quote:
Op donderdag 3 november 2005 19:28 schreef Wolter het volgende:Ik heb vandaag allemaal schilderspullen gekocht, omdat ik al heel lang wil schilderen maar er nooit wat mee doe. Zo wou ik mezelf alsware verplichten.
Nu kwam ik toevallig bij de Action terecht, die hadden nog wel wat goedkoop spul liggen. Denk daarom ook niet dat het echt super kwaliteit is, maar ja, straks is het niks en dan heb ik gelukkig iets minder geld weggegooid..
![]()
Maar ik heb nu wat vraagjes:
1) Moet ik de verf verdunnen?
Nee, in principe niet. Tenzij je het wil laten doorschijnen of iets dergelijks. Maar normaal gesproken kan het zo direct uit de tube/fles/pot op het doek/papier/hout/iets anders namelijk....
quote:
2) Sommige borstels zijn hard? Krijg ze wel weer makkelijk zacht. Maar moet ik dat doen?
Voor acrylverf moet je juist harde borstels hebben. Met zachter borstels gaat al je verf samen klonteren in de borstel. Valt niet mee te werken.
Mocht je om wat voor reden er voor kiezen je verf te verdunnen, dan kan je wel zachte borstels gebruiken
![]()
quote:
3) Hoe begin ik? Snap wel dat er niet voor niks cursussen zijn. Maar ik wil gewoon lekker bezig zijn. En thuis. Hoe moet ik in grote lijnen beginnen? Tekenen? Of eerst de grote vlakken? Of eerst donker en dan licht? Of net omgekeerd?
je moet van licht naar donker werken in principe. Sommige acryl kleuren dekken erg slecht namelijk.
De rest van de vragen zijn moelijker te beantwoorden. Dat is meer persoonlijk. Sommige mensen maken eerst tekeningen, en kleuren die als het ware in met verf. Andere tekenen alleen wat grote lijnen als houvast voor het schilderen. En weer andere beginnen gewoon meteen met schilderen. Mijn voorkeur gaat uit naar de laatste 2 opties. Maar wat bij jou het beste past zal je zelf moeten uitvinden
![]()
quote:
4) Hoe dik moet ik de verf op het doek smeren? Normaal of juist weinig? Of juist weer lekker veel?
Is ook een kwestie van persoonlijke voorkeur. Gewoon maar beginnen dus, en lekker klooien en experimenteren. Dan leer je het vanzelf
![]()
quote:
5) Verandert de kleur van de verf als het bijvoorbeeld droogt?
Ja, kan idd gebeuren. Vooral blauw merk ik...
Maargoed, daar ben je na 1x ook achter
![]()
quote:
Alvast bedankt voor de moeite. En als er een topic is die hetzelfde als deze is of erg in de buurt komt, of juist een centraal topic. Wijs me daar even op als je wilt.. Kon het zo snel niet vinden..
Alvast bedankt!
Wolter
Veel succes!! En post je resultaten hier als je wil!!! Vind het leuk om te zien