abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_31785532
De voorgeschiedenis:

Een aantal jaar terug deed ik havo.
Helaas moest ik na havo 3 een niveau terug naar mavo 4, omdat ik net te weinig punten had om over te gaan naar havo 4. Dit heb ik totaal aan mijzelf te danken en ik neem dan ook niemand iets kwalijk. Nou goed, met vlag en wimpel mijn mavo diploma gehaald.
Toen wilde ik het weer op de havo proberen, omdat ik mijzelf nog te jong (net 16) vond om echt voor een beroepsopleiding te kiezen. Helaas lieten de leraren van mijn middelbare school dit niet toe. Omdat ik niet goed ben in wiskunde leek het hun niet verstandig mij toe te laten in het 4e jaar.
Dit vond ik maar raar, want ik kon het toch gewoon proberen? Ik was bereid bijles te nemen buiten school (dus tegen betaling) maar dit was niet genoeg.

Toen ben ik mij gaan oriënteren op een mbo opleiding. Ik heb maar wat gekozen, ik moest tenslotte toch iets doen. De opleiding die ik koos vond ik maar niks, maar ik hield vol omdat ik toch uiteindelijk toch op het hbo wilde gaan studeren (wat ik anders na de havo gedaan zou hebben).
Dit heeft mij door de 2 jaar heen geholpen die ik nodig had om het diploma niveau vier te behalen, wat toegang geeft tot het hbo. Omdat ik er graag even tussenuit wilde om levenservaring op te doen ben ik toen naar Australië & Nieuw-Zeeland gegaan. Leuke tijd gehad daar, maar ik heb daar wel een karakter eigenschap er bij gekregen die niet echt handig is voor een student: laid-back.

Ik heb nu echt zo'n gevoel van: ach, komt wel goed.
Vroeger had ik nog weleens last van stress, maar nu maak ik me totaal nergens druk over.
Komt het vandaag niet, komt het morgen wel. En dat gebeurt dus ook echt.
Ik ben niet iemand die dingen te laat inleverd ofzo.

Ik heb nu ook een bepaald gevoel van vrijheid. Ik hoef niet meer zo nodig iets te bereiken.
Tuurlijk wil ik later een goede baan, maar dat hoeft niet perse in verband te staan met de studie die ik nu doe. Ik heb zoiets van: nou ik kan altijd nog overstappen naar iets anders. Er is dus totaal geen druk.

Wat mijn vraag nu is:
Herkend iemand dit? Hoe heb jij het aangepakt? Pakte het goed of slecht voor jou uit?
pi_31785794
Ik zou ook wel geen studiestress willen hebben.. geniet er maar van maar ik zou toch proberen om je hbo diploma te halen, dat wilde je namelijk altijd al..
Strawberry Flavour..
  Moderator zaterdag 29 oktober 2005 @ 18:33:51 #3
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_31786511
Iets wat je ECHT interesseert is pusht je.
Je hebt er in mijn ogen achteraf niet goed aan gedaan om even helemaal niets te doen. Daar is mij zo vaak voor gewaarschuwd om maar NIET een jaartje zogeheten sabatical te gaan, je rolt er nooit meer makkelijk in.
Ik denk dat je je goed moet orrienteren en via een "februari" instroom te gaan beginnen met een HBO opleiding waar je je goed bij voelt.
Ik heb het zelf ook wel een beetje, maar ik heb ook de drang om iets te willen, doorzettingsvermogen.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_31786726
Doorzettingsvermogen en "laid back" zijn hoeft helemaal elkaar niet in de weg te staan. Ik ben ook wel aardig stress-vrij, maar dat houdt me niet tegen om te doen wat nodig is om te bereiken wat ik wil.
pi_31786786
Ik ben totaal niet laid back
Wees maar blij dat je het bent en zolang het geen problemen oplevert zou ik in mijn handjes wrijven.
Dat zogenaamde doorzettingsvermorgen is vaak gebaseerd op angst (later een lager inkomen hebben) en prestatiedruk.
Er zijn maar weinig mensen die echt altijd gedurende hun opleiding dusdanig gemotiveerd zijn dat ze geen last hebben van angst of druk.
  Moderator zaterdag 29 oktober 2005 @ 18:44:44 #6
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_31786793
quote:
Op zaterdag 29 oktober 2005 18:42 schreef Singa het volgende:
Doorzettingsvermogen en "laid back" zijn hoeft helemaal elkaar niet in de weg te staan. Ik ben ook wel aardig stress-vrij, maar dat houdt me niet tegen om te doen wat nodig is om te bereiken wat ik wil.
Eigenlijk heeft iedereen dat wel een beetje; stiekem.
  zaterdag 29 oktober 2005 @ 18:46:52 #7
108558 Messenga
goeiendag wat een geheel!
pi_31786847
Ik ben dus ook Laid-Back, het kwam bij mij altijd goed tot nu toe.
  zaterdag 29 oktober 2005 @ 18:47:12 #8
76783 rezjeh
"mañana mañana"
pi_31786856
zo leef ik al m'n hele schoolcarriere, vwo n&t met informatica afgemaakt en nu een jaartje ertussen om een leuke studie uit te kiezen... stress is niet gezond, wees blij dat je er geen last van hebt
pi_31787450
Hehe ik ben al 17 jaar 'laid-back', wat overigens wel eens grote irritaties bij mijn ouders opwekt. Maar ik kan daar zelf gewoon weinig aan doen, ik heb een grote gods hekel aan stress en druk op mijn schouders. Hopelijk ben ik over een half jaartje klaar met mijn Havo, en dan zie ik wel verder wat ik ga doen. Ik twijfel namelijk wel is of wel zo verstandig is om meteen te gaan studeren, weer 4 jaar naar school...

Ik zou het gewoon positief inzien dat je een 'laid-back' persoon bent, je spaart iedergeval je hart ermee .
  zaterdag 29 oktober 2005 @ 19:10:29 #10
73888 DIA
die ja .....
pi_31787612
laid-back luke dies ook laid-back
  Moderator zaterdag 29 oktober 2005 @ 19:12:24 #11
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_31787676
quote:
Op zaterdag 29 oktober 2005 19:05 schreef Simmertje het volgende:
Hehe ik ben al 17 jaar 'laid-back', wat overigens wel eens grote irritaties bij mijn ouders opwekt. Maar ik kan daar zelf gewoon weinig aan doen, ik heb een grote gods hekel aan stress en druk op mijn schouders. Hopelijk ben ik over een half jaartje klaar met mijn Havo, en dan zie ik wel verder wat ik ga doen. Ik twijfel namelijk wel is of wel zo verstandig is om meteen te gaan studeren, weer 4 jaar naar school...

Ik zou het gewoon positief inzien dat je een 'laid-back' persoon bent, je spaart iedergeval je hart ermee .
Toch denk ik dat je echt moet beginnen aan een vervolgopleiding
Al is dat maar voor het geval dat het blijvend is
pi_31788003
quote:
Op zaterdag 29 oktober 2005 19:05 schreef Simmertje het volgende:
Ik twijfel namelijk wel is of wel zo verstandig is om meteen te gaan studeren, weer 4 jaar naar school...
studeren is geen school... het is veel relaxeder, veel vrijer enz
pi_31788016
quote:
Op zaterdag 29 oktober 2005 19:12 schreef Renesite het volgende:

[..]

Toch denk ik dat je echt moet beginnen aan een vervolgopleiding
Al is dat maar voor het geval dat het blijvend is
Ja, ik hoor ook veel mensen zeggen dat als je idd er een jaar tussenuit gaat dat je het 'schoolritme' dat je al zo'n 14 jaar kent kwijtraakt. Waardoor het een stuk lastiger is om weer vol motivatie aan een studie te beginnen.
  Moderator zaterdag 29 oktober 2005 @ 20:08:34 #14
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_31789503
quote:
Op zaterdag 29 oktober 2005 19:22 schreef Simmertje het volgende:

[..]

Ja, ik hoor ook veel mensen zeggen dat als je idd er een jaar tussenuit gaat dat je het 'schoolritme' dat je al zo'n 14 jaar kent kwijtraakt. Waardoor het een stuk lastiger is om weer vol motivatie aan een studie te beginnen.
Je hebt het ritme niet meer, je luie reet heeft dan een beetje voorrang
pi_31792436
quote:
Op zaterdag 29 oktober 2005 20:08 schreef Renesite het volgende:

[..]

je luie reet heeft dan een beetje voorrang
Perfecte omschrijving
Eigenlijk heb ik de afgelopen 3 jaar haast niets gedaan.
Op het mbo heb ik nooit hard hoeven werken en tja in Australië & Nieuw-Zeeland ook natuurlijk niet.
Een jaartje geen school was een goede beslissing, maar naar het mbo gaan niet.
Ik zat in de klas met een zooitje ongeregeld en de lesstof kon mij ook niet prikkelen.

Bedankt voor jullie reacties in ieder geval!
  Moderator zaterdag 29 oktober 2005 @ 22:39:02 #16
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_31794283
quote:
Op zaterdag 29 oktober 2005 21:33 schreef K.V. het volgende:

[..]

Perfecte omschrijving
Eigenlijk heb ik de afgelopen 3 jaar haast niets gedaan.
Op het mbo heb ik nooit hard hoeven werken en tja in Australië & Nieuw-Zeeland ook natuurlijk niet.
Een jaartje geen school was een goede beslissing, maar naar het mbo gaan niet.
Ik zat in de klas met een zooitje ongeregeld en de lesstof kon mij ook niet prikkelen.

Bedankt voor jullie reacties in ieder geval!
Ja, dat heb ik op het VMBO wel gehad, nu weet ik dat ik er maar wat meer voor moet doen, is niet slecht
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')