

Alvast bedankt!
Wolter
Veel succes!! En post je resultaten hier als je wil!!! Vind het leuk om te zien
Have you ever picked your feet in Poughkeepsie?
  donderdag 3 november 2005 @ 20:15:00 #8
36763 Automatic_Rock
Onaangepast eerlijk..
pi_31937623
quote:
Op donderdag 3 november 2005 20:13 schreef Wolter het volgende:

[..]

Ik heb daar geen geduld voor. En het ergste, vooral bij Bob Ross, het ziet er altijd zo super simpel uit, maar de simpelste tekeningen lukken mij al niet. Wil denk ik daarom ook de wat meer abstractere kant op, kan ik er altijd een mooi verhaal bij lullen..

Het gaat mij voornamelijk om het lekker bezig zijn. Maar wil wel een goed begin hebben. Niet dat ik bij de eerste de beste kwarstbeweging de hele tube verf leeg heb en nog geen resultaat heb..
Bob Ross schilderde ook met olieverf
  donderdag 3 november 2005 @ 20:15:37 #9
15869 gr8w8
Better by design.
pi_31937640
Wat ik eigenlijk altijd doe, is eerste en grondlaag aanbrengen. Één groot kleurvlak of wat afwisseling. Geen gezeik met witte plekjes enzo en je doet al vaak inspiratie op. Wel met een lichte tint doen natuurlijk.
Welkom bij de V&D der webfora.
pi_31937927
Aha, tis me nu al een stuk duidelijker.. Super!

Ik heb het voor mezelf beslist, ik ga eerst iets uittekenen en dat beschilderen. Zo kan ik alles het beste in de gaten houden en kan ik geen foutjes proberen goed te verfen. Dus dat ik echt aan mijn tekening moet houden. Daarna probeer ik hier zo snel mogelijk vanaf te stappen en leren mijn kwast als potlood te gebruiken. Zo sla ik 2 vliegen in 1 klap.

Ik zal mijn eerste werk hier wel posten. Of het moet wel heel erg zijn..

Heb zelf niet zo gek veel verf op dit moment, maar ga het zeker proberen gr8w8.

Oja, ik heb ook nog schildermessen. Waar gebruiken ze die voor? Zijn een soort van platgeslagen taartscheppen. En daar heb ik er 5 van, allemaal verschillende vormen. IS dat soms voor strakke lijnen?

Alvast bedankt allemaal!
Kan niet wachten om aan de slag te gaan..
pi_31939301
Je kunt met acryl superdun werken, en dan steeds laagjes eroverheen zetten. De onderlaag lost niet meer op. En als het niet bevalt maak je de zaak weer wit met gesso uit een potje.

Schildermessen zijn om verf te mengen op het palet, of om er 'impasto'mee te schilderen, dat is heel dik, bijna beeldhouwen op het doek.

Succes!
  donderdag 3 november 2005 @ 21:12:20 #12
15869 gr8w8
Better by design.
pi_31939573
Ow, en wat ik bemerkte toen ik begon, gewoon groot werken. Dus geen doekjes van een a4tje, dat werkte totaal niet bij mij.
Welkom bij de V&D der webfora.
  donderdag 3 november 2005 @ 21:54:33 #13
117567 desaparacido
nu inclusief spelfout!
pi_31941102
Inderdaad, een lekker groot canvas, niks mooiers dan uit het niks zo'n groot doek volkrijgen.

Wat ik weleens opmerk bij mensen die gaan schilderen is dat ze een stuk van het doek niet beschilderen. Gewoon het hele doek met verf bedekken, dat is het mooist.

Ik ben benieuwd naar het eindresultaat
As your attorney I advise you to rent a very fast car with no top.
  vrijdag 4 november 2005 @ 15:45:30 #14
36763 Automatic_Rock
Onaangepast eerlijk..
pi_31962654
Ben je al aan de slag gegaan??
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')