Altijd leuk staken.. Staken over de rug van heel Nederland..quote:Staking bij raffinaderijen Shell gaat door
Uitgegeven: 31 oktober 2005 15:07
Laatst gewijzigd: 31 oktober 2005 15:21
PERNIS - De staking bij Shell in Pernis en Moerdijk gaat definitief door, zo hebben de vakbonden maandag laten weten. Het olieconcern is niet ingegaan op het ultimatum dat de vakbonden hadden gesteld in het conflict over de pensioenregeling.
Maandag om 18.00 uur wordt begonnen met het stilleggen van de productie. Dat proces duurt twee weken. Na een week is de productie op een minimaal niveau. Bij Shell-dochter NAM (Nederlandse Aardolie Maatschappij) in Den Helder wordt de productie vanaf woensdagavond stilgelegd.
De vakbonden maakten dit bekend op een bijeenkomst op het parkeerterrein van het hoofdgebuw van Shell Pernis. Daar waren volgens de bonden ongeveer achthonderd werknemers van Shell naar toegekomen.
Ja leuk geef de vakbonden maar de schuld.quote:Op maandag 31 oktober 2005 15:46 schreef HarryP het volgende:
[..]
Altijd leuk staken.. Staken over de rug van heel Nederland..
Want de benzine prijs zal nu ook wel stijgen nu de productie stil komt te liggen.. Kwestie van vraag en aanbod.. De vraag blijft wel stabiel maar het aanbod zal dus behoorlijk teruglopen.
quote:Winst Shell ver boven verwachting
Uitgegeven: 27 oktober 2005 09:10
Laatst gewijzigd: 27 oktober 2005 15:34
DEN HAAG - Oliemaatschappij Shell heeft in het derde kwartaal fors meer winst gemaakt dan verwacht. De winst exclusief voorraadeffecten en bijzondere posten steeg met 68 procent tot 7,37 miljard dollar. Dat liet de Nederlands-Britse onderneming donderdag weten.
De schade die Shell opliep als gevolg van de orkanen in de Golf van Mexico, becijfert het concern op 350 miljoen dollar. Het belangrijke Mars-platform in de Golf van Mexico wordt pas in de tweede helft van 2006 weer in gebruik genomen.
De winst van Shell ligt veel hoger dan waar analisten op hadden gerekend. Door Reuters geraadpleegde analisten rekenden op een 16 procent hogere winst van 5,12 miljard dollar, exclusief voorraadeffecten en bijzondere posten.
Dat doe ik immers ook als de vakbonden het spoor plat gooien..quote:Op maandag 31 oktober 2005 15:53 schreef Basp1 het volgende:
Ja leuk geef de vakbonden maar de schuld.
Transport sector is nog mooier, die moeten van europa naar een 48 urige werkweek, in hun nederlandse cao staat 55 uur, en mogen van de vakbonden niet terug naar 48 uur omdat anders de chaufeurs door het dure leven in nederland niet eens meer rond kunnen komen.quote:Op maandag 31 oktober 2005 15:56 schreef Gunner het volgende:
Hoezeer ik de post van Basp1 kan begrijpen ben ik wel van mening dat de acties van de vakbonden vaak averechts vindt werken. Mede door alle loonsverhogingen kunnen sommige sectoren (transport anyone) maar moeiljik concurerren met goedkopere arbeidskrachten
Staken is het laatste pressiemiddel wat vakbonden altijd pas als de situatie is geescaleerd gebruiken. Ben maar blij dat je niet in frankrijk/belgie woont, hier in nederland valt het nog reuze mee qua stakingen.quote:Op maandag 31 oktober 2005 16:03 schreef HarryP het volgende:
Dat doe ik immers ook als de vakbonden het spoor plat gooien..
Het lijkt wel of de vakbond niks anders kan dan staken..
Zoals zo vaak kunnen de vakbonden niet duidelijk maken waar het over gaat en mag je je afvragen of er geen andere optie geweest was om dit geschil op te lossen. De voorgestelde pensioenregeling is weliswaar een verslechtering van de bestaande regeling, maar als ik 'm zo bekijk dan ben ik er zeer jaloers op. Zo houden Shell-werknemers nog een eindloon gebaseerd pensioen om eens iets te noemen.quote:Op maandag 31 oktober 2005 15:53 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ja leuk geef de vakbonden maar de schuld.
Hebben we wel de winstcijfers van de shell gezien over het afgelopen kwartaal heeft deze onderneming een winst gemaakt van 7,37 miljard dollar.
Geef de shell maar de schuld van de hoge benzineprijzen, als ze die wat goedkoper verkopen hadden ze alleen niet zoveel winst gemaakt.![]()
[..]
Zo dus je weet wel duidelijk waarvoor de bonden bij de shell gaan staken, dus dat hebben ze best wel duidelijk gemaakt dan, haal ik jou openingszin.quote:Op maandag 31 oktober 2005 17:19 schreef Circuitbreaker het volgende:
[..]
Zoals zo vaak kunnen de vakbonden niet duidelijk maken waar het over gaat en mag je je afvragen of er geen andere optie geweest was om dit geschil op te lossen. De voorgestelde pensioenregeling is weliswaar een verslechtering van de bestaande regeling, maar als ik 'm zo bekijk dan ben ik er zeer jaloers op. Zo houden Shell-werknemers nog een eindloon gebaseerd pensioen om eens iets te noemen.
Als het slechter gaat zijn bonden ook bereid om in te schikken. Kijk maar naar de minimale loonstijgingen in bijna alle sectoren over de afgelopen 2 jaar. Kijk maar naar het invoeren van een 38 urig werkweek, waarbij er af gezien moest worden van loonstijgingen, en zo zijn er nog een overvloed aan voorbeelden te vinden dat er met bonden best wel door 1 deur te gaan is.quote:Wat is dat trouwens toch elke keer voor gehuil van "Shell maakt zoveel winst", vroeger ging 't ook weleens een stuk slechter en dan hoor je niemand zeuren....![]()
Gisteren op TV was er zo'n FNV knakker en die zei inderdaad dat door deze acties de consument hoogstwaarschijnlijn ook getroffen zal worden..quote:Op maandag 31 oktober 2005 17:39 schreef Basp1 het volgende:
Dat bonden zo nu en dan een beetje overstuur reageren ben ik het wel mee eens, maar om nu de bonden de schuld te gaan geven van hogere benzineprijzen schiet mij toch echt in het verkeerde keelgat. En dan ben ik niet eens vakbondslid.
Waar er 2 vechten hebben er 2 schuld, dus niet alleen de vakbond is schuldig in deze ook de werkgever.quote:Op dinsdag 1 november 2005 09:04 schreef HarryP het volgende:
[..]
Gisteren op TV was er zo'n FNV knakker en die zei inderdaad dat door deze acties de consument hoogstwaarschijnlijn ook getroffen zal worden..
Maar wie is er volgens jou dan de schuldige van dat de productie van shell stil komt te liggen.
En verwacht je werkelijk dat Shell de stijging in de prijs door de staking zal opvangen.
Dat kan shell natuurlijk niet uitleggen aan de aandeelhouders van shell.. (bijvoorbeeld een pensioenfonds van een bijstandsmoedertje om maar even niet te zeggen dat alleen rijken aandelen shell hebben).
Maar jij bent zeker ook geen treinreiziger (ik gelukkig ook niet meer). Maar de FNV heeft wel mooi over mijn rug gestaakt tegen de kabinetsplannen door het treinverkeer stil te leggen waardoor ik verplicht een vrije dag moest nemen..
Ik mijn ogen is de vakbond egoïstisch bezig voor een paar mensen en dupeerd daar een veel grotere groep mee.
Waar kan ik die kopenquote:Op dinsdag 1 november 2005 12:36 schreef trancethrust het volgende:
Koop gewoon een auto die op waterstof rijdt ofzo. Enige reden waarom de prijs omhoog gaat is omdat mensen toch nog bereid zijn het spul te kopen. Dus ja, wat doe je dan als kapitalistich bedrijf?
Zo ze gaan weer onderhandelen, en hebben de stakingen in sommige onderdelen voor 24 uur opgeschort.quote:Shell en vakbonden gaan weer praten
***************************************
AMSTERDAM Shell en de vakbonden gaan
toch weer onderhandelen over de nieuwe
pensioenregeling.Sinds maandag wordt er
gestaakt bij de olieraffinaderijen en
de chemiebedrijven van Shell in Pernis
en Moerdijk.
Vandaag zouden er ook acties beginnen
bij de NAM in Den Helder en Emmen,maar
die zijn voor 24 uur opgeschort.De
vakbonden willen afwachten of er bij de
nieuwe onderhandelingen resultaat wordt
geboekt.
Shell wil de pensioenleeftijd verhogen
van 60 naar 65 jaar.Bovendien moeten de
werknemers zelf gaan meebetalen.Shell
wil zo de loonkosten beheersen.
Droplulquote:Op maandag 31 oktober 2005 15:46 schreef HarryP het volgende:
[..]
Altijd leuk staken.. Staken over de rug van heel Nederland..
Want de benzine prijs zal nu ook wel stijgen nu de productie stil komt te liggen.. Kwestie van vraag en aanbod.. De vraag blijft wel stabiel maar het aanbod zal dus behoorlijk teruglopen.
Wederom, geen looneis, maar een verslechting van het contract.quote:Op maandag 31 oktober 2005 15:56 schreef Gunner het volgende:
Hoezeer ik de post van Basp1 kan begrijpen ben ik wel van mening dat de acties van de vakbonden vaak averechts vindt werken. Mede door alle loonsverhogingen kunnen sommige sectoren (transport anyone) maar moeiljik concurerren met goedkopere arbeidskrachten
Denk het nietquote:Op maandag 31 oktober 2005 16:04 schreef longinus het volgende:
Benzineprijzen is belasting en speculatie
Staking bij Shell, ze lachen gewoon.
Moet Shell maar een kléin beetje op zn werknemers letten.quote:Op woensdag 2 november 2005 20:05 schreef kansloze_dertiger het volgende:
Wim Kok (lid van RvB) krijgt elk jaar 40% salarisverhoging, Shell maakt miljarden winst en de personen die de benzine produceren krijgen niks. Deze staking is terecht, al kunnen de gevolgen rampzalig zijn voor Nederland.
wel bij de feiten blijven he!quote:Op woensdag 2 november 2005 18:26 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Denk het niet
Het is voor het eerst sinds het bestaan van Shell dat de werknemers van Shell staken.
sorryquote:Op woensdag 2 november 2005 20:29 schreef rucksichlos het volgende:
[..]
wel bij de feiten blijven he!
in 1979 hebben ze voor het laatst gestaakt.
http://www.fnv.net/host/industriebond/shellstaking.html
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |