De voorgeschiedenis:
Een aantal jaar terug deed ik havo.
Helaas moest ik na havo 3 een niveau terug naar mavo 4, omdat ik net te weinig punten had om over te gaan naar havo 4. Dit heb ik totaal aan mijzelf te danken en ik neem dan ook niemand iets kwalijk. Nou goed, met vlag en wimpel mijn mavo diploma gehaald.
Toen wilde ik het weer op de havo proberen, omdat ik mijzelf nog te jong (net 16) vond om echt voor een beroepsopleiding te kiezen. Helaas lieten de leraren van mijn middelbare school dit niet toe. Omdat ik niet goed ben in wiskunde leek het hun niet verstandig mij toe te laten in het 4e jaar.
Dit vond ik maar raar, want ik kon het toch gewoon proberen? Ik was bereid bijles te nemen buiten school (dus tegen betaling) maar dit was niet genoeg.
Toen ben ik mij gaan oriënteren op een mbo opleiding. Ik heb maar wat gekozen, ik moest tenslotte toch iets doen. De opleiding die ik koos vond ik maar niks, maar ik hield vol omdat ik toch uiteindelijk toch op het hbo wilde gaan studeren (wat ik anders na de havo gedaan zou hebben).
Dit heeft mij door de 2 jaar heen geholpen die ik nodig had om het diploma niveau vier te behalen, wat toegang geeft tot het hbo. Omdat ik er graag even tussenuit wilde om levenservaring op te doen ben ik toen naar Australië & Nieuw-Zeeland gegaan. Leuke tijd gehad daar, maar ik heb daar wel een karakter eigenschap er bij gekregen die niet echt handig is voor een student: laid-back.
Ik heb nu echt zo'n gevoel van: ach, komt wel goed.
Vroeger had ik nog weleens last van stress, maar nu maak ik me totaal nergens druk over.
Komt het vandaag niet, komt het morgen wel. En dat gebeurt dus ook echt.
Ik ben niet iemand die dingen te laat inleverd ofzo.
Ik heb nu ook een bepaald gevoel van vrijheid. Ik hoef niet meer zo nodig iets te bereiken.
Tuurlijk wil ik later een goede baan, maar dat hoeft niet perse in verband te staan met de studie die ik nu doe. Ik heb zoiets van: nou ik kan altijd nog overstappen naar iets anders. Er is dus totaal geen druk.
Wat mijn vraag nu is:
Herkend iemand dit? Hoe heb jij het aangepakt? Pakte het goed of slecht voor jou uit?