Dat wordt dan wel een heeeel druk programma dan... .Ik hoorde dat mensen er al genoeg problemen mee hadden als ze alleen het schakeltraject volgden (was dan wel technische natuurkunde maar dat terzijde) Maar ik wist eerlijkgezegd niet dat dat kon....quote:Op zondag 30 oktober 2005 12:45 schreef Ixnay het volgende:
Het schakelprogramma kan ik tijdens de reguliere mastervakken volgen.
2 van de 4 medewerkers die ik bij de ibg aan de lijn heb gehad vertelden mij van welquote:Op zondag 30 oktober 2005 14:44 schreef Overlast het volgende:
Je krijgt geen extra stufi voor je universitaire opleiding als je van het HBO komt.
wel dusquote:Op zondag 30 oktober 2005 14:44 schreef Overlast het volgende:
Je krijgt geen extra stufi voor je universitaire opleiding als je van het HBO komt.
Maar in feite heb je na het schakeljaar dus ook je WO-bachelor (anders word je niet toegelaten op de master)...quote:ls je gaat studeren aan een universiteit of hogeschool, krijg je 4 jaar prestatiebeurs. Daarna kun je nog 3 jaar lenen. Voor sommige langere studies (zoals geneeskunde of godgeleerdheid) kun je meer dan 4 jaar prestatiebeurs krijgen. Doe je na je WO-bachelor nog een 2-jarige masteropleiding, dan krijg je 1 jaar extra prestatiebeurs.
Ik studeer informatiekunde en doe nu dus het schakelprogramma. Normaal heb ik geen moeite met leren, maar UNI is echt waaaaay anders als HBO. Damn, de hoeveelheid stof die je krijgt op de UNI is echt veel meer als op HBO. Ik heb ook nu dus schakelvakken en je moet gemiddeld 18 uur per vak per week besteden. Komend blok moet ik er 4 doen... dus ik snap niet hoe mensen de schakelvakken naast de reguliere vakken kunnen volgenquote:Op zondag 30 oktober 2005 13:00 schreef Maverick_tfd het volgende:
[..]
Dat wordt dan wel een heeeel druk programma dan... .Ik hoorde dat mensen er al genoeg problemen mee hadden als ze alleen het schakeltraject volgden (was dan wel technische natuurkunde maar dat terzijde) Maar ik wist eerlijkgezegd niet dat dat kon....
Normaliter ontvang je maar voor vier jaar een prestatiebeurs. Dit betekent dus dat diegenen die een 4 jaar durende HBO- opleiding doen of een 4 jaar durende WO-opleiding doen (3 jaar BSc + 1 jaar durende MSc) daarna geen beurs meer over hebben, het geld is op. Er zijn echter uitzonderingen: duurt de master-opleiding aan de universiteit 2 jaar dan krijgt de student 1 jaar extra studiefinanciering, 3-jarige master-opleiding dan 2 jaar extra (dit is bij opleiding tot apotheker). Deze extra studiefinanciering geldt zowel voor iemand die een HBO-bachelor of een WO-bachelor heeft gedaan (maar de HBO duurt een jaar langer).quote:Op zondag 30 oktober 2005 08:54 schreef Ixnay het volgende:
Even een vraagje.
Ik zit nu in het 3e jaar van mijn ing. opleiding hiervoor heb ik eerst een jaar iets anders gedaan waardoor ik nu in het 4e en laatste jaar van mijn studiefinanciering zit.
Volgend jaar wil ik eventueel wat gaan lenen (niet al te veel) voor mijn 4e jaar, dat dus eigenlijk in totaal mijn 5e studiejaar is.
Daarna wil ik mijn ir. gaan halen op de universiteit in 2 jaar, krijg ik dan extra studiefinanciering of moet ik dit ook lenen?
Stel dat ik eerst, voordat ik aan die master begin, 1 of 2 jaartjes ga werken om het wat ruimer te hebben tijdens de master studie, dan moet ik dat 5e jaar terug gaan betalen waarschijnlijk. Hoeveel per maand moet ik dan terugbetalen, of is dit van andere factoren afhankelijk? En heeft dit invloed op de extra studiefinanciering die ik krijg tijdens die master.
Als ik eerlijk ben, denk ik dat je meer aan de extra technische kennis in Delft hebt, dan aan die paar managment-vakken in Twente. Denk dat je beter een hele brede en wetenschappelijke technische basis kan hebben en die management-cursussen bij bedrijven volgensquote:Op vrijdag 11 november 2005 12:24 schreef Ixnay het volgende:
Gisteren ben ik naar de master-voorlichtingsavond van de TU in Delft geweest en daar was iets nieuws dat dit jaar begint.
Je kunt de zomervakantie 4 weken een "summer course" volgen.
Hierbij volg je het schakelprogramma zodat je na de HTS direct aan de masterfase kunt beginnen zonder schakelvakken. Bij mijn opleiding bestaat dit schakelprogramma puur uit wiskunde. Dit moet je 2 zomervakanties doen.
Ik kan in de zomervakantie van de 3e naar de 4e HTS klas 4 weken summercourse doen en tussen mijn 4e jaar HTS en 1e jaar master 4 weken.
Aangezien ik eerst nog 1 of 2 jaar misschien wil werken om mijn master-periode te kunnen betalen zou ik dit ook later kunnen doen.
Maar ik weet nog niet of ik wel naar Delft wil.
Als ik als bij een ingenieursbureau werk straks, moet ik waarschijnlijk managementcursussen etc. volgen om een hogere functie te krijgen. Als ik in Twente Civil Engineering & Management zou gaan doen, heb ik 2 in 1, namelijk het technische gedeelte en het management gedeelte.
Ik hoef dus deze cursusen niet meer te volgen en ik heb gelijk een TU diploma.
Eerst eens kijken hoe het daar in Twente is, voordat ik m'n keuze maak...
(Misschien kan het "extra studiefinanciering" in de TT weggehaald worden, zodat het meer algemeen over de weg van ing. naar ir. gaat.)
Inderdaad, zorg eerst dat je een sterke en brede technische basis ontwikkeld, daar heb je in de loop van je carrière veel meer aan. Vooral nu je nog jong bent kun je dit soort ingenieursstudies nog (makkelijk) aan, later niet meer. En het is veel makkelijker om op iets latere leeftijd je managementskills bij te spijkeren door cursussen en opleidingen, dan andersom. Er worden hiervan zat aangeboden voor mensen die al werken. Wist je bijvoorbeeld dat een MBA specifiek bedoeld is voor mensen die al in het werk zitten en reeds jaren werkervaring hebben? Ook is een MBA specifiek voor mensen die geen bedrijfskundige opleidingen hebben genoten, bijv. ingenieursquote:Op vrijdag 11 november 2005 17:22 schreef Ko_9 het volgende:
[..]
Als ik eerlijk ben, denk ik dat je meer aan de extra technische kennis in Delft hebt, dan aan die paar managment-vakken in Twente. Denk dat je beter een hele brede en wetenschappelijke technische basis kan hebben en die management-cursussen bij bedrijven volgens![]()
Maar das mijn mening, en over die summercourses, denk dat het heel erg zwaar zal zijn, als ik zie hoeveel wiskunde er nu bij mij binnen een jaar wordt ingestampt, kan me moeilijk voorstellen dat dat ook in 2x 4 weken zomervakantie te halen isMaar die keuze is natuurlijk voor jezelf.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |