abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 30 oktober 2005 @ 08:54:31 #1
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_31801903
Even een vraagje.

Ik zit nu in het 3e jaar van mijn ing. opleiding hiervoor heb ik eerst een jaar iets anders gedaan waardoor ik nu in het 4e en laatste jaar van mijn studiefinanciering zit.
Volgend jaar wil ik eventueel wat gaan lenen (niet al te veel) voor mijn 4e jaar, dat dus eigenlijk in totaal mijn 5e studiejaar is.
Daarna wil ik mijn ir. gaan halen op de universiteit in 2 jaar, krijg ik dan extra studiefinanciering of moet ik dit ook lenen?

Stel dat ik eerst, voordat ik aan die master begin, 1 of 2 jaartjes ga werken om het wat ruimer te hebben tijdens de master studie, dan moet ik dat 5e jaar terug gaan betalen waarschijnlijk. Hoeveel per maand moet ik dan terugbetalen, of is dit van andere factoren afhankelijk? En heeft dit invloed op de extra studiefinanciering die ik krijg tijdens die master.
  zondag 30 oktober 2005 @ 09:15:39 #2
22273 Dizer
Save the beard!
pi_31802075
Het beste daarvoor is om de ib-groep te bellen.
Ik heb 4 jaar mijn ing opleiding gedaan bij de HvA, Informatica.
Ik doe nu (5e jaar) een schakelprogramma op de UvA om volgend jaar tot de Master toegelaten te worden. Ik krijg de Master (als ik het afrond) als een gift. Omdat ik een masteropleiding doe die op mijn HBO opleiding past..
Friends don't let friends remain beardless...
pi_31802805
Don't blame me if I'm wrong maar..... een master (op de TU) duurt toch inclusief schakeltraject 2,5 jaar, wat dan vaak uitloopt naar 3 jaar?

Verder, ik denk dat je nog 1 jaar extra stufi krijgt, aangezien dat normaal ook zo is... Pin me er echter niet op vast
pi_31804591
In 2 jaar zal niet lukken nee, aangezien de master al 2 jaar duurt en het schakeltraject kost je ook zo een jaar.
  zondag 30 oktober 2005 @ 12:45:09 #5
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_31806020
Het schakelprogramma kan ik tijdens de reguliere mastervakken volgen.
pi_31806396
quote:
Op zondag 30 oktober 2005 12:45 schreef Ixnay het volgende:
Het schakelprogramma kan ik tijdens de reguliere mastervakken volgen.
Dat wordt dan wel een heeeel druk programma dan... .Ik hoorde dat mensen er al genoeg problemen mee hadden als ze alleen het schakeltraject volgden (was dan wel technische natuurkunde maar dat terzijde) Maar ik wist eerlijkgezegd niet dat dat kon....
  zondag 30 oktober 2005 @ 13:25:07 #7
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_31806997
Ik krijg het eerste half jaar ipv 2 mastervakken maar 1 mastervak en 1 schakelvak, en ik heb dan vrijstelling voor de stage, als de WO-bachelors dan stage hebben volg ik weer 2 mastervakken.
pi_31808231
Nou, ik zal je vertellen het zijn allemaal mooie praatjes vooraf over mastervakken tijdens je schakelprogramma. Mij werd ook verteld dat ik dat ik maar 2,5 jaar voor mn schakelprogramma+master nodig zou hebben, maar dan moet je bijna hoogbegaafd zijn en daarnaast AL je vrije tijd opgeven (geen hobby's of bijbaantjes) anders is het bijna onmogelijk om het te halen.
Ik ben er (na 2 maanden schakelprogramma) wel achter dat het mij zeker 3,5 jaar zal gaan kosten als ik m'n sporten, bijbaantje en af en toe uitgaan erbij wil blijven doen. Maar wellicht dat dit verschilt per opleiding, maar 1 advies; reken je niet te rijk

Maar ff over die stufie, ik heb inmiddels al 4x gebeld met de IBG en heb 3x een verschillend antwoord gekregen. Maar wat ik er nu van begrijp (met beetje logisch nadenken) zit het zo:
je krijgt gewoon 4jaar stufie tijdens je hbo-studie, daarna ga je lenen totdat je aan je master begint (tijdens schakelprogramma sta je nog voor Bachelor ingeschreven).
Zodra je je schakelprogramma hebt afgerond en aan je Master begint, krijg je volgens mij nog 1 jaar extra stufie...

