abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_31933986
Afgelopen week ben ik in het donker met mijn fiets gevallen doordat het voorwiel van mijn fiets in een diepe kuil in de weg kwam. Mijn stuur is dubbel geklapt en ik ben op m'n plaat gegaan.

Hierbij is wat lichte schade ontstaan aan mijn fiets en jas, waar ik ook niet zo'n probleem van maak.
Maar mijn mp3 speler, die in mijn broekzak zat, heeft zo'n klap gehad dat deze niet meer werkt.

Deze mp3 speler is nog geen 6 maanden oud, maar dit soort schade valt buiten de garantie. Aangezien de mp3 speler een nieuw waarde heeft van ¤399,- ben ik benieuwd of ik deze schade kan verhalen op de gemeente omdat zij het wegdek slecht hebben onderhouden.

Maak ik een kans? En hoe pak ik dit aan?
Er waren geen getuigen bij helaas...

Alvast bedankt voor jullie reactie.
Save a mouse, eat a pussy.
pi_31934122
Ja, je maakt een kans, want het is vaker voorgekomen dat gemeentes aansprakelijk zijn gesteld voor schade die is geleden als gevolg van slecht onderhouden wegen (en daar lijkt me hier wel sprake van). Zonder getuigen is wel wat lastiger natuurlijk.

Hoe je het precies moet aanpakken weet ik niet, maar het lijkt me wel een goed idee om een brief te schrijven naar de gemeente waarin je de situatie goed uitlegt. Liefst ook met foto's erbij van de situatie zoals die erbij ligt. En in de brief natuurlijk aangeven dat je ze aansprakelijk stelt en binnen een bepaalde termijn (vier weken bv.) antwoord verwacht.
pi_31934141
garantie is garantie toch?

"maar hij kwam zo uit de doos "
Gewoon, omdat het kan.
pi_31934153
aangezien jij niet kan bewijzen dat je NIET zat was toen je hebt gefietst... en men zal zich ook afvragen of het verstandig is met mp3 speler van 400 euro rond te gaan fietsen...

kansloos zou ik zeggen.... maar goed ik ben geen advocaat =]
I'm not the man you think I am!
pi_31934159
Zeker geen licht op je fiets
the best is yet to come undone
pi_31934187
Dankje Wombcat.
Een brief schrijven was ik inderdaad vanplan, maar die foto's is een goed idee! die ga ik morgen even maken.

Iemand meer tips of ervaringen?
pi_31934221
Had jij wel licht op je fiets? Waarschijnlijk niet, want dan had je de kuil wel gezien

Maar het ligt een beetje aan wat voor een kuil het is denk ik. Volgens mij kun je als automobilist ook schade aan je auto op de gemeente verhalen als de drempel te hoog is.
pi_31934232
quote:
Op donderdag 3 november 2005 18:04 schreef jeloo het volgende:
Zeker geen licht op je fiets
Jawel. wel licht aan. Dynamo beugeltje was ook door de klap verbogen.

had de kuil wel gezien, maar veelste laat om nog te kunnen ontwijken en verkeerd ingeschat. Hij was namelijk veel dieper dan ik had verwacht.
pi_31934338
quote:
Op donderdag 3 november 2005 18:04 schreef l3laster het volgende:
aangezien jij niet kan bewijzen dat je NIET zat was toen je hebt gefietst... en men zal zich ook afvragen of het verstandig is met mp3 speler van 400 euro rond te gaan fietsen...

kansloos zou ik zeggen.... maar goed ik ben geen advocaat =]
Waarom is het onverstandig om met een MP3 speler van 400 euro rond te fietsen? Die dingen zijn juist toch bedoeld zodat je overal je muziek mee kunt nemen.

En de gemeente kan nog veel minder bewijzen dat TS wél zat was. En die bewijslast ligt in eerste instantie bij de gemeente.

Als er een groot gat in de weg zit, en er geen lantaarnpaal bij in de buurt is, zodat het 's nachts bijna niet te zien is, is al snel aannemelijk te maken dat TS in het donker dat gat in is gefiets met vervelend resultaat.

Overigens werk ik bij een gemeente en heb ik van een collega bij verkeer wel eens gehoord dat als de weg slecht onderhouden is, de gemeente al snel aansprakelijk is.

@TS: neem lekker veel foto's, ook van de omgeving, zodat je goed kunt zien of er dicht bij het gat een lantaarnpaal staat en zo.
pi_31934387
quote:
Op donderdag 3 november 2005 18:08 schreef -calimero- het volgende:

[..]

Jawel. wel licht aan. Dynamo beugeltje was ook door de klap verbogen.

had de kuil wel gezien, maar veelste laat om nog te kunnen ontwijken en verkeerd ingeschat. Hij was namelijk veel dieper dan ik had verwacht.
Neem dan bij foto's maken ook een maatlatje mee, zodat je op de foto goed kunt zien hoe diep de kuil is. Hoe beter alles te zien is, hoe beter.
(Wel opletten op het verkeer bij het foto's maken natuurlijk).
pi_31934470
quote:
Op donderdag 3 november 2005 18:04 schreef -AnneX- het volgende:
garantie is garantie toch?

"maar hij kwam zo uit de doos "
Dat kun je na 6 uur proberen, niet na 6 maanden.
pi_31934691
Je maakt zeker een kans. Ik kan mij een verhaal herinneren van iemand die zijn racefiets op deze manier heeft beschadigd en deze vergoed kreeg wegens nalatigheid van de gemeente.
pi_31934761
Je kunt dus de schade verhalen aan de gemeente. Maar ik wens je veel plezier met het mobiliseren van de onwillige ambtenaren waar je mee te maken krijgt...
pi_31936028
foto's maken voor ze het gat dichten
pi_31936242
Overigens werd laatst een gemeente nog aansprakelijk gesteld door de rijdende rechter ( ) omdat zij het glas van het bushokje niet vervangen had of aangegeven had dat het ontbrak. Hierdoor tuimelden 3 personen achterover een sloot in, waardoor er schade ontstond aan kleding. Dit heeft de gemeente dus moeten vergoeden omdat zij verantwoordelijk zijn voor de veiligheid en nalatig waren geweest.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')