Ja, maar dan moet ik telkens naar de DNB rijdenquote:Op vrijdag 28 oktober 2005 09:52 schreef Herkauwer het volgende:
Ach, je kan toch ook vaker gaan wisselenHoeft niet in een keer hoor
Munten zijn inwisselbaar tot 1 jan 2007quote:Op vrijdag 28 oktober 2005 09:54 schreef dVTB het volgende:
De reden waarom ze dit doen is dat een bedrijf geen guldens meer mag inwisselen voor euro's, maar particulieren nog wel. Overigens zijn in al onze buurlanden de oude munten nog gewoon inwisselbaar voor euro's, alleen Nederland moest daar zonodig vroegtijdig mee stoppen.
Nog ff een linkjequote:DNB heeft kennis genomen van een nieuwe actie die FRS sinds vandaag op haar website aankondigt en waarbij FRS in haar winkels en via internet guldenmunten te koop aanbiedt in setjes van vijfentwintig gulden, als verzamelobject of origineel cadeau. Voor de duidelijkheid wijst DNB erop dat het niet de bedoeling is dat kopers deze setjes guldenmunten vervolgens bij DNB aanbieden ter verwisseling in euro's. Op grond van het beleid van DNB komen deze guldenmunten immers niet in aanmerking voor verwisseling, omdat zij na 27 januari 2002 zijn geaccepteerd (in dit geval door FRS) als betaling voor geleverde goederen of diensten. Kopers die deze guldenmunten van FRS toch ter verwisseling aanbieden aan de kasbalie van DNB, wordt erop gewezen dat zij in dat geval een onjuiste verklaring afleggen, gelet op de herkomst van deze guldens. Het willens en wetens afleggen van een onjuiste verklaring kan betekenen dat de verzoeker zich schuldig maakt aan het misdrijf van valsheid in geschrifte.
Waar zou dan de grens liggen. Stel dat ik 2000 Euro inwissel. Zou dat opvallen ?? Is het aannemelijk dat iemand 5000 Gulden op zolder heeft liggen ? Of krijg ik straks de FIOD achter me aan ??quote:Op vrijdag 28 oktober 2005 10:09 schreef Hyperdude het volgende:
Valsheid in geschrifte lijkt mij in dit geval wel erg moeilijk te bewijzen door de "De Nederlandsche Bank" .
Dus een paar honderd euro lijkt mij niet zo'n probleem.
Met 10000 cash guldens aan komen zetten is natuurlijk wle een beetje opvallend/afwijkend gedrag.![]()
Ik denk niet dat ze dat daar gaan accepteren hoor. Tenzij je ze nog ergens kan wisselen naar Belgische Frankenquote:Op vrijdag 28 oktober 2005 10:20 schreef Virus3000 het volgende:
je kan die guldens toch ook inwisselen in het buitenland (belgie bv) naar euro's.
daar zullen ze niet zo moeilijk doen denk ik
quote:Op vrijdag 28 oktober 2005 10:06 schreef Dementor het volgende:
Pff dan haal je die guldens toch uit de verpakking...
er zijn verschillende kantoren van DNB geloof ik, moet je ff op de site van DNB kijkenquote:Op vrijdag 28 oktober 2005 10:28 schreef harlingen het volgende:
zeg dat je getrouwd bent en het als huwelijkscadeau hebt gekregen, geloven ze gelijk. Vervang huwelijk door verjaardag en vervolgens voor promote e.d. en je kan even vooruit
Eigenlijk alleen interessant als je bij de Ned. Bank in de buurt woont, voor mij zijn de benzine / treinkosten zo hoog dat ik wel 2 weekendtassen met guldens mag meenemen om het eruit te halen.
Onzin, die regel was allang bekend. De Free Record Shop heeft gewoon gegokt op een positieve uitspraak en verloren. Dat is hun eigen schuld. Wat ze nu proberen te doen is gewoon hun probleem afschuiven op de klant die setjes guldens kan kopen.quote:Op vrijdag 28 oktober 2005 14:06 schreef RiDo78 het volgende:
Zo zie je maar weer wat voor een stelletje oplichters er bij DNB werken.
"NEE het wordt niet duurder na de invoering van de euro... " - Slaap lekker verder!
"We zullen er alles aan doen om het omwissellen soepel te laten verlopen!" - Sure... geld is geld en de gulden is nog tot 2007 geldig. Maar niet voor bedrijven!
Stelletje gieren!
Zit wat in, maar geld blijft geld. In feite is elk biljet en elke munt een soort schuldbekentenis van DNB voor de eigenaar van dat biljet of die munt. Dat zou gewoon zijn waarde moeten behouden.quote:Op vrijdag 28 oktober 2005 14:26 schreef dj2 het volgende:
Onzin, die regel was allang bekend. De Free Record Shop heeft gewoon gegokt op een positieve uitspraak en verloren. Dat is hun eigen schuld. Wat ze nu proberen te doen is gewoon hun probleem afschuiven op de klant die setjes guldens kan kopen.
ja, alleen heb je er weinig aan.quote:Op vrijdag 28 oktober 2005 16:01 schreef Opgezwollenlever het volgende:
Wel een geweldige actie trouwens van Free Record Shop.
De gedacht dat geld een schuldbekentenis van de DNB is heeft de overheid al heel lang geleden achter zich gelaten. Toen was er voor al het uitgegeven geld een hoeveelheid goud als soort van onderpand.quote:Op vrijdag 28 oktober 2005 15:32 schreef RiDo78 het volgende:
[..]
Zit wat in, maar geld blijft geld. In feite is elk biljet en elke munt een soort schuldbekentenis van DNB voor de eigenaar van dat biljet of die munt. Dat zou gewoon zijn waarde moeten behouden.
bovendien blijft alle geld dat je had op het moment van de invoering van de euro, gewoon inwisselbaar. Alleen als je doelbewust nog guldens hebt geaccepteerd, kan je ze niet meer inwisselen. Jouw oude sok, of de oude sok van een bedrijf blijft gewoon inwisselbaar. Maar FRS deed dat anders, die accepteerde guldens als betaalmiddel, en dat is nou nét niet de bedoeling..quote:Op vrijdag 28 oktober 2005 20:57 schreef dj2 het volgende:
[..]
De gedacht dat geld een schuldbekentenis van de DNB is heeft de overheid al heel lang geleden achter zich gelaten. Toen was er voor al het uitgegeven geld een hoeveelheid goud als soort van onderpand.
De termijn voor particulieren is best lang, 30 jaar. Dat zou toch voldoende moeten zijn om alles in te leveren. En de rest, wat niet meer boven water komt, komt daarna ten goede aan de staat.
Waarom ze trouwens uitgaan van 30 jaar weet ik niet, maar ik kan me voorstellen dat na 30 jaar in een oude sok gelegen te hebben het geld eigenlijk ook niets meer waard is. Als je 30-jaar inflatie en belasting bij elkaar optelt kom je volgens mij niet echt op een leuk bedrag uit per 100 gulden.
Ik vraag me af hoe de DNB wil gaan bewijzen dat de 100 guldentjes die jij om gaat wisselen (4x 25 bijvoorbeeld) niet afkomstig zijn van jouw zolder, maar van de FRS. Ik mag hopen dat ze bij DNB wel wat beters te doen hebben.quote:Op vrijdag 28 oktober 2005 10:04 schreef erik-de-perik het volgende:
even een quote van de site van De Nederlandse Bank:
[..]
Nog ff een linkje
helaas voor degenen die zich al rijk aan het rekenen waren
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |