Prachtig geïllustreerdquote:Op woensdag 2 november 2005 14:41 schreef Floripas het volgende:
[..]
Och, wat gezellig, haal die liberales er maar weer bij.
Koffie!![]()
Tandpasta!![]()
Scheermesjes!![]()
De lens! (wederom)![]()
Open-harttransplantatie!![]()
Zo'n beetje elk geloof!![]()
De vork!![]()
Bouwkunst!![]()
Sierzijde!![]()
Landbouw!![]()
Da's grappig, elke keer als we het erover hebben dat er wat moet gebeuren begin jij te miepen over discriminatie etcquote:Op woensdag 2 november 2005 10:23 schreef Meki het volgende:
en Nederland doet er niks mee
ze sluiten deze zulke jongens niet op of ze worden niet uitgezet
Nederland slaapt lekker door
Beweer ik dat niet-Westerse landen niets hebben bijgedragen aan de menselijke kennis? Natuurlijk is dat het geval. Ten eerste kun je je afvragen of wij, afstammelingen van de Germanen uit de Noord Europese regenwouden, aanspraak kunnen maken op ''de klassieke oudheid'' en ''Europa''.quote:Op woensdag 2 november 2005 14:57 schreef Floripas het volgende:
[..]
Het is een gezellig verhaal, jij altijd weer met je Ibn Rushd en dat de islam zogenaamd niks kan. Als je zegt dat kalifaten nu de vrije wetenschap onderdrukken, oké. Dat je zegt dat een te animeus geloof je wetenschappelijk denken kan blokkeren, oké.
Maar je moet niet gaan liegen over de niet-westerse verworvenheden.
Dat had je in feite ook met het Westen in de middeleeuwen; enorme repressie door de kerk voor alles betreffende nieuwe en daarmee afwijkende kennis. We noemen het niet voor niks de "donkere eeuwen". Kijk maar naar Galileo Galilei die stelde dat de zon in het midden van ons zonnestelsel staat (heliocentrische theorie). Oeiii, daar kreeg hij problemen meequote:Op woensdag 2 november 2005 14:45 schreef Godslasteraar het volgende:
[..]
De islamitische wereld is altijd goed geweest in het overnemen van kennis uit andere culturen, uit de oudheid, uit India en tegenwoordig uit het Westen. Wat de grote wetenschappers heten te zijn in de geschiedenis van het islamitische Midden Oosten waren vooral commentatoren. Mensen als Averroes Khwarizmi en Avicenna. En ook deze mensen leefden onder een constante dreiging. Averroes was bv een geneesheer in dienst van een kalief, en ontleende daar bescherming aan. Net als overigens Avicenna. En ook Averroes viel uiteindelijk in ongenade, werd gevangen genomen en verbracht zijn laatste jaren in ballingschap. Na zijn dood zijn veel van zijn werken vernietigd door de Mohammed B's van de 12e eeuw.
En dát is het beeld wat je telkens weer ziet. Een extreem intolerante omgeving voor wetenschappers en filosofen, en daardoor een ontstellend gebrek aan originaltiteit. Een fenomeen wat ook Averroes bekritiseerde door te stellen dat moslims ''niet in staat zijn buiten de islam te weten''.
Al met al is wat de islamitische wereld heeft voortgebracht verontrustend mager. Dat wordt gecompenseert door een heel stelsel van sprookjes de wereld in te helpen en critici daarvan verdacht te maken. Niet intrappen dus
Oei oei, pas op dat Johan dit niet zietquote:Op woensdag 2 november 2005 15:30 schreef Demophon het volgende:
[..]
Dat had je in feite ook in het Westen in de middeleeuwen,
Het is inderdaad ironisch dat het Westen profiteerde van de vertalingen die in de islamitische wereld gemaakt zijn van veel klassieke werken. Ik ben trouwens benieuwd wat er allemaal bewaard is gebleven dankzij die vertalingen. Naar ik meen waren moslims in het geheel niet geïnteresseerd in bv. historische werken. Jammer genoeg.quote:enorme repressie door de kerk voor alles wat betreffende nieuwe en daarmee afwijkende kennis. We noemen het niet voor niks de donkere eeuwen. Kijk maar naar Galileo Galilei die stelde dat de zon in het midden van ons zonnestelsel staat (heliocentrische theorie). Oeiii, daar kreeg hij problemen mee
Gelukkig kwam er de Renaissance overheenwaardoor we nu niet meer in dat soort achterijke eeuwen leven (trouwens dankzij de Arabische wereld die de kennis van de klassieke wereld vertaalden waardoor deze bewaard bleef). Gek genoeg is het in de Islamitische wereld wat betreft wetenschap al heel vroeg alleen maar achteruit gegaan
![]()
Op het einde van het boek vraagt Copernicus aan Faust wie nu volgens hem de bibliotheek van Alexandrië in de as heeft gelegd. Daarop antwoordt zijn vriend: ‘Het vuur, Nicolaus, gewoon het vuur’. Echte vlammen hebben inderdaad de boeken vernietigd, maar het is het vuur van het fanatisme dat de brand heeft aangestoken.quote:Op woensdag 2 november 2005 14:01 schreef DarkDancer het volgende:
[..]
waren het geen moslim hordes die vroegah complete bibliotheken en wetenschap centra in het midden-oosten vernietigden![]()
http://www.liberales.be/cgi-bin/showframe.pl?boek&luminet
Wat nu nog te boek staat als ''donkere eeuwen'', is een zeer schamel gedeelte van de Middeleeuwen. ''Donkere eeuwen'' als scheldwoord voor de gehele periode stamt van Petrarca en is al lang afgeschaft.quote:Op woensdag 2 november 2005 15:30 schreef Demophon het volgende:
[..]
Dat had je in feite ook met het Westen in de middeleeuwen; enorme repressie door de kerk voor alles betreffende nieuwe en daarmee afwijkende kennis. We noemen het niet voor niks de "donkere eeuwen".
Dit is natuurlijk onzin. Galileo kreeg het met de kerk aan de stok omdat zijn denkbeelden vloekten met o.a. het Aristotelisch-Ptolemaeisch wereldbeeld, wat nu juist een voorbeeld was van het vervlechten van oude kennis met Christelijk geloof. Dit was de eerste maal dat de Kerk zich uitdrukkelijk verbond aan een bepaald gedachtengoed. Galileo maakte het zich bovendien moeilijk door de Paus op de hak te nemen. Tot aan het proces van Galileo was de Kerk de hoeder van kennis en wetenschap in Europa. De ''Renaissance'' is grotendeels een mythe.quote:Kijk maar naar Galileo Galilei die stelde dat de zon in het midden van ons zonnestelsel staat (heliocentrische theorie). Oeiii, daar kreeg hij problemen mee
Gelukkig kwam er de Renaissance overheenwaardoor we nu niet meer in dat soort achterlijke eeuwen leven
Dat valt inderdaad niet genoeg te waarderen, maar datzelfde proces was in Europa ook al gaande (de Carolingische Renaissance, Northumbria).quote:(trouwens ook dankzij de Arabische wereld die de kennis van de klassieke wereld vertaalden waardoor deze bewaard bleef)
De islam kent geen kerk of een vergelijkbare organisatie. Het beeld wat ik heb gekregen is dat van een cultuur waarin het de mensen zelf zijn, de massa, die niets ''buiten de islam willen weten''.quote:Op woensdag 2 november 2005 15:30 schreef Demophon het volgende:
[..]
Dat had je in feite ook met het Westen in de middeleeuwen; enorme repressie door de kerk voor alles betreffende nieuwe en daarmee afwijkende kennis................
Klopt, in de middeleeuwen werd de religie door de bovenste lagen uitgevoerd. Gezien het gewone volk niet eens de bijbel (mocht) kon lezen werden zij totaal dom gehouden. Dat deze mensen dan ook verleid werden door de kruistochten vind ik daarom niet te vergelijken met de heilige oorlogen van de moslims. Deze werden direct geinspireerd door hun profeet, het volk dat meeliep met de kruistochten had geen directe link met Jezus of wie dan ook. Ze werden voor het karretje van de Paus en zijn verdorven kerk-instituut gespannen.quote:Op woensdag 2 november 2005 16:01 schreef Godslasteraar het volgende:
[..]
De islam kent geen kerk of een vergelijkbare organisatie. Het beeld wat ik heb gekregen is dat van een cultuur waarin het de mensen zelf zijn, de massa, die niets ''buiten de islam willen weten''.
Het waren die kaliefs die Averroes en Avicenna beschermden tegen het gewone volk die extreem vijandig stonden ten opzichte van vrijdenkers.
In Europa kon het de gewone man een zorg zijn wat een ''da Vinci'' uitspookte. Die gewone man had net zo min behoefte aan repressie door een kerkorganisatie als da Vinci dat had.
Er zijn genoeg dagboeken bewaard gebleven van dorpspriesters die uitermate gefrustreerd waren over de volstrekte desinteresse van de dorpelingen wat betreft de officiële religie. Er zijn ook verslagen bewaard gebleven van de vervolgingen van de Katharen in Frankrijk in de middeleeuwen waar mensen ondervraagd werden waarvan bleek dat ze nog nooit van Jezus gehoord hadden, en verder ook nauwelijks geïnteresseerd waren in het christendom, ze waren er hoogstens bang voor.
Van zijn sie: http://www.arabistjansen.nlquote:Op woensdag 2 november 2005 16:09 schreef Pracissor het volgende:
.......
BTW: had jij dat stukje van die arabist van zijn site of ergens anders vandaan? Vond het een interessant stuk.
Ik begrijp niet dat je aan de ene kant zo getuigt van de inzicht en aan de andere kant zo blind ben.quote:Op woensdag 2 november 2005 14:55 schreef SCH het volgende:
Maar goed: zullen we het er nog eens over hebben waarom deze mensen radicaliseren, waarom dat tegenwoordig zoveel sneller gaat en hoe lang die radicale periode duurt???
Ik heb er hier iets over geschreven:
Brief aan Mohammed B.
Mooie brief.quote:Op woensdag 2 november 2005 14:55 schreef SCH het volgende:
Maar goed: zullen we het er nog eens over hebben waarom deze mensen radicaliseren, waarom dat tegenwoordig zoveel sneller gaat en hoe lang die radicale periode duurt???
Ik heb er hier iets over geschreven:
Brief aan Mohammed B.
Ja man, een echte Friese volbloed.quote:
quote:Ik had verwacht dat je Joesoef, Ahmed, Mohammed, Ibrahim, Ali, Yilmaz of Abdullah zou heten.
Dank voor het compliment en dat van dat inzicht klopt maar die blindheid?quote:Op woensdag 2 november 2005 17:27 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Ik begrijp niet dat je aan de ene kant zo getuigt van de inzicht en aan de andere kant zo blind ben.
Mooie column.
Ai ... dan moet het leven buiten de provincie je nu wel zwaar vallen. Weg uit het veilige 'Heitelân'....quote:Ja man, een echte Friese volbloed.
dat lijkt me een goed plan. bring it on. iedereen kan laffe aanslagen doen. vraag rijst dan wel of we een nieuwe beeldenstorm willen hebben, omdat niet iedereen genuanceerd blijft.quote:Op woensdag 2 november 2005 18:59 schreef Idiosincrasico het volgende:
Laat ze hun Jihad nou eindelijk eens openlijk op straat uitvechten. Niet geniepig een kritische columnist omleggen, maar gewoon een echte strijd voeren. Ik zie niet in waarom dit soort jongeren het verdienen een plaats te hebben in onze maatschappij. Dus ... ga eindelijk eens een strijd voeren en zorg dat we eindelijk eens echt kanonnenvoer hebben.
Dit soort misbakels gooien de toekomst van welwillende moslims te grabbel.
Woon al 20 jaar buiten Friesland en het is absoluut niet zwaar hoor - ik maak trouwens bezwaar tegen de suggestie dat je in de provincie niet geconfronteerd zou worden met andere culturen. Ik woonde in 1975 al in een heel multiculti buurt.quote:Op woensdag 2 november 2005 19:02 schreef Idiosincrasico het volgende:
[..]
Ai ... dan moet het leven buiten de provincie je nu wel zwaar vallen. Weg uit het veilige 'Heitelân'....
quote:Op woensdag 2 november 2005 13:30 schreef von_manstein het volgende:
Wordt tijd dat de Paus "De Orde der Tempeliers" weer in het leven gaat roepen
Moslimstrijders zijn niet zo goed in open battle tactics. (loop de geschiedenis maar naar en kijk maar in Iraq Golf oorlog 1 en 2)quote:Op woensdag 2 november 2005 18:59 schreef Idiosincrasico het volgende:
Laat ze hun Jihad nou eindelijk eens openlijk op straat uitvechten. Niet geniepig een kritische columnist omleggen, maar gewoon een echte strijd voeren. Ik zie niet in waarom dit soort jongeren het verdienen een plaats te hebben in onze maatschappij. Dus ... ga eindelijk eens een strijd voeren en zorg dat we eindelijk eens echt kanonnenvoer hebben.
Dit soort misbakels gooien de toekomst van welwillende moslims te grabbel.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |