abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_31832776
Ik overweeg om een andere baan te nemen. Ik heb nu een paar vraagjes.

Ik ben 4,5 jaar in dienst bij mijn huidige werkgever. Hoe lang is mijn opzegtermijn? Er zijn geen andere afspraken over gemaakt.

Ik heb een relatiebeding waarin staat dat ik niet bij klanten van mijn huidige werkgever in dienst mag treden. Maar houdt dat in dat ik de naam van mijn nieuwe werkgever moet opgeven bij mijn huidige werkgever als ik ontslag neem? Ik wil namelijk niet dat mijn huidige werkgever mij uit rancune zwart gaat maken bij mijn nieuwe werkgever.

Is er op internet ergens een voorbeeldberekening te vinden van hoeveel je netto van je bruto salaris over houdt?
Op vrijdag 14 mei 2021 @ 23:33 schreef Joopklepzeiker: Zonder twijfel is @vogeltjesdans de grootste smaakmaker en intelligentste persoon van heel KLB.
pi_31833074
Opzegtermijn is één maand.
When you're racing, it's life. Anything that happens before or after is just waiting.
pi_31833113
Als er sprake is van een non-concurrentiebeding, heb je je in beginsel aan dat beding te houden. Als jij je aan dat beding houdt, zie ik niet in hoe dat ook kan betekenen dat jij verplicht bent te vermelden wie je huidige werkgever is. Ofschoon ik niet uitsluit dat het ter sprake komt en dan kun je er maar beter niet over liegen.
When you're racing, it's life. Anything that happens before or after is just waiting.
pi_31833132
quote:
Op maandag 31 oktober 2005 11:08 schreef vogeltjesdans het volgende:

Is er op internet ergens een voorbeeldberekening te vinden van hoeveel je netto van je bruto salaris over houdt?
http://www.loonwijzer.nl/index.php?pag=brutonetto

Die staat ook in de lijst van de "nuttige sites".
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
pi_31833246
quote:
Op maandag 31 oktober 2005 11:24 schreef Argento het volgende:
Als er sprake is van een non-concurrentiebeding, heb je je in beginsel aan dat beding te houden. Als jij je aan dat beding houdt, zie ik niet in hoe dat ook kan betekenen dat jij verplicht bent te vermelden wie je huidige werkgever is.
Het is geen concurrentiebeding zoals dat geldt bij concurrerende firma's, maar een relatiebeding, wat inhoudt dat ik niet in dienst van opdrachtgevers van mijn werkgever mag treden.
quote:
Ofschoon ik niet uitsluit dat het ter sprake komt en dan kun je er maar beter niet over liegen.
Dat snap ik niet, kan je dat eens uitleggen?
Op vrijdag 14 mei 2021 @ 23:33 schreef Joopklepzeiker: Zonder twijfel is @vogeltjesdans de grootste smaakmaker en intelligentste persoon van heel KLB.
  maandag 31 oktober 2005 @ 11:33:49 #6
74052 Ender_W
veni, vidi, vici
pi_31833330
quote:
Op maandag 31 oktober 2005 11:22 schreef Argento het volgende:
Opzegtermijn is één maand.
Is dat altijd zo? Ook als er anders bepaald is in het contract?
Lijkt me anders niet onverstandig dat toch even na te kijken.
Live life to the Ender :D
pi_31833391
Lopende maand en de daaropvolgende wordt daaronder verstaan. Ik wist niet of er na een aantal jaren vaste dienst twee maanden opzegtermijn wordt gehanteerd.
pi_31833409
quote:
Op maandag 31 oktober 2005 11:30 schreef vogeltjesdans het volgende:

[..]

Het is geen concurrentiebeding zoals dat geldt bij concurrerende firma's, maar een relatiebeding, wat inhoudt dat ik niet in dienst van opdrachtgevers van mijn werkgever mag treden.
Ja, je hebt gelijk. Welk belang heeft jouw werkgever bij een dergelijk beding? Bij een non-concurrentiebeding kan ik me dat belang wel voorstellen, maar hoe zit dat hier?
quote:
Dat snap ik niet, kan je dat eens uitleggen?
Je kunt natuurlijk niet uitsluiten dat bij de onderhandelingen voor je nieuwe baan, de identiteit van je huidige werkgever ter sprake komt. Maar of dat gebeurt of niet, het enige wat je je af hoeft te vragen, is of je in strijd met dat beding handelt en dat is weer afhankelijk van de identiteit van je nieuwe werkgever.
pi_31833430
quote:
Op maandag 31 oktober 2005 11:33 schreef Ender_W het volgende:

[..]

Is dat altijd zo? Ook als er anders bepaald is in het contract?
Lijkt me anders niet onverstandig dat toch even na te kijken.
Ik weet eerlijk gezegd niet of die bepaling van dwingend recht is, maar als dat zo is, dan zijn andersluidende contractsbepalingen in beginsel nietig.
pi_31834003
quote:
Op maandag 31 oktober 2005 11:36 schreef Argento het volgende:

[..]

Ja, je hebt gelijk. Welk belang heeft jouw werkgever bij een dergelijk beding? Bij een non-concurrentiebeding kan ik me dat belang wel voorstellen, maar hoe zit dat hier?
Mijn huidige werkgever wil niet dat zijn mensen overlopen naar zijn klanten. Dat kost hem werknemers en klanten.
quote:
[..]

Je kunt natuurlijk niet uitsluiten dat bij de onderhandelingen voor je nieuwe baan, de identiteit van je huidige werkgever ter sprake komt. Maar of dat gebeurt of niet, het enige wat je je af hoeft te vragen, is of je in strijd met dat beding handelt en dat is weer afhankelijk van de identiteit van je nieuwe werkgever.
O, maar ik bedoelde juist andersom. Dus dat mijn huidige werkgever niet de naam van mijn nieuwe werkgever te weten komt. Ik wil voorkomen dat hij uit rancune mijn nieuwe werkgever gaat opbellen en mij eventueel gaat zwart maken. Mijn vraag is dus of ik ingevolge een standaard relatiebeding verplicht ben om aan mijn huidige werkgever mee te delen wie mijn huidige werkgever is.

Een dialoog tussen huidige baas en werknemer zegt meer dan duizend woorden:
Werknemer: Baas, ik neem ontslag.
Baas: Da's niet zo mooi. Waar ga je werken?
Werknemer: Dat zeg ik niet. Mischien maak je je me wel zwart bij mijn nieuwe baas.
Baas: Maar hoe weet ik dan of je je aan het relatiebeding houdt?
Werknemer: Dat is jouw probleem. Daar staat in dat ik niet bij jouw klanten mag gaan werken, maar niet dat ik verplicht ben om jou mede te delen wie mijn nieuwe werkgever is.
Baas: Moord en Brand! Ik stuur mijn advocaat op je af!
Werknemer: Als jij gegronde vermoedens hebt dat ik het relatiebeding schend, mag je dat doen. Maar als ik je vertel dat ik het beding niet schend, dan moet dat voldoende voor je zijn.
Baas:
Werknemer:

Dus... Wat zijn de regels wat dit betreft? Kan de baas bijvoorbeeld een beroep doen op een gerechtvaardigd belang?

[ Bericht 6% gewijzigd door vogeltjesdans op 31-10-2005 12:12:56 ]
pi_31834438
quote:
Op maandag 31 oktober 2005 11:59 schreef vogeltjesdans het volgende:

[..]

Mijn huidige werkgever wil niet dat zijn mensen overlopen naar zijn klanten. Dat kost hem werknemers en klanten.
[..]

O, maar ik bedoelde juist andersom. Dus dat mijn huidige werkgever niet de naam van mijn nieuwe werkgever te weten komt. Ik wil voorkomen dat hij uit rancune mijn nieuwe werkgever gaat opbellen en mij eventueel gaat zwart maken. Mijn vraag is dus of ik ingevolge een standaard relatiebeding verplicht ben om aan mijn huidige werkgever mee te delen wie mijn huidige werkgever is.

