abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_32096832
quote:
Op dinsdag 8 november 2005 19:50 schreef Mirage het volgende:
Wat ontzettend jammer joh.
Enig idee welk richting je nu op wil ?
(excuus als je dat al gezegd hebt.. ik heb nog niet alles terug gelezen...)
Liefst iets in de uitgeverswereld. Ben niet heel kieskeurig, als het maar een baan is waarvan ik niet (zoals nu) totaal gespannen en gefrustreerd raak. Een rustige baan.
  dinsdag 8 november 2005 @ 19:56:10 #52
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_32096875
Ik voel me regelmatig een kruk in de les, als het wéér niet gaat en ik wéér mijn stem verhef zonder veel resultaat en ik wéér kwaad word omdat de dingen niet gaan zoals ze gaan. Maar ik hou mezelf voor dat een echte stumperd niet 4 jaar lang kan blijven doormodderen zonder een moord te begaan.
Wat niet wegneemt dat je je eigen fouten moet herkennen en daar op tijd naar handelen.

Het echte punt is, dat ik teveel twijfel laat zien. Ik ben niet zo dol op zekerheden. Ik zaai graag verwarring. Ik vind het leuk om op cruciale momenten 'raar' te doen, de rollen om te draaien of simpelweg schijt te hebben aan gebruikelijke regels of normen. Ik stel me kwetsbaar op door zelf de grenzen op te zoeken in een lessituatie. Dat is natuurlijk een link spelletje. Zoiets kan alleen als je alle lijnen in een les (vantevoren) hebt uitgezet, als je de regie over de klas kan bewaren. Da's bij mij niet bepaald het geval.

Grenzen bepalen, strepen trekken, tot-hier-en-niet-verder, punt uit, etc. etc. het riedeltje handige tips dat iedere starter in het onderwijs meekrijgt, ik begrijp het en het werkt in principe ook, alleen niet bij mij. Ik voel elke keer (nog steeds) fysieke weerzin als het ter sprake komt. Het is hekken zetten rondom de vrijheid van een ander, en dat haat ik, not my cup of tea. Maar in het onderwijs móet je wel, om niet onder de voet te worden gelopen.

(offtopic: stubborn topic, waarom doe je zo raar??? Ben ik nou de enige? )
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_32097106
Als ik dit vier jaar zou moeten doen, dan blijft er weinig meer dan een zombie van me over denk ik.
  dinsdag 8 november 2005 @ 21:43:04 #54
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_32099903
Dan is het inderdaad beter voor jezelf en de leerlingen dat je het onderwijs vaarwel zegt, ja.
.
pi_32100323
Het onderwijs en de omstandigheden lijken veel docenten hier niet te motiveren. Hoe lang kan je het nog volhouden enkel om het plezier als de werkdruk hoog is, het financieel niet aantrekkelijk is en het ook nog eens moeizaam gaat? Het plezier verdwijnt en er blijft hooguit de drang om anderen te laten zien dat je het kan over.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
pi_32110446
Nounou, zo negatief zou ik het ook weer niet willen stellen. Dat er een paar mensen ontdekken dat dit niet is wat ze willen en dus liever verder gaan kijken ipv doormodderen lijkt me een goede ontwikkeling. Dat zouden veel meer mensen moeten doen, in elk beroep en in elke bedrijfstak. Verzuurde figuren die twintig jaar te lang zijn blijven hangen zijn er al genoeg. Prima stap dus van beiden en ik wens ze veel geluk!

Maar om nou aan de hand van die beslissing van beiden te stellen dat het DUS alom kommer en kwel is in het onderwijs gaat mij te ver hoor. Nee ik heb geen topsalaris, maar ik kom wel rond en dat terwijl ik helemaal niet zo hard werk In mijn eerste jaren wel, maar ik ben nu expert geworden in het stoppen van energie in die projecten en buitenschoolse activiteiten die IK tof vind, en standaard nee te zeggen als ik word gevraagd voor dingen die ik minder boeiend vind. Ik voel me verplicht mijn lessen en de taken waarvoor ik taakuren krijg goed te doen, verder voel ik me nergens toe verplicht. Ik blijf op de dagen dat ik werk (dat zijn er vier) standaard op school werken tot vijf uur, en laat mijn tas op school. 's Avonds of in het weekend werken doe ik alleen bij hoge uitzondering in drukke piekperiodes, of als er gewoon iets heel interessants voorbijkomt waar ik graag tijd in steek.

