Deze vraag gaat over de aangifte inkomstenbelasting
2004. Aangezien dit voor meesten verleden tijd zal zijn (heb zelf uitstel aangevraagd), leek het me niet de moeite er een centraal topic over te beginnen, bovendien is mijn vraag volgend jaar ook nog wel relevant denk ik.
Mijn situatie:
In 2004 heb ik studiekosten gemaakt. Allemaal uit lopen zoeken enz. enz. Conclusie: ik kan een bedrag aan persoonsgebonden aftrek opvoeren dat groter is dan mijn totale inkomen in 2004. Je kan geen negatief inkomen opgeven, dus kan ik het overgebleven bedrag aan aftrekposten in andere jaren opvoeren.
Mijn probleem is dat ik 2 verschillende dingen hoor over hoe ik met het restant persoonsgebonden aftrek om moet gaan. Ik heb me laten vertellen (door een belastingconsulent) dat ik dit restant op moet voeren als een correctie op mijn aangifes 2001 t/m 2003. Als er dan nog iets over blijft, zou dit meegenomen kunnen worden op de aangifte 2005.
Op de website van de belasting dienst staat het volgende:
quote:
Verrekening persoonsgebonden aftrek
De persoonsgebonden aftrek is in een bepaalde volgorde aftrekbaar:
- U vermindert eerst het inkomen uit werk en woning (box 1) met de aftrek.
- Als deze aftrek hoger is dan het inkomen in box 1, vermindert u het belastbare inkomen uit sparen en beleggen (box 3) met het restant van de aftrek.
- Als u daarna nog een restant heeft, vermindert u het inkomen uit aanmerkelijk belang (box 2) met de aftrek.
- Als er nu nog een deel onverrekend blijft, mag u dit restant bij de persoonsgebonden aftrek tellen van het volgende jaar.
Restant persoonsgebonden aftrek over 2001, 2002 of 2003
Het restant van de persoonsgebonden aftrek is het bedrag dat u in 2001, 2002 of 2003 niet kon verrekenen met uw inkomen over 2001, 2002 of 2003 in box 1, 3 of 2.
Die eerste alinea lijkt mij duidelijk genoeg, en hieruit trek ik de conclusie dat ik mijn restant persoonsgebonden aftrek dus kan opvoeren op mijn aangifte over 2005. Maar goed, een belastingconsulent heeft mij dus verteld dat ik eerst 2001 t/m 2003 "op moet maken", en dan pas inkomen over 2005 mag aftrekken. Die laatstse alinea van de belastingdienst is in dat opzicht een stuk verwarrender; zoals ik hem lees is dat alleen van toepassing op persoonsgebonden aftrek die je in die jaren opbouwde. Maak ik hierin misschien een denkfout?
Wie kan mij zekerheid geven? Het gaat mij er om dat ik overgebleven aftrekposten uit 2004 naar 2005 mee wil nemen......