abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_31792137
ik denk er over om misschien wiskunde te gaan studeren.. het lijkt me puik om lerares te worden en wiskunde is een van de betere cq leukere vakken
ik zit in 5vwo met het profiel nt
ik vroeg me af of hier misschien mensen waren die al wiskunde studeren en mij wat kunnen vertellen over de opbouw van de studie/studiedruk/ervaringen of gewoon wat andere dingen over de studie.. or het een aan- of afrader is e.d.
pi_31800348
puik
pi_31809541
Probeer eens op die beta sticky topic.

Volgens mij alleen Thabit een van de weinige echte wiskundigen hier.
  zondag 30 oktober 2005 @ 16:59:19 #4
119078 McCarthy
communistenjager
pi_31813250
quote:
Op zondag 30 oktober 2005 16:48 schreef marleenhoofd- het volgende:
ik denk er over om misschien wiskunde te gaan studeren.. het lijkt me puik om lerares te worden en wiskunde is een van de betere cq leukere vakken
ik vroeg me af of hier misschien mensen waren die al wiskunde studeren en mij wat kunnen vertellen over de opbouw van de studie/studiedruk/ervaringen of gewoon wat andere dingen over de studie.. of het een aan- of afrader is e.d.

als je wiskunde gaat studeren ben je breder opgeleidt. Je kan lerares worden maar ook nog zoveel meer terwijl je je met de HBO nogal vastlegd. Bovendien kan je bij de Bachelor al stoppen. Je krijgt dan een BSc diploma en kan IMO gewoon voor de klas staan (vwo is niet zo moeilijk)

Ik zou wel wiskunde aan een klassieke universiteit doen. TUs zijn meer van het modeleren, dat is niet echt wiskunde
Het nationaal product is hetzelfde als een taart waar uiteraard iedereen recht op heeft, als overheden met geld smijten heet het investeren en als bedrijven investeren heet het een sprinkhanenplaag. McCarthy
pi_31813956
maar nog nietzo breed opgeleid dat je weet dat je een voltooiddeelwoord nooit met dt schrijft.. sorry, bedankt voor de toelichting
ik ben naar een voorlichting op mijn middelbare school geweest over de studie wiskunde, en de leraren-master was eigenlijk de enige die mij aansprak..
  zondag 30 oktober 2005 @ 17:27:47 #6
14153 wimpie-bosboom
Charlie don't surf!
pi_31814102
Ik denk niet dat wiskunde iets voor jou is.
Levende vissen zwemmen tegen de stroom in, alleen de dooie drijven mee.
pi_31814644
quote:
Op zondag 30 oktober 2005 17:27 schreef wimpie-bosboom het volgende:
Ik denk niet dat wiskunde iets voor jou is.
beargumenteer
pi_31816759
Ik denk er ook aan wiskunde te gaan studeren, maar het lijkt me nogal theoretisch, dus dan eigenlijk sowieso natuurkunde erbij, maar dat wordt wel erg zwaar.

Aan de andere kant lijkt een toepassingsstudie zoals Aardwetenschappen ook leuk. Beetje wiskunde en natuurkunde toepassen op de aarde. Zeg maar, een stuk dichterbij de maatschappij.

Kortom weet ik het dus nog niet .
pi_31816966
quote:
Op zondag 30 oktober 2005 19:02 schreef LedZep het volgende:
Ik denk er ook aan wiskunde te gaan studeren, maar het lijkt me nogal theoretisch, dus dan eigenlijk sowieso natuurkunde erbij, maar dat wordt wel erg zwaar.

Aan de andere kant lijkt een toepassingsstudie zoals Aardwetenschappen ook leuk. Beetje wiskunde en natuurkunde toepassen op de aarde. Zeg maar, een stuk dichterbij de maatschappij.

Kortom weet ik het dus nog niet .
Ik doe (technische) natuurkunde, heb er zelf ook over getwijfeld om combi-propedeuse TN en TW te doen. Niet gedaan (achteraf maar blij mee ), TN is sowieso een erg pittige studie, en als je dan daarbij TW wilt gaan doen moet je toch bepaalde natuurkunde of wiskunde vakken missen. Daarbij heb ik me laten vertellen dat deze combi-propedeuse afgeschaft wordt.
  zondag 30 oktober 2005 @ 19:11:22 #10
95623 Johan-Derksen
Hoofdredacteur VI
pi_31817092
quote:
Op zondag 30 oktober 2005 16:59 schreef McCarthy het volgende:
[i] quote:

Je krijgt dan een BSc diploma en kan IMO gewoon voor de klas staan (vwo is niet zo moeilijk)
Onzin. Je mag niet "zomaar" voor de klas als je je vakkenis hebt.
Regel eerst maar eens een didactische bevoegdheid. Meer dan 3 jaar compensatie krijg je niet, en dan flikkeren ze je eruit.
Fok!-Cup: Robarka proficiat!
Eind januari start de nieuwe Fok!-Cup. Meer info volgt half januari
pi_31817679
quote:
Op zaterdag 29 oktober 2005 21:24 schreef marleenhoofd- het volgende:
ik vroeg me af of hier misschien mensen waren die al wiskunde studeren en mij wat kunnen vertellen over de opbouw van de studie/studiedruk/ervaringen of gewoon wat andere dingen over de studie.. or het een aan- of afrader is e.d.
Ik sta nu voor de klas (wiskunde, middelbaar onderwijs). Ik ben begonnen aan de TU Delft (toegepaste wiskunde). Na een paar jaar vond ik het niet zo leuk en toen ben ik gestopt. Ik heb via het HBO in 1 jaar mijn bevoegdheid gehaald (2e graads).

Er zijn verschillende manieren om je bevoegdheid te halen, het is ook afhankelijk van wat je wilt. Je kunt wiskunde studeren aan een universiteit (behoorlijk pittig), maar als je alleen onderbouw les wilt geven dan kun je dat het beste een HBO-lerarenopleiding halen. Daar ligt het accent vooral op didactische vaardigheden en je krijgt zelf vrijstellingen voor wiskundevakken als je je VWO-diploma hebt!

5 VWO, dan heb je nog even de tijd om je te orienteren
pi_31818551
mij leek het dus leuker om 1e graads leraar te worden omdat je dan gemotiveerdere leerlingen hebt.. aan de andere kant klinkt een studie wiskunde wel ontzettend moeilijk.. Dat ik lerares wil worden staat voor mij al redelijk vast, omdat ik dat altijd al heb gewillen en dat lijkt me gewoon super leuk.. Wiskunde vind ik op t moment t leukste vak en het ligt me wel, scheikunde heb ik nog niet uitgesloten.. natuurkunde wel..
  zondag 30 oktober 2005 @ 22:00:31 #13
119078 McCarthy
communistenjager
pi_31822979
quote:
Op zondag 30 oktober 2005 17:22 schreef marleenhoofd- het volgende:
maar nog nietzo breed opgeleid dat je weet dat je een voltooiddeelwoord nooit met dt schrijft.. sorry, bedankt voor de toelichting
ik ben naar een voorlichting op mijn middelbare school geweest over de studie wiskunde, en de leraren-master was eigenlijk de enige die mij aansprak..
ik zit je te helpen trut
Het nationaal product is hetzelfde als een taart waar uiteraard iedereen recht op heeft, als overheden met geld smijten heet het investeren en als bedrijven investeren heet het een sprinkhanenplaag. McCarthy
  zondag 30 oktober 2005 @ 22:03:21 #14
119078 McCarthy
communistenjager
pi_31823086
quote:
Op zondag 30 oktober 2005 19:31 schreef Meester_Kuijpie het volgende:

Er zijn verschillende manieren om je bevoegdheid te halen, het is ook afhankelijk van wat je wilt. Je kunt wiskunde studeren aan een universiteit (behoorlijk pittig), maar als je alleen onderbouw les wilt geven dan kun je dat het beste een HBO-lerarenopleiding halen. Daar ligt het accent vooral op didactische vaardigheden en je krijgt zelf vrijstellingen voor wiskundevakken als je je VWO-diploma hebt!
dan zou ik nog steeds voor de BSc gaan, gewoon omdat het meer waard is.
pi_31824557
quote:
Op zondag 30 oktober 2005 22:00 schreef McCarthy het volgende:

[..]

ik zit je te helpen trut
haah! dat krijg je soms, excuses al bij jou aangeboden?
rustig...... (( krijg ik ook soms..maar daar word ik niet snel boos van hih)
verlegen :)
pi_31833130
quote:
Op zondag 30 oktober 2005 22:00 schreef McCarthy het volgende:

[..]

ik zit je te helpen trut
ik zei er ook al sorry achteraan idd ietwat ondankbaar, mijn excuses daarvoor
pi_31833262
quote:
Op zondag 30 oktober 2005 22:03 schreef McCarthy het volgende:

[..]

dan zou ik nog steeds voor de BSc gaan, gewoon omdat het meer waard is.
als ik het goed begrijp zou u t aanraden om na de bachelor te stoppen? wat ik heb begrepen van de voorlichting waar ik heen ben geweest en van johan-derksen hier, heb je dan niet de bevoegdheid om les te (blijven) geven.. momenteel geef ik mijn voorkeur ook nog aan een universitaire studie, omdat je dan 1e graads lerares wordt, en het lijkt me leuker om aan gemotiveerdere leerlingen les te geven.. Aan de andere kant hoor ik wel van veel kanten dat dat heel moeilijk is.. ik denk dat ik dan ook maar eens aan mijn eigen wiskundeleraar ga vragen of hij denkt dat ik dat aankan..
pi_31833426
quote:
Op maandag 31 oktober 2005 11:30 schreef marleenhoofd- het volgende:

[..]

als ik het goed begrijp zou u t aanraden om na de bachelor te stoppen? wat ik heb begrepen van de voorlichting waar ik heen ben geweest en van johan-derksen hier, heb je dan niet de bevoegdheid om les te (blijven) geven.. momenteel geef ik mijn voorkeur ook nog aan een universitaire studie, omdat je dan 1e graads lerares wordt, en het lijkt me leuker om aan gemotiveerdere leerlingen les te geven.. Aan de andere kant hoor ik wel van veel kanten dat dat heel moeilijk is.. ik denk dat ik dan ook maar eens aan mijn eigen wiskundeleraar ga vragen of hij denkt dat ik dat aankan..
Je moet na je Bachelor een master doen om je 2e graads bevoegdheid te krijgen.
Te audire non possum. Musa sapientum fixa est in aure.
pi_31833519
^1e graads toch?
bij 1e graads mag je toch aan de bovenbouw van havo en vwo les geven en bij 2e graads aan het vmbo en aan de onderbouw?? of haal ik ze nu door elkaar?
pi_31834152
quote:
Op maandag 31 oktober 2005 11:41 schreef marleenhoofd- het volgende:
^1e graads toch?
bij 1e graads mag je toch aan de bovenbouw van havo en vwo les geven en bij 2e graads aan het vmbo en aan de onderbouw?? of haal ik ze nu door elkaar?
Nee, zo klopt het.
The vastness of the heavens stretches my imagination — stuck on this carousel my little eye can catch one-million-year-old light. A vast pattern — of which I am a part...
pi_31841283
Ga er maar vanuit dat wiskunde op de universiteit heel anders is dan op de middelbare school. Een stuk abstracter en theoretischer. In het eerste jaar kan het daarom vrij zwaar zijn, vanwege die overgang. Daarna is het tweede jaar weer wat makkelijker, omdat je er dan wel aan gewend bent, maar bij het derde jaar komt weer een sprong in niveau. Als je daar doorheen komt dan lukt de rest meestal ook wel.
pi_31844884
je kunt ook je 1e graads op HBO niveau halen.
Dat is eerst je 2e graads halen, daarna kun je in deeltijd doorgaan voor je 1e graads
  maandag 31 oktober 2005 @ 21:11:09 #23
95623 Johan-Derksen
Hoofdredacteur VI
pi_31849289
Dat overweeg ik te gaan doen
Fok!-Cup: Robarka proficiat!
Eind januari start de nieuwe Fok!-Cup. Meer info volgt half januari
pi_31850045
quote:
Op maandag 31 oktober 2005 16:51 schreef thabit het volgende:
Ga er maar vanuit dat wiskunde op de universiteit heel anders is dan op de middelbare school. Een stuk abstracter en theoretischer. In het eerste jaar kan het daarom vrij zwaar zijn, vanwege die overgang. Daarna is het tweede jaar weer wat makkelijker, omdat je er dan wel aan gewend bent, maar bij het derde jaar komt weer een sprong in niveau. Als je daar doorheen komt dan lukt de rest meestal ook wel.
welke sprong na de 2e?
in verband met onderzoeken of..?!
verlegen :)
pi_31850172
quote:
Op maandag 31 oktober 2005 21:33 schreef teletubbies het volgende:

[..]

welke sprong na de 2e?
in verband met onderzoeken of..?!
Vanaf het derde jaar worden de meeste dingen niet meer "from scratch" opgebouwd en is er bij veel vakken kennis vereist die je niet in elk detail zult krijgen. Je wordt zo een beetje gedwongen een hoop dingen er zijlings bij te leren.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')