Kortom: een redelijk relaxed baantje voor een inderdaad niet zo hoog salaris. Nou scheelt het misschien dat ik een keuzevak geef (dus in de bovenbouw over het algemeen gemotiveerde leerlingen) en ook nog eens alleen op het VWO lesgeef. Als VMBO-docent zou ik waardeloos zijn, en mijn werk zeker niet als 'tamelijk relaxed' ervaren.

Overigens wil ik op termijn ook wel weer eens wat anders gaan doen hoor, maar dat is niet omdat het in het onderwijs zo'n ellende is qua werkomstandigheden. Mijn redenen liggen meer inhoudelijk: ik wil zelf graag nieuwe dingen leren op de gebieden die ik interessant vind en dat moet nu steeds maar buiten mijn werk om in mijn vrije tijd. In het onderzoek zou ik hetzelfde wat ik nu in mijn eigen tijd en op eigen kosten doe, betaald kunnen doen.
(Je leert in het onderwijs natuurlijk wel veel qua vakdidactiek en communicatie en groepsdynamica, maar mijn interesse ligt veel meer vakinhoudelijk en tja, daar blijf je steken op het niveau van VWO 6, dat ook nog eens elk jaar achteruit lijkt te gaan.)
Dat zou voor mij een reden zijn om eens buiten het onderwijs te gaan kijken. Niet omdat het nou zo'n poel van ellende en wantoestanden is.
  woensdag 9 november 2005 @ 17:29:00 #57
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_32121902
quote:
Op dinsdag 8 november 2005 21:55 schreef Neuralnet het volgende:Hoe lang kan je het nog volhouden enkel om het plezier als de werkdruk hoog is, het financieel niet aantrekkelijk is en het ook nog eens moeizaam gaat?
Waar ik persoonlijk het plezier uit haal is mijn collega's en mijn leerlingen. Er gaat geen dag voorbij of onze docentenkamer heeft op zijn grondvesten geschud door het lachen. Nu kan het misschien zo zijn dat we 'maar' een VMBO-locatie zijn en allemaal tweedegraders, maar we hebben wel plezier met elkaar en er is een uitstekende sfeer. De leerlingen merken dat ook en die voelen zich bij ons thuis. Je kent iedereen en je hebt een persoonlijke band met ze. Dát soort dingen sleept mij er doorheen. Ja, ik word ook langzamerhand gek van alle vernieuwingen die van hogerhand opgelegd worden en de ene vernieuwing is nog niet "geïmplementeerd" of de volgende vernieuwing moet alweer geformuleerd worden. Ik krijg ook genoeg van het feit dat alle leuke dingen maar moeten wijken omdat dat teveel lesuitval oplevert... maar wanneer een leerling aan het einde van de dag naar me toe komt en zegt: "Ha, meneer, was weer een leuke les vandaag he?"... dan vergeet je al die toestanden meteen. Het zijn die kleine dingetjes waar ik mijn geluk uit haal, en die koester ik. Ik heb altijd leraar willen worden (ik ben misschien een van de weinigen hier die dat zo voelen), maar ik geniet van elke dag opnieuw.
quote:
Er blijft hooguit de drang om anderen te laten zien dat je het kan over.
Hmmm... dit heb ik nooit zo gemerkt op alle scholen waar ik werkzaam ben geweest. Kan natuurlijk aan mij liggen..
.
pi_32123027
Ik denk dat ik me kan vinden in jouw mening, Baba
Toch zalig als leerlingen komen zeggen dat het leuk was?
Ik geef informatica en het doet me ook altijd plezier als er een leerling langskomt en zegt: "Mevrouw, ik heb vorige week een taak gemaakt op de computer en ik was blij dat ik nu eindelijk goed kan werken met MS Word. Ik gebruik nu zelfs opmaakprofielen." Ja, dan gaat mijn hartje weer een tel vlugger slaan

Ik geef ook 'maar' les in het beroepsonderwijs en het technisch onderwijs (aso en latijn zijn de hoogste niveaus bij ons, dan heb je daaronder technisch en dan pas beroepsonderwijs). Daarnaast ligt de school waar ik werk dan nog in Brussel, dus op die manier kan je wel spreken van heel wat verschillende nationaliteiten per klas.

En ja, de leraarskamer, da's zowel de plek waar je even je hart kunt luchten of gewoon eens alles aan de kant kunt schuiven en plezier maken.

Voorlopig dus een heel aangename job!

Maar jullie loon, wat is dat ongeveer (als ik zo vrij mag zijn dat te vragen aangezien jullie allemaal van een laag loon spreken?) Netto dan?
pi_32123235
Ik vermaak me écht ultiem in het onderwijs!

Ik had met 1 VMBO3 klas een klein beetje problemen, maar ik heb het idee dat ik die er sinds vandaag ook redelijk onder aan het krijgen ben. Als je, zoals ik hierboven las, al orde-problematiek hebt in een brugklas... tsja.
pi_32123275
quote:
Op woensdag 9 november 2005 18:18 schreef Roellio het volgende:
Als je, zoals ik hierboven las, al orde-problematiek hebt in een brugklas... tsja.
Wrijf het er nog even in.
pi_32123367
quote:
Op woensdag 9 november 2005 18:19 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

Wrijf het er nog even in.
Het is echt niet lullig bedoeld, maar helemaal een brugklas.... het is zó makkelijk.
Ik snap dat het denigrerend klinkt, maar ligt het niet gewoon aan het feit dat je niet consequent bent?

Het zijn de kleeeineeee dingen die doen!
pi_32123479
quote:
Op woensdag 9 november 2005 18:23 schreef Roellio het volgende:
Het is echt niet lullig bedoeld, maar helemaal een brugklas.... het is zó makkelijk.
Ik snap dat het denigrerend klinkt, maar ligt het niet gewoon aan het feit dat je niet consequent bent?
Ik vind het helemaal niet makkelijk en van de vijftien LiO's op onze school is er niet eentje die met betrekking tot het lesgeven ooit het woord 'makkelijk' in de mond neemt eigenlijk... In mijn tweede- en derdejaarsstage vond ik het ook nog makkelijk, maar dit is toch wel heel andere koek.

Maar ik ben inderdaad niet consequent. En ik wil het niet zijn ook. De rol die ik zou moeten aannemen om het goed te laten verlopen, daar voel ik me absoluut niet thuis bij. Het zit gewoon niet in me.

Als docent ben ik gewoon een loser, ik kan er ook niets aan doen. Gelukkig heb ik genoeg andere kwaliteiten. Maar ik moet nog wel een week of zes en ik voel me er eerlijk gezegd nogal klote onder. Ik zie mezelf de boel verneuken en ik ben niet bij machte om er iets aan te doen, maar ik voel me er wel verschrikkelijk naar onder.
pi_32123634
Je bent absoluut geen 'loser'. Maar als je niet consequent bent heb je inderdaad niets in het onderwijs te zoeken imho. Het lijkt allemaal heel idealistisch op de opleiding, totdat je inderdaad in de grote boze wereld komt.

En als JIJ niet consequent bent hebben die lieve kleine kindertjes je er graag voor over.

Nou ja, ieder waar hij/zij zich prettig bij voelt.
Ik ben nu 3e-jaars doe 12 lesuren per week gedurende 2 dagen zelfstandig. Ik loop met ze weg.

Succes met je verdere carriëre!
pi_32123724
quote:
Op woensdag 9 november 2005 18:33 schreef Roellio het volgende:
Ik ben nu 3e-jaars doe 12 lesuren per week gedurende 2 dagen zelfstandig. Ik loop met ze weg.
Ik deed vorig jaar 11 lesuren helemaal zelfstandig en dat ging heel goed (op 1 klas na waar het wat minder goed ging). Maar nu is het een drama. Maar weet je wat het ook is, ik vind het gewoon niet leuk. Mijn motivatie is langzaam maar zeker naar een dieptepunt gezakt en daarom heb ik ook niet de drive om te proberen het anders en beter te doen. Nu ik weet dat ik ga stoppen helemaal niet.

Maar bijna alle LiO-ers bij ons hebben het behoorlijk zwaar. Er zijn al aardig wat huilbuien aan de orde geweest...
pi_32123984
Ik kan me zowieso uitstekend distantiëren. Ik kan me écht niet voorstellen dat een klas me ooit zover krijgt dat ik in huilen uitbarst.

Ik ben heel simpel, ik waarschuw 2 keer, 3e keer is strafwerk. Volgende les erna weer praten en niet luisteren? Vrijdag 8e uur terugkomen. De les erna weer? 2 x vrijdag 8e uur.

Dan leren ze 't snel af hoor.

En je moet de balans zien te vinden tussen humor en streng zijn. Vanmiddag zat een VMBO-leerling die ik wel kon schieten met een euromuntje op de tafel te tikken. Uiteindelijk: "Hey, Dagobert... stop nou es, anders behoort 'ie aan mij en moet je een glacé-koek voor me halen in de kantine".

"Okay meneer, ik stop al", en de rest v/d les niet meer gehoord.
pi_32124374
quote:
Op woensdag 9 november 2005 18:44 schreef Roellio het volgende:
Ik kan me zowieso uitstekend distantiëren. Ik kan me écht niet voorstellen dat een klas me ooit zover krijgt dat ik in huilen uitbarst.
Niet in de les uiteraard, erbuiten. Ik heb er ook al een paar fikse huilbuien opzitten. Magoed, ik ben een vrouw en dat zijn al mijn mede-LiO-ers ook. Dat scheelt misschien op dat gebied.
pi_32124530
Geen idee.

Ik heb ook wel eens een leerling fysiek bij kop en kont het lokaal uitgezet hoor. Het is bij mij ook niet altijd alleen maar rozegeur en maneschijn!
pi_32124621
Nee, dat snap ik, dat is het bij niemand.
  woensdag 9 november 2005 @ 19:11:09 #69
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_32124795
quote:
Op woensdag 9 november 2005 18:26 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Als docent ben ik gewoon een loser, ik kan er ook niets aan doen. Gelukkig heb ik genoeg andere kwaliteiten. Maar ik moet nog wel een week of zes en ik voel me er eerlijk gezegd nogal klote onder. Ik zie mezelf de boel verneuken en ik ben niet bij machte om er iets aan te doen, maar ik voel me er wel verschrikkelijk naar onder.
Ach, zes weken en dan ben je weg. Zou me echt geen greintje zorgen meer maken. Je hebt ruim op tijd de juiste beslissing genomen, wat kan jou dat zooitje etterbakken nou nog schelen? Wegpesten kunnen ze je toch al niet meer.
quote:
Roellio schreef
Het is echt niet lullig bedoeld, maar helemaal een brugklas.... het is zó makkelijk.
Ik snap dat het denigrerend klinkt, maar ligt het niet gewoon aan het feit dat je niet consequent bent?

Het zijn de kleeeineeee dingen die doen!
Nee, lesgeven is niet makkelijk. En ja, ook een brugklas kan lastig zijn.

Begrijp wel wat je bedoelt en het is fijn dat iemand zich zo senang voelt in het onderwijs, maar ik zou het niet prettig vinden als een van mijn collega's zo laatdunkend over mijn lesproblemen sprak. Iedereen is anders; ook iemand die grote moeite heeft om consequent te zijn, kan uiteindelijk een goede docent blijken. Er zijn ook nog een heleboel andere kwaliteiten.

(hetgeen het belang van consequent-zijn niet wegneemt; maar zoiets is te leren )
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_32124969
quote:
Op woensdag 9 november 2005 19:11 schreef Ringo het volgende:

maar ik zou het niet prettig vinden als een van mijn collega's zo laatdunkend over mijn lesproblemen sprak.
Dat snap ik.

Mijn kracht ligt ook bij het lesgeven en de omgang met die kids. Van pedagogische geitenwollen-sokken geouwehoer val ik in slaap.

"reflecteer nu eens wat er goed ging en niet zo goed ging"

Nou, dit, dit, dat en dat.

"Jamaar, redeneer nu eens vanuit het perspectief van de 5 dimensies van 'Ebbens'"
pi_32125401
Roellio, ik neem aan dat je nog in jouw stageperiode zit? Als het zo is, wees ervan overtuigd dat het echte lesgeven nog een stapje hoger is dan 'ff stage doen'.

als je al fulltime lesgeeft en het gaat zo goed als je het laat uitschijnen... Dan stel ik mij daar echt vragen bij. Ik heb ook nog leerkrachten gehoord bij mij die nooit problemen hadden, moeilijke leerlingen? Nee dat kenden ze niet! Hoe jij hebt problemen met die leerling? Oh dat is een watje bij mij...
Tot je opeens die collega heel dringend nodig hebt en (hoe vervelend het ook voor die persoon is) eens moet binnenvallen tijdens zijn/haar las
pi_32125481
Ik zeg niet dat ik geen moeilijke leerlingen heb. Ik zeg dat het me niet enorm veel moeite kost om die in te dammen.
pi_32125572
quote:
Op woensdag 9 november 2005 19:29 schreef leonieke het volgende:
Ik heb ook nog leerkrachten gehoord bij mij die nooit problemen hadden, moeilijke leerlingen? Nee dat kenden ze niet! Hoe jij hebt problemen met die leerling? Oh dat is een watje bij mij...
Tot je opeens die collega heel dringend nodig hebt en (hoe vervelend het ook voor die persoon is) eens moet binnenvallen tijdens zijn/haar las
Zo hebben wij er ook een paar, en toen ik hier pas nieuw was was ik echt geimponeerd, ik had (nog) geen reden om het niet te geloven, dat ze ZO goed waren, en de leerlingen vonden hen ZO goed, en op hun vorige school vond iedereen het ZO erg dat ze weggingen, etc etc. Nu ik een paar jaar met ze werk weet ik dat gebral wel op waarde te schatten
pi_32125583
quote:
Op woensdag 9 november 2005 19:31 schreef Roellio het volgende:
Ik zeg niet dat ik geen moeilijke leerlingen heb. Ik zeg dat het me niet enorm veel moeite kost om die in te dammen.
Mja, ik vind dat je het allemaal nogal makkelijk laat uitschijnen, terwijl het niet altijd zo eenvoudig is. En op die manier eigenlijk ook nogal denigrerend. Maar kom, dat is mijn persoonlijke mening uiteraard...
pi_32125655
quote:
Op woensdag 9 november 2005 19:33 schreef leonieke het volgende:

[..]

Mja, ik vind dat je het allemaal nogal makkelijk laat uitschijnen, terwijl het niet altijd zo eenvoudig is. En op die manier eigenlijk ook nogal denigrerend. Maar kom, dat is mijn persoonlijke mening uiteraard...
Ja, ik kan er weinig anders van maken. Zowel bij opvoeden als doceren is het prioriteit nr.1 dat je regels, grenzen en consequenties bij het overschrijden daarvan hanteert. Als je dat vertikt omdat dat niet jouw 'stijl' van lesgeven is, of niet je idee bij een 'goed leerklimaat' (competentie 1 ) Dan pluk je daar de vruchten van.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')