abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_33284374
Dat is een mooie oneliner wel tong.
ASWH, de trots van de regio
www.thuisuiteten.nl
pi_33473294
quote:
VOETBALJAAR 2005

Vandaag nog even door de zure oliebollen heen bijten en het jaar 2005 is weer ten einde. Daarmee ook het voetbaljaar. En dat was weer roerig als vanouds. De hoogste tijd voor een terugblik derhalve.

2005, dat was het jaar waarin Guus Hiddink definitief de gewone stervelingen ontsteeg en als een voetbalmagiër boven de aardbol rond zweefde. Af en toe intervenieerde Guus eens in het spelletje, zoals dat werd gespeeld. Dan toverde hij PSV, dat een voorhoede kwijt geraakt was die rond de vijftig goals had verzorgd, ogenschijnlijk eenvoudig naar de titel en de halve finale van de Champions League. Onlangs deed hij hetzelfde met een opnieuw volledig gerenoveerd team. Ondertussen had hij nog de tijd om naar Australië te vliegen en dat team voor het eerst sinds jaren weer eens naar een WK te goochelen. De trucs van voetbalopperwezen Guus werden slechts overtroffen op de recent gehouden WK-loting, waarin gastland Duitsland in een eenvoudige poule getoverd werd.

Wat het WK betreft, 2005 was ook het jaar van Marco van Basten. Het schijnt dat de Chinezen tussen de jaren van de beer, slang en aap ook het jaar van Marco willen gaan invoegen. Alles wat Marco deed lukte. Ongestraft schrapte hij goede voetballers uit zijn selectie en riep hij eenvoudige boerenknullen uit onze Mickey Mouse competitie op. Het gevolg was de beste kwalificatiereeks in jaren, zonder dat er goed gevoetbald werd. Dat wordt nog wat in 2006.

Ontegenzeglijk was 2005 ook het jaar van de dramatische uitschakelingen in de Europacup. PSV stond op de drempel van de finale der finales, die om de Champions League, toen Massimo Ambrosini zijn AC Milan langs PSV kopte. En AZ, dat stond al in de finale om de UEFA Cup, toen na meer dan twee uur voetballen een Portugees toch nog koppend alle dromen verstoorde. Wel goed voor de heroïsche verhalen over tien jaar.

Waarvan het maar de vraag is of we die gaan horen over de nieuwste aanwinst in het vaderlandse profvoetbal, de FC Omniworld. De clubnaam en stadionnaam werken niet echt mee, wat dat betreft. Want welke opa vertelt over een jaar of twintig trots aan zijn kleinzoon dat hij er bij was, bij die eerste goals en punten in het Mitsubishi Forklift Stadion?

2005 had ook één der fraaiste Champions League-finales sinds jaren. AC Milan was superieur tegen het verrassend geplaatste Liverpool en ging met 3-0 rusten. De Italianen lieten de spelersvrouwen al binnen voor een vervroegd feestje, dronken champagne en zagen de Engelsen na rust in rap tempo gelijk komen, waarna Jurek Dudek met een clownsact de held van de strafschoppenserie werd. Als dank haalde Liverpool een andere keeper en slijt Dudek zijn dagen op de bank. De geruchten gaan dat hij met kerst is gesignaleerd in Ahoy, als circusmedewerker, maar dat is nog niet bevestigd.

Dé voetbalsoap van 2005 gaat natuurlijk over Salomon Kalou. Deze Ivoriaan werd door Van Basten gevraagd toe te treden tot zijn leger, maar mocht niet van Rita Verdonk. De zaak loopt nog steeds en de arme drommel schijnt al niet meer veilig in eigen land te kunnen komen. Nog even en 3FM houdt een actie met een glazen huis en het aanvragen van plaatjes voor Kalou. Wordt ongetwijfeld vervolgd in 2006.

Dat geldt helaas waarschijnlijk ook voor Talpa. Deze zender nam het uitzenden van samenvattingen uit de eredivisie over van de NOS en het is geen genoegen. Overdreven enthousiasme, een verbod op kritiek op het spelniveau, een belachelijke uitzendvolgorde, reclame en Ruud Gullit als analyticus. Juist, dezelfde Gullit, die met Feyenoord meer wedstrijden verloor dan won, mag nu gaan vertellen wat andere trainers fout doen. Dezelfde Ruud, die na zijn ontslag furore maakt in de spectaculaire theatershow Het Groot Niet Te Benijden.

2005 werd ook het jaar waarin het jeugdvoetbal massaal omarmd werd. Eerst juichten we voor B-junioren, toen Oranje onder 17 tweede werd op het EK en derde op het WK. Maar het hoogtepunt was het in Nederland gehouden jeugd-WK. Dagelijks werden de jonkies door een giechelbig zonder voetbalintellect op allerlei manieren ondervraagd op BNN en zo werden Kenneth, Ryan, Ron, Hedwiges, Ricky en Quincy nationale knuffelberen. Zoals Ibi en Isi, die later de knuffel-Marokkanen van Eindhoven werden, en dat had nu eens niets te maken met schimmige plantsoenen.

Dan was 2005 ook nog het jaar waarin Heracles Almelo promoveerde en daarmee de eerste eredivisieclub werd die op kunstgras speelt. Het jaar ook waarin monument Sparta weer naar de eredivisie promoveerde. Het jaar waarin Rafael van der Vaart in Duitsland ging voetballen en er daarna nauwelijks meer kwetsende spreekkoren zijn geweest in onze stadions. Waarin José Fortes Rodriguez bedacht dat René Temmink wellicht wel eens aan het syndroom van Down kon lijden, als je goed keek dan. En oh ja, Ajax kocht in 2005 negen spitsen, terwijl zeventien voetballers hun transfervrije vertrek uit Amsterdam aankondigden. Het was een bewogen jaar. En nu met zijn allen, als een welgemikte trap van Henk ten Cate onder het achterwerk van José Mourinho, 2006 in!
www.thuisuiteten.nl
pi_33473496
Leuke column, maar je vermeldt wel erg weinig over AZ. Ook over Lok en het succes van NEC de laatste maanden valt niks te lezen. En wat zou er met Maaskant zijn gebeurd?
God gaf de mens vrijheid en we kunnen dus al met al aannemen dat hij niet verantwoordelijk is voor menselijke misdaden. Alleen hij die de mens heeft geschapen draagt echter de volle verantwoordelijkheid voor de stront.
pi_33473581
Als je alles moet behandelen, moet ie twee keer zo lang worden. En over AZ valt weinig te melden, behalve die uitschakeling. Zijn derde geworden.
www.thuisuiteten.nl
  woensdag 28 december 2005 @ 17:14:20 #105
23186 FrankyMcG
I'd rather have the scar
pi_33475203
Leuke column MM!
[b]It doesn't take a big man to knock somebody down. Just a little courage to lift him off the ground[/b]
pi_33475291
Dank je Franky!

En dingen die men mist mogen zaterdag op de FP als reactie genoemd worden!
www.thuisuiteten.nl
  Trouwste user 2022 woensdag 28 december 2005 @ 18:41:13 #107
7889 tong80
Spleenheup
pi_33477406
Ik mis Co Adriaanse.

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_33508478
Wat valt er over Co Adriaanse te melden dan? Dat ie roemloos uit de CL is geschoten?
www.thuisuiteten.nl
  Trouwste user 2022 donderdag 29 december 2005 @ 18:23:35 #109
7889 tong80
Spleenheup
pi_33512613
Dat ie AZ terug heeft gebracht aan de top.

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_33512678
quote:
Op donderdag 29 december 2005 16:10 schreef methodmich het volgende:
Wat valt er over Co Adriaanse te melden dan? Dat ie roemloos uit de CL is geschoten?
Ja, bijvoorbeeld.
pi_33518812
Leuk overzicht, maar ook ik mis het vleugje Co/AZ.
That's all folks!
pi_33544288
AZ is verwerkt in de dramatische uitschakelingen. Verder wonnen ze in de eerste helft van 2005 zelden, deed Co alleen belachelijke uitspraken en dingen op het eind en doet zijn opvolger het tot nu toe beter. Maar zoals gezegd, je kunt niet alles kwijt.
www.thuisuiteten.nl
pi_33662827
quote:
HET PI-AIR EFFECT

Al sinds zijn vertrek uit Breda stond vast dat Pierre van Hooijdonk ooit terug zou keren bij NAC. Hij is een deel van de mooie historie van de gezellige Brabantse club. De NAC-fans die ik spreek, denken stuk voor stuk met weemoed terug aan de periode aan de Beatrixstraat. Toen was Pierre er ook spits, draaide NAC lekker en was er vooral dat bijzondere avondje NAC, een fenomeen dat zich moeilijk laat vangen in woorden.

Ach ja, nostalgie. Wie hangt er nooit naar het verleden en romantiseert het zonder schaamte? Je eerste liefde, je eerste fiets, je eerste plaat, je eerste voetbalherinneringen. Hoe langer het geleden is, hoe mooier het wordt. Nostalgie groeit met de jaren. Zo ook de reputatie van vertrokken voetballers. Dus toen Pierre, na zijn vele omzwervingen, deze zomer weer thuis kwam in Breda, was dat feest. Natuurlijk, ze waren er, de sceptici. De realisten, die wezen op zijn leeftijd, zijn status als bankzitter bij Fenerbahçe en refereerden aan verloren zoon Michael Mols en diens helletocht in Utrecht. Maar ja, Mols, dat is kappen en draaien en dat gaat niet met kapotte enkels. Pierre was topfit.

De media hielpen een handje en de euforie was groot. Samen met de andere aankopen zou NAC minstens meedoen bovenin. Goed, PSV, Ajax en Feyenoord waren te goed, AZ vermoedelijk ook, maar de rest? Nee toch? Pierre zou gaan meedoen om de topscorerstitel en NAC zou vrolijk vijfde kunnen worden. Had men maar wat meer geluisterd naar de wel degelijk aanwezige kritische NAC-fans.

Want waren die aankopen wel zo geweldig? Goed, Elshot en Van Gessel gratis uit Groningen halen was een knappe actie. Goede eredivisievoetballers, die ook in het team passen. Maar als Gudelj min of meer afgeschreven wordt vanwege zijn leeftijd, is het dan logisch om in Tony Vidmar een speler van vergelijkbare leeftijd te halen? Werkt hard hoor, maar is wel duidelijk over zijn top heen. En zou Zwaanswijk zo veel beter geworden zijn van een jaar Japan? Financieel zeker, maar sportief? Hij repte over een verrijking in zijn leven, zijn periode in Japan. Spelers die op relatief jonge leeftijd al de verrijkingen in hun leven zoeken, zijn doorgaans niet meer geschikt om echt te presteren. Die relativeren alles. Drie keer verliezen? Vervelend, maar ik heb rijst gegeten met stokjes in het land van de Rijzende Zon. Zoiets.

Om over Victor Sikora maar te zwijgen. Dat is zo’n gezellig ventje. Pierre wilde hem er graag bij. Wat hadden ze samen bij Vitesse een lol op de spelersavondjes, als ze Mini en Maxi nadeden. Binnen de lijnen klikte het ook aardig, dus dat zou zo weer gebeuren. Voor het gemak vergaten de beleidsbepalers even dat Sikora bij Ajax flopte en ook in Heerenveen niet overtuigde. Daarnaast vergat men ook nog een fatsoenlijke keeper te halen. Davy Schollen was goedkoop, maar het hele seizoen ervoor had men twijfels over hem. Gevolg is dat nu Arno van Zwam keept. Een ervaren rot, maar in Nederland eigenlijk altijd tegen degradatie gestreden. Als dan de in potentie beste aanvaller, huurling Johan Vonlanthen, niet zo goed ligt bij Pierre, vraag je zo om problemen.

Want de komst van Pierre betekende dat Ton Lokhoff aan moest blijven. Ze zijn dikke vrienden, twee handen op één buik, komen op elkaars verjaardag en kennen zelfs de naam van elkaars huisdieren. Dat is erg gezellig, maar schoot NAC daar veel mee op? Lokhoff was vijftiende geworden, in feite een schandalige prestatie. Bovendien stemde hij in met de wensen van Pierre qua systeem en spelers.

Toch was het werkelijke probleem vooral Pierre zelf. Hij werd vooral tot Pi-Airbag. Veel gebakken lucht in de media, maar op het veld niks presteren. Goed, hij schoot twee vrije trappen binnen. Benutte een verdwaalde penalty. Maar verder? Pierre was in Turkije noodgedwongen een linie gezakt, omdat hij als spits niet beweeglijk genoeg was. Blijkbaar zag hij dit zelfs als een promotie naar de positie van spelverdeler. Pierre als Zidane! Niet zelf schieten, nee, voorbereiden. Balletje terug leggen, Pierre ging voor de assists. Kom op Pierre! Ga nu eens doen waar je goed in bent. Het is niet te verdedigen dat een speler met jouw staat van dienst slechts vijf goals heeft gemaakt. Dat je met jouw lengte vrijwel elk kopduel verliest in plaats van wint. Dat je de spelmaker wilt uithangen in plaats van gewoon in de spits te rommelen. Breda is allang wakker geworden, nu jij nog!

Want het is niet uitgesloten dat Cees Lok, als hij het lef heeft, als frisse coach straks besluit Pierre op de bank te zetten. In het stadion zal men er niet om treuren. Nog mooier zou het echter zijn als Lok er in slaagt om Van Hooijdonk weer te laten voetballen. Dan is die opwinding van afgelopen zomer misschien nog een beetje gerechtvaardigd straks.
www.thuisuiteten.nl
pi_33663382
Mijn complimenten MM, erg goed gedaan
"Geef me een joint", zei de goudvis, "Dan word ik haai"
pi_33671531
Lekker kritisch met leuke uitwijdingen.

Ik weet niet of ik je gedeelte 'veel gebakken lucht, maar op het veld niks presteren' goed interpreteer. Ik zie het zo dat Pierre veel verkondigd heeft maar dat is niet het geval. Als je de media ermee bedoelt dan klopt het, het verwachtingspatroon was ongekend hoog.
That's all folks!
  dinsdag 3 januari 2006 @ 20:46:50 #116
42658 Noca
Voetbalt O+
pi_33672035
Leuke column MM.
Ben benieuwd hoe NAC met Lok gaat lopen. Had ook wel wat hogere verwachtingen en gun het vooral Elshot wel om 1 plaatsje onder de FC te eindigen
  dinsdag 3 januari 2006 @ 21:33:27 #117
26251 Eilanden
Bright Mirror Still Water
pi_33686284
Goeie column, maar het stukje over Zwaanswijk ben ik niet met je eens. Die jongen staat echt goed te voetballen.
- NAC Breda -
pi_33689671
quote:
Bij NAC Breda hebben ze Lokhoff ingeruild voor Lok. Dat scheelt maar een paar letters, dus we kunnen ons dus afvragen of er zoveel gaat veranderen. Ik denk het wel, want Lok lijkt me niet zo’n gezellige vent als zijn voorganger. Het was altijd mooi om Lokhoff met zijn Brabantse tongval en dito voorkomen op televisie commentaar op een zojuist verloren wedstrijd te zien geven. Deed hij dat staande voor de microfoon, dan kon je ervan verzekerd zijn dat hij zijn buik introk, want die is in de loop der jaren behoorlijk uitgedijd. Het zal er wel mee te maken hebben dat Lokhoff vaak tot sluitingstijd op menig terrasje in de Bredase binnenstad aan te treffen was. Een Bourgondische inslag noemen ze dat en eerlijk gezegd hoort dat wel bij een club als NAC. Niet voor niets schenken ze Jupiler bier in het stadion. Lokhoff lustte daar gezien de omvang van zijn buik wel pap van. Dat de spelersgroep met zo’n trainer soms niet vooruit te branden is, moeten we maar voor lief nemen. Hoezo pretenties? Kan NAC kampioen worden dan?
Nu staat er een man voor de spelersgroep met een strak pannetje, iemand die zo te zien alleen maar Spa blauw drinkt. Lok is de naam en gezelligheid is een woord dat in diens woordenboek niet voorkomt. De enige dag in het jaar dat het bij zijn vorige club NEC gezellig is, de traditionele kerstborrel, verpeste hij grondig door volkomen onverwacht een ontslagbrief voor te lezen. De verbouwereerde aanwezigen beten van schrik een stuk uit hun glas. Niemand had de woorden van Lok zien aankomen en tot op heden tast men in het duister omtrent de ware reden. Ik vermoed dat men hem verplicht had een biertje te drinken. Zo iemand komt naar Breda, waar de cafés in de binnenstad talrijk zijn. De zweep zal er over gaan bij de spelers, die gewend waren aan de zalvende aanpak van vadertje Lokhoff. Ze zullen binnen twee weken steen en been klagen en pas dan beseffen hoezeer ze hun vorige trainer in de kou hebben laten staan. Lokhoff, voor wie binnen NAC Breda nog een andere functie gezocht wordt, zal het met tranen in de ogen aanzien. Met de spelers die geconfronteerd gaan worden met de Spartaanse aanpak van Lok, zal hij medelijden hebben, maar in wrok omzien ligt niet in zijn aard. Ze moeten bij NAC Lokhoff maar barman van het spelershome maken, of liever nog van het supportershome. Dan kan ik hem persoonlijk nog eens bedanken voor al die uren die ik van hem op tv genoten heb.
  Trouwste user 2022 woensdag 4 januari 2006 @ 13:59:26 #120
7889 tong80
Spleenheup
pi_33693341
Goeie column MM.

pi_33694068
Ik ben het met je eens MM, hetzelfde gaat op voor Michael Mols.
pi_33698680
quote:
Op woensdag 4 januari 2006 10:15 schreef Ritchie het volgende:
Goeie column, maar het stukje over Zwaanswijk ben ik niet met je eens. Die jongen staat echt goed te voetballen.
Dan ben jij de eerste NAC-supporter die ik dat hoor zeggen geloof ik. Maar dat is niet erg, een column mag tegenstrijdige reacties opleveren.
www.thuisuiteten.nl
pi_33729870
He Tong80 ea, word ik hier helemaal genegeerd?
pi_33734402
Oh, was het een column? Volgende keer graag een titel erbij zetten. Is ie wel van jezelf?
www.thuisuiteten.nl
pi_33734481
quote:
Op donderdag 5 januari 2006 16:57 schreef methodmich het volgende:
Oh, was het een column? Volgende keer graag een titel erbij zetten. Is ie wel van jezelf?
Natuurlijk wastie van mezelf, van wie anders dan?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')