Een dialoog tussen huidige baas en werknemer zegt meer dan duizend woorden:
Werknemer: Baas, ik neem ontslag.
Baas: Da's niet zo mooi. Waar ga je werken?
Werknemer: Dat zeg ik niet. Mischien maak je je me wel zwart bij mijn nieuwe baas.
Baas: Maar hoe weet ik dan of je je aan het relatiebeding houdt?
Werknemer: Dat is jouw probleem. Daar staat in dat ik niet bij jouw klanten mag gaan werken, maar niet dat ik verplicht ben om jou mede te delen wie mijn nieuwe werkgever is.
Baas: Moord en Brand! Ik stuur mijn advocaat op je af!
Werknemer: Als jij gegronde vermoedens hebt dat ik het relatiebeding schend, mag je dat doen. Maar als ik je vertel dat ik het beding niet schend, dan moet dat voldoende voor je zijn.
Baas:
Werknemer:

Dus... Wat zijn de regels wat dit betreft? Kan de baas bijvoorbeeld een beroep doen op een gerechtvaardigd belang?
Oh zo.

Nou, dit betreft dus een kwestie van bewijsrecht. Wie moet bewijzen? Als je baas zich wil beroepen op de bepaalde rechtsgevolgen (wanprestatie, aansprakelijkheid) van een bepaald rechtsfeit (het in strijd met het beding handelen), zal je baas conform de hoofdregel van artikel 150 Burgerlijke rechtsvordering, moeten stellen en bewijzen dat jij je niet aan je beding houdt.

Ik zie niet in hoe jij zou moeten voorzien in de bewijslevering van je baas, notabene tegen jezelf, door verplicht te zijn hem te melden waar je werkt. Niet jij moet bewijzen dat je je aan het beding houdt, hij moet bewijzen dat je je er niet aan houdt.

Pas als de belangen van de werkgever moeten prevaleren boven jouw privebelang bij het niet meedelen van de identiteit van je nieuwe werkgever, zou over omkering van die bewijslast gesproken kunnen worden, maar daarvan is niet snel sprake. Het is immers juist de werkgever die in het arbeidsrecht de beschermde partij is.
pi_31834889
quote:
Op maandag 31 oktober 2005 11:37 schreef Argento het volgende:

[..]

Ik weet eerlijk gezegd niet of die bepaling van dwingend recht is, maar als dat zo is, dan zijn andersluidende contractsbepalingen in beginsel nietig.
Dat is het volgens mij niet. Volgens mij is het 1 maand, tenzij: er in het contract iets anders staat, maar voor de werkgever is het het dubbele van dat van de werknemer óf als er in de CAO anders is bepaald.
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
pi_31834930
Kortom, wie eist, bewijst! Duidelijk en bedankt!
quote:
Het is immers juist de werkgever die in het arbeidsrecht de beschermde partij is.
Wat bedoel je hiermee? Ik dacht dat de werknemer de beschermde partij was?
pi_31835507
quote:
Op maandag 31 oktober 2005 12:43 schreef vogeltjesdans het volgende:
Kortom, wie eist, bewijst! Duidelijk en bedankt!
[..]

Wat bedoel je hiermee? Ik dacht dat de werknemer de beschermde partij was?
Ja, dat dacht ik eerlijk gezegd ook.
pi_31835541
quote:
Op maandag 31 oktober 2005 12:43 schreef vogeltjesdans het volgende:
Kortom, wie eist, bewijst!
Niet helemaal. Wie moet stellen, bewijst. Dat is net even wat anders.
  maandag 31 oktober 2005 @ 18:10:07 #16
111260 Charmian
a little joy
pi_31843635
quote:
Wat een raar ding dat relatiebeding (ik heb er nooit eerder van gehoord). Dat het hem werknemers kost dat is een non-argument, ongeacht of je naar een van zijn klanten overstapt of een ander, je gaat weg en kost hem dus een werknemer.
Reden 2 lijkt me dan logischer maar volgens mij heb je het dan over het concurrentiebeding, tis niet de bedoeling dat je ergens anders gaat werken want dan neem je klanten mee (de klant waar jij gaat werken?).

Verder ben je volgens mij niet verplicht om de naam op te geven aan je huidige werkgever. Maar omdat het een klant is zou je nieuwe werkgever het daar wel eens met je huidige werkgever over kunnen hebben zo van 'vogeltjesdans werkt nu lekker bij mij'.
The only true wisdom is in knowing you know nothing. -- [b]Socrates [/b]
I know nothing, I come from Barcelona. -- [b]Manuel[/b]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')