Je moet niks maar als jullie ooit uit mekaar mochten gaan heb je alleen recht op partner alimentatiequote:Op dinsdag 1 november 2005 18:59 schreef partychickie het volgende:
Ik ga straks samenwonen met mijn vriend. Nu vraag ik me af of ik een samenlevingscontract moet afsluiten. HEeft iemand er verstand van. (er is ook een kindje op komst, misschien van belang)
Je zou dan waarschijnlijk wel geld ontvangen alleen zou dat dan naar je erfgenamen gaan.... je ouders, broers, zusters etc. Maar nu je natuurlijk een samenlevingscontract hebt gaat alles naar je partner.quote:Op dinsdag 1 november 2005 19:08 schreef Mirage het volgende:
Ik heb het toen gedaan ivm een levensverzekering die alleen uit zou keren als wij of getrouwd waren of een samenlevingscontract hadden.
Verder was er voor ons geen enkele reden.
En dat is toch best belangrijk, want de vaste lasten zijn berekend op 2 mensen.quote:Op dinsdag 1 november 2005 19:12 schreef rieski het volgende:
[..]
Je zou dan waarschijnlijk wel geld ontvangen alleen zou dat dan naar je erfgenamen gaan.... je ouders, broers, zusters etc. Maar nu je natuurlijk een samenlevingscontract hebt gaat alles naar je partner.
Dus zwart wit gezien zou je dus alimentatie moeten betalen als partner zijnde maar verder geen recht hebben om het kind bijvoorbeeld te zien?quote:Op dinsdag 1 november 2005 19:12 schreef Mirage het volgende:
Zwart wit gezegd, doe je dit laatste niet, dan heeft hij niets te vertellen over het kind.
Zie de tekst nu pas. JA ik weet wel dat dat bij gemeente huis moet, maar als hij rechten wil over de baby dan moeten we dus nog meer? Enw at als we dan een samenlevingscontract hebben?quote:Op dinsdag 1 november 2005 19:12 schreef Mirage het volgende:
Een heel ander verhaal, wat je kindje betreft.
Je bent je er bewust van dat je partner het kindje niet kan aangeven nadat het geboren is tenzij jij tijdens je zwangerschap nog met hem mee gaat naar het stadhuis/gemeentehuis om je handtekening te zetten ?
Hij moet het kindje erkennen tijdens de zwangerschap en jij moet hievoor tekenen (anders mag hij dat niet). Dit heeft nog niets met zeggenschap te maken. Hij is dan gewoon de vader, einde verhaal.
Willen jullie ook de zeggenschap gezamelijk, dan zullen jullie nà de geboorte met een bewijs van goed gedrag naar de kantonrechter moeten en dan kunnen jullie ook dit aanvragen.
Zwart wit gezegd, doe je dit laatste niet, dan heeft hij niets te vertellen over het kind.
Bedoel je nou het samenlevingscontract of de erkenning of zeggenschap ?quote:Op dinsdag 1 november 2005 19:12 schreef partychickie het volgende:
JA ik vind het moeilijk. Ik vind het wel prettiger als alles vast ligt, maar weet niet of het uitmaakt voor de baby. Het kost alleen nog wat en dat geld kunnen we op moment wel beter gebruiken.
Jup.quote:Op dinsdag 1 november 2005 19:18 schreef rieski het volgende:
[..]
Dus zwart wit gezien zou je dus alimentatie moeten betalen als partner zijnde maar verder geen recht hebben om het kind bijvoorbeeld te zien?
weet je dat zeker? klinkt namelijk nogal 1 kant op...
dan nog zouden jullie naar de kantonrechter moeten om het gezag tweehoofdig te maken.quote:Op dinsdag 1 november 2005 19:19 schreef partychickie het volgende:
[..]
Zie de tekst nu pas. JA ik weet wel dat dat bij gemeente huis moet, maar als hij rechten wil over de baby dan moeten we dus nog meer? Enw at als we dan een samenlevingscontract hebben?
quote:We gaan het trouwens voorlopig eerst doen met een huurhuis.
Echt wel!quote:Op donderdag 3 november 2005 11:17 schreef zatoichi het volgende:
Volgens mij kun je niks met een onoficieel contract. Mochten er later problemen komen, dan zal de rechter dat ding buiten beschouwing laten vermoed ik.
Dat is waarschijnlijk excl. testament? Dat is namelijk ook wel aan te raden als je niet getrouwd bent. Maar een notaris kan je daar inderdaad alles over vertellenquote:Op donderdag 3 november 2005 13:52 schreef partychickie het volgende:
Ik heb wel al kosten opgevraagd voopr zo contract. Mij zou dat 267 nog wat cent kosten.
Ik denk dat ik me gewoon een keer bij de notaris moet laten voorlichten over wat het voor ons voor voordelen kan geven.
Ik zat ook aan geregistreerd partnerschap te denken, maar zie dat het hier al gezegd is.quote:Op donderdag 3 november 2005 11:57 schreef Faithz het volgende:
Geregistreerd partnerschap niets voor jullie? Kan op 1 dag en bepaalde tijd in de week gratis bij jullie gemeente. De andere dagen zul je hiervoor wel moeten betalen.
Kost dus niets + alles wordt geregeld.
Jij let goed opquote:Op donderdag 3 november 2005 14:38 schreef Faat het volgende:
[..]
Ik zat ook aan geregistreerd partnerschap te denken, maar zie dat het hier al gezegd is.
Hier in Haarlem kun je op dinsdagochtend en op donderdagochtend vòòr 9 uur gratis terecht,
maar ongetwijfeld zal dit per gemeente verschillen.
Alleen let wel even op, geregistreerd partnerschap geeft dezelfde rechten en plichten als trouwen. Dat betekent dus wel degelijk dat jij ook mede-verantwoordelijk bent voor die schuld van je vriend.
Verder is het toch wel de goedkoopste oplossing van alles. Enige kosten die je hebt zijn de uittreksels uit het geboorteregister. Volgens mij een eurootje of 7 per persoon.
Behalve als ze plus dat samenlevingscontract nog een testament wil, dan zijn de kosten weer hogerquote:Op vrijdag 4 november 2005 09:11 schreef Brighteyes het volgende:
Dat wel of niet overnemen van schulden kan je laten beschrijven in de huwelijkse voorwaarden (of partnerschaps voorwaarden).
Maar goed, ook die moeten bij een notaris vastgelegd worden, dus heb je dezelfde kosten ongeveer als bij een samenlevingscontract.
testament lijkt mij zoals ik het zie niet echt nodig.quote:Op vrijdag 4 november 2005 10:43 schreef Faithz het volgende:
[..]
Behalve als ze plus dat samenlevingscontract nog een testament wil, dan zijn de kosten weer hoger
Testament is wel nodig als je wilt regelen wat er gebeurt als je beiden komt te overlijden. Je zal maar samen in een auto-ongeluk terecht komen... Het is in Nederland zo geregeld dat als jij een minuut later overlijdt dan je partner, jouw familie alles erft. Bij een minderjarig kind zal het weer iets anders liggen met erfrecht, maar dan wil je misschien wel graag geregeld hebben wie mag beslissen wat er met je kind gebeurt als jullie beiden omkomen. Het lijkt misschien onwaarschijnlijk dat het zal gebeuren, maar je zal maar net 'de loterij' winnen.quote:Op vrijdag 4 november 2005 12:02 schreef Mirage het volgende:
testament lijkt mij zoals ik het zie niet echt nodig.
Er is geen mega kapitaal, er is één partner en één kind.
Als de vader officieel ook vader is èn je woont samen, dan gaat je nalatenschap automatisch door naar je kind/partner toch ? En eventuele verzekeringen (levens b.v.) daar kan je aangeven wíe de "som" krijgt als jij sterft. (partner = meestal vragen ze dan een minimaal samenlevingscontract en anders je kind..... waar moeders de zaken van onder haar beheer heeft tot het x jaar oud is).
Die kans van de loterij is aardig klein, doen we toch niet aan meequote:Op vrijdag 4 november 2005 12:08 schreef Meiske78 het volgende:
[..]
Testament is wel nodig als je wilt regelen wat er gebeurt als je beiden komt te overlijden. Je zal maar samen in een auto-ongeluk terecht komen... Het is in Nederland zo geregeld dat als jij een minuut later overlijdt dan je partner, jouw familie alles erft. Bij een minderjarig kind zal het weer iets anders liggen met erfrecht, maar dan wil je misschien wel graag geregeld hebben wie mag beslissen wat er met je kind gebeurt als jullie beiden omkomen. Het lijkt misschien onwaarschijnlijk dat het zal gebeuren, maar je zal maar net 'de loterij' winnen.
Het is zelfs zo dat als de vader van je kindje echt zijn zaakjes niet regelt ( dus met je mee gaat om het kind te erkennen tijdens de zwangerschap en b.v. naderhand meegaat naar het kantongerecht om zeggenschap aan te vragen) en alleen JIJ sterft, dan zou jouw familie het kind op kunnen eisen of het zou zelfs in eerste instantie naar een tehuis of waar dan ook ondergebracht kunnen worden tot de boel geregeld/uitgezocht is als men het niet eens wordt.quote:Op vrijdag 4 november 2005 13:43 schreef partychickie het volgende:
[..]
Die kans van de loterij is aardig klein, doen we toch niet aan mee. Waar mijnkindje heen gaat als wij dood zijn vind ik wel belangrijk. Maar dan moet je wel iemand hebben die het dan wil opvoeden. Gelukkig willen mijn ouders dat in elk geval doen, amar dat moet ik zeker ook vastleggen?
Dan zou ik toch eens bij een notaris informeren wat er gebeurt als jullie beiden overlijden en hoe je kan zorgen dat de ouders van je vriend je kind niet opeisen als dat gebeurt.quote:Op vrijdag 4 november 2005 14:00 schreef partychickie het volgende:
Ik vind het neit erg als mijn familie voor het kindje gaat zorgen, dat wil ik ook als ik of de vader er niet meer is. Zijn familie heb ik liever niet namelijk. Maar een tehuis zou ik echt heel erg vinden.
Zouden ze dat wel kunnen zolang hij niks heeft erkend?quote:Op vrijdag 4 november 2005 16:03 schreef Meiske78 het volgende:
[..]
Dan zou ik toch eens bij een notaris informeren wat er gebeurt als jullie beiden overlijden en hoe je kan zorgen dat de ouders van je vriend je kind niet opeisen als dat gebeurt.
Nee, mij is verteld van niet.quote:Op zondag 6 november 2005 21:51 schreef partychickie het volgende:
[..]
Zouden ze dat wel kunnen zolang hij niks heeft erkend?
Ik ging er eigenlijk vanuit dat hij dat wel ging doen, anders zal het inderdaad moeilijk worden voor zijn familie.quote:Op zondag 6 november 2005 21:51 schreef partychickie het volgende:
Zouden ze dat wel kunnen zolang hij niks heeft erkend?
Dat hangt van hem af ik heb hem de regeld verteld maa rik blijf neit bezig.. Het is puur voor hem zelf.quote:Op maandag 7 november 2005 11:08 schreef Meiske78 het volgende:
[..]
Ik ging er eigenlijk vanuit dat hij dat wel ging doen, anders zal het inderdaad moeilijk worden voor zijn familie.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |