Ik heb met vrienden een server gehuurd, met als oorspronkelijk idee flexibele hosting voor onszelf en dan ben je op die manier niet echt veel duurder uit dan wanneer je elk je eigen domeintje gaat hosten.
Aangezien die server natuurlijk meer capaciteit te bieden heeft dan alleen je eigen site, hebben we afgesproken dat ieder van ons zijn/haar deel van de server zou mogen onderverhuren aan vrienden/kennissen om zo goedkoper uit te zijn.
Nu gaat het echter een beetje rap met de aanmeldingen. Kennelijk wil iedereen wel hosting op maat of ben ik voor mijn vrienden dus veel te goedkoop
![]()
Maar goed, nu heb ik al een paar keer mensen gehad die bij mij een vrij groot hostingpakket willen afnemen en daar ook wel een fatsoenlijk bedrag voor willen betalen.
Allemaal leuk en aardig, maar iets zegt mij dat ik niet zomaar facturen kan gaan uitschrijven, zonder op zijn minst een KvK nummer te hebben.
Wat zal voor zoiets een geschikte bedrijfsconstructie zijn en zijn er handige dingen waar ik op moet letten?
Mijn doel is niet om echt een full-time eigen bedrijfje op te gaan zetten, maar ik sluit het uiteindelijk niet uit. Voorlopig in elk geval een soort van onderzoekje om te kijken wat de mogelijkheden zijn.
Een B.V. Voor zover ik nog weet van mijn middelbare-school-economie is dat je een startkapitaal moet hebben en dat je hoofdelijk aansprakelijk bent wanneer het mis gaat. Nu is dat laatste niet echt een risico, aangezien ik niet zal beginnen met een compleet datacenter uit de grond te stampen, maar hooguit wat maanden huur zal moeten ophoesten. Dat start-kapitaal... dat schijnt 18k te zijn wat je minimaal 1 dag op de rekening moet hebben, klopt dat? Dat valt eventueel wel te regelen. (denk aan ouders die recentelijk een redelijke erfenis hebben binnengekregen en voor 1 dag zou dat moeten kunnen)
Een N.V. zaten wat haken en ogen aan voor zover ik me kan herinneren, maar wat precies, weet ik niet meer. (middelbare school is bijna 10 jaar geleden)
Een stichting. Tot nu toe is er absoluut nog geen winstoogmerk, dus is het prima te omschrijven als stichting-help-vrienden-kennissen-aan-goedkope-hosting
![]()
De vraag is echter wat de eisen zijn voor een stichting en kan ik mezelf zeg maar in dienst nemen en gaat me dat behoorlijk tegenwerken wanneer ik in de toekomst mogelijk een klant krijg die echt uitgebreide hosting wil hebben?
Dan natuurlijk niet in de laatste plaats de belasting.
Hoe zit het daarmee en hoe zijn de regeltjes omtrend het BTW-vrij werken?
Zou ik bijvoorbeeld een deel van de gemaakte kosten van mijn eigen PC kunnen aftrekken en in welke bedrijfsvorm kan dit wel en welke niet?
Wat zijn de vereisten voor een KvK registratie?