HarryP | maandag 31 oktober 2005 @ 15:46 |
quote:Altijd leuk staken.. Staken over de rug van heel Nederland.. Want de benzine prijs zal nu ook wel stijgen nu de productie stil komt te liggen.. Kwestie van vraag en aanbod.. De vraag blijft wel stabiel maar het aanbod zal dus behoorlijk teruglopen. | |
PLAE@ | maandag 31 oktober 2005 @ 15:53 |
ja joh laat je lekker voor de gek houden dat het door moeilijkheden met de productie omhoog gaat. Iedereen geloofde dat ook daadwerkelijk bij Katarina ![]() | |
Basp1 | maandag 31 oktober 2005 @ 15:53 |
quote:Ja leuk geef de vakbonden maar de schuld. Hebben we wel de winstcijfers van de shell gezien over het afgelopen kwartaal heeft deze onderneming een winst gemaakt van 7,37 miljard dollar. Geef de shell maar de schuld van de hoge benzineprijzen, als ze die wat goedkoper verkopen hadden ze alleen niet zoveel winst gemaakt. ![]() Vindt niemand het vreemd dat als shell de richtprijs van benzine veranderd de rest van de benzineverkopers allemaal gedwee volgen, nee dat is een lekkere vrije markt. quote: | |
Gunner | maandag 31 oktober 2005 @ 15:56 |
Hoezeer ik de post van Basp1 kan begrijpen ben ik wel van mening dat de acties van de vakbonden vaak averechts vindt werken. Mede door alle loonsverhogingen kunnen sommige sectoren (transport anyone) maar moeiljik concurerren met goedkopere arbeidskrachten | |
HarryP | maandag 31 oktober 2005 @ 16:03 |
quote:Dat doe ik immers ook als de vakbonden het spoor plat gooien.. Het lijkt wel of de vakbond niks anders kan dan staken.. | |
longinus | maandag 31 oktober 2005 @ 16:04 |
Benzineprijzen is belasting en speculatie ![]() Staking bij Shell, ze lachen gewoon. | |
Basp1 | maandag 31 oktober 2005 @ 16:12 |
quote:Transport sector is nog mooier, die moeten van europa naar een 48 urige werkweek, in hun nederlandse cao staat 55 uur, en mogen van de vakbonden niet terug naar 48 uur omdat anders de chaufeurs door het dure leven in nederland niet eens meer rond kunnen komen. quote:Staken is het laatste pressiemiddel wat vakbonden altijd pas als de situatie is geescaleerd gebruiken. Ben maar blij dat je niet in frankrijk/belgie woont, hier in nederland valt het nog reuze mee qua stakingen. En ben maar blij dat er vakbonden zijn, anders zouden er nooit en te nimmer normale arbeidsverhoudingen gekomen zijn. | |
Circuitbreaker | maandag 31 oktober 2005 @ 17:19 |
quote:Zoals zo vaak kunnen de vakbonden niet duidelijk maken waar het over gaat en mag je je afvragen of er geen andere optie geweest was om dit geschil op te lossen. De voorgestelde pensioenregeling is weliswaar een verslechtering van de bestaande regeling, maar als ik 'm zo bekijk dan ben ik er zeer jaloers op. Zo houden Shell-werknemers nog een eindloon gebaseerd pensioen om eens iets te noemen. Wat is dat trouwens toch elke keer voor gehuil van "Shell maakt zoveel winst", vroeger ging 't ook weleens een stuk slechter en dan hoor je niemand zeuren.... ![]() | |
Basp1 | maandag 31 oktober 2005 @ 17:39 |
quote:Zo dus je weet wel duidelijk waarvoor de bonden bij de shell gaan staken, dus dat hebben ze best wel duidelijk gemaakt dan, haal ik jou openingszin. Ja zo'n pensioen regeling zou ik ook graag willen hebben, maar die heb ik helaas niet. Hier opent iemand schreeuwend dat we door stakingen hogere benzinenprijzen krijgen door de vakbonden. En ik haal ander feiten aan waarom het niet zou hoeven. En waarom staken een laatste pressiemiddel is. quote:Als het slechter gaat zijn bonden ook bereid om in te schikken. Kijk maar naar de minimale loonstijgingen in bijna alle sectoren over de afgelopen 2 jaar. Kijk maar naar het invoeren van een 38 urig werkweek, waarbij er af gezien moest worden van loonstijgingen, en zo zijn er nog een overvloed aan voorbeelden te vinden dat er met bonden best wel door 1 deur te gaan is. Dat bonden zo nu en dan een beetje overstuur reageren ben ik het wel mee eens, maar om nu de bonden de schuld te gaan geven van hogere benzineprijzen schiet mij toch echt in het verkeerde keelgat. En dan ben ik niet eens vakbondslid. Kan iemand mij het laatste jaar verklappen dat shell een verliesjaar heeft gedraaid? | |
Hyperdude | maandag 31 oktober 2005 @ 19:43 |
De overheid zou deze staking gewoon moeten verbieden cq. bindende arbitrage opleggen. Dit vanwege het strategisch economisch belang van deze raffinaderij in deze tijd van raffinagecapaciteit gebrek. Volgens vakbonden kunnen arbeidsvoorwaarden nooit slechter kunen worden, alleen maar beter. Verworven rechten enzo, dat iedere nieuwe werknemer veel slechtere arbeidsvoorwaarden krijgt dat boeit de FNV niet. Net op RTL niews: 50000 EUR pj gaat er 10-15 EUR per maand aan pensieonpremie betalen. Voor zo'n pensioenpremie zou ik direct tekenen. | |
HarryP | maandag 31 oktober 2005 @ 22:39 |
En wij een paar miljoen mensen gaan 10 tot 15 euro per maand meer aan benzine betalen.. | |
HarryP | dinsdag 1 november 2005 @ 09:04 |
quote:Gisteren op TV was er zo'n FNV knakker en die zei inderdaad dat door deze acties de consument hoogstwaarschijnlijn ook getroffen zal worden.. Maar wie is er volgens jou dan de schuldige van dat de productie van shell stil komt te liggen. En verwacht je werkelijk dat Shell de stijging in de prijs door de staking zal opvangen. Dat kan shell natuurlijk niet uitleggen aan de aandeelhouders van shell.. (bijvoorbeeld een pensioenfonds van een bijstandsmoedertje om maar even niet te zeggen dat alleen rijken aandelen shell hebben). Maar jij bent zeker ook geen treinreiziger (ik gelukkig ook niet meer). Maar de FNV heeft wel mooi over mijn rug gestaakt tegen de kabinetsplannen door het treinverkeer stil te leggen waardoor ik verplicht een vrije dag moest nemen.. Ik mijn ogen is de vakbond egoďstisch bezig voor een paar mensen en dupeerd daar een veel grotere groep mee. | |
Basp1 | dinsdag 1 november 2005 @ 09:38 |
quote:Waar er 2 vechten hebben er 2 schuld, dus niet alleen de vakbond is schuldig in deze ook de werkgever. Waarvan ik vakbonden wel eens zou willen betichten is dat men ook eens naar de leden een reeel beeld zou moeten schetsen dat ze het in sommige sectoren echt heel luxe hebben in verhouding tot ander sectoren. Die ambtenaren stakingen gingen echt nergens over. Als er 1 groep het wel goed heeft (als in werkdruk, secundaire arbeidvoorwaarden, opleidingsmogelijkheden, enz..) , zijn het de ambtenaren wel. Eigenlijk zouden de vakbonden niet meer moeten staken maar altijd de proucten voor niets moeten gaan weggeven, dan is de consument er tenminste mee gediend. Bij de ns wordt niet meer gestaakt, maar gewoon gratis vervoerd, bij de shell wordt niet gestaakt, benzine gewoon geodkoper verkocht, dan wordt de werkgever ook finfacieel getroffen. Lijkt me een goed plan. Maar dat zal we niet in ons arbeidsrecht versleuteld zijn, dat we producten van onze werkgever mogen gaan weggeven. | |
Metro2005 | dinsdag 1 november 2005 @ 12:32 |
Gelukkig heb ik gisteren nog getankt ![]() | |
trancethrust | dinsdag 1 november 2005 @ 12:36 |
Koop gewoon een auto die op waterstof rijdt ofzo. Enige reden waarom de prijs omhoog gaat is omdat mensen toch nog bereid zijn het spul te kopen. Dus ja, wat doe je dan als kapitalistich bedrijf? | |
Metro2005 | dinsdag 1 november 2005 @ 12:45 |
quote:Waar kan ik die kopen ![]() | |
Basp1 | woensdag 2 november 2005 @ 18:01 |
quote:Zo ze gaan weer onderhandelen, en hebben de stakingen in sommige onderdelen voor 24 uur opgeschort. | |
Prego | woensdag 2 november 2005 @ 18:10 |
is de prijs in NL eigenlijk al weer gedaald? in frankrijk wel, 2 keer zelfs | |
Yildiz | woensdag 2 november 2005 @ 18:24 |
quote:Droplul Kranten gelezen? De prijzen hoeven voorlopig nog niet 2 weken te stijgen. Er is nog voldoende opslag, zéker na de stormen in de USA. Ze doen er al 3 dagen over om de 'plant' op zijn Engels gezegd, af te laten bouwen. Ze gaan gewoon voor het eerst in hun leven staken, omdat de directie van Shell het personeel ongelooflijk hard wil naaien, terecht van die arbeiders toch? En btw, de prijs is al n paar keer gezakt, dus lul niet. | |
Yildiz | woensdag 2 november 2005 @ 18:26 |
quote:Wederom, geen looneis, maar een verslechting van het contract. Met mocht eerst met hun 60ste stoppen, maar dat wordt nu door de directie doorgetrokken naar 65. 60 ja, het is geen kantoorbaantje, het is petrochemie, ooit in gewerkt? | |
Yildiz | woensdag 2 november 2005 @ 18:26 |
quote:Denk het niet ![]() Het is voor het eerst sinds het bestaan van Shell dat de werknemers van Shell staken. ![]() | |
kansloze_dertiger | woensdag 2 november 2005 @ 20:05 |
Wim Kok (lid van RvB) krijgt elk jaar 40% salarisverhoging, Shell maakt miljarden winst en de personen die de benzine produceren krijgen niks. Deze staking is terecht, al kunnen de gevolgen rampzalig zijn voor Nederland. | |
Yildiz | woensdag 2 november 2005 @ 20:06 |
quote:Moet Shell maar een kléin beetje op zn werknemers letten. Ja sorry hoor, maar ik vind het terecht, en de bal ligt nu gewoon bij de directie van Shell. Ik sta achter de werknemers. | |
rucksichlos | woensdag 2 november 2005 @ 20:29 |
quote:wel bij de feiten blijven he! in 1979 hebben ze voor het laatst gestaakt. http://www.fnv.net/host/industriebond/shellstaking.html | |
Yildiz | woensdag 2 november 2005 @ 20:34 |
quote:sorry | |
rucksichlos | woensdag 2 november 2005 @ 20:37 |
quote:Als ze 24 uur staken kost dat de shell een week aan stop en start processen, dat gaat wel degelijk in de brandstof prijzen terug te vinden zijn, om maar niet te spreken over de prijzen van de grondstoffen van andere chemische bedrijven en bedrijven die kunststoffen gebruiken. Buiten energie wordt er nog veel meer van olie gemaakt dat wordt door veel mensen vaak vergeten, het zou wel eens in de winst van andere bedrijven mee kunnen gaan spelen, waardoor er een wat grotere economische druk op kan komen te staan. Waarmee ik overigens niet wil zeggen dat het shell personeel geen gelijk heeft, want dat hebben ze gewoon. | |
kansloze_dertiger | donderdag 3 november 2005 @ 17:11 |
![]() ![]() quote:bron: nu.nl | |
#ANONIEM | donderdag 3 november 2005 @ 20:30 |
quote:In Nederland ook allang. Ik heb deze week voor het eerst sinds tijden weer eens voor minder dan 1,30 euro per liter (euro 95) getankt. |