abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 30 oktober 2005 @ 21:45:52 #1
53708 ondeugend
Lost in Sound
pi_31822396
Een paar weken geleden kreeg ik visite die meteen mijn keuken gingen inspecteren.
Beide personen viel het meteen op dat ik zoveel kruiden op de plank heb staan. Ze waren hoogstverbaasd over het aantal en vroegen of ik ze ook allemaal gebruikte of dat het meeste over 'datum' gingen.

Nadat ik had geantwoord dat ik ver voor de tijd alweer nieuwe potjes /plantjes aan kon schaffen, keken ze me nog steeds wantrouwig aan.

Maar ik mag nou eenmaal graag strooien.

Hoe zit het bij jullie ? Welke kruiden/specerijen gebruiken jullie het meest ?

Een paar hele hooggenoteerden op mijn lijst zijn :

Basilicum
Alleen de bladeren aaien brengt mij alleen al in vervoering. Die geur op je handen.

Pepers
Gedroogd, vers, of poeders... maakt niet uit als het maar pittig maakt.

Knoflook
Dát wat ik samen met uien altijd vers op voorraad heb.

Bovenstaande zijn maar een paar van mijn favorieten maar ik ga jullie de kans geven om aan te vullen. Jullie zijn nu aan zet dus.
And everything under the sun is in tune
But the sun is eclipsed by the moon.
And Prince is still here!
pi_31822601
knoflook
verder ben ik een grote fan van kerrie
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
  zondag 30 oktober 2005 @ 21:58:06 #3
53708 ondeugend
Lost in Sound
pi_31822866
Peterselie kauwen helpt trouwens tegen knoflook-adem.
pi_31823092
Altijd verschillende pepers in de vriezer, daarbij meestal citroengras, limoenblad, gember en wat wisselende andere oosterse ingredienten. Uit de groententuin kervel, basilicum, wederom verschillende pepers, blad peterselie, bieslook en verschillende uiensoorten. Alles wat ik over hou in kleine beetje de vriezer in, ik vergeet vast nog wat kruiden, maar er zit wat 'wildgroei' tussen, haha.
"Winners never quit, 'cause quitters never win"
"Greedy people get rich, but pigs get slaughtered"
  zondag 30 oktober 2005 @ 22:10:51 #5
77511 floopzz
feeling a bit floopy
pi_31823372
ben fan van versteegen kruiden!
naast de ui, knoflook en bieslook staan er verder in mijn kastje :
kerrie, kaneel, grof zeezout, verse zwarte peper, nootmuskaat, oregano, kerrie, paprikapoeder, kaneelstokjes, kruidnagels, laurierblad, knoflookpoeder, chilipoeder, speculaaskruiden, kipkruidenmix en gehaktkruidenmix..

in de vriezer bieslook en peterselie!

Ik gebruik ze allemaal, het een meer dan het ander. Favoriet zijn toch wel verse zwarte peper, grof zeezout, oregano en knoflook... en de gehakt- en kipkruiden
*snucks*
  zondag 30 oktober 2005 @ 22:34:13 #6
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_31824211
Zeezout vind ik echt veel lekkerder dan gewoon zout

Andere kruiden die ik daarnaast veel gebruik zijn:
  • Kerrie
  • Paprikapoeder
  • Peper
  • Uienpoeder
  • Experience is what you get when you don't get what you wanted
    Take my advice ... I don't use it anyway...
    Een goede Fok! Search
    Een goede Fok! Search
    pi_31824283
    Tvp....

* vriendlief erge fan is
      maandag 31 oktober 2005 @ 02:57:41 #8
    13347 Nembrionic
    AKQ Fundamentalist
    pi_31829075
    Knoflook en djinten(gemalen komijn).
    Beter dan peper en zout

Verreweg mijn favorieten!
    - "Autisten met elkaar in contact brengen is net zoals delen door 0"
    pi_31829080
    Kerrie, zout, KANEEL.
    Op vrijdag 12 januari 2007 03:39 schreef Xennia het volgende:
    Mayo is de dochter die ik nooit had!
      maandag 31 oktober 2005 @ 03:04:13 #10
    53708 ondeugend
    Lost in Sound
    pi_31829111
    Nog één van mijn favorieten :

Karwijzaad

Karwijzaad (Carum carvi)Deze tweejarige schermbloemige plant ontwikkelt in het eerste jaar slechts een rozet van bloemen. In het tweede jaar vormt ze gladde tot 1,20 meter hoge stengels met een scherm van witte en roze bloempjes en donkerbruin, geribbelde zaadjes. Deze zaadjes hebben een bittere, zoete smaak, die lijkt op anijs, maar met een scherpe ondertoon. Karwij behoort tot de peterseliefamilie. Het zaad wordt zowel heel als gemalen verkocht, het komt vaak voor dat het verward wordt met komijnzaad.

Herkomst

De herkomst ligt in Azië en Europa, waarvan Nederland de grootste producent is. In Nederland was het gebruik van karwij veel eerder bekend, dan in overige gebieden.

In Engeland gebruik men karwij sinds de 14de eeuw bij de bereiding van cake en brood. Uit de 17de eeuw is een recept van John Parkinson bewaard gebleven, waarin karwij gecoat met suiker geserveerd met fruit, wordt voorgeschreven als digestief.

Wist u?

Vroeger werd karwij gewaardeerd als middel tegen hekserij, omdat men geloofde dat iets dat karwij bevatte niet gestolen kon worden. Zo voerde men duiven met karwij om zeker te stellen dat zij terug zouden komen. Ook stopten vrouwen karwij in de broekzak van hun man, om te voorkomen dat zijn hart zou worden gestolen door een andere vrouw. Medicinale werking wordt al sinds de eerste eeuw aan karwij toegeschreven. Zo schreven Griekse artsen het voor aan meisjes die erg wit zagen, tegenwoordig wordt het kauwen op de zaadjes geadviseerd bij indigestie, buikkramp en menstruatiepijn.

Kwaliteit

De in Nederland geproduceerde karwij wordt als beste kwaliteit beschouwd, vanwege het uniforme uiterlijk, de constante kleur en de hoeveelheid olie die in de zaadjes zit. Karwij van goede kwaliteit heeft een bruine kleur, een langwerpige halvemaanvormige boog en is geribd. Karwij is op een koele, donkere plaats ongeveer 6 maanden houdbaar.

Toepassingen

Roggebrood dankt zijn specifieke smaak aan de toevoeging van karwij. Naast roggebrood kan karwij goed gebruikt worden in kaas, vlees, cake en likeur. In het Middellandse Zeegebied wordt karwij gebruikt bij koolschotels geserveerd met geroosterde appels. In Australië verwerkt men het in stampotten. De olie afkomstig uit de zaadjes wordt gebruikt voor parfum, zeep, mondwater en likeur, Kummel genaamd.
    pi_31829143
    quote:
    Op maandag 31 oktober 2005 02:57 schreef Nembrionic het volgende:
    Knoflook en djinten(gemalen komijn).
    Beter dan peper en zout

Verreweg mijn favorieten!
    Knoflook en Djinten
    Wanneer gaan we eten?
    If fashion is your trade,
    then when you're naked,
    I guess you must be unemployed yeah.
    pi_31829170
    Lavas (aka maggiplant)...

Geweldige smaakmaker in soep en (pasta-)sauzen ('n beetje als maggi, maar dan wat fijner van smaak).
    Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
    With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
      maandag 31 oktober 2005 @ 03:16:09 #13
    53708 ondeugend
    Lost in Sound
    pi_31829175
    quote:
    Op maandag 31 oktober 2005 03:14 schreef Jordy-B het volgende:
    Lavas (aka maggiplant)...

Geweldige smaakmaker in soep en (pasta-)sauzen ('n beetje als maggi, maar dan wat fijner van smaak).

maandag 31 oktober 2005 @ 03:18:04 #14
    13347 Nembrionic
    AKQ Fundamentalist
    pi_31829183
    quote:
    Op maandag 31 oktober 2005 03:10 schreef pino.in.disguise het volgende:

[..]

Knoflook en Djinten
    Wanneer gaan we eten?

*chili roeleert enz*
    - "Autisten met elkaar in contact brengen is net zoals delen door 0"
    pi_31829246
    quote:
    Op maandag 31 oktober 2005 03:16 schreef ondeugend het volgende:

[..]

[afbeelding]
    Yup, ook in de tuin staan, enorme wildgroei van dat spul!
    "Winners never quit, 'cause quitters never win"
    "Greedy people get rich, but pigs get slaughtered"
    pi_31836008
    Basilicum, zo vant plantje in je eten
    pi_31867888
    quote:
    Op maandag 31 oktober 2005 13:31 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
    Basilicum, zo vant plantje in je eten
    Dat is ook mijn opper-kruid..

Maar Thijm, Oregano, Rozemarijn, Bieslook en Peterselie mogen ook niet worden vergeten.
    Yeah baby Yeah!
    pi_31868172
    Gister spekkoek gemaakt en helemaal verliefd geworden op kardemom... wat een heerlijke, wat citrus-achtige geur!
    Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
    With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
    pi_31869276
    Combi van komijn en korianderzaad, eerst licht geroosterd en daarna in mn vijzel, geeft een ennorme geur boost in je kamer.

En bij mn andere favo recpt, knoflook tym, en citroen, ik weet het is geen kruid of specerij, maar t ruikt wel zo sterk, en lekker ! (ik heb het over de schil )
    Cooking!
    pi_31883668
    quote:
    Op dinsdag 1 november 2005 16:06 schreef Aenarion het volgende:
    Combi van komijn en korianderzaad, eerst licht geroosterd en daarna in mn vijzel, geeft een ennorme geur boost in je kamer.

En bij mn andere favo recpt, knoflook tym, en citroen, ik weet het is geen kruid of specerij, maar t ruikt wel zo sterk, en lekker ! (ik heb het over de schil )
    Iets met vis? (dat is het eerste wat in mij opkomt bij knoflook, thijm en citroen..)
    pi_31883906

Hele Kip, ik vul hem tussen de huid en de kipfilets! Is errrrrug lekker, Jamie oliver hè Mn favo Kok!

Ik heb er bijna een meisje mee verleid Helaas had ze al een vriendjes

Groet Tom

Edit: sorry, ik vul hem met een mengsel van die kruiden, een hoop boter en parmaham
    Cooking!
      dinsdag 1 november 2005 @ 23:43:29 #22
    9902 Lestat
    the vampire...
    pi_31884015
    quote:
    Op zondag 30 oktober 2005 22:34 schreef Martijn_77 het volgende:
    Zeezout vind ik echt veel lekkerder dan gewoon zout
    Snap ik niet erg. Zeezout is toch ook gewoon NaCl, of hebben ze daar extra ingredienten in gedaan?
    Memento Mori
    pi_31884788
    quote:
    Op dinsdag 1 november 2005 23:43 schreef Lestat het volgende:

[..]

Snap ik niet erg. Zeezout is toch ook gewoon NaCl, of hebben ze daar extra ingredienten in gedaan?
    In iedergeval is het niet gemalen, en dat scheelt al veel. verse kruiden is ook lekkerder dan gedroogde (tenminste: vind ik), maar daar is de chemische structuur ook niet anders van.

Of niet gemalen zeezout en niet gemalen 'normaal zout' veel uit maakt weet ik niet. Maar niet gemalen zout is vele malen smaakvoller

Verder ben ik fan van kaneel , knoflook, tijm en verse pepers!
    pi_31884881
    quote:
    Op dinsdag 1 november 2005 23:43 schreef Lestat het volgende:

[..]

zeezout is niet geraffineerd. Er zitten ook andere mineraalzouten in dan enkel NaCl. Ook wordt er geen jodium toegevoegd.

Wiki
    pi_31885243
    quote:
    Op woensdag 2 november 2005 00:13 schreef Jordy-B het volgende:

[..]

zeezout is niet geraffineerd. Er zitten ook andere mineraalzouten in dan enkel NaCl. Ook wordt er geen jodium toegevoegd.

Wiki
    Er zijn genoeg niet zee-zout soorten zonder jodium. Sowieso zit er geen jodium in niet gemalen zeezout (nog nooit gezien iig, lijkt me ook niet goed mogelijk)
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')