abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_31873849
Ik ga straks samenwonen met mijn vriend. Nu vraag ik me af of ik een samenlevingscontract moet afsluiten. HEeft iemand er verstand van. (er is ook een kindje op komst, misschien van belang)
  dinsdag 1 november 2005 @ 18:59:53 #2
1316 PLAE@
Founded by fuckers
pi_31873873
Ik wacht op antwoord van de admins....

feedback is voor opmerkingen/vragen etc over fok niet over allerlei andere dingen, vermoedelijk zal je je topic straks terug kunnen vinden in het werk, recht etc forum
  dinsdag 1 november 2005 @ 19:02:19 #4
65762 ozzyat105
rock&roll high school
pi_31873946
quote:
Op dinsdag 1 november 2005 18:59 schreef partychickie het volgende:
Ik ga straks samenwonen met mijn vriend. Nu vraag ik me af of ik een samenlevingscontract moet afsluiten. HEeft iemand er verstand van. (er is ook een kindje op komst, misschien van belang)
Je moet niks maar als jullie ooit uit mekaar mochten gaan heb je alleen recht op partner alimentatie
als dat in je samenlevingscontract is opgenomen!
Maar misschien gaat je vriend wel thuis zitten en heb jij een hele goede baan!?
Dan heb je het niet echt nodig....
reach out and touch faith
pi_31873977
Nee voorlopig is het nog andersom, tot ik ben bevallen en weer werk kan vinden.
pi_31874009
Nee het is niet verplicht,alleen wat er al gezegd werd, als je lateruit elkaar gaat, kan je nergens op terugvallen.In een Samenlevingscontract kan je alles laten opnemen.,
pi_31874038
O, dit topic is niet van RobbieRicardo
pi_31874120
Ik heb het toen gedaan ivm een levensverzekering die alleen uit zou keren als wij of getrouwd waren of een samenlevingscontract hadden.

Verder was er voor ons geen enkele reden.
Men occasionally stumble over the truth, but most of them pick themselves up and hurry off as if nothing ever happened.
Sir Winston Churchill
pi_31874225
quote:
Op dinsdag 1 november 2005 19:08 schreef Mirage het volgende:
Ik heb het toen gedaan ivm een levensverzekering die alleen uit zou keren als wij of getrouwd waren of een samenlevingscontract hadden.

Verder was er voor ons geen enkele reden.
Je zou dan waarschijnlijk wel geld ontvangen alleen zou dat dan naar je erfgenamen gaan.... je ouders, broers, zusters etc. Maar nu je natuurlijk een samenlevingscontract hebt gaat alles naar je partner.
Rot signature
pi_31874226
Een heel ander verhaal, wat je kindje betreft.

Je bent je er bewust van dat je partner het kindje niet kan aangeven nadat het geboren is tenzij jij tijdens je zwangerschap nog met hem mee gaat naar het stadhuis/gemeentehuis om je handtekening te zetten ?
Hij moet het kindje erkennen tijdens de zwangerschap en jij moet hievoor tekenen (anders mag hij dat niet). Dit heeft nog niets met zeggenschap te maken. Hij is dan gewoon de vader, einde verhaal.

Willen jullie ook de zeggenschap gezamelijk, dan zullen jullie nà de geboorte met een bewijs van goed gedrag naar de kantonrechter moeten en dan kunnen jullie ook dit aanvragen.

Zwart wit gezegd, doe je dit laatste niet, dan heeft hij niets te vertellen over het kind.
Men occasionally stumble over the truth, but most of them pick themselves up and hurry off as if nothing ever happened.
Sir Winston Churchill
pi_31874232
JA ik vind het moeilijk. Ik vind het wel prettiger als alles vast ligt, maar weet niet of het uitmaakt voor de baby. Het kost alleen nog wat en dat geld kunnen we op moment wel beter gebruiken.
pi_31874322
quote:
Op dinsdag 1 november 2005 19:12 schreef rieski het volgende:

[..]

Je zou dan waarschijnlijk wel geld ontvangen alleen zou dat dan naar je erfgenamen gaan.... je ouders, broers, zusters etc. Maar nu je natuurlijk een samenlevingscontract hebt gaat alles naar je partner.
En dat is toch best belangrijk, want de vaste lasten zijn berekend op 2 mensen.
(b.v. als je een huis hebt gekocht)
Sir Winston Churchill
pi_31874425
quote:
Op dinsdag 1 november 2005 19:12 schreef Mirage het volgende:

Zwart wit gezegd, doe je dit laatste niet, dan heeft hij niets te vertellen over het kind.
Dus zwart wit gezien zou je dus alimentatie moeten betalen als partner zijnde maar verder geen recht hebben om het kind bijvoorbeeld te zien?

weet je dat zeker? klinkt namelijk nogal 1 kant op...
Rot signature
pi_31874465
quote:
Op dinsdag 1 november 2005 19:12 schreef Mirage het volgende:
Een heel ander verhaal, wat je kindje betreft.

Je bent je er bewust van dat je partner het kindje niet kan aangeven nadat het geboren is tenzij jij tijdens je zwangerschap nog met hem mee gaat naar het stadhuis/gemeentehuis om je handtekening te zetten ?
Hij moet het kindje erkennen tijdens de zwangerschap en jij moet hievoor tekenen (anders mag hij dat niet). Dit heeft nog niets met zeggenschap te maken. Hij is dan gewoon de vader, einde verhaal.

Willen jullie ook de zeggenschap gezamelijk, dan zullen jullie nà de geboorte met een bewijs van goed gedrag naar de kantonrechter moeten en dan kunnen jullie ook dit aanvragen.

Zie de tekst nu pas. JA ik weet wel dat dat bij gemeente huis moet, maar als hij rechten wil over de baby dan moeten we dus nog meer? Enw at als we dan een samenlevingscontract hebben?

We gaan het trouwens voorlopig eerst doen met een huurhuis.
pi_31874545
quote:
Op dinsdag 1 november 2005 19:12 schreef partychickie het volgende:
JA ik vind het moeilijk. Ik vind het wel prettiger als alles vast ligt, maar weet niet of het uitmaakt voor de baby. Het kost alleen nog wat en dat geld kunnen we op moment wel beter gebruiken.
Bedoel je nou het samenlevingscontract of de erkenning of zeggenschap ?

en wil je dat het kind de naam van de vader krijgt of die van jou ?
(vadersnaam kan alleen als jij je handtekening zet tijdens de zwangerschap. Erkenning kost geen fluit)

Samenlevingscontract, tsja waar dnek jij dat je het eventueel voor nodig hebt ?
Is denk ik alleen nodig als één van beiden veel geld of schulden heeft en jullie dat strikt gescheiden willen houden. Of zoals ik hierboven aangaf ivm een verzekering oid. ( standaard samenlevingscontract waar niets instaat behalve dat jullie beide een evenredig deel in de relatie/huishouding beloven te stoppen kan je voor 150 euro hebben)
)
Sir Winston Churchill
pi_31874737
Bedoel samenlevingscontract. Ik zag die tekst van jou pas later. Hij heeft wel een lening idd en die wil ik niet overnemen of de baby. Ik las dat het ongeveer 300 euro kost.

Het ligt aan de vader zelf of hij wil dat de baby zijn achternaam krijgt. Ik heb hem gezegd dta we dat bij gemeentehuis moeten aanvragen, maar blijf er niet mee bezig. Maar ik dacht dat al s je naar het gemeentehuis gaat daarvoor dat hij dan ook automatisch zeggenschap krijgt.
pi_31874832
quote:
Op dinsdag 1 november 2005 19:18 schreef rieski het volgende:

[..]

Dus zwart wit gezien zou je dus alimentatie moeten betalen als partner zijnde maar verder geen recht hebben om het kind bijvoorbeeld te zien?

weet je dat zeker? klinkt namelijk nogal 1 kant op...
Jup.
En die allimentatie komt ook niet uit de lucht vallen hoor. (helemaal niet als vader het kind niet erkent heeft en hij bv ontkent pa te zijn )

En wat de zeggenschap betreft.
zeker weten.
Ik heb ongehuwd samengewoond. wij kregen een kindje, hij heeft het erkent, wij zijn uit elkaar gegaan. Maar hij heeft helemaal geen zeggenschap.

Hij heeft wel een omgangsregeling, maar dat is niet op basis van zijn biologische vaderschap, dat is op basis van "langer dan 1 jaar samen voor het kind gezorgd te hebben" ---> binding.
Dat zou iedereen aan kunnen vragen. Zelfs als ik met een vrouw zou samenleven, wij samen dagelijks voor een kind zorgen en ik of zij met het kind weg zou gaan. De ander kan dan ook recht op omgang aanvragen.

Eenhoofdig gezag, uitgeoefend door mij.
En nu ik getrouwd ben met een andere man, daar inmiddels bijna 2 kindjes mee heb gekregen is het zelfs zo dat híj de zeggenschap over het kind krijgt. ( dat moet je aanvragen, maar is als je aan een aantal voorwaarden voldoet vanzelfsprekend. Dus meer een formaliteit.)
Mijn huidige man is dan zowel de wettelijke vader (gezag) als de sociale vader ( verzoger)
mijn ex is puur de biologische vader.
(maar heeft met goedvinden van mij wel een omgangsregeling)
Sir Winston Churchill
pi_31874870
quote:
Op dinsdag 1 november 2005 19:19 schreef partychickie het volgende:

[..]

Zie de tekst nu pas. JA ik weet wel dat dat bij gemeente huis moet, maar als hij rechten wil over de baby dan moeten we dus nog meer? Enw at als we dan een samenlevingscontract hebben?
dan nog zouden jullie naar de kantonrechter moeten om het gezag tweehoofdig te maken.
quote:
We gaan het trouwens voorlopig eerst doen met een huurhuis.
Sir Winston Churchill
pi_31874890
Dat wist ik dus niet, wel goed om te weten!
  woensdag 2 november 2005 @ 13:55:42 #20
41913 Marialice
beetje gek en is er trots op
pi_31895427
Je kunt ook onderling een contract opstellen (niet via een notaris) als je er geen geld aan uit wilt geven. Dan staan in ieder geval jullie onderlinge afspraken duidelijk op papier. Het is dan wel wat minder officieel, maar schept al wel wat duidelijkheid. Wat het voor de rechtsgeldigheid betekent weet ik trouwens niet precies, iemand anders misschien?
"I can't explain myself, Sir," said Alice, "'cause I'm not myself, you see"
  donderdag 3 november 2005 @ 10:35:54 #21
112386 avotar
P0werd by Black Coffee
pi_31921671
tvp!
"Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD
"Dear life, when I asked whether or not my day could get any worse, it was meant as a rethorical question, not a challenge!"
pi_31922628
Volgens mij kun je niks met een onoficieel contract. Mochten er later problemen komen, dan zal de rechter dat ding buiten beschouwing laten vermoed ik.

Een samenlevings contract lijkt me erg belangrijk om te nemen. Stel voor dat de relatie mis loopt, dan wil je niet zomaar het huis uit worden gezet. (Ik weet niet van wie het huis is, en of het een huur of koopwoning is). Schulden neem je niet over, tenzij je dat zou laten opnemen in het contract. In principe kun je zelf bepalen wat daar in komt te staan.

Ook wellicht belangrijk, is het opstellen van een testament. Mocht je partner komen te overlijden, dan kun je helemaal niks van hem krijgen. Met een testament kun je er voor zorgen dat jij geld van zijn werkgever krijgt (weduwepensioen is dat toch?)

Ik zou zeggen, bel met een notaris, en laat je voorlichten door hun. Ja het kost inderdaad wel wat, maar beter regel je het nu, dan dat je straks echt goed in de problemen zit mocht er iets gebeuren. (Mijn samenlevingscontract kostte 350 euro )
pi_31922644
Eén woord: notaris.
Mensen die klagen over de kosten van kennis zouden eens stil moeten staan bij de kosten van domheid.
  donderdag 3 november 2005 @ 11:47:17 #24
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_31923330
quote:
Op donderdag 3 november 2005 11:17 schreef zatoichi het volgende:
Volgens mij kun je niks met een onoficieel contract. Mochten er later problemen komen, dan zal de rechter dat ding buiten beschouwing laten vermoed ik.
Echt wel!
Elk contract dat jij tekent samen met iemand is rechtsgeldig TENZIJ er andere contracten dan wel wetten zijn die bepalingen in zo'n contract nietig maken.

Het voordeel van naar een notaris gaan is dat er vaak aan een samenlevingscontract ook een testament hangt en een regeling mbt erfrecht etc.

En de vraag is of pensioenfondsen een eigen contract accepteren als officieel bewijs van 'samenwonen'. En dat is toch wel iets dat je wel wil. Dat mocht er iets met een van de 2 gebeuren dat er voor de ander gezorgd word.
pi_31923612
Geregistreerd partnerschap niets voor jullie? Kan op 1 dag en bepaalde tijd in de week gratis bij jullie gemeente. De andere dagen zul je hiervoor wel moeten betalen.

Kost dus niets + alles wordt geregeld.

Kosten voor een samenlevingscontract verschillen per notariskantoor (zie www.degoedkoopstenotaris.nl). Hier bovenop komen nog een keer de kosten voor een testament, mochten jullie dit willen.

Ik raad je zeker aan om wel iets te regelen, hetzij een samenlevingscontract, hetzij een andere overeenkomst. Dit om problemen te voorkomen, mochten jullie uit elkaar gaan. Plus dat je belastingvoordeel hebt want nu zijn jullie nog geen fiscale parters. Ook als je komt te overlijden (of hij) dan gaat dit niet naar de langstlevende partner zonder enige overeenkomst.
Trotse mamma :)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')