FOK!forum / Travel / Hoe naar ostrow (polen)?
joshus_catzaterdag 29 oktober 2005 @ 02:43
Vraagje voor de oostblok-kenners: voor een kleine bussiness-trip wil ik een paar dagen naar polen; om precies te zijn naar Ostrow Wielkopolski. Nou heb ik alleen geen idee hoe ik daar het beste kan komen vanuit Den Haag.

In eerste instantie wilde ik de trein pakken (uit gewoonte ); op zich vind ik 19 uur in de trein zitten niet zo heel erg, maar ik zou wel graag rond 't middaguur daar willen zijn, in plaats van ergens heeel erg vroeg in de ochtend of laat in de middag, en dat schijnt onmogelijk te zijn met de poolse dienstregeling. De NS-mevrojen hadden in ieder geval netzoveel moeite als ik om een werkbaar traject te bedenken.

Iemand suggesties? Is omreizen via warschau een idee? Of 't vliegtuig nemen, of wordt dat meteen veeel te duur? En hoe zit 't eigenlijk met de openingstijden voor de kaartverkoop op poolse stations, en tot hoe laat kun je poolse hotels nog binnenstruinen?
Jaguarizedzaterdag 29 oktober 2005 @ 11:43
Het grote -Hoe kom ik (goedkoop) van A naar B- topic #2

Daaro.
joshus_catzaterdag 29 oktober 2005 @ 12:44
quote:
Dank; heb ik overheengekeken toen ik de faq doorspitte om twee uur 's nachts
Jaguarizedzaterdag 29 oktober 2005 @ 12:46
quote:
Op zaterdag 29 oktober 2005 12:44 schreef joshus_cat het volgende:

[..]

Dank; heb ik overheengekeken toen ik de faq doorspitte om twee uur 's nachts
De FAQ.
crazy-onezaterdag 29 oktober 2005 @ 13:15
hey, je kunt met de bus vanuit NL naar Wroclaw : en vanuit daar trein naar Ostrow ( totale kosten 120 euro) heen en terug. meer info over de busverbindingen: www.eurotrans.com.pl/nl/ Er zijn ook treinen, ik zou persoonlijk navraag doen bij de NL-internationaal loket. Zeg erbij dat het je niets uitmaakt waar je uit Nederland vertrekt als als je maar in Wroclaw komt. Je kunt ook via Poznan hoewel Ostrow toch dichter bij Wroclaw ligt. Voor Info over de treinverbindingen in PL zelf kun je mailen naar : infoeuropa@intercity.pkp.pl in het Engels natuurlijk. Vraag ook gelijk voor de treinverbindingen vanuit Nederland naar Wroclaw. Er is bv. treinverbinding vanuit Brussel rechtstreeks met Warszawa via Poznan, en deze kost 50 euro reteur. Lees mijn andere reactie hierover.

greez en succes
joshus_catzaterdag 29 oktober 2005 @ 13:37
quote:
Op zaterdag 29 oktober 2005 12:46 schreef Jaguarized het volgende:

[..]

De FAQ.
ikwilookwatzeggenzaterdag 29 oktober 2005 @ 13:39
quote:
Op zaterdag 29 oktober 2005 12:44 schreef joshus_cat het volgende:

[..]

Dank; heb ik overheengekeken toen ik de faq doorspitte om twee uur 's nachts
Yeah right!
Liejannuhzaterdag 29 oktober 2005 @ 21:07
In Wroclaw weet ik nog wel een goedkoop hotelletje waar de receptie tot een uur of 11 open is. Maar het beste wat je kunt doen als je op onlogische tijden aankomt, is van tevoren wat regelen qua slaapplaats.
joshus_catzaterdag 29 oktober 2005 @ 21:43
quote:
Op zaterdag 29 oktober 2005 13:15 schreef crazy-one het volgende:
Er is bv. treinverbinding vanuit Brussel rechtstreeks met Warszawa via Poznan
Dank voor de info. Zal 't morgen eens nachecken bij NS internationaal. Overigens heb ik wel 't idee dat als ik om een beetje normale tijd in ostrow wil aankomen dat het het handigste is om de dag van tevoren naar poznan of wroclaw te reizen. Heb ik ook minder gedoe met onlogische tijden, en mezelf moeten haasten om nog op tijd in een hotel aan te komen.
crazy-onezaterdag 29 oktober 2005 @ 22:24
ik schat dat je +- totaal 15 uur onderweg bent naar Ostrow. Dit is incl. overstap in Wroclaw of Poznan.

Dank voor de info. Zal 't morgen eens nachecken bij NS internationaal. Overigens heb ik wel 't idee dat als ik om een beetje normale tijd in ostrow wil aankomen dat het het handigste is om de dag van tevoren naar poznan of wroclaw te reizen. Heb ik ook minder gedoe met onlogische tijden, en mezelf moeten haasten om nog op tijd in een hotel aan te komen.
[/quote]
Frank__NLzaterdag 29 oktober 2005 @ 23:48
Om 08:15 aankomen is niet heel vroeg dunkt me, vandaar:

Hannover-Poznan kan o.b.v. het Sparnight tarief van 39 Euro.

Den Haag Centraal 30.10.05 ab 16:38 5 IC 561 InterCity
Fahrradmitnahme begrenzt möglich
Amersfoort 30.10.05 an 17:36 1
Amersfoort 30.10.05 ab 17:56 2 IC 147 InterCity
Fahrradmitnahme reservierungspflichtig, Fahrradmitnahme begrenzt möglich, Bitte reservieren, BordBistro
Hannover Hbf 30.10.05 an 21:18 9
Hannover Hbf 30.10.05 ab 23:08 9 EN 347 EuroNight
SparNight Angebot gültig, Reservierungspflicht, zzgl. Aufpreis, Schlafwagen, Liegewagen, Ruhesessel (Sleeperette), BordRestaurant, Schwerbehindertenabteil
Poznan Gl. 31.10.05 an 05:48
Poznan Gl. 31.10.05 ab 06:15 76220 Zug
nur 2. Klasse
Ostrow Wlkp. 31.10.05 an 08:15

Poznan Gl. 31.10.05 ab 06:15 76220 Zug
nur 2. Klasse

Dan nog een grote tip.

Vergeet NS, neem contact op met de Treinreinswinkel.

www.treinreiswinkel.nl

Gewoon bellen of langsgaan bij de winkel in Leiden. Vaak veel en veel betere service dan NS. (NS? Service???)
Frank__NLzaterdag 29 oktober 2005 @ 23:49
NB:

Voortaan niet meer reppen over OOSTBLOK. Dat bestaat al sinds 1990 niet meer. Voortaan de term Centraal-Europa of Midden-Europa gebruiken.

POLEN lijkt meer op Duitsland dan op Wit-Rusland of Oekraine.
Frank__NLzaterdag 29 oktober 2005 @ 23:55
quote:
En hoe zit 't eigenlijk met de openingstijden voor de kaartverkoop op poolse stations, en tot hoe laat kun je poolse hotels nog binnenstruinen?
Kaartverkoop: dat is bijna nooit een probleem, zeker niet op intercity stations. Ook kleine stations zijn lang open. En als dat niet zo is dan een kaartje kopen bij de conducteur. Spoorwegpersoneel spreekt in de regel alleen Pools. Nergens kaartautomaten.

Let op. In Polen heb je verschillende soorten snelle treinen. EX is het duurste en reserveringsplichtig. IC is ook vrij duur. De D-treinen (pociag pospiesny) zijn snel en ongeveer de helft minder duur. Stoptrein (pociag osobowy) zijn nog goedkoper. Het treintype staat op de online routeplanners en op de gele posters die op de meeste stations hangen met alle aankomsten (przyjazd) en vertrekken (odjazd).

Hotels kun je nog laat binnen. Wat is laat? In ieder geval wel tot het einde van de avond en in de grote steden uiteraard de hele nacht.
Frank__NLzondag 30 oktober 2005 @ 00:01
quote:
Er is bv. treinverbinding vanuit Brussel rechtstreeks met Warszawa via Poznan, en deze kost 50 euro reteur. Lees mijn andere reactie hierover.
Deze trein wordt voor het eind van dit jaar ingekort en rijdt nog van/naar Keulen (dus de handige stations in Duisburg en Hannover blijven wel). Deze trein is prima om 's nachts naar Polen te reizen met een ligplaats.

De retourprijs is absoluut geen 50 Euro. Het tarief is vanaf 29 Euro enkel voor een stoel of vanaf 39 Euro enkel voor een ligplaats. Dat is het zogeheten Sparnight tarief, dat niet via NS te boeken is, maar wel via DB, PKP en !!! de Treinreiswinkel !!! in Leiden.
Frank__NLzondag 30 oktober 2005 @ 00:40
Hoe naar Ostrow.

Eerst met de trein naar Poznan

Den Haag Centraal 01.11.05 ab 10:38 5 IC 537 InterCity
Fahrradmitnahme begrenzt möglich
Amersfoort 01.11.05 an 11:36 1
Amersfoort 01.11.05 ab 11:54 2 IC 143 InterCity
Fahrradmitnahme reservierungspflichtig, Fahrradmitnahme begrenzt möglich, Bitte reservieren, BordBistro
Szczecin Glowny 01.11.05 an 19:38
Szczecin Glowny 01.11.05 ab 20:35 D 82200 Schnellzug

Poznan Gl. 01.11.05 an 23:20

Om 23:52 vertrekt de bus naar Ostrow Wlkp met eindbestemming Zakopane vanaf het busstation, naast het treinstation. Aankomst Ostrow Wlkp 02:02.

Pools busboekje: http://www.rozklady.com.pl/ (niet alle verbindingen staan erin, soms heb je de regionale sites nodig van de Poolse busdienst PKS).

Busboekje Konin: http://www.pkskonin.za.pl/tabprzys1.html

Heb een beetje moeite me in je reis in te leven (bv reis je in het weekend of niet, welke dag reis je, dit is essenteel om een treinreis te plannen!!).

Vanaf het busstation in Poznan (naast treinstation) kun je per bus naar Ostrow W. (busstation) op de volgende tijden (reistijd tussen haakjes):
01:20 (02:00), 05:00 (02:08), 10:00 (02:46), 14:00 (02:10), 16:15 (02:50)

en van Ostrow W. naar Poznan:
01:20 (02:00), 04:55 (02:45), 07:05 (02:15), 08:05 (03:00), 12:48 (02.27)

Deze bussen dienen dagelijks te reizen muv enkele feestdagen en "KURS OBSŁUGIWANY PRZEMIENNIE PRZEZ DWÓCH PRZEWOŹNIKÓW". Ik meen "maximaal twee stuks bagage", maar ben niet zeker.
quote:
http://www.pks.poznan.pl/
Het kan heel goed dat er nog (veel) meer verbindingen zijn. In Polen rijden de laatste jaren steeds meer privebedrijven met microbussen. Meestal zijn de haltes/stations daarvan een beetje weggemoffeld in een zijstraatje bij het station. Dat moet je dus even weten te vinden dan.

Als je nog info wil over busverbindingen op andere steden help ik.
joshus_catzondag 30 oktober 2005 @ 01:18
quote:
Op zondag 30 oktober 2005 00:40 schreef Frank__NL het volgende:
Heb een beetje moeite me in je reis in te leven (bv reis je in het weekend of niet, welke dag reis je, dit is essenteel om een treinreis te plannen!!).
Kan ik me voorstellen. Bij deze: ik wil naar een tweedehandsmachinehandel in polen, om daar wat machinerie te bekijken en aan te schaffen, voor een uit de hand gelopen hobby . Ik wil twee of drie uur bij dat bedrijf doorbrengen, dus eigenlijk zou ik het liefst tijdens kantoortijden willen aankomen, zodat ik niet drie uur op een station moet gaan lopen wachten, danwel dat ik om kwart voor vijf kom aanzetten (dat laatste kan wel, maar liever niet).

Daarnaast ben ik ook liever een beetje fris; ik zie 't eigenlijk niet zo zitten om na een treinreis van 19 uur direct allerlei detailinformatie door te moeten nemen. Daarom dat ik 't op zich een prettiger idee vind om de dag van tevoren in poznan of wroclaw aan te komen, de dag daarna naar ostrow te gaan, daarna eventueel nog een dagje sightseeing te doen en daarna de trein terug te nemen.

Overigens heb ik van de eigenaar van het poolse bedrijf waar ik langsga begrepen dat 11-13 november en 29oktober-1 november katholieke feestdagen zijn; ik heb een conceptafspraak staan om maandag 7 november, eventueel dinsdag, in Ostrow te zijn.
Frank__NLzondag 30 oktober 2005 @ 01:30
Ah, da's wel fijne business zo. Als ik de treinverbindingen bekijk zou ik dan zeker in Poznan overnachten. Met de bovenstaande bustijden moet je er wel kunnen komen lijkt me.

=QUOTE==
Daarnaast ben ik ook liever een beetje fris; ik zie 't eigenlijk niet zo zitten om na een treinreis van 19 uur direct allerlei detailinformatie door te moeten nemen.
=========

Kan ik me voorstellen. Nou, dan neem je toch een van de superdeluxe tickets in een tweepersoonscabine met douche in de nachttrein Brussel-Warschau. Geintje. Ik weet niet of dat bestaat :-).

Maar nu ik het zo lees zou ik het volgende doen. Met de beste verbinding naar Ostrow Wlkp. Je komt aan om 08:15. Nu nog even uitzoeken waar een goed zwembad is, en fris jezelf uitgebreid op :-)
joshus_catzondag 30 oktober 2005 @ 01:36
quote:
Op zondag 30 oktober 2005 01:30 schreef Frank__NL het volgende:

Maar nu ik het zo lees zou ik het volgende doen. Met de beste verbinding naar Ostrow Wlkp. Je komt aan om 08:15. Nu nog even uitzoeken waar een goed zwembad is, en fris jezelf uitgebreid op :-)
Ik bedoelde fris in de zin van uitgeslapen

(hoe is de poolse koffie trouwens?)
Frank__NLzondag 30 oktober 2005 @ 01:56
Kawa, uitspraak "ka-vaa". Geen idee, ik drink altijd Herbata "her-ba-ta" en geen "her-baa-ta", want dat is Nederpools.

==QUOTE==
Ik bedoelde fris in de zin van uitgeslapen
=====

In dat geval in de avond een lift verwerven op de parking Bolder langs de A1 bij Holten in de slaapcabine van een chauffeur die naar of door Poznan rijdt. :-)
joshus_catmaandag 31 oktober 2005 @ 23:16
Vanmiddag treinkaartjes bij de treinreiswinkel gekocht (inderdaad goed & goedkoop); kgeloof alleen dat er nog een kaartje van duisburg->utrecht in leiden is blijven liggen . Kom nu zondag 05:48 aan op poznan glowny,vertrek dinsdag 21:11, met sparnight. Moet nog een hotel regelen, maar twijfel nog een beetje tussen doortreinen naar wroclaw of in poznan blijven (6 uur 's morgen zondags lijkt me niet de meest geschikte tijd voor allerlei toeristische dingen, en ik ben helaas geen vogelliefhebber ).
Frank__NLmaandag 31 oktober 2005 @ 23:38
Ah, goed dat die Sparnights er nog waren!! Tien dagen voor vertrek ongeveer. Je kan natuurlijk ook doorreizen naar Warschau. Bij het weststation van Warschau staat ook de bus naar Kampinos te wachten, zodat je een mooie trektocht door het Kampinoski Nationaal Park kan maken. :-)

Waarschijnlijk kost het je niks extra, want jouw ligplaats wordt tussen Poznan en Warschau toch niet meer verhuurd, en 't Sparnight tarief naar Warschau is hetzelfde...... Of ff naar Suwalki en terug.
joshus_catmaandag 31 oktober 2005 @ 23:54
quote:
Op maandag 31 oktober 2005 23:38 schreef Frank__NL het volgende:
Ah, goed dat die Sparnights er nog waren!! Tien dagen voor vertrek ongeveer. Je kan natuurlijk ook doorreizen naar Warschau. Bij het weststation van Warschau staat ook de bus naar Kampinos te wachten, zodat je een mooie trektocht door het Kampinoski Nationaal Park kan maken. :-)

Waarschijnlijk kost het je niks extra, want jouw ligplaats wordt tussen Poznan en Warschau toch niet meer verhuurd, en 't Sparnight tarief naar Warschau is hetzelfde...... Of ff naar Suwalki en terug.
[dom blondje]
Kun je die tickets nog laten wijzigen dan?
[/dom blondje]
Frank__NLdinsdag 1 november 2005 @ 09:32
[wijze uil]

Dat kan zeker.

[/wijze uil]

Als je de tickets voor deze trein (Jan Kiepura Euronight) in Polen koopt, kun je er zelfs gratis intercitytickets bij krijgen naar andere bestemmingen in Polen. Of de Treinreiswinkel daar ook aan meedoet weet ik niet (betwijfel ik), maar je zou eens navraag kunnen doen. Dan kun je ook naar bijvoorbeeld Bydgoszcz / Gdansk (goede aansluiting op jouw nachttrein), of in Warschau nog een ticket nemen naar Ostrow Mazowiecka (ook een goede aansluiting naar Bialystok) :-).
Jean_Le_Blancdinsdag 1 november 2005 @ 11:58
Ik zou liften...

gezien de vele poolse nummerborden op de wegen
Frank__NLdinsdag 1 november 2005 @ 19:02
==QUOTE==
Ik zou liften...

gezien de vele poolse nummerborden op de wegen
=========

Dat was twee decennia terug een manier van reizen die door de Poolse overheid werd aangemoedigd door een premie te geven aan automobilisten die veel medeweggebruikers mee lieten rijden. De lifters hadden een soort kaart die ze bij het liften opstaken, en gaven de chauffeur een ticket uit een bonnenboekje. Daarmee konden ze een prijs winnen. De lifters kochten dat ergens, bij een postkantoor o.i.d.. Dit is misschien ook een van de redenen waarom liften in Polen populairder is dan in de meeste landen van de Unie.

Zou je liften, of lift je ook daadwerkelijk? Het woord bij de daad!
Jean_Le_Blancwoensdag 2 november 2005 @ 11:39
quote:
Op dinsdag 1 november 2005 19:02 schreef Frank__NL het volgende:
Zou je liften, of lift je ook daadwerkelijk? Het woord bij de daad!
liften geen probleem! ik hoef alleen niet zo nodig naar Polen
ETAwoensdag 2 november 2005 @ 12:26
quote:
Op zondag 30 oktober 2005 01:36 schreef joshus_cat het volgende:

[..]

(hoe is de poolse koffie trouwens?)
Brrr..... in meeste gevallen ver vanaf blijven Maar ik de wat luxere cafe's kan je wel goeie koffie krijgen.
joshus_catdonderdag 3 november 2005 @ 23:27
Ander vraagje: Hoe zit 't eigenlijk met de dekking van mobiele telefoons?
joshus_catdonderdag 3 november 2005 @ 23:30
quote:
Op woensdag 2 november 2005 12:26 schreef ETA het volgende:

[..]

Brrr..... in meeste gevallen ver vanaf blijven Maar ik de wat luxere cafe's kan je wel goeie koffie krijgen.
Ah, gewoon vragen om espresso dus, en dan maar zien wat ze er van maken
Liejannuhdonderdag 3 november 2005 @ 23:39
quote:
Op donderdag 3 november 2005 23:27 schreef joshus_cat het volgende:
Ander vraagje: Hoe zit 't eigenlijk met de dekking van mobiele telefoons?
Goed in Wroclaw en Krakow. Dus ergens anders in Polen ook vast wel.
De gemiddelde Pool is net een gemiddelde Nederlander en kan niet zonder mobielski telefoonski!
joshus_catvrijdag 4 november 2005 @ 00:03
quote:
Op donderdag 3 november 2005 23:39 schreef Liejannuh het volgende:

[..]

Goed in Wroclaw en Krakow. Dus ergens anders in Polen ook vast wel.
De gemiddelde Pool is net een gemiddelde Nederlander en kan niet zonder mobielski telefoonski!
Mooi! Ik had al ergens op een poolse site gelezen dat ze in polen op ICT en telecom gebied een stevige inhaalslag aan het maken zijn, maar 't is wel zo prettig om te weten dat-ie ook al aardig uitgevoerd is/wordt.
Frank__NLvrijdag 4 november 2005 @ 13:01
Mobieltjes worden ongeveer zo goed gedekt als de Wisent. Het Poolse boegbeeld voor natuurbescherming was rond 1920 op sterven na dood. Vanuit de laatste dieren van het laaglandras van deze soort - het andere Europese ras is het Kaukasische - zijn nieuwe populaties gefokt. De dieren lopen in Polen inmiddels weer in tien uitgestrekte natuur- en bosgebieden op vrije voeten, en er zijn vrijlevende populaties in onder andere Oekraine, Litouwen, Rusland, Wit-Rusland en de Cevennen in Zuid-Frankrijk.

In het oerbos van Bialowieza, op de grens met Wit-Rusland, was de situatie ongeveer zoals op de Veluwe (vier jaar geleden): nauwelijks dekking, alleen bij de dorpen en (in geval van de Veluwe) in een zone van 500 meter aan beide kanten van de snelwegen die het bos in stukken scheuren.

De koffie is bij de konduktor op jouw nachttrein 2 zloties. Hij heeft ook citroenthee. Ik weet niet zeker of hij al thee zet. Mijn gewoonte is een theetje te nemen ongeveer een half uur voor aankomst van die trein (op het eindpunt Warschau).
joshus_catzondag 6 november 2005 @ 12:35
Polen is wel een land voor de retro-liefhebbers, merk ik. En knap fris, ondertussen.
Liejannuhzondag 6 november 2005 @ 12:41
Ah, je hebt de panterprintautostoelhoezen ook ontdekt?
joshus_catzondag 6 november 2005 @ 12:49
Veel beter. Een hele hotelkamer in retro-stijl. Met van die authentieke lichtknopjes die je moet vasthouden want anders valt de opbouwdoos van de muur af.

Polen is trouwens wel lekker ruim. Niet van dat geprut op de vierkante millimeter zoals in 'olland.

En om m'n eigen koffie-vraag te beantwoorden: de McDonalds op 't Rynek heeft espresso die best te doen is, zeker voor 3 zloty's. D'r zitten trouwens verdacht veel fastfoodzaken in wroclaw. Is trouwens ook zo'n beetje het enige wat open is nu, op een enkele poolse boekwinkel na.
Liejannuhzondag 6 november 2005 @ 12:51
Waar zit je nu?
Wroclaw? Dat ene hotel? Met waterkoker?
joshus_catzondag 6 november 2005 @ 13:01
Ik zit nu in Wroc³aw in een internetcafe ergens vlak bij 't Rynek (in een kelder ergens onder een vage flat). Hotel is een beetje ongunstig gekozen, bleek achteraf. Twee kilometer vanaf het centrum blijkt 35 minuten lopen. Wordt morgen nog vroeg opstaan om m'n trein naar ostrow te halen. Afgezien daarvan boeit dat op zich niet zo; ik merk dat ik de neiging heb om zo'n stad vrij snel te 'doen' ('zoo, fototje..klaar..volgende'), en dan heb je zee-en van tijd over.

edit: wat je niet in .nl hebt: dat je de trein uitstapt en dan meteen bij de eerste de beste bushalte een dode zwerver vindt, keurig afgezet met politietape.

[ Bericht 8% gewijzigd door joshus_cat op 06-11-2005 16:17:44 ]
Frank__NLzondag 6 november 2005 @ 21:22
Van Amsterdam herinner ik me dat je er zo lekker - wat je lekker noemt - echtelijke ruzies kunt meemaken, vaak tussen halfzwervende hoofdstedelingen. Dat heb je in Wroclaw dan weer niet, of...
joshus_catwoensdag 9 november 2005 @ 20:25
Klein nadeeltje van een nachttrein: poolse mevrojen die om 9 uur al het licht uit willen hebben, terwijl in de ligcoupe naast je een ander stel polen besloten heeft dat heel veel drank (en veel poolse moppen) de beste manier is om zo'n treinreis te overleven.

BTW, ik wist dat de douane hier in nederland meer ziet in 'vliegende controles' achter de grens, ivm Schengen. Maar is het tegenwoordig normaal dat de nederlandse marechaussee dat met zoveel bravoure doet? Ik kreeg bijna 't idee dat een van die lui 't jammer vond dat-ie niet op z'n amerikaans stripsearches mocht doen. Zowel de Duitse als Poolse douane was stukken correcter.
Frank__NLwoensdag 9 november 2005 @ 20:36
Ah. En heb je een stempeltje van de marechaussee gekregen?

Toen we verleden jaar in de trein van Arnhem naar Duisburg zaten, om daar over te stappen op de nachttrein naar Warschau, was men ook goed aktief. Een jonge gast met hiphop-houtfit werd helemaal gecontroleerd. Zijn bagage werd overhoop gehaald.

Mjin Hollandse groente heeft Bialystok toen wel gewoon bereikt hoor.
Frank__NLwoensdag 9 november 2005 @ 20:39
quote:
Klein nadeeltje van een nachttrein: poolse mevrojen die om 9 uur al het licht uit willen hebben, terwijl in de ligcoupe naast je een ander stel polen besloten heeft dat heel veel drank (en veel poolse moppen) de beste manier is om zo'n treinreis te overleven.
De nachttrein heeft een restauratiewagon, die in Rzepin, de laatste stop voor de grens, achterblijft. Wellicht is het daar wat rustiger, of gezelliger.

Ik kan je aanraden een volgende keer oordoppen mee te nemen (Ohropax). Dat scheelt veel.
joshus_catwoensdag 9 november 2005 @ 21:06
quote:
Op woensdag 9 november 2005 20:36 schreef Frank__NL het volgende:
Ah. En heb je een stempeltje van de marechaussee gekregen?
In 't kader van 'spaar ze allemaal'?
quote:
Toen we verleden jaar in de trein van Arnhem naar Duisburg zaten, om daar over te stappen op de nachttrein naar Warschau, was men ook goed aktief. Een jonge gast met hiphop-houtfit werd helemaal gecontroleerd. Zijn bagage werd overhoop gehaald.

Mjin Hollandse groente heeft Bialystok toen wel gewoon bereikt hoor.
Ja, die selectie op uiterlijke kenmerken doet 't altijd goed . Ik heb 't voordeel dat ik er uitzie als een Hele Brave jongen. Zeg, 'n kruising tussen balkenende en rowan atkinson. En daar verwacht je dat soort dingen niet van.

Maar 't schiet wel lekker op bij de douane, enzo

Wat betreft nachttreinen: weinig slaap helpt ook heel goed. Dan slaap je sowieso overal doorheen. Het enige wat dan nog hinderlijk is zijn poolse mevrojen die proberen hun medepolen stil te krijgen door op de flinterdunne wandjes te gaan kloppen.
ETAwoensdag 9 november 2005 @ 21:44
quote:
Op woensdag 9 november 2005 20:39 schreef Frank__NL het volgende:

[..]

De nachttrein heeft een restauratiewagon, die in Rzepin, de laatste stop voor de grens, achterblijft. Wellicht is het daar wat rustiger, of gezelliger.

Ik kan je aanraden een volgende keer oordoppen mee te nemen (Ohropax). Dat scheelt veel.
In restauratie wagons zitten is leuk, voor 30 minuten ofzo. Maar ik heb een keer 5+ uur op zon barkrukje gezeten van Gdansk naar Warschau, dat was niet echt fijn meer..........
joshus_catwoensdag 9 november 2005 @ 22:39
Ook een leuke: treinkaartjes willen kopen voor ostrow, ging heel moeizaam, leg uiteindelijk een briefje neer waarop ik vantevoren had opgeschreven hoelaat de trein vertrok en aankwam. Bij de overstaphalte (in kluzbork) riepen een paar mannen tegen me dat de trein naar 'ostroe' op peron 4 stond....en opeens snapte ik waarom die treinkaartjes zo lastig gingen

ja, dat is zo voordehandliggend dat 't wel wat duidelijker in de LP had gemogen
joshus_catwoensdag 9 november 2005 @ 22:42
BTW: een must-know site voor iedere polenganger zonder poolse talenkennis: http://www.poltran.com/
jeorenvrijdag 11 november 2005 @ 12:54
Voor een habbekrats vlieg je van Frankfurt naar Rezsow (Oost-Polen) met Ryanair.
En met habbekrats bedoel ik een bedrag van ongeveer 5 euro inclusief belastingen
jeorenmaandag 21 november 2005 @ 13:14
Ik geloof dat ik de gouden tip heb gegeven, getuige de stortvloed aan reacties, joshus_cat?
joshus_catmaandag 21 november 2005 @ 13:53
Afgezien van het kleine detail dat ik al gegaan was, dat die 5 euro 13 euro was, en dat de reiskosten naar den haag-frankfurt en rezsow-ostrow (met een beeetje prettige aansluiting, graag) d'r nog bij zouden komen was 't een gouden tip, ja.
Frank__NLmaandag 21 november 2005 @ 21:01
en de TS was ook nog een treinliefhebber!

geld, dat is wat de wereld nodig heeft :S
joshus_catmaandag 21 november 2005 @ 21:43
quote:
Op maandag 21 november 2005 21:01 schreef Frank__NL het volgende:
en de TS was ook nog een treinliefhebber!
P'sies!

Vliegen is ook leuk, maar ik ga niet speciaal omrijden om een goedkope vlucht te scoren. Zeker met tickets als sparnight kun je net zo goed doorcrossen tot waar je wezen moet