Maar ik zal erzowiezo nog een paar keer over gaan bellen, omdat ik toch wel eens zekerheid wil

Ow, zie dat je net als ik ook Civiel studeert; als je ook naar TuD gaat, vergeet die 2 jaar dan maar: is onmogelijk. Weet niet hoe het in Enschede zit...
pi_31808260
Wat voor studie Ko_9?
pi_31808276
Civiele techniek dus
pi_31808322
Haha ok, bij TN op de TU/e is het zo dat het schakeltraject officieel een half jaar duurt, maar veel mensen er een jaar over doen.... Samen met de master komt dat dus neer op 3 jaar, ongeveer wat Ko_9 zegt dus
pi_31809298
Je krijgt geen extra stufi voor je universitaire opleiding als je van het HBO komt.
Te audire non possum. Musa sapientum fixa est in aure.
pi_31809376
quote:
Op zondag 30 oktober 2005 14:44 schreef Overlast het volgende:
Je krijgt geen extra stufi voor je universitaire opleiding als je van het HBO komt.
2 van de 4 medewerkers die ik bij de ibg aan de lijn heb gehad vertelden mij van wel

snap der echt geen tyfusmeer van
pi_31809605
quote:
Op zondag 30 oktober 2005 14:44 schreef Overlast het volgende:
wel dus
  zondag 30 oktober 2005 @ 16:30:18 #15
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_31812395
Ik heb begrepen dat de master in Twente in 2 jaar goed te halen is, alleen is dat meer Civiel + Management, terwijl ik meer de echte technische richting opwil. Van een medewerker van Twente heb ik begrepen dat je je vakken zo kunt samenstellen dat het toch 75% techniek is.
Als ik de HTS afheb ben ik namelijk al 23, en na die master ben ik dan minimaal 25 en dat vind ik al oud genoeg, vandaar dat ik niet al te lang over die master wil doen.

Offtopic: Ko_9 ik zie dat je naar Kenya bent geweest voor dat project, daar had ik ook naar toe kunnen gaan, maar een docent van mij had me dat afgeraden omdat je op technisch gebied weinig zou leren daar.
pi_31812617
Ik zeg nu overigens wel dat het zo is, maar ik hoop ook dat het inderdaar zo is. Dit omdat ik ook van plan ben naar de TU te gaan na mijn studie...
pi_31816777
ff gezocht op ib-groep.nl en daar staat alleen het volgende:
quote:
ls je gaat studeren aan een universiteit of hogeschool, krijg je 4 jaar prestatiebeurs. Daarna kun je nog 3 jaar lenen. Voor sommige langere studies (zoals geneeskunde of godgeleerdheid) kun je meer dan 4 jaar prestatiebeurs krijgen. Doe je na je WO-bachelor nog een 2-jarige masteropleiding, dan krijg je 1 jaar extra prestatiebeurs.
Maar in feite heb je na het schakeljaar dus ook je WO-bachelor (anders word je niet toegelaten op de master)...
morgen maar weer bellen dus
  zondag 30 oktober 2005 @ 19:21:09 #18
22273 Dizer
Save the beard!
pi_31817380
quote:
Op zondag 30 oktober 2005 13:00 schreef Maverick_tfd het volgende:

[..]

Dat wordt dan wel een heeeel druk programma dan... .Ik hoorde dat mensen er al genoeg problemen mee hadden als ze alleen het schakeltraject volgden (was dan wel technische natuurkunde maar dat terzijde) Maar ik wist eerlijkgezegd niet dat dat kon....
Ik studeer informatiekunde en doe nu dus het schakelprogramma. Normaal heb ik geen moeite met leren, maar UNI is echt waaaaay anders als HBO. Damn, de hoeveelheid stof die je krijgt op de UNI is echt veel meer als op HBO. Ik heb ook nu dus schakelvakken en je moet gemiddeld 18 uur per vak per week besteden. Komend blok moet ik er 4 doen... dus ik snap niet hoe mensen de schakelvakken naast de reguliere vakken kunnen volgen
Friends don't let friends remain beardless...
  maandag 31 oktober 2005 @ 19:57:03 #19
133785 Demophon
Exactemundo!
pi_31846816
quote:
Op zondag 30 oktober 2005 08:54 schreef Ixnay het volgende:
Even een vraagje.

Ik zit nu in het 3e jaar van mijn ing. opleiding hiervoor heb ik eerst een jaar iets anders gedaan waardoor ik nu in het 4e en laatste jaar van mijn studiefinanciering zit.
Volgend jaar wil ik eventueel wat gaan lenen (niet al te veel) voor mijn 4e jaar, dat dus eigenlijk in totaal mijn 5e studiejaar is.
Daarna wil ik mijn ir. gaan halen op de universiteit in 2 jaar, krijg ik dan extra studiefinanciering of moet ik dit ook lenen?

Stel dat ik eerst, voordat ik aan die master begin, 1 of 2 jaartjes ga werken om het wat ruimer te hebben tijdens de master studie, dan moet ik dat 5e jaar terug gaan betalen waarschijnlijk. Hoeveel per maand moet ik dan terugbetalen, of is dit van andere factoren afhankelijk? En heeft dit invloed op de extra studiefinanciering die ik krijg tijdens die master.
Normaliter ontvang je maar voor vier jaar een prestatiebeurs. Dit betekent dus dat diegenen die een 4 jaar durende HBO- opleiding doen of een 4 jaar durende WO-opleiding doen (3 jaar BSc + 1 jaar durende MSc) daarna geen beurs meer over hebben, het geld is op. Er zijn echter uitzonderingen: duurt de master-opleiding aan de universiteit 2 jaar dan krijgt de student 1 jaar extra studiefinanciering, 3-jarige master-opleiding dan 2 jaar extra (dit is bij opleiding tot apotheker). Deze extra studiefinanciering geldt zowel voor iemand die een HBO-bachelor of een WO-bachelor heeft gedaan (maar de HBO duurt een jaar langer).

Dus, dus, dus...: Je hebt je 4 jaar prestatiebeurs opgemaakt met je HBO-opleiding. Je besluit een 2-jarige WO-master daarna te gaan doen: je krijgt nog 1 jaar studiefinanciering extra. Dit betekent dus dat je het 2-de jaar geen beurs meer krijgt. Jammer! Het laatste jaar dan maar uit je eigen zak betalen

Zie deze regels op de website van de universiteit Utrecht: http://www.masters.uu.nl/(...)FBAA8AFAB3/index.cfm
"All great truths begin as blasphemies" - George Bernard Shaw, Ierse vrijdenker (1856 - 1950)
"Religion is regarded by common people as true, by the wise as false, and by rulers as useful" - Lucius Annaeus Seneca, Romeinse filosoof (4 BC - 65 AD)
  dinsdag 1 november 2005 @ 17:48:31 #20
133785 Demophon
Exactemundo!
pi_31871989
Oei! Ik las je bericht niet geheel goed Je had eerst een jaar iets anders gedaan (ik neem aan HBO) en je doet nu je 3e jaar waardoor je nu in het laatste jaar van je studiefinanciering zit (en je 4e jaar moet je zelf bekostigen)..... Hm, ik neem aan dat mijn vorige berichtje nog steeds geldt..., als je de WO-opleiding gaat doen krijg je weer 1 jaar (extra) studiefinanciering.

De rest moet je misschien zelf betalen, maar ik zou je daardoor niet tegen laten weerhouden. Na je huidige studie kun je misschien inderdaad een jaar gaan werken ofzo, voor extra geld voor de vervolgstudie. Maar doorzettingsvermogen is het belangrijkste, niet het geld. Ik denk dat dat voor jou geen probleem zal zijn. Je volgt een ingenieursopleiding, hetgeen niet de makkelijkste studies zijn. Dit betekent dat je doorzettingsvermogen hebt en niet automatisch voor de makkelijkste weg kiest. Veel succes later!
"All great truths begin as blasphemies" - George Bernard Shaw, Ierse vrijdenker (1856 - 1950)
"Religion is regarded by common people as true, by the wise as false, and by rulers as useful" - Lucius Annaeus Seneca, Romeinse filosoof (4 BC - 65 AD)
pi_31877747
Als je een HTS- opleiding afgerond hebt en je gaat verder op een TU- opleiding, krijg je in het eerste jaar van de TU- opleiding een jaar studiefinanciering.

Het 5e jaar van je HTS- opleiding kun je dus wat gaan lenen, en dat kun je daarna ook nog 2 jaar (na het extra jaar stufi) doen tijdens je TU- opleiding. Je zult wel zowieso dat 5e jaar en die 2 jaar moeten terugbetalen. Hoeveel dat per maand zal zijn, hangt ook af van het inkomen wat je op dat moment hebt.

Ik heb die route ook gevolgd, 5 jaar over mijn HTS- opleiding gedaan, afgestudeerd en studeer nu aan TU. Ik kan wel zeggen dat ik dit never nooit in 2,5 jaar ga halen!
  vrijdag 11 november 2005 @ 12:24:31 #22
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_32175390
Gisteren ben ik naar de master-voorlichtingsavond van de TU in Delft geweest en daar was iets nieuws dat dit jaar begint.
Je kunt de zomervakantie 4 weken een "summer course" volgen.
Hierbij volg je het schakelprogramma zodat je na de HTS direct aan de masterfase kunt beginnen zonder schakelvakken. Bij mijn opleiding bestaat dit schakelprogramma puur uit wiskunde. Dit moet je 2 zomervakanties doen.
Ik kan in de zomervakantie van de 3e naar de 4e HTS klas 4 weken summercourse doen en tussen mijn 4e jaar HTS en 1e jaar master 4 weken.
Aangezien ik eerst nog 1 of 2 jaar misschien wil werken om mijn master-periode te kunnen betalen zou ik dit ook later kunnen doen.

Maar ik weet nog niet of ik wel naar Delft wil.
Als ik als bij een ingenieursbureau werk straks, moet ik waarschijnlijk managementcursussen etc. volgen om een hogere functie te krijgen. Als ik in Twente Civil Engineering & Management zou gaan doen, heb ik 2 in 1, namelijk het technische gedeelte en het management gedeelte.
Ik hoef dus deze cursusen niet meer te volgen en ik heb gelijk een TU diploma.
Eerst eens kijken hoe het daar in Twente is, voordat ik m'n keuze maak...

(Misschien kan het "extra studiefinanciering" in de TT weggehaald worden, zodat het meer algemeen over de weg van ing. naar ir. gaat.)
pi_32183953
quote:
Op vrijdag 11 november 2005 12:24 schreef Ixnay het volgende:
Gisteren ben ik naar de master-voorlichtingsavond van de TU in Delft geweest en daar was iets nieuws dat dit jaar begint.
Je kunt de zomervakantie 4 weken een "summer course" volgen.
Hierbij volg je het schakelprogramma zodat je na de HTS direct aan de masterfase kunt beginnen zonder schakelvakken. Bij mijn opleiding bestaat dit schakelprogramma puur uit wiskunde. Dit moet je 2 zomervakanties doen.
Ik kan in de zomervakantie van de 3e naar de 4e HTS klas 4 weken summercourse doen en tussen mijn 4e jaar HTS en 1e jaar master 4 weken.
Aangezien ik eerst nog 1 of 2 jaar misschien wil werken om mijn master-periode te kunnen betalen zou ik dit ook later kunnen doen.

Maar ik weet nog niet of ik wel naar Delft wil.
Als ik als bij een ingenieursbureau werk straks, moet ik waarschijnlijk managementcursussen etc. volgen om een hogere functie te krijgen. Als ik in Twente Civil Engineering & Management zou gaan doen, heb ik 2 in 1, namelijk het technische gedeelte en het management gedeelte.
Ik hoef dus deze cursusen niet meer te volgen en ik heb gelijk een TU diploma.
Eerst eens kijken hoe het daar in Twente is, voordat ik m'n keuze maak...

(Misschien kan het "extra studiefinanciering" in de TT weggehaald worden, zodat het meer algemeen over de weg van ing. naar ir. gaat.)
Als ik eerlijk ben, denk ik dat je meer aan de extra technische kennis in Delft hebt, dan aan die paar managment-vakken in Twente. Denk dat je beter een hele brede en wetenschappelijke technische basis kan hebben en die management-cursussen bij bedrijven volgens
Maar das mijn mening, en over die summercourses, denk dat het heel erg zwaar zal zijn, als ik zie hoeveel wiskunde er nu bij mij binnen een jaar wordt ingestampt, kan me moeilijk voorstellen dat dat ook in 2x 4 weken zomervakantie te halen is Maar die keuze is natuurlijk voor jezelf.
pi_32184494
quote:
Op vrijdag 11 november 2005 17:22 schreef Ko_9 het volgende:

[..]

Als ik eerlijk ben, denk ik dat je meer aan de extra technische kennis in Delft hebt, dan aan die paar managment-vakken in Twente. Denk dat je beter een hele brede en wetenschappelijke technische basis kan hebben en die management-cursussen bij bedrijven volgens
Maar das mijn mening, en over die summercourses, denk dat het heel erg zwaar zal zijn, als ik zie hoeveel wiskunde er nu bij mij binnen een jaar wordt ingestampt, kan me moeilijk voorstellen dat dat ook in 2x 4 weken zomervakantie te halen is Maar die keuze is natuurlijk voor jezelf.
Inderdaad, zorg eerst dat je een sterke en brede technische basis ontwikkeld, daar heb je in de loop van je carrière veel meer aan. Vooral nu je nog jong bent kun je dit soort ingenieursstudies nog (makkelijk) aan, later niet meer. En het is veel makkelijker om op iets latere leeftijd je managementskills bij te spijkeren door cursussen en opleidingen, dan andersom. Er worden hiervan zat aangeboden voor mensen die al werken. Wist je bijvoorbeeld dat een MBA specifiek bedoeld is voor mensen die al in het werk zitten en reeds jaren werkervaring hebben? Ook is een MBA specifiek voor mensen die geen bedrijfskundige opleidingen hebben genoten, bijv. ingenieurs

Het is makkelijker om een ingenieur managementskills aan te leren, dan een commercieel iemand ingenieursskills aan te leren.
pi_32208564
Als je je schakelprogramma haalt, ben je toch ook ir. ?
hehehehehehehehehehhaeaheaehaehheahaehahaeheheheheheheheh :D;D:D::D;d:D:d;d;d
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')