abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_31839625
quote:
Staking bij raffinaderijen Shell gaat door

Uitgegeven: 31 oktober 2005 15:07
Laatst gewijzigd: 31 oktober 2005 15:21

PERNIS - De staking bij Shell in Pernis en Moerdijk gaat definitief door, zo hebben de vakbonden maandag laten weten. Het olieconcern is niet ingegaan op het ultimatum dat de vakbonden hadden gesteld in het conflict over de pensioenregeling.

Maandag om 18.00 uur wordt begonnen met het stilleggen van de productie. Dat proces duurt twee weken. Na een week is de productie op een minimaal niveau. Bij Shell-dochter NAM (Nederlandse Aardolie Maatschappij) in Den Helder wordt de productie vanaf woensdagavond stilgelegd.

De vakbonden maakten dit bekend op een bijeenkomst op het parkeerterrein van het hoofdgebuw van Shell Pernis. Daar waren volgens de bonden ongeveer achthonderd werknemers van Shell naar toegekomen.
Altijd leuk staken.. Staken over de rug van heel Nederland..
Want de benzine prijs zal nu ook wel stijgen nu de productie stil komt te liggen.. Kwestie van vraag en aanbod.. De vraag blijft wel stabiel maar het aanbod zal dus behoorlijk teruglopen.
  maandag 31 oktober 2005 @ 15:53:07 #2
1316 PLAE@
Founded by fuckers
pi_31839824
ja joh laat je lekker voor de gek houden dat het door moeilijkheden met de productie omhoog gaat.

Iedereen geloofde dat ook daadwerkelijk bij Katarina net of het echt een probleem is als 20% van de VS productie er even niet meer is....
pi_31839851
quote:
Op maandag 31 oktober 2005 15:46 schreef HarryP het volgende:

[..]

Want de benzine prijs zal nu ook wel stijgen nu de productie stil komt te liggen.. Kwestie van vraag en aanbod.. De vraag blijft wel stabiel maar het aanbod zal dus behoorlijk teruglopen.
Ja leuk geef de vakbonden maar de schuld.

Hebben we wel de winstcijfers van de shell gezien over het afgelopen kwartaal heeft deze onderneming een winst gemaakt van 7,37 miljard dollar.

Geef de shell maar de schuld van de hoge benzineprijzen, als ze die wat goedkoper verkopen hadden ze alleen niet zoveel winst gemaakt.

Vindt niemand het vreemd dat als shell de richtprijs van benzine veranderd de rest van de benzineverkopers allemaal gedwee volgen, nee dat is een lekkere vrije markt.
quote:
Winst Shell ver boven verwachting

Uitgegeven: 27 oktober 2005 09:10
Laatst gewijzigd: 27 oktober 2005 15:34

DEN HAAG - Oliemaatschappij Shell heeft in het derde kwartaal fors meer winst gemaakt dan verwacht. De winst exclusief voorraadeffecten en bijzondere posten steeg met 68 procent tot 7,37 miljard dollar. Dat liet de Nederlands-Britse onderneming donderdag weten.

De schade die Shell opliep als gevolg van de orkanen in de Golf van Mexico, becijfert het concern op 350 miljoen dollar. Het belangrijke Mars-platform in de Golf van Mexico wordt pas in de tweede helft van 2006 weer in gebruik genomen.

De winst van Shell ligt veel hoger dan waar analisten op hadden gerekend. Door Reuters geraadpleegde analisten rekenden op een 16 procent hogere winst van 5,12 miljard dollar, exclusief voorraadeffecten en bijzondere posten.
  maandag 31 oktober 2005 @ 15:56:01 #4
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_31839921
Hoezeer ik de post van Basp1 kan begrijpen ben ik wel van mening dat de acties van de vakbonden vaak averechts vindt werken. Mede door alle loonsverhogingen kunnen sommige sectoren (transport anyone) maar moeiljik concurerren met goedkopere arbeidskrachten
Where law ends, tyrrany begins.
pi_31840134
quote:
Op maandag 31 oktober 2005 15:53 schreef Basp1 het volgende:
Dat doe ik immers ook als de vakbonden het spoor plat gooien..
Het lijkt wel of de vakbond niks anders kan dan staken..
pi_31840164
Benzineprijzen is belasting en speculatie
Staking bij Shell, ze lachen gewoon.
Dit bericht is goedgekeurd door de NSA en de NVD en andere opsporingsdiensten.
pi_31840392
quote:
Op maandag 31 oktober 2005 15:56 schreef Gunner het volgende:
Hoezeer ik de post van Basp1 kan begrijpen ben ik wel van mening dat de acties van de vakbonden vaak averechts vindt werken. Mede door alle loonsverhogingen kunnen sommige sectoren (transport anyone) maar moeiljik concurerren met goedkopere arbeidskrachten
Transport sector is nog mooier, die moeten van europa naar een 48 urige werkweek, in hun nederlandse cao staat 55 uur, en mogen van de vakbonden niet terug naar 48 uur omdat anders de chaufeurs door het dure leven in nederland niet eens meer rond kunnen komen.
quote:
Op maandag 31 oktober 2005 16:03 schreef HarryP het volgende:

Dat doe ik immers ook als de vakbonden het spoor plat gooien..
Het lijkt wel of de vakbond niks anders kan dan staken..
Staken is het laatste pressiemiddel wat vakbonden altijd pas als de situatie is geescaleerd gebruiken. Ben maar blij dat je niet in frankrijk/belgie woont, hier in nederland valt het nog reuze mee qua stakingen.

En ben maar blij dat er vakbonden zijn, anders zouden er nooit en te nimmer normale arbeidsverhoudingen gekomen zijn.
pi_31842114
quote:
Op maandag 31 oktober 2005 15:53 schreef Basp1 het volgende:
[..]

Hebben we wel de winstcijfers van de shell gezien over het afgelopen kwartaal heeft deze onderneming een winst gemaakt van 7,37 miljard dollar.

Geef de shell maar de schuld van de hoge benzineprijzen, als ze die wat goedkoper verkopen hadden ze alleen niet zoveel winst gemaakt.
[..]
Zoals zo vaak kunnen de vakbonden niet duidelijk maken waar het over gaat en mag je je afvragen of er geen andere optie geweest was om dit geschil op te lossen. De voorgestelde pensioenregeling is weliswaar een verslechtering van de bestaande regeling, maar als ik 'm zo bekijk dan ben ik er zeer jaloers op. Zo houden Shell-werknemers nog een eindloon gebaseerd pensioen om eens iets te noemen.

Wat is dat trouwens toch elke keer voor gehuil van "Shell maakt zoveel winst", vroeger ging 't ook weleens een stuk slechter en dan hoor je niemand zeuren....
pi_31842708
quote:
Op maandag 31 oktober 2005 17:19 schreef Circuitbreaker het volgende:

[..]

Zoals zo vaak kunnen de vakbonden niet duidelijk maken waar het over gaat en mag je je afvragen of er geen andere optie geweest was om dit geschil op te lossen. De voorgestelde pensioenregeling is weliswaar een verslechtering van de bestaande regeling, maar als ik 'm zo bekijk dan ben ik er zeer jaloers op. Zo houden Shell-werknemers nog een eindloon gebaseerd pensioen om eens iets te noemen.
Zo dus je weet wel duidelijk waarvoor de bonden bij de shell gaan staken, dus dat hebben ze best wel duidelijk gemaakt dan, haal ik jou openingszin.

Ja zo'n pensioen regeling zou ik ook graag willen hebben, maar die heb ik helaas niet.

Hier opent iemand schreeuwend dat we door stakingen hogere benzinenprijzen krijgen door de vakbonden. En ik haal ander feiten aan waarom het niet zou hoeven. En waarom staken een laatste pressiemiddel is.
quote:
Wat is dat trouwens toch elke keer voor gehuil van "Shell maakt zoveel winst", vroeger ging 't ook weleens een stuk slechter en dan hoor je niemand zeuren....
Als het slechter gaat zijn bonden ook bereid om in te schikken. Kijk maar naar de minimale loonstijgingen in bijna alle sectoren over de afgelopen 2 jaar. Kijk maar naar het invoeren van een 38 urig werkweek, waarbij er af gezien moest worden van loonstijgingen, en zo zijn er nog een overvloed aan voorbeelden te vinden dat er met bonden best wel door 1 deur te gaan is.

Dat bonden zo nu en dan een beetje overstuur reageren ben ik het wel mee eens, maar om nu de bonden de schuld te gaan geven van hogere benzineprijzen schiet mij toch echt in het verkeerde keelgat. En dan ben ik niet eens vakbondslid.

Kan iemand mij het laatste jaar verklappen dat shell een verliesjaar heeft gedraaid?
  maandag 31 oktober 2005 @ 19:43:17 #10
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_31846351
De overheid zou deze staking gewoon moeten verbieden cq. bindende arbitrage opleggen.
Dit vanwege het strategisch economisch belang van deze raffinaderij in deze tijd van raffinagecapaciteit gebrek.
Volgens vakbonden kunnen arbeidsvoorwaarden nooit slechter kunen worden, alleen maar beter.
Verworven rechten enzo, dat iedere nieuwe werknemer veel slechtere arbeidsvoorwaarden krijgt dat boeit de FNV niet.

Net op RTL niews: 50000 EUR pj gaat er 10-15 EUR per maand aan pensieonpremie betalen.
Voor zo'n pensioenpremie zou ik direct tekenen.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_31852379
En wij een paar miljoen mensen gaan 10 tot 15 euro per maand meer aan benzine betalen..
pi_31858534
quote:
Op maandag 31 oktober 2005 17:39 schreef Basp1 het volgende:
Dat bonden zo nu en dan een beetje overstuur reageren ben ik het wel mee eens, maar om nu de bonden de schuld te gaan geven van hogere benzineprijzen schiet mij toch echt in het verkeerde keelgat. En dan ben ik niet eens vakbondslid.
Gisteren op TV was er zo'n FNV knakker en die zei inderdaad dat door deze acties de consument hoogstwaarschijnlijn ook getroffen zal worden..
Maar wie is er volgens jou dan de schuldige van dat de productie van shell stil komt te liggen.
En verwacht je werkelijk dat Shell de stijging in de prijs door de staking zal opvangen.
Dat kan shell natuurlijk niet uitleggen aan de aandeelhouders van shell.. (bijvoorbeeld een pensioenfonds van een bijstandsmoedertje om maar even niet te zeggen dat alleen rijken aandelen shell hebben).

Maar jij bent zeker ook geen treinreiziger (ik gelukkig ook niet meer). Maar de FNV heeft wel mooi over mijn rug gestaakt tegen de kabinetsplannen door het treinverkeer stil te leggen waardoor ik verplicht een vrije dag moest nemen..

Ik mijn ogen is de vakbond egoïstisch bezig voor een paar mensen en dupeerd daar een veel grotere groep mee.
pi_31859179
quote:
Op dinsdag 1 november 2005 09:04 schreef HarryP het volgende:

[..]

Gisteren op TV was er zo'n FNV knakker en die zei inderdaad dat door deze acties de consument hoogstwaarschijnlijn ook getroffen zal worden..
Maar wie is er volgens jou dan de schuldige van dat de productie van shell stil komt te liggen.
En verwacht je werkelijk dat Shell de stijging in de prijs door de staking zal opvangen.
Dat kan shell natuurlijk niet uitleggen aan de aandeelhouders van shell.. (bijvoorbeeld een pensioenfonds van een bijstandsmoedertje om maar even niet te zeggen dat alleen rijken aandelen shell hebben).

Maar jij bent zeker ook geen treinreiziger (ik gelukkig ook niet meer). Maar de FNV heeft wel mooi over mijn rug gestaakt tegen de kabinetsplannen door het treinverkeer stil te leggen waardoor ik verplicht een vrije dag moest nemen..

Ik mijn ogen is de vakbond egoïstisch bezig voor een paar mensen en dupeerd daar een veel grotere groep mee.
Waar er 2 vechten hebben er 2 schuld, dus niet alleen de vakbond is schuldig in deze ook de werkgever.

Waarvan ik vakbonden wel eens zou willen betichten is dat men ook eens naar de leden een reeel beeld zou moeten schetsen dat ze het in sommige sectoren echt heel luxe hebben in verhouding tot ander sectoren. Die ambtenaren stakingen gingen echt nergens over. Als er 1 groep het wel goed heeft (als in werkdruk, secundaire arbeidvoorwaarden, opleidingsmogelijkheden, enz..) , zijn het de ambtenaren wel.

Eigenlijk zouden de vakbonden niet meer moeten staken maar altijd de proucten voor niets moeten gaan weggeven, dan is de consument er tenminste mee gediend. Bij de ns wordt niet meer gestaakt, maar gewoon gratis vervoerd, bij de shell wordt niet gestaakt, benzine gewoon geodkoper verkocht, dan wordt de werkgever ook finfacieel getroffen. Lijkt me een goed plan. Maar dat zal we niet in ons arbeidsrecht versleuteld zijn, dat we producten van onze werkgever mogen gaan weggeven.
  dinsdag 1 november 2005 @ 12:32:20 #14
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_31863605
Gelukkig heb ik gisteren nog getankt
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
pi_31863723
Koop gewoon een auto die op waterstof rijdt ofzo. Enige reden waarom de prijs omhoog gaat is omdat mensen toch nog bereid zijn het spul te kopen. Dus ja, wat doe je dan als kapitalistich bedrijf?
More oneness, less categories
Open hearts, no strategies
Decisions based upon faith and not fear
People who live right now and right here
  dinsdag 1 november 2005 @ 12:45:05 #16
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_31863953
quote:
Op dinsdag 1 november 2005 12:36 schreef trancethrust het volgende:
Koop gewoon een auto die op waterstof rijdt ofzo. Enige reden waarom de prijs omhoog gaat is omdat mensen toch nog bereid zijn het spul te kopen. Dus ja, wat doe je dan als kapitalistich bedrijf?
Waar kan ik die kopen ?
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
pi_31903153
quote:
Shell en vakbonden gaan weer praten

AMSTERDAM Shell en de vakbonden gaan
toch weer onderhandelen over de nieuwe
pensioenregeling.Sinds maandag wordt er
gestaakt bij de olieraffinaderijen en
de chemiebedrijven van Shell in Pernis
en Moerdijk.

Vandaag zouden er ook acties beginnen
bij de NAM in Den Helder en Emmen,maar
die zijn voor 24 uur opgeschort.De
vakbonden willen afwachten of er bij de
nieuwe onderhandelingen resultaat wordt
geboekt.

Shell wil de pensioenleeftijd verhogen
van 60 naar 65 jaar.Bovendien moeten de
werknemers zelf gaan meebetalen.Shell
wil zo de loonkosten beheersen.
Zo ze gaan weer onderhandelen, en hebben de stakingen in sommige onderdelen voor 24 uur opgeschort.
pi_31903357
is de prijs in NL eigenlijk al weer gedaald? in frankrijk wel, 2 keer zelfs
  woensdag 2 november 2005 @ 18:24:03 #19
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_31903759
quote:
Op maandag 31 oktober 2005 15:46 schreef HarryP het volgende:

[..]

Droplul

Kranten gelezen? De prijzen hoeven voorlopig nog niet 2 weken te stijgen. Er is nog voldoende opslag, zéker na de stormen in de USA.
Ze doen er al 3 dagen over om de 'plant' op zijn Engels gezegd, af te laten bouwen.

Ze gaan gewoon voor het eerst in hun leven staken, omdat de directie van Shell het personeel ongelooflijk hard wil naaien, terecht van die arbeiders toch?

En btw, de prijs is al n paar keer gezakt, dus lul niet.
Bovenstaande tekst = C C 3.0 NL BY-NC-ND - quotes inkorten uitgezonderd.
  woensdag 2 november 2005 @ 18:26:04 #20
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_31903818
quote:
Op maandag 31 oktober 2005 15:56 schreef Gunner het volgende:
Wederom, geen looneis, maar een verslechting van het contract.
Met mocht eerst met hun 60ste stoppen, maar dat wordt nu door de directie doorgetrokken naar 65.

60 ja, het is geen kantoorbaantje, het is petrochemie, ooit in gewerkt?
  woensdag 2 november 2005 @ 18:26:47 #21
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_31903842
quote:
Op maandag 31 oktober 2005 16:04 schreef longinus het volgende:
Benzineprijzen is belasting en speculatie
Staking bij Shell, ze lachen gewoon.
Denk het niet

Het is voor het eerst sinds het bestaan van Shell dat de werknemers van Shell staken.
pi_31907002
Wim Kok (lid van RvB) krijgt elk jaar 40% salarisverhoging, Shell maakt miljarden winst en de personen die de benzine produceren krijgen niks. Deze staking is terecht, al kunnen de gevolgen rampzalig zijn voor Nederland.
objectief en betrouwbaar
*O* Partij voor de Dieren in de Kamer !! *O*
  woensdag 2 november 2005 @ 20:06:25 #23
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_31907044
quote:
Op woensdag 2 november 2005 20:05 schreef kansloze_dertiger het volgende:
Wim Kok (lid van RvB) krijgt elk jaar 40% salarisverhoging, Shell maakt miljarden winst en de personen die de benzine produceren krijgen niks. Deze staking is terecht, al kunnen de gevolgen rampzalig zijn voor Nederland.
Moet Shell maar een kléin beetje op zn werknemers letten.
Ja sorry hoor, maar ik vind het terecht, en de bal ligt nu gewoon bij de directie van Shell.
Ik sta achter de werknemers.
  woensdag 2 november 2005 @ 20:29:37 #24
105471 rucksichlos
BALL !!!!!!!!!!
pi_31907914
quote:
Op woensdag 2 november 2005 18:26 schreef Yildiz het volgende:

[..]

Denk het niet

Het is voor het eerst sinds het bestaan van Shell dat de werknemers van Shell staken.
wel bij de feiten blijven he!
in 1979 hebben ze voor het laatst gestaakt.
http://www.fnv.net/host/industriebond/shellstaking.html
Life is a bitch, and it sucks......
..... Hey what else do you need.
Shit happens..., at least once a day.
rechts op de roltrap
  woensdag 2 november 2005 @ 20:34:06 #25
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_31908126
quote:
Op woensdag 2 november 2005 20:29 schreef rucksichlos het volgende:

[..]

wel bij de feiten blijven he!
in 1979 hebben ze voor het laatst gestaakt.
http://www.fnv.net/host/industriebond/shellstaking.html
sorry
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')