FOK!forum / Werk, Geldzaken, Recht en de Beurs / Garantie of niet?
Lllauradinsdag 1 november 2005 @ 13:39
Een tijdje geleden heb ik mijn Sony MP3 speler binnen de garantieperiode teruggebracht naar IT's, waar ik 'm gekocht had. Binnen in het display was namelijk een scheur te zien. De MP3 speler was niet gevallen en niet vochtig geworden.

De verkoper van IT's vermoedde dat het defect niet binnen de garantie zou vallen, maar op mijn aandringen stuurde ie 'm toch op naar het servicecentrum. Deze sturen mij nu de volgende brief:

Naar aanleiding van de door u bij ons aangeboden:
, merk: Sony, type: NW E407B ZWART
doen wij hierbij een prijsopgave van de reparatie.

Uit te voeren werkzaamheden:
CABINET (TOP), CABINET (INNER) TE VERVANGEN
APP. HEEFT VOCHTSCHADE VALT BIJ DE GARANTIE.

De reparatiekosten zijn geraamd op Eur.100.00

Wij verzoeken u om de keuze aan te geven op de onderstaande antwoordstrook en deze, voorzien van uw handtekening, aan ons te retourneren.


De antwoordstrook ziet er als volgt uit:

  • Ja, ik ga akkoord met de reparatiekosten a Eur.100.00. Ik ontvang automatisch bericht wanneer het apparaat weer beschikbaar is.

  • Nee, ik ga niet akkoord met de reparatiekosten. Ik wil het apparaat ongerapareerd retour ontvangen tegen betaling van de onderzoekskosten a Eur.40.00.

  • Nee, ik ga niet akkoord met met de reparatiekosten. Ik bevestig hierbij afstand te doen van het apparaat. Ik hoef geen verdere kosten te betalen.


    Ben ik nou gek, of wordt er duidelijk vermeld dat de vochtschade onder de garantie valt? Als dit zo is, waarom zijn die kosten dan voor mij?
  • _-rally-_dinsdag 1 november 2005 @ 14:09
    Volgens mij bedoelen ze te zeggen 'valt buiten de garantie'.
    Lllauradinsdag 1 november 2005 @ 14:11
    Tja, ze kunnen zoveel bedoelen. Het gaat erom wat er staat toch?
    Fooldinsdag 1 november 2005 @ 14:13
    quote:
    Op dinsdag 1 november 2005 14:11 schreef Lllaura het volgende:
    Tja, ze kunnen zoveel bedoelen. Het gaat erom wat er staat toch?
    Als het er zo staat zou ik gewoon eens bellen. Als je maar lang genoeg doorzeikt kom je over het algemeen een stuk verder.
    vosssdinsdag 1 november 2005 @ 14:16
    Dat het buiten garantie valt vind ik op zich nog wel kunnen. Eventueel dan.

    Wat ik belachelijker vind is dat ze 40 euro vragen om hem terug te krijgen of er afstand van te doen?!?!?!?
    Riodinsdag 1 november 2005 @ 14:16
    Euh... Garantie of niet?
    Lllauradinsdag 1 november 2005 @ 14:18
    quote:
    Op dinsdag 1 november 2005 14:16 schreef Rio het volgende:
    Euh... Garantie of niet?
    Sorry, niet gezien, misschien kan een Mod de TT aanpassen?

    [ Bericht 8% gewijzigd door Lllaura op 01-11-2005 14:23:37 ]
    Lllauradinsdag 1 november 2005 @ 14:21
    quote:
    Op dinsdag 1 november 2005 14:16 schreef vosss het volgende:
    Dat het buiten garantie valt vind ik op zich nog wel kunnen. Eventueel dan.

    Wat ik belachelijker vind is dat ze 40 euro vragen om hem terug te krijgen of er afstand van te doen?!?!?!?
    Vind ik ook. Ik ben dus sowieso 40 euro kwijt en krijg 'm weer kapot terug, of ik ben m'n mp3-speler kwijt...
    Lllauradinsdag 1 november 2005 @ 15:18
    Waarom hebben ze dat ding trouwens naar een servicecentrum gestuurd ipv naar Sony? Sony verleent toch de garantie?

    Uit de brief kan ik nl nergens opmaken dat dat servicecentrum (in Tilburg) op welke manier dan ook iets met Sony te maken heeft.
    _-rally-_dinsdag 1 november 2005 @ 16:37
    quote:
    Op dinsdag 1 november 2005 14:11 schreef Lllaura het volgende:
    Tja, ze kunnen zoveel bedoelen. Het gaat erom wat er staat toch?
    Nee, het gaat mede om wat er bedoeld is; aangezien er brak Nederlands staat en er kosten gerekend worden is het overduidelijk dat ze bedoelen te zeggen 'valt buiten de garantie'.

    'valt bij de garantie' is zo krom, dat er overduidelijk een schrijffout gemaakt is.
    Lllauradinsdag 1 november 2005 @ 19:05
    quote:
    Op dinsdag 1 november 2005 16:37 schreef _-rally-_ het volgende:

    [..]

    Nee, het gaat mede om wat er bedoeld is; aangezien er brak Nederlands staat en er kosten gerekend worden is het overduidelijk dat ze bedoelen te zeggen 'valt buiten de garantie'.

    'valt bij de garantie' is zo krom, dat er overduidelijk een schrijffout gemaakt is.
    Daar was ik al bang voor...

    Toch staat ook in het Reparatie Ontvangst Bewijs dat ik kreeg van IT's toen ik 'm terugbracht, dat het om een garantiereparatie gaat.

    Heb vanmiddag gebeld naar het Service Centrum dat de reparaties uitvoert. Hij zei idd ook dat het om een typefout gaat en dat er moet staan: 'valt buiten de garantie'. Ook vertelde ie dat de verkoper van IT's helemaal niet kan zien of de reparatie onder de garantie gaat vallen (dit heeft ie dus wel opgeschreven).

    Heb vanmiddag ff advies gevraagd bij DAS rechtsbijstand. Daar werd me verteld dat waterschade sowieso altijd buiten de garantie valt. Ongeacht wat er in de nota staat dus. Waar ik wel wat mee kan is dat het volgens hem altijd lang duurt voordat vochtschade zich manifesteert. En aangezien dat ding nog geen half jaar oud is, leek 't 'm sterk dat ze dat nu al vast konden stellen.
    Daarnaast is er naast de contractuele garantie, ook nog sprake van wettelijke garantie van zes maanden. Hierbij geldt omgekeerde bewijslast. Zij moeten dus aantonen dat het defect is ontstaan door mijn handelen. Waar ik ook wat mee kan is dat de verkoper van IT's mij niet heeft gewezen op de onderzoekskosten die voor mijn rekening zijn.

    Heb dus een brief met daarin bovenstaande geschreven naar het Service Centrum en ze 'coulancehalve' (gezien het aantal fouten dat ze hebben gemaakt) verzocht de MP3-speler kostenloos te repareren.

    Ben benieuw...
    Rapailledinsdag 1 november 2005 @ 19:55
    In sommige gevallen kan de verkoper het wel zien. Bijvoorbeeld als bepaalde contactpunten (bij bijvoorbeeld de batterij oid) van koper helemaal groen zijn uitgeslagen.

    Over onderzoekskosten heb je waarschijnlijk wel iets zien staan toen je moest tekenen voor het opsturen. 'Blaba mocht bovenstaande niet onder de garantievallen zijn de verkoopkosten voor de koper' oid.
    Lllauradinsdag 1 november 2005 @ 20:04
    quote:
    Op dinsdag 1 november 2005 19:55 schreef Rapaille het volgende:

    Over onderzoekskosten heb je waarschijnlijk wel iets zien staan toen je moest tekenen voor het opsturen. 'Blaba mocht bovenstaande niet onder de garantievallen zijn de verkoopkosten voor de koper' oid.
    Nope, staat niks... Op een apart vel papier dat ik erbij heb gekregen en waar ik m'n handtekening niet onder heb gezet, staat enkel dat 'alle reparaties worden uitgevoerd volgens Uneto-reparatievoorwaarden. Deze zijn verkrijgbaar bij uw IT's filiaal."

    Deze voorwaarden heb ik opgezocht en daarin staat dit wel:

    De klant kan evenwel afzien van verdere dienstverlening
    door de ondernemer en betaalt dan de onderzoekskosten
    zoals vermeld op de afgiftebon. De ondernemer
    stelt vervolgens het product weer ter beschikking aan
    de klant in de staat waarin hij het heeft ontvangen.

    Maar nogmaals, hier heb ik niet mijn handtekening onder gezet.