abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_31933385
Hoi allemaal,

Ik ben vorige week dinsdag begonnen bij mijn nieuwe werkgever (in de optiek).
Ik heb het er prima naar m'n zin, en volgens mij zijn ze ook wel blij met mij.

Nu het volgende, ik voelde me al een aantal dagen niet helemaal fit, pijn met ademen slijm ophoesten etc. Vandaag bij de huisarts geweest en die zegt dat ik longontsteking heb, mag dus voorlopig niet werken. En dat werk(en) daar ben ik dus bang voor, heb ik nu wel recht op een uitkering? Mag mijn baas mij hierom ontslaan? Zit immers nog in m'n proeftijd. Ze hebben me aangenomen omdat ze dringend iemand nodig hadden en nu ben ik dus ziek..

Heeft iemand een site waar ik het een ander kan terug vinden mbo die uitkering en evt gedoe met de arbo?

Alvast heel erg bedankt!
pi_31933606
Ze mogen je zonder opgaaf van reden ontslaan in je proeftijd. Maar zeg nou zelf: iedereen kan toch eens ziek worden? Dat je naar de dokter bent geweest pleit voor je, je blijft dus niet voor een wissewasje thuis.
pi_31933945
In principe kun je gemakkelijk ontslagen worden in de proeftijd (mits die proeftijd schriftelijk met jou is overeengekomen!), ook ALS je ziek bent. Maar ontslagen worden OMDAT je ziek bent is in ieder geval in strijd met goed werkgeverschap.

zie verder CAO Optiek. Je kunt te maken hebben met (een) wachtdag(en). Maar als het goed is wordt erna je loon doorbetaald.
pi_31934490
Een werkgever mag in de proeftijd ontslaan, maar *niet* omdat je ziek bent. En de werkgever is wel verplicht om, wanneer je daarom vraagt, aan te geven *waarom* je ontslagen bent.

En je uitkering: de uitkerende instantie zal oordelen dat ontslag in de proeftijd heeft te gelden als 'eigen schuld'.
Mensen die klagen over de kosten van kennis zouden eens stil moeten staan bij de kosten van domheid.
  Milf donderdag 3 november 2005 @ 18:24:43 #5
16000 nikky
Paars is het nieuwe rood!
pi_31934585
quote:
Op donderdag 3 november 2005 18:20 schreef _-rally-_ het volgende:

En je uitkering: de uitkerende instantie zal oordelen dat ontslag in de proeftijd heeft te gelden als 'eigen schuld'.
Wat is dat nou voor een onzin? Als men je niet geschikt vind voor de functie zullen ze echt niet zeggen "eigen schuld, je krijgt geen uitkering. "

Voor de TS. Mocht er nou ontslag komen vraag aan de werkgever of de ziekmelding is doorgegeven aan de ziektewet.
👍Wanneer krijg ik de FA rechten terug?
Op maandag 11 juli 2011 17:38 schreef Bart het volgende:
Je bent echt een unieke verschijning, vind ik altijd wel grappig als ik jou ergens zie posten :D.
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 3 november 2005 @ 18:28:23 #6
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_31934683
quote:
Op donderdag 3 november 2005 18:24 schreef nikky het volgende:

[..]

Wat is dat nou voor een onzin? Als men je niet geschikt vind voor de functie zullen ze echt niet zeggen "eigen schuld, je krijgt geen uitkering. "
Eh jawel.

Overigens had ik maar gewoon gaan werken, daar voor iedereen duidelijk je peniciline ingenomen, zodat er vanzelf vragen komen. "Ja ik heb longontsteking" zal er dan waarschijnlijk toe leiden dat ze zeggen 'Waarom kom je werken dan! schiet op, naar huis!'
pi_31934861
quote:
Op donderdag 3 november 2005 18:28 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Eh jawel.

Overigens had ik maar gewoon gaan werken, daar voor iedereen duidelijk je peniciline ingenomen, zodat er vanzelf vragen komen. "Ja ik heb longontsteking" zal er dan waarschijnlijk toe leiden dat ze zeggen 'Waarom kom je werken dan! schiet op, naar huis!'
Eh nee hoor. Waarom volgens jou wel? Als er bijvoorbeeld voor iemand een ontslagvergunning wordt aangevraagd, omdat die persoon niet (meer) geschikt is voor de functie en CWI verleent op basis van goede argumentatie die ontslagvergunning betekent niet dat de betreffende werknemer geen uitkering krijgt. Dat gaat alleen op in geval van verwijtbaar werkloosheid en dat is wat anders!
  Milf donderdag 3 november 2005 @ 18:43:24 #8
16000 nikky
pi_31935045
quote:
Op donderdag 3 november 2005 18:28 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Eh jawel.
Euh nee. De uitkerings instantie zal wel een soort van "onderzoek instellen. Maar met en geldige reden tot ontbinden van het contract en niet verwijtbaar werkloos zal er een uitkering volgen. ( als de rest van de voorwaarden ook zijn voldaan uiteraard )
Je bent echt een unieke verschijning, vind ik altijd wel grappig als ik jou ergens zie posten :D.
  Milf donderdag 3 november 2005 @ 18:44:09 #9
16000 nikky
pi_31935063
quote:
Op donderdag 3 november 2005 18:35 schreef Hatsjepsoet het volgende:

[..]

Eh nee hoor. Waarom volgens jou wel? Als er bijvoorbeeld voor iemand een ontslagvergunning wordt aangevraagd, omdat die persoon niet (meer) geschikt is voor de functie en CWI verleent op basis van goede argumentatie die ontslagvergunning betekent niet dat de betreffende werknemer geen uitkering krijgt. Dat gaat alleen op in geval van verwijtbaar werkloosheid en dat is wat anders!
Zo is dat. Als je maar protesteerd. Ook erg belangrijk
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 3 november 2005 @ 18:52:28 #10
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_31935282
quote:
Op donderdag 3 november 2005 18:35 schreef Hatsjepsoet het volgende:

[..]

Wanneer ik NU zelf mijn vaste contract opzeg om ergens anders te gaan werken, en word in mijn nieuwe functie in mijn proeftijd om wat voor reden dan ook ontslagen zal het CWI inderdaad oordelen dat ik verwijtbaar werkloos ben.
pi_31935394
quote:
Op donderdag 3 november 2005 18:52 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Wanneer ik NU zelf mijn vaste contract opzeg om ergens anders te gaan werken, en word in mijn nieuwe functie in mijn proeftijd om wat voor reden dan ook ontslagen zal het CWI inderdaad oordelen dat ik verwijtbaar werkloos ben.
edit: had niet goed gelezen
Ja..volgens CWI zou dat verwijtbaar werkloos zijn (als jij niet goede reden zou hebben je oude baan op te zeggen). Maar er zijn gevallen bekend dat mensen toch een uitkering kregen, toen ze in proeftijd bij nieuwe werkgever werden ontslagen.
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 3 november 2005 @ 19:03:09 #12
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_31935518
quote:
Op donderdag 3 november 2005 18:57 schreef Hatsjepsoet het volgende:

[..]

Ja..volgens CWI zou dat verwijtbaar werkloos zijn. Maar er zijn gevallen bekend dat mensen toch een uitkering kregen, toen ze in proeftijd bij nieuwe werkgever werden ontslagen.
Persoonlijk zou ik het risico niet graag lopen
Dan maar even een dagje doorbijten en duidelijk aan je nieuwe baas laten merken dat je toch serieus wat onder de leden hebt.

TS zegt immers zelf zich 'niet helemaal fit' te voelen. Als je 40 graden koorts hebt, je kapot hoest en ijlt is het wat anders. Maar in de huidige situatie had ik maar gewoon gaan werken, en desnoods bij thuiskomst direkt mijn bed in gedoken.
  Milf donderdag 3 november 2005 @ 19:09:38 #13
16000 nikky
pi_31935698
quote:
Op donderdag 3 november 2005 18:57 schreef Hatsjepsoet het volgende:

[..]

Ja..volgens CWI zou dat verwijtbaar werkloos zijn (als jij niet goede reden zou hebben je oude baan op te zeggen). Maar er zijn gevallen bekend dat mensen toch een uitkering kregen, toen ze in proeftijd bij nieuwe werkgever werden ontslagen.
Klopt. Als er sprake zou zijn dat het " werkverbetering " is. Het is wel moeilijk om dat aan te tonen dat je zelf dan niet verwijtbaar bent.
  Milf donderdag 3 november 2005 @ 19:12:06 #14
16000 nikky
pi_31935755
Sowieso moet de TS nagaan of hij zich "niet zo fit voelt" of dat hij echt te ziek is om te kunnen werken. Mensen die direct beginnen van "van de dokter mag ik niet werken" heb ik doorgaans een pleurishekel aan als mensen wel in staat zijn om te werken en dat als een goed excuus gebruiken.
pi_31936451
quote:
Op donderdag 3 november 2005 19:12 schreef nikky het volgende:
Sowieso moet de TS nagaan of hij zich "niet zo fit voelt" of dat hij echt te ziek is om te kunnen werken. Mensen die direct beginnen van "van de dokter mag ik niet werken" heb ik doorgaans een pleurishekel aan als mensen wel in staat zijn om te werken en dat als een goed excuus gebruiken.
Hallo ? D'r staat toch longontsteking
Mensen die klagen over de kosten van kennis zouden eens stil moeten staan bij de kosten van domheid.
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 3 november 2005 @ 19:41:41 #16
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_31936573
quote:
Op donderdag 3 november 2005 19:37 schreef _-rally-_ het volgende:

[..]

Tja, maar er staat ook "niet helemaal fit". Dat associër ik nu niet met de noodzaak om thuis te blijven.
Longontsteking, antibiotica kuurtje en 's avonds op tijd naar bed zou ook de oplossing kunnen zijn, waarbij je in ieder geval het risico verwijtbaar werkloos te worden uitsluit.

Zoals gezegd, bij 40 graden koorts, ijlen en je binnenstebuiten hoesten is er geen twijfel mogelijk en blijf je thuis.
  Milf donderdag 3 november 2005 @ 19:48:24 #17
16000 nikky
pi_31936784
quote:
Op donderdag 3 november 2005 19:37 schreef _-rally-_ het volgende:

[..]

Hallo

Je kunt je niet zo fit voelen en af en toe wat last hebben of je bent dood en doodziek. Er is wel een groot verschil daarin.
  Milf donderdag 3 november 2005 @ 19:48:43 #18
16000 nikky
pi_31936793
quote:
Op donderdag 3 november 2005 19:41 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Zoals gezegd, bij 40 graden koorts, ijlen en je binnenstebuiten hoesten is er geen twijfel mogelijk en blijf je thuis.
Psies. .
pi_31937661
quote:
Op donderdag 3 november 2005 19:41 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Tja, maar er staat ook "niet helemaal fit". Dat associër ik nu niet met de noodzaak om thuis te blijven.
Longontsteking, antibiotica kuurtje en 's avonds op tijd naar bed zou ook de oplossing kunnen zijn, waarbij je in ieder geval het risico verwijtbaar werkloos te worden uitsluit.
En het is juist deze verwaarlozing van de risico's van de zware ziekte die een longontsteking is, waardoor longontsteking, geheel onnodig, veel grotere gevolgen heeft dan noodzakelijk is.

(sprak iemand die dankzij het doorlopen met een longontsteking littekenweefsel heeft op één van zijn longen, waardoor sporten in de vrieskou een extra dimensie krijgt )
pi_31945039
Als iemand ziek is (maakt eigenlijk niet echt uit hoe ziek) heeft hij het recht om thuis te blijven, longontsteking lijkt me helemaal een reden om thuis te blijven terwijl je met een licht griepje nog zou kunnen overwegen om te werken. Helaas kan je werkgever dit wel zien als een teken dat je misschien wel een slechte medewerker zou kunnen zijn die vaak ziek is en je dus ontslaan (in je proefperiode).
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 4 november 2005 @ 08:22:09 #21
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_31951009
quote:
Op donderdag 3 november 2005 23:40 schreef Delenlill het volgende:
Als iemand ziek is (maakt eigenlijk niet echt uit hoe ziek) heeft hij het recht om thuis te blijven, longontsteking lijkt me helemaal een reden om thuis te blijven terwijl je met een licht griepje nog zou kunnen overwegen om te werken. Helaas kan je werkgever dit wel zien als een teken dat je misschien wel een slechte medewerker zou kunnen zijn die vaak ziek is en je dus ontslaan (in je proefperiode).
Dus wat heb je dan aan dat verworven recht?
pi_31951695
In je proeftijd niets, buiten je proeftijd kan het handig genoeg zijn.
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 4 november 2005 @ 09:56:48 #23
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_31952423
quote:
Op vrijdag 4 november 2005 09:20 schreef Delenlill het volgende:
In je proeftijd niets, buiten je proeftijd kan het handig genoeg zijn.
Buiten je proeftijd kan je ook niet per direkt ontslagen worden
pi_31952499
het is maar de vraag of je wel wil werken voor een bedrijf die werknemers ontslaat als ze ziek zijn.
it's better to burn out than to fade away...
pi_31952501
Toch zou ik, persoonlijk, dat doen wat Swetsenegger zegt, tijdens de proeftijd. Tenzij het echt niet zou gaan, maar dat zien ze dan op het werk zelf vast ook wel in.
I'm just a Soul whose Intentions are Good
pi_31952572
quote:
Op vrijdag 4 november 2005 10:00 schreef lammegiraf het volgende:
het is maar de vraag of je wel wil werken voor een bedrijf die werknemers ontslaat als ze ziek zijn.
Je moet wel bedenken dat ze een maand de tijd hebben om te beoordelen of ze je als werkkracht willen aannemen (daar is de proeftijd immers voor). Als je dan aardig lang ziek bent in die tijd, hebben ze dus weinig tijd om een oordeel te vellen, maar zitten ze wel meteen voor de hele contractduur aan je vast.

Het ziekmelden tijdens een proeftijd is gewoon een risico. Het is niet anders.
I'm just a Soul whose Intentions are Good
pi_31953333
quote:
Op donderdag 3 november 2005 19:48 schreef nikky het volgende:

[..]

Hallo

Je kunt je niet zo fit voelen en af en toe wat last hebben of je bent dood en doodziek. Er is wel een groot verschil daarin.
Als een dokter je meldt dat je een longontsteking hebt en je adviseert thuis te blijven, lijkt me dat voldoende reden om dat dan ook te doen. Een longontsteking is wel iets anders dan een verkoudheidje!
pi_31953797
Buiten je proeftijd kan je niet zomaar ontslagen worden, maar in je proefperiode kan je om wat voor reden dan ook ontslagen worden/of ontslag nemen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')