abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 2 november 2005 @ 13:11:58 #1
35967 Fusion
Tiki Torches in the Garage
pi_31894269
quote:
“Khubilai Khan and the Fall of the Mongol Hordes”
De ondergang van ’s werelds grootste rijk

De erfenis van Genghis Khan werd binnen één nacht vernietigd. Het was de grootste catastrofe in de maritieme geschiedenis. Khubilai Khan, kleinzoon van Genghis Khan, was vastbesloten om Japan te veroveren: het enige land dat weigerde voor de Mongoolse suprematie te buigen. Hij bouwde een armada van 4.400 schepen, maar in een enkele nacht in augustus van 1281 werd deze overweldigende vloot inclusief de 140.000 soldaten aan boord door de golven verzwolgen. Het grootste verlies aan mensenlevens op zee en een keerpunt in de wereldgeschiedenis. In Khubilai Khan and the fall of the mongol hordes werken archeologen, meteorologen en historici samen om een gebeurtenis te reconstrueren die zeven eeuwen lang in mysterie gehuld is geweest.

Discovery Channel zendt op woensdag 7 december om 21:00 uur de intrigerende historische documentaire Khubilai Khan and the Fall of the Mongol Hordes uit, geheel gewijd aan de grootste militaire catastrofe ooit.

Bijna 700 jaar lang ontbrak van de vloot van Khubilai Khan elk spoor. Alle verklaringen waren pure speculatie, totdat een Japanse visser een zwaar bronzen object vond met gestileerde Mongoolse teksten. De coördinaten van de vondst zijn in de golf van Imari, slechts twee zeemijl van de Japanse kust. Een team van onderwaterarchaeologen onder leiding van duikexpert Kenzo Hayashida van de Kyushu Okinawa Society voor onderwaterarcheologie en James Delgado van het Vancouver Maritime Museum gaan op onderzoek uit. Stap voor stap onthullen ze het verhaal achter de grootste ramp in de militaire geschiedenis.

Al snel vinden ze het wrak van een enorme Mongoolse oorlogsbodem uit 1281. Stuifmeelonderzoek van het anker bevestigt het vermoeden dat de schepen uit het dertiende eeuwse China stammen, het centrum van de scheepsbouw van het Mongoolse rijk. De positie van het anker verraadt bovendien dat het schip in extreem heftige omstandigheden is gezonken.

Kenzo Hayashida en zijn team vinden waardevol bewijsmateriaal van de laatste momenten van de vloot. Stukje bij beetje brengen ze details over de armada aan het licht. Het team vindt verroeste ijzeren zwaarden en helmen, menselijke overblijfselen, intacte granaten van klei en gigantische ankers. We vangen zo een glimp op van de gebeurtenissen van de rampzalige nacht: denkend aan de roemruchte Mongoolse cavalerie zien we een zee die krioelt van de gewapende manschappen en hun duizenden paarden, allen wanhopig strijdend voor hun leven.

Met dit nieuwe bewijsmateriaal in de hand schakelt Hayashida de toonaangevende tyfoonexpert Julian Heming in om na te gaan welke omstandigheden tot de ondergang van de hele vloot kunnen hebben geleid. Een Japanse legende suggereert dat een kamikaze, letterlijk vertaald een ‘goddelijke wind’, de aanvallende armada heeft weggevaagd. Heming’s onderzoek wijst meer in de richting van een supertyfoon.

De volgende stap in het onderzoek is de vraag of Kubilai Khan’s generaals catastrofe niet hadden kunnen vermijden door de tekenen van het weer beter te lezen. Had een ervaren marine de tyfoon niet kunnen ontwijken of zelfs doorstaan? Dr John Kington van de Climatic Research Unit van de University of East-Anglia zet zijn computermodellen in om de omvang, de snelheid, de richting en de ontwikkeling van de tyfoon te berekenen.

Het team duikt nog enkele ongebruikelijke voorwerpen op, die suggereren dat de tyfoon niet de enige spelbreker was die nacht. Waren de Mongolen wellicht het slachtoffer van de incompetentie van de Chinese matrozen? Een briljante analyse van militair historicus Matthew Bennett van de Royal Military Academy in Sandhurst brengt duidelijkheid in de zaak. Ging de vloot ten onder aan een natuurlijke ramp, menselijke fouten of vals spel? Was Khubilai Khan’s beslissing om het lot van zijn legendarische ruiters in handen van Chinese matrozen te leggen een ondoordachte misrekening of had hij simpelweg pech?

Aan Khubilai Khan’s macht kwam een abrupt en spectaculair einde, maar zijn erfenis leeft voort. Morris Rossabi, hoogleraar aan de Columbia University en auteur van ‘Khubilai Khan: His Life and Times’ en David Morgan, hoogleraar geschiedenis aan de universiteit van Wisconsin en auteur van ‘The Mongol Empire and Its Legacy’ schijnen in deze intrigerende documentaire hun licht op enkele van de vele verdiensten van de keizer, die veel meer een vredelievende bouwer dan een plunderende vernietiger was. Khubilai bouwde twee nieuwe steden: Ta Tu, het huidige Beijing en Shang-Tu, de “nieuwe hoofdstad”, in het Westen ook bekend als Xanadu. Hij zette drie miljoen arbeiders aan het werk om het Grote Kanaal te graven. Ook was hij de mecenas voor beeldende kunst, theater en andere artistieke bewegingen binnen zijn volk. Hij plaatste het Mongoolse rijk aan het front van de wereldwijde cultuur. Het belangrijkste van alles was misschien zijn introductie van papiergeld, een uitvinding die de wereld stormenderhand veroverde.

Onderzoek samen met Discovery Channel op woensdag 7 december om 21:00 uur wat er echt gebeurde met de grootste armada alle tijden en krijg een dieper inzicht in de blijvende invloed van het grootste wereldrijk uit de geschiedenis.
Enorm cool. Boeiende documentaire lijkt me dit. Ik zit voor de buis!
  woensdag 2 november 2005 @ 13:15:15 #2
130955 Floripas
Blast from the past
pi_31894358
quote:
Op woensdag 2 november 2005 13:11 schreef Fusion het volgende:

[..]

Enorm cool. Boeiende documentaire lijkt me dit. Ik zit voor de buis!
Is het niet Kublai Khan? Van: "In Xanadu did Kublai Khan a stately pleasure dome decree?"

Inderdaad interessant.
  woensdag 2 november 2005 @ 13:28:34 #3
24492 Flurry
Het was een mooie tijd
pi_31894715
quote:
Op woensdag 2 november 2005 13:15 schreef Floripas het volgende:

[..]

Is het niet Kublai Khan? Van: "In Xanadu did Kublai Khan a stately pleasure dome decree?"

Inderdaad interessant.
cool, daar ken ik de naam van idd... zat 't me al af te vragen

lijkt me interessante docu... even opnemen.
We cross our bridges when we come to them and burn them behind us, with nothing to show for our progress except a memory of the smell of smoke, and a presumption that once our eyes watered.
  woensdag 2 november 2005 @ 14:00:33 #4
13250 Lod
Sapere aude!
pi_31895562
Waar heb je die informatie vandaan?
GNU Terry Pratchett
pi_31895827
quote:
Op woensdag 2 november 2005 13:15 schreef Floripas het volgende:

[..]

Inderdaad interessant.
Die regel ken je waarschijnlijk uit de film Citizen Kane. Met deze zin wordt het rijk van Kane vergeleken met het rijk van Kublai Kahn. Xanadu was het landgoed van Kane. Of het nu Kubilai of Kublai is, die regel heeft met dit bericht niets te maken.

Ziet er verder uit als een machtig mooie documentaire!

[edit] Hiaat in mijn kennis; blijkbaar is de regel oorspronkelijk uit een gedicht uit 1798 van Samuel Coleridge.
  woensdag 2 november 2005 @ 14:15:08 #6
130955 Floripas
Blast from the past
pi_31895980
quote:
Op woensdag 2 november 2005 14:10 schreef filmfreek het volgende:

[..]

Die regel ken je waarschijnlijk uit de film Citizen Kane. Met deze zin wordt het rijk van Kane vergeleken met het rijk van Kublai Kahn. Xanadu was het landgoed van Kane. Of het nu Kubilai of Kublai is, die regel heeft met dit bericht niets te maken.

Ziet er verder uit als een machtig mooie documentaire!

[edit] Hiaat in mijn kennis; blijkbaar is de regel oorspronkelijk uit een gedicht uit 1798 van Samuel Coleridge.
Ik ken hem inderdaad van Sir Coleridge, en Xanadu bestond niet echt, geloof ik. Ik ken de naam van de vorst ook wel, maar ik dacht dat je het anders schreef, dat is alles.
pi_31897565
Het lijkt me best een interessante documentaire (iets dergelijks is een half jaar geleden al op National Geographic uitgezonden), maar de aankondiging bevat nogal wat fouten. Nog afgezien van de anglicismen:

- Er kwam geen einde aan de macht van Khubilai Khan door dit debacle. Vergelijk het met de Perzenoorlogen; wat voor de Grieken een mijlpaal was, was voor de Perzen een vlooienbeet.
- Uit dit persbericht zou je op kunnen maken dat het een volkomen onverwachte gebeurtenis was. Ten eerste was dit de tweede invasie van Japan (de eerste vond in 1274 plaats).Deze werd ook al afgebroken wegens barre weersomstandigheden.
Tijdens de tweede inval ondervonden de samoerai dat de Mongolen tactisch beteter geschoold waren en in het bezit van explosieven. Ook hun bogen waren superieur. Voorafgaand aan de hier behandelde scheepsramp was namelijk een voorhoede geland, die het merendeel van de schermutselingen won maar machteloos stond tegen de forten die de Japanners na 274 gebouwd hadden. De vloot die door de storm vernietigd werd, bevatte de hoofdmacht.
- Of de schepen die ten onder gingen werkelijk ''de befaamde Mongoolse cavalerie'' aan land gingen brengen, is de vraag. De bevolking van China en Korea was beroofd van vele bezittingen en oogstopbrengsten om de invasievloot te onderhouden, en er zaten ook vele Chinese en Koreaanse troepen bij - zoals de gewoonte was van de Mongolen. Dat staat dan weer niet in deze bekendmaking, die overigens in zijn sensationalistische toonzetting een goed voorbeeld is van de reden waarom ik mij niet meer om Discovery Channel bekommer.
pi_31900680
Ik ken Koebilai vooral van Marco Polo.
  woensdag 2 november 2005 @ 16:41:52 #9
13250 Lod
Sapere aude!
pi_31900739
quote:
Op woensdag 2 november 2005 16:39 schreef LodewijkNapoleon het volgende:
Ik ken Koebilai vooral van Marco Polo.
Ik van Triviant met de vraag "aan welk hof van welke Kahn kwam Marco Polo"
GNU Terry Pratchett